14. júla 2022, 12:03
Tímea Krauszová

Astronómovia zaznamenali pulzujúci rádiosignál vzdialený miliardy svetelných rokov od Zeme

TECH VEDA A VÝSKUM

Jasný, opakujúci sa vzorec rádiových signálov zrejme pochádza zo vzdialenej neutrónovej hviezdy.

Astronómovia Massachusettského technologického inštitútu (MIT) a ďalší vedci objavili pulzujúci, opakujúci sa rádiový signál zo vzdialenej galaxie, ktorý sa opakuje s prekvapujúcou presnosťou. Informuje o tom portál EurekAlert, správa sa objavila vo vedeckom časopise Nature.

„Srdcový“ signál z ďalekého vesmíru

Ide o tzv. rýchly rádiový výbuch (z anglického fast radio burst). Zvyčajne ide o veľmi silné rádiosignály neznámeho astrofyzikálneho pôvodu, ktoré trvajú len niekoľko milisekúnd. Novoobjavený signál však trvá až do troch sekúnd, čo je tisíckrát dlhšie. Navyše, výbuchy rádiových vĺn sa opakujú rytmicky, pripomínajú tým búšenie srdca.

Výskumníci nazvali signál FRB 20191221A. Pochádza z neznámej galaxie, ktorá je niekoľko miliárd svetelných rokov vzdialená od Zeme. Zrejme ide o neutrónovú hviezdu – objekt s extrémnou hustotou, ktorý je výsledkom výbuchu supernovy a nachádza sa v poslednom štádiu vývoja hviezd.

Tím astrofyzikov v MIT dúfa, že objavia viac opakujúcich sa signálov z rovnakého zdroja. Mohli by ich potom využiť ako vesmírne hodiny. Frekvenciou výbuchov by mohli napríklad merať tempo, akým sa vesmír rozťahuje.