Vydrica nemá byť nákupným centrom bez strechy, ale živou ulicou so širokou ponukou gastra a retailu pre rôzne skupiny zákazníkov.
Najzaujímavejšie koncepty v retaile a gastre nevznikajú zvyčajne vo veľkých nákupných centrách či obchodných sieťach. Podľa obchodného riaditeľa spoločnosti Lucron Ermanna Boerisa, ktorý pracuje na vlajkovom projekte Vydrica, najlepšie jedlo často nájdeme na street festoch alebo v malých stánkoch, za ktorými stoja zanietení malí podnikatelia s nápadom. A presne takéto unikátne obchody a gastroprevádzky chce prilákať do Vydrice. Prečítaj si, aké príležitosti vidí v odvetví retailu po pandémii, čo je podľa neho dobré gastro a čím bude Vydrica v tomto smere jedinečná.
Z ulíc zmizli obchody
Ermanno Boeris pochádza z Talianska, ale na Slovensku pôsobí už viac ako 20 rokov. Odvetvie retailu sa podľa neho za ten čas značne zmenilo. „Veľkým trendom, najmä vo veľkých mestách, bol nástup nákupných centier, hoci na Slovensku sa začal trochu neskôr než v západnej Európe. Prvé centrá to nemali zo začiatku jednoduché, ale postupne úplne zmenili nákupné zvyklosti Slovákov,“ spomína Ermanno Boeris.
Po príchode na Slovensko začínal Ermanno Boeris v Košiciach, kde sa obchod tradične sústreďoval v centre na Hlavnej ulici. Avšak rovnako ako v Bratislave, aj v Košiciach sa zákazníci postupne presunuli do nákupných centier, ktoré síce priniesli vyššiu kvalitu nákupného prostredia a služieb, ale spôsobili aj jeden negatívny jav. „Obchody zmizli z ulíc a centrá miest sa vyľudnili. Zároveň sa v ponuke značiek začali centrá na seba podobať a iba veľmi ťažko dokázali priniesť niečo úplne originálne alebo autentické,“ doplnil Ermanno Boeris.
Moderné nákupné centrá ponúkajú zážitky
V Európe sú veľké nákupné centrá na ústupe. Podľa Ermanna Boerisa sa obchody zmenšujú a opäť sa vracajú „na ulicu“, čo je zrejme aj jedným z následkov pandémie. Na Slovensku síce nové centrá stále vznikajú, ale tiež už volia trochu iný prístup. „Aj keď je časť s obchodmi stále podstatná, čoraz dôležitejšia začína byť zážitková časť. Obchodné centrá sa tak z čisto nákupných menia skôr na voľnočasové destinácie,“ vysvetlil obchodný riaditeľ spoločnosti Lucron.
Pandémia vyhnala ľudí z nákupných centier a zvýšila záujem o nakupovanie v menších lokálnych obchodoch. Podľa Ermanna Boerisa je možné, že tento trend pretrvá, ak bude ponuka takýchto obchodov dostatočne veľká a pestrá. „Treba povedať, že už v období pred pandémiou začali aj v Bratislave vznikať tzv. butikové obchody a rôzne nové a unikátne koncepty, ktoré ponúkali napríklad lokálny dizajn a svojím zameraním sa nehodili do prostredia nákupného centra. Pri nich je zážitkom aj samotný nákup, keď sa prejdete mestom, nadýchate sa jeho atmosféry, stretnete množstvo ľudí, s ktorými si priamo na tej istej ulici môžete dať kávu alebo dobrý obed,“ objasnil Ermanno Boeris.
Prvá bratislavská high street
Tento koncept živej obchodnej ulice s pestrou ponukou prevádzok pre rôzne kategórie zákazníkov sa vo svete retailu označuje ako „high street“. Nájdeš ich v každej európskej metropole, avšak v Bratislave skutočná high street doteraz chýba. Je však možné, že sa prvej bratislavskej „high street“ čoskoro dočkáme vo Vydrici. Ermanno Boeris totiž prezradil, že ambíciou spoločnosti VYDRICA DEVELOPMENT je takúto ulicu vybudovať.
Vydrica nemá byť nákupným centrom bez strechy, ale živou ulicou s pestrou ponukou gastra a retailu pre rôzne skupiny zákazníkov. Celkovo bude vo Vydrici 80 obchodných prevádzok. Prvá etapa bude zameraná na jedlo a doplnkové služby, a to aj z dôvodu atraktívneho verejného priestoru, ktorý vznikne v okolí Vodnej veže.
„Vo Vydrici vzniknú dve nové mestské ulice a našou úlohou je dostať ich na gastromapu Bratislavy. Preto hľadáme koncepty, za ktorými sú zákazníci ochotní prísť, lebo ich nájdu iba u nás. V ďalšej etape projektu dostane väčší priestor tzv. destinačný retail, rôzne luxusné butiky alebo obchody so špecializovaným tovarom. Po dokončení budú gastro a prevádzky s potravinami tvoriť približne polovicu retailovej ponuky Vydrice,“ ozrejmil Ermanno Boeris zámery spoločnosti VYDRICA DEVELOPMENT.
Na aké reštaurácie a podniky sa môžeš tešiť?
Pandémia vrátila význam menším prevádzkam a mnohým podnikateľom priniesla aj možnosť vymyslieť úplne nový biznisplán. Mnohé reštaurácie viac nehľadajú také veľké priestory ako v minulosti, pretože od začiatku vedia, že budú fungovať ako take away. Z tohto dôvodu im stačí aj menší priestor, v ktorom vedia jedlo pripravovať, ale zároveň majú pevné miesto v úplnom centre mesta, ktoré im pomáha budovať značku a rozširovať okruh zákazníkov.
„Vo Vydrici chceme vytvoriť priestor pre 8 až 10 takýchto prevádzok, ktorým ponúkneme konkurencieschopné podmienky. Ak teda nejaký zaujímavý streetfoodový koncept uvažuje o otvorení svojej prvej kamennej prevádzky, hoci aj úplne malej, my mu vo Vydrici vytvoríme ideálne podmienky. Ďalšou z výhod je, že podnikatelia môžu u nás začať malým bistrom a neskôr, ak sa budú chcieť rozšíriť, budú mať túto možnosť v druhej etape projektu,“ opísal Ermanno Boeris plány spoločnosti.
Živá ulica s gastrozážitkami
Malé prevádzky, ktoré sa rozhodnú práve pre Vydricu, z toho budú mať mnohé výhody. Stanú sa súčasťou živej ulice, na ktorú budú mieriť ľudia cielene za takýmito gastrozážitkami alebo práve za ich špecifickou ponukou. Zároveň, hoci budú v podstate v historickom centre mesta, budú sídliť v novej budove s najmodernejším technologickým vybavením, ktorá bude od začiatku navrhnutá tak, aby negatívne nezasahovala do života obyvateľov Vydrice.
Navyše, všetky priestory pre gastro budú odhlučnené, komíny budú mať filtre a o údržbu sa bude ako správca starať spoločnosť Lucron. Samozrejme, nezanedbateľná je aj otázka nákladov. Keďže chce ísť spoločnosť cestou pouličného retailu a gastra, prevádzkové náklady budú pre nájomcov nižšie, ako je bežné v nákupných centrách.
Medzinárodná kuchyňa, fúzie aj zážitková gastronómia
„Aj keď máme vo Vydrici pomerne presne premyslené rozloženie funkcií, stále sme si nechali priestor na istú flexibilitu, čo sa týka veľkosti alebo počtu reštaurácií. Popri už spomínaných menších bistro konceptoch preto uvažujeme aj o 4 až 5 väčších reštauráciách s ponukou rôznych druhov medzinárodnej kuchyne, fúzií a zážitkovej gastronómie,“ uviedol Ermanno Boeris.
Práve takýto mix dokáže pritiahnuť veľa ľudí. Budú tu úspešné siete, ktoré hľadajú lokalitu v centre v moderných priestorov s dobrým vybavením, ale aj nové koncepty. Tí, s ktorými spoločnosť komunikuje, vnímajú jedinečnosť Vydrice, a aj preto majú ambíciu vytvoriť v tejto lokalite niečo zaujímavé.
Prvá voľba
Keďže Ermanno Boeris je pôvodom z Talianska, ktoré je známe svojou svetovou gastronómiou, jedlo skúša a obdivuje všade, kam príde. Veľa cestuje a v mestách, kam chodí pravidelne, má svoje obľúbené miesta, kam chodí za konkrétnym jedlom alebo konceptom.
„Napríklad v Nice mám obľúbenú reštauráciu, ktorá je známa ako najlepšia v príprave jedál z morských plodov, vo Viedni zase poznám miesto, kam chodím na wienerschnitzel. Takéto niečo by som chcel dosiahnuť aj vo Vydrici, aby v ponuke konkrétnych špecialít, bistro konceptov alebo medzinárodných kuchýň bola pre ľudí prvou voľbou,“ ilustroval Ermanno Boeris svoju predstavu.
Kto je Ermanno Boeris?
Ermanno Boeris pôsobí na Slovensku už viac ako 20 rokov. Pracoval vo viacerých manažérskych funkciách v nadnárodnej spoločnosti Embraco a v energetickej skupine Enel. Neskôr sa presunul do sektora realít vďaka pôsobeniu v slovenskej pobočke poradenskej firmy Colliers International. Tri roky je obchodným riaditeľom a členom predstavenstva v developerskej spoločnosti Lucron, kde sa špecializuje najmä na komerčné nehnuteľnosti.
O spoločnosti VYDRICA DEVELOPMENT
Developerom projektu Vydrica je spoločnosť VYDRICA DEVELOPMENT, a. s., ktorá vznikla ako joint venture spojením spoločnosti Vydrica, a. s., a materskej spoločnosti Lucronu, luxemburskej Ikopart, pričom manažérom projektu Vydrica je developerská spoločnosť Lucron. Po mnohých rokoch tak došlo k oživeniu zámeru a príprave nového projektu v spolupráci s viacerými tímami domácich a medzinárodných architektov a urbanistov.