Nariadenie má za cieľ znížiť emisie skleníkových plynov. Environmentálne organizácie ho považujú za málo ambiciózne.
Obyvatelia Francúzska si musia zvyknúť na definitívny zákaz veľkej časti vnútroštátnych letov. Opatrenie, ktoré prichádza s menšími úpravami do platnosti práve teraz, schválil francúzsky parlament presne pred rokom. Podľa Aktualít predchádzala prijatiu zákazu medzi politikmi, leteckými spoločnosťami a neziskovými organizáciami vášnivá debata o tom, ktoré lety by mali byť zrušené.
Na začiatku legislatívneho procesu v roku 2021 požadovala ministerka životného prostredia Elisabeth Borneová zníženie počtu letov Air France o 40 % výmenou za 7 miliardový balíček podpory počas krízy koronavírusu. Úspešný návrh, ktorý je súčasťou rámcového zákona o klíme a odolnosti, nakoniec nariadil zrušenie letov, pri ktorých existuje vlaková či autobusová alternatíva trvajúca kratšie ako 2 a pol hodiny. Ekologické organizácie vrátane Greenpeace požadovali limit šiestich hodín.
Francúzsko sa v rámci klimatického zákona zaviazalo znížiť do roku 2030 emisie CO2 o 40 % v porovnaní s rokom 1990. The Guardian ešte pred rokom vypočítal, že zákaz sa dotkne 12 % všetkých vnútroštátnych letov a postihne predovšetkým linky z Paríža do Nantes, Lyonu a Bordeaux.
Environmentalisti zákon kritizovali ako málo ambiciózny a poukazovali na to, že je deravý, keďže nezakazuje spoje, ktoré slúžia ako prípoje. Inou kritizovanou úpravou je aj uplatnenie výnimky pre najväčšie letisko krajiny, parížske Charles de Gaulle. Francúzska vláda chce podľa portálu simpleflying.com týmito výnimkami chrániť konkurencieschopnosť aeroliniek Air France. Naopak, najväčší prepad v počte letov zaznamená parížske letisko Orly, ktoré sa na vnútroštátne lety dlhodobo sústredí.
“France bans short domestic flights where passengers can take the train”
— Simon Calder (@SimonCalder) March 22, 2022
Remember that innovative deal a year ago?
Air France's Covid cash rescue depended on ending short flights in favour of rail.
Next week, Air France steps up some short domestic flightshttps://t.co/c3JFrJUQ4x
O podobných opatreniach uvažuje aj Španielsko a Rakúske Austrian Airlines, ktoré z ekologických pohnútok zrušilo linku Viedeň-Salzburg, ktorú nahradilo vlakové spojenie. Finančný malus v podobe vyšších daňových poplatkov pri vnútroštátnych letoch začalo uplatňovať Nemecko aj Belgicko. Organizácia Greenpeace podľa Forbes tvrdí, že celoeurópsky zákaz krátkych letov, pri ktorých existuje verejná dopravná alternatíva pod 6 hodín, by viedol k zrušeniu tretiny európskych letov a do atmosféry by sa nedostalo až 3 a pol milióna ton uhlíkových emisií.