Napriek pokynu pokutovať zlé priestupky, dokážu kontrolóri vo výnimočných prípadoch zažmúriť oko.
Ulica po ulici, štvrť po štvrti, mestská časť za mestskou časťou. Bratislavskí vodiči si postupne zvykajú na radikálne zmeny a regulované zóny parkovania systému PAAS pribúdajú neúprosným tempom. Tam, kde ešte včera parkoval ktokoľvek a zadarmo, dnes pribúdajú značky a strážcovia nového poriadku, parkovací asistenti a kontrolóri.
Práve tí dnes každý deň čelia osočovaniu, fyzickým stretom, ale aj hádzaniu paradajok. Napriek tomu je podľa nich väčšina motoristov disciplinovaná a o novom systéme už vie alebo naň pod hrozbou pokuty rýchlo pristúpi.
Naše mestá sa rýchlo menia a prispôsobujú výzvam budúcnosti. Chceme ti pomôcť zorientovať sa v nich a ponúknuť ti aj pohľady z netradičných perspektív. Ak rád čítaš naše reportáže, pomôž nám v ich tvorbe predplatným služby Refresher+ a staň sa súčasťou našej komunity.
Živé parkomaty
V betóne zaliate základy na digitálne parkomaty nenápadne avizujú koniec zamestnania mnohých živých asistentov. Kým sa tak stane, oblečených v žltých vestách ich nájdeme najmä v blízkosti informačných tabúľ.
K práci „živého“ parkomatu sa dá dostať rôznymi spôsobmi. Jakub, ktorého stretáme, ako sedí na kempingovej stoličke pri Justičnom paláci, je brigádnik. Keď na začiatku júla hľadal prácu na leto, obrátil sa na asistentku pri parkovaní a tá mu dala priamo kontakt na PAAS.
Dnes zarába 8 eur na hodinu, a keď mu na „výške“ sadne rozvrh, tak pri práci rád ostane naďalej. Ako brigádnik môže platby prijímať len cez platobný terminál – tzv. „papáju“ – a nedáva pokuty. Na brigádnickú zmluvu pracuje 20 hodín týždenne. Okrem predaja trávi veľa času aj vysvetľovaním spôsobov platby. Ľudia sa ho často pýtajú aj to, kde v okolí nájdu bezplatné parkovisko.
„Je fajn, že nemusím dávať pokuty. Ľudia sú zväčša chápaví, i keď raz za mnou došla pani s pokutovou nálepkou a začala mi vulgárne nadávať, že je to už piata v rade. Povedal som jej, že by sa mala poučiť. Strčila mi nálepku do rúk, že ju zaplatí na mieste. Keď som jej vysvetlil, že sa to nedá, začala kričať tak, že som sa radšej otočil a odišiel.“
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Nad akými vodičmi sa dokážu kontrolóri zľutovať.
- Aký je denný osobný rekord udelených pokút.
- Prečo nezarábajú všetci asistenti rovnako.
- Či dostávajú zahraničné ŠPZ viac pokút ako slovenské.