5. novembra 2022, 18:30
Čas čítania 3:26
Denisa Šútorová

RECENZIA: Dynamická Enola Holmes prekonala prvý diel, nevieme sa dočkať pokračovania. Millie predviedla výkon kariéry

FILMY A SERIÁLY FILMY 2022 NETFLIX NETFLIX FILMY NOVÉ FILMY NOVÉ FILMY NA NETFLIXE NOVÉ FILMY S DABINGOM

V pokračovaní úspešnej franšízy dostaneme viac Sherlocka Holmesa, ale aj Heleny Bonham Carter.

Enola Holmes 2 je sequelom rovnomenného filmu z roku 2020, v ktorom Millie Bobby Brown v hlavnej úlohe (ako sestra Sherlocka Holmesa Enola) podáva svoj životný herecký výkon a celkom ťa núti odosobniť sa od jej slávnej postavy Eleven v Stranger Things. Druhé a dynamické pokračovanie mysterióznej Enoly pod taktovkou režiséra Harryho Bradbeera streamuje oddnes 4. novembra na Netflixe a bude dokonalým plánom na upršaný večer.

Kým vo väčšine prípadov strácajú filmové či seriálové pokračovania kvalitu, Enola Holmes 2 prekonala svoj originálny diel a stáva sa úspešnou franšízou, ktorej pokračovanie si divák bude chcieť pozrieť pokojne aj každý rok. V porovnaní s prvou časťou tentokrát dostávame aj väčšiu dávku Heleny Bonham Carter (v postave Enolinej mamy Eudorie Holmes) či samotného Henryho Cavilla ako Sherlocka Holmesa. Nechýba ani vizuálne príťažlivá scéna či dialógy, na ktorých sa schuti zasmeješ, a tiež sa dočkáme prvého bozku medzi Enolou a jej lordom Tewkesburym (Louis Partridge).

Millie Bobby Brown predvádza v Enole Holmes 2 herecký výkon kariéry.
Millie Bobby Brown predvádza v Enole Holmes 2 herecký výkon kariéry. Zdroj: Netflix

Pokračovanie úspešnej detektívky sa začína vtedy, keď si po vyriešení prvého prípadu otvára Enola vlastnú detektívnu kanceláriu. Veľké ambície naštrbí zistenie, že prenájom vlastného priestoru nie je ani zďaleka také náročné, ako zbaviť sa tieňa slávneho brata Sherlocka Holmesa. Potom ako jej väčšina zákazníkov dá najavo, kde je jej miesto (aj v dôsledku mladistvého veku), sa Enola chystá zavrieť svoj prvý biznis a rozlúčiť sa s veľkým snom. Práve v momente, keď sa zdá všetko stratené, jej do cesty prichádza sľubný klient, mladé dievča menom Bessie (Serranna Su-Ling Bliss), ktoré hľadá svoju nezvestnú sestru menom Sarah Chapman (Hannah Dodd).

Enola sa vďaka Bessie dostáva do továrne so zápalkami, kde Sarah pracovala predtým, ako zmizla, ale aj do sveta intrigánskej londýnskej smotánky, ktorá sa pohybuje vo vizuálne dokonalých viktoriánskych interiéroch a farebných hudobných sálach. Keď mladá detektívka zisťuje, že prípad sa ukazuje záhadnejší, ako si sama na začiatku myslela, na päty jej začne šliapať najväčší darebák a skorumpovaný policajt Grail (David Thewlis), pre ktorého je sama obvinená z vraždy.

Okrem Millie Bobbie Brown sa v Enole Holmes 2 môžeme tešiť aj na poriadnu dávku Heleny Bonham Carter.
Okrem Millie Bobbie Brown sa v Enole Holmes 2 môžeme tešiť aj na poriadnu dávku Heleny Bonham Carter. Zdroj: Netflix

Kým v prvom diele si bola Enola istá tým, že je na zdolanie sveta celkom sama, v tejto časti sa ju scenárista Jack Thorne rozhodol emočne potrápiť a dať jej a divákovi najavo, že všetci potrebujeme spojencov. Enola tak na zúčtovanie s antagonistami a na vyriešenie prípadu poprosí o pomoc priateľov, vlastného brata Sherlocka Holmesa a, samozrejme, aj dávnu lásku, ktorej sa konečne odhodlá vyznať city.

Millie Bobby Brown predvádza v pokračovaní Enoly svoj herecký výkon kariéry.
Millie Bobby Brown predvádza v pokračovaní Enoly svoj herecký výkon kariéry. Zdroj: Youtube/Still Watching Netflix

Okrem témy priateľstva je mysteriózna detektívka postavená na sile ženských postáv, ktoré sa neboja oponovať pravidlám spoločnosti a nespravodlivosti. Film je tiež inšpirovaný skutočnými udalosťami z protestnej akcie žien (Match Girls' Strike z roku 1888), ktoré pracovali v londýnskej továrni so zápalkami Bryant & May a za záhadných okolností mali zomierať na týfus. Sarah Chapman, ktorú vo filme stvárňuje Hannah Dodd, sa odhodlá zozbierať potrebné dokumenty a dokázať, že za úmrtiami dievčat nie je zákerná choroba, ale nebezpečné pracovné podmienky v továrni. Takto získava spravodlivosť pre všetky dievčatá, ktoré zomreli. Na konci filmu sa stáva aj hlavným spojencom Enoly Holmes.

Millie Bobby Brown predvádza v Enole Holmes 2 herecký výkon kariéry. Zdroj: Youtube/Netflix

Inšpiratívne ženské postavy sú sympatické rovnako detskému, ako aj dospelému divákovi, ktorý sa s nimi vie stotožniť vďaka vizuálnej príťažlivosti kostýmov, mejkapu, ale aj sile charakterov, ktorá je formovaná dialógmi a akciou.

Za úspechom filmu okrem skvelej produkcie od Legendary Pictures a samotnej Millie Bobby Brown stojí aj réžia a nápaditý strih. Film sa pohráva s retrospektívou a do niektorých scén vkladá namiesto živej akcie a hercov aj pútavé animácie či ilustrácie. Zaujímavou voľbou filmárov je pravidelná komunikácia Enoly s divákom vďaka priamemu pohľadu do kamery. Hneď v úvodnej sekvencii sa stretávame s tým, že Enola uteká pred políciou, no zrazu sa zastaví a akciu preruší vetou Možno by som to mala vysvetliť. Takisto nešetrí vtipnými pripomienkami, ale ani svojimi strachmi. To všetko je oživené výberom hudby, ktorá vo veľkej miere dotvára atmosféru.

V pokračovaní Enoly Holmes sa divák môže tešiť aj na poriadnu dávku Sherlocka Holmesa či Heleny Bonham Carter.
V pokračovaní Enoly Holmes sa divák môže tešiť aj na poriadnu dávku Sherlocka Holmesa či Heleny Bonham Carter. Zdroj: Youtube/Still Watching Netflix

Najsvetlejším bodom filmu je už spomínaný herecký výkon samotnej Millie Bobby Brown, ktorá sa preslávila v úspešnom a svetovo známom seriáli Stranger Things. Zdalo sa, že herečka sa už nikdy nezbaví svojej nálepky Eleven, a úprimne sme čakali, že ju bude prenasledovať, podobne ako Emmu Watson prenasleduje duch Hermiony. Dovolíme si tvrdiť, že Brown sa v tomto prípade podaril herecký výkon jej kariéry a vďaka reči tela a prepracovanej mimike prekonala vlastné hranice vo svete kinematografie. Vo filme fungovala aj dokonalá chémia medzi ňou a filmovou mamou Helenou Bonham Carter. S bratom Sherlockom to bolo, naopak, o čosi chladnejšie.

Čo by sme filmu rozhodne vytkli, je príliš veľké množstvo akcie, ktorá je vystupňovaná s už spomínanými animáciami. V niektorých prípadoch táto kombinácia vytvára príliš veľkú dramatickosť a napätie, ktoré môže zmiasť najmä mladšieho diváka. V Enole je tiež cítiť priveľmi očividnú dávku feminizmu. Do určitej miery schvaľujeme, že sa tvorcovia snažili o dosiahnutie rodovej rovnosti, no v niektorých akčných scénach to považujeme za naozaj prehnané. Aj v prípade fyzického boja s „armádou“ silných a ozbrojených mužov v Enole totižto vyhrávajú ženy. Napriek miestami náročnej štylistike nás tento formát namotal natoľko, že už teraz sa nevieme dočkať jeho ďalšej časti. Film vycibrí schopnosti vnímania, pobaví a aj vizuálne upúta aj tých najnáročnejších divákov. Enola Holmes v podaní Millie Bobbie Brown dokázala, že je tou správnou iskrou, ktorá detektívke z prostredia Sherlocka Holmesa dodáva vtip a príťažlivosť. Filmu preto dávame osem bodov z desiatich.

Anketa:
Ako by si pokračovanie Enoly Holmes ohodnotil ty?
Jednotka sa mi páčila viac.