Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Utorok 16. 8. 2022 meniny má Leonard

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Sponzorovaný obsah

Tento článok je sponzorovaný obsah spoločnosti Enebire.

Čo je sponzorovaný článok?

Inzerent dodal podklady ku článku, definoval, čo má článok obsahovať a komunikovať, text písal na základe zadania niekto z Refresheru.

Zdravie

Citíš sa vyšťavený a nevieš prečo? Vysvetlíme ti, prečo sa prebúdzaš bez energie

Prekonať únavu ti pomôže aj nový slovenský produkt Enebire.

Sponzorovaný obsah
20. júl 2022, 19:30 Čas čítania: 4:23
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Citíš sa vyšťavený a nevieš prečo? Vysvetlíme ti, prečo sa prebúdzaš bez energie
Zdroj: Unsplash / Sinitta Leunen
Zdravie
0
Sponzorovaný obsah
20. júl 2022, 19:30
Čas čítania: 4:23

Citíš sa vyšťavený a nevieš prečo? Vysvetlíme ti, prečo sa prebúdzaš bez energie

Prekonať únavu ti pomôže aj nový slovenský produkt Enebire.

Sponzorovaný obsah
20. júl 2022, 19:30
Čas čítania: 4:23
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Citíš sa vyšťavený a nevieš prečo? Vysvetlíme ti, prečo sa prebúdzaš bez energie
Zdroj: Unsplash / Sinitta Leunen
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.

Opäť máš náročný deň. Oči ti klipkajú, zdá sa ti, že tvoje končatiny vážia tonu a udržať tok myšlienok ťa stojí obrovské množstvo energie. Pravidelný a opakovaný pocit vyčerpania určite neber na ľahkú váhu, dlhodobá únava môže byť prejavom vážnejšieho zdravotného problému. Nemusíš však hneď panikáriť, častou príčinou únavy je nesprávna životospráva a stres. Potom sú tu dni, keď si zavalený povinnosťami a robí ti problém udržať hladinu energie na vrchole a potrebuješ okamžite dobiť baterky. 

 

V spolupráci so značkou Enebire ti vysvetlíme, aký je rozdiel medzi psychickou a fyzickou únavou a čo môžeš urobiť pre to, aby si sa znova cítil v pohode. Enebire je síce malá fľaštička, no nájdeš v nej veľkú dávku prírodnej energie, ktorú si môžeš vstreknúť do úst, keď budeš potrebovať extra nakopnutie.

zisti viac o enebire
Zdroj: Enebire

Fyzická a psychická únava

Identifikovať fyzické vyčerpanie je pomerne jednoduché, niektorí ho dokonca zámerne vyhľadávame. Tréningy vo fitku, behanie, bicyklovanie či túry v lesoch nás krátkodobo unavia, no ak to robíš správne, zlepšuješ nielen svoju kondičku, ale aj zdravotný stav. Aj so zámernou fyzickou únavou by si však mal pracovať opatrne. Hýbať by si sa mal každý deň – vytvor si drobné návyky, vyber sa po schodoch namiesto výťahom, ak nejdeš ďaleko, choď pešo alebo na bicykli a nie autom. 

 

Zdroj: Pexels/Dinielle De Veyra

 

S duševnou únavou to je komplikovanejšie, v tomto prípade ťa nebolia svaly, ale myseľ. Často sa prejavuje ospalosťou, pocitom apatie alebo podráždenia a stratou koncentrácie, nechuťou na jedlo, bolesťami hlavy či uchyľovaním sa k nezdravým návykom. Boj so psychickým vyčerpaním môže byť oveľa väčšou výzvou. S istou hladinou stresu a úzkosti sa dokážeme vyrovnať, no keď sa im vystavuješ dlhodobo, telo si vypýta svoju daň.

 

Zdroj: Enebire

Únava ako symptóm

Cítiš ju už na dennom poriadku a v hlave ti začína blikať varovné svetielko, ktoré ti naznačuje, že to nebude „len“ fyzické alebo psychické vyčerpanie. Únava je jeden zo symptómov rôznych zdravotných problémov, v tomto prípade vie príčinu posúdiť odborník. Zabudni na doktora Googla a neboj sa navštíviť svojho lekára, určite ťa nevysmeje, že si iba lenivý. Medzi zdravotné stavy, ktoré sa môžu prejavovať aj zjavne nevysvetliteľnou únavou, patria: 

  • všeobecné — anémia, chronická infekcia, autoimunitné ochorenie, rakovina,
  • endokrinné ochorenia – cukrovka, hypotyreóza, hypoadrenalizmus,
  • poruchy spánku – obštrukčné spánkové apnoe a iné poruchy spánku,
  • neuromuskulárne – myozitída, roztrúsená skleróza,
  • gastrointestinálne – ochorenie pečene,
  • kardiovaskulárne – chronické ochorenie srdca,
  • respiračné – chronické ochorenie pľúc,
  • psychiatrické diagnózy – depresia, úzkosť a panika, poruchy príjmu potravy, poruchy spojené s užívaním návykových látok, somatizačná porucha.

Ďalšou príčinou môže byť chronický únavový syndróm, je definovaný ako únava, ktorá trvá viac ako 6 mesiacov a spôsobuje fyzické aj psychické vyčerpanie. To znamená, že ťa bolia svaly, kĺby, trpíš poruchami spánku, si neustále podráždený, nevieš sa sústrediť a aj bežné činnosti ti robia problém. Čo ho odlišuje od iných ochorení, je fakt, že ako reakcia na zvýšenú záťaž (fyzickú alebo duševnú) sa symptómy zhoršujú a môžu trvať až niekoľko týždňov. Tejto téme sme sa dopodrobna venovali v predošlom článku.

 

Zdroj: Pexels/Nataliya Vaitkevich

Ako získaš energiu späť?

V mnohých prípadoch sa dá únava poraziť úpravou životného štýlu a stravovacích návykov, preto sme naše tipy rozdelili do troch kategórií, ktoré môžeš ovplyvniť vo svojej dennej rutine. Pri niektorých bodoch budeš potrebovať vyššiu dávku trpezlivosti, ako to pri zmene návykov býva, zlepšenie pocítiš až po niekoľkých dňoch či týždňoch.

 

Spánok

 

Nie každému stačí raz sa dobre vyspať. Únava či stres sú kamošmi s nespavosťou a spôsobujú ešte väčšie vyčerpanie. Podľa odborníkov väčšine dospelých ľudí stačí priemerne 8 hodín spánku, no konkrétne číslo je veľmi individuálne. Tebe napríklad stačí 7 hodín, aby si sa vyspal do ružova, zatiaľ čo aktívny športovec alebo tehotná žena potrebujú až 9 hodín. 

 

Aby si zlepšil svoje zaspávanie, skús niekoľko vecí:

  • Ak ti to pracovný alebo osobný život dovoľujú, vytvor si režim. Zvykni si chodiť do postele v presný čas.
  • Vyhni sa ťažkým jedlám a náročným fyzickým aktivitám 2-3 hodiny pred spánkom a kofeínu sa vyhýbaj aspoň 5 hodín pred odchodom do postele.
  • Vytvor si oázu pokoja. Miestnosť udržiavaj upratanú, pravidelne vetraj (najmä večer) a pred spánkom vytvor úplnú tmu (žiadna telka ani svietiace doplnky a zatiahnuté závesy). Optimálna teplota na zaspávanie je 15 až 19 °C (platí pre dospelých). Teplota vyššia ako 21 °C môže narušiť spánok.
  • Aspoň polhodinu pred tým, ako sa budeš chystať do postele, sa vyhni elektronickým zariadeniam. Takže žiadne scrollovanie na Instagrame alebo Tiktoku pre spaním.
  • Skús meditovať. Stačí ti aj 10 minút denne v posteli pred zaspávaním, lež pokojne a sústreď sa iba na svoje dýchanie. Ak to nedáš sám, existujú rôzne appky a videá, ktoré ťa nasmerujú.
Zdroj: Enebire

 

Kofeín

 

Všetci vieme, že kofeín je účinnou zbraňou proti únave, no menej ľudí si uvedomuje, že jeho nesprávna konzumácia spôsobuje ešte väčšie vyčerpanie. Ako hacknúť dávkovanie kofeínu, aby to bol tvoj kamoš? 

 

Káva, zelený čaj, kofeínové prípravky ti dodajú energiu a sú prospešné, ak ich dávkuješ s mierou. Sú medzi nimi isté rozdiely a je už len na tebe, ktorá forma bude najviac vyhovovať tvojmu režimu. Odporúčaná denná dávka kofeínu je okolo 400 miligramov. Z tohto limitu ti jedna šálka kávy odkrojí asi 95 miligramov, čierny čaj okolo 47 miligramov a zelený 28 miligramov. Maximálny účinok kávy pocítiš pomerne rýchlo, nevýhodou však je, že prudko aj klesá. Čaj má na druhej strane pomerne málo kofeínu a pomalý nástup, jeho účinok je dlhší a klesá postupne.

 

Zdroj: Unsplash/Tyler Nix

 

Počas nabitého dňa sa nedá vždy nájsť čas na prestávku a kávu, v tomto prípade by sa ti mohli hodiť nové energetické spreje Enebire, ktoré sú vyrobené na Slovensku. Výživový doplnok vyvinuli v laboratórnych podmienkach a patentovanou úpravou mnohonásobne zvyšuje účinok kofeínu z extraktu kávovníka robusta.

zisti viac
Zdroj: Enebire

 

Strava a pitný režim

 

Zabúdaš na pravidelný pitný režim a rád si pochutnávaš na polotovaroch a fast foode? Dehydrátacia, alkohol a zlá strava nadmerne zaťažujú organizmus a tvoje telo potom nemá z čoho čerpať energiu.

 

Podľa štúdií existuje priama súvislosť medzi pocitom únavy, nedostatokom vitamínov a minerálov, ktoré vplývajú aj na príznaky ako bolesť hlavy, svalov, slabosť, depresia a zhoršenie kognitívnych funkcií. Čo by nemalo chýbať v tvojom jedálničku?

  • železo – mäso, vajcia, šošovica, fazuľa,
  • vitamíny skupiny B (hlavne B12) – ryby, kuracie a hovädzie mäso, vajcia, strukoviny, špenát,
  • magnézium – tmavá čokoláda, mandle, tekvicové semiačka.

Denne by si mal priebežne vypiť cca 20-40 ml tekutín (voda, nesladený čaj) na 1 kg telesnej hmotnosti. Dôležitý je pravidelný príjem, ak si podvečer spomenieš, že si celý deň poriadne nepil, a zrazu dáš 1,5 litra vody za 10 minút, tvoje obličky dostanú poriadne zabrať.

 

Zdroj: Pexels/Ella Olsson

 

Dozvedel si sa z našich tipov niečo nové? Dlhodobú únavu netreba podceňovať, najprv sa skús zamyslieť nad svojím životným štýlom a zlepšiť svoje návyky. Ak ťa predsa len bude trápiť vyčerpanie aj naďalej, určite by si mal zvážiť návštevu odborníka. 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy zdravie
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.