Percentuálne najviac ostáva „vo vreckách“ mladých ľudí vo veku do 24 rokov.
Pätine Slovákov po zaplatení všetkých bežných mesačných výdavkov nezostanú žiadne peniaze. Vyplýva to z prieskumu agentúry Go4insight, ktorý vypracovala pre INDEX. Z výsledkov vyplýva, že väčšine ľudí po zaplatení bývania, splátok úverov a iných bežných výdavkov nejaké peniaze ostanú. Percentuálne najviac ostáva „vo vreckách“ mladých ľudí vo veku do 24 rokov, ktorí zvyčajne ešte žijú v domácnostiach s rodičmi.
Väčšina má na konci mesiaca peniaze
Väčšine ľudí na konci mesiaca nejaké peniaze ostanú, vyplýva z prieskumu. Asi 20 % ľudí po odpočítaní mesačných výdavkov skončí na nule. Ďalších 21 % ušetrí asi desať percent zo svojho príjmu a 24 % obyvateľov zostane niečo medzi 10 a 20 percentami z ich mesačného príjmu.
Len šestine (17 %) ostane 20-30 percent príjmu a asi jednej desatine Slovákov ostane viac ako 30 percent ich mesačného príjmu. Viac ako polovicu nepotrebuje na bežné výdavky minúť zhruba 8 % ľudí.
Paradoxne, hoci podľa štatistík sú príjmy obyvateľov v Bratislavskom regióne najvyššie, práve tu ostáva ľuďom na konci mesiaca najmenej voľných prostriedkov, informuje ďalej Go4insight. Vplývajú na to vyššie náklady na život, ale aj výrazne vyššie splátky hypoték ako v ostatných častiach Slovenska.
Viac ako polovica Slovákov neinvestuje
Peniaze, ktoré na základné výdavky Slováci nepotrebujú, nekončia hneď v úsporách alebo v investíciách. Agentúra Go4insight pripomína, že za zvyšné peniaze si ľudia doprajú luxusnejší tovar, cestujú na dovolenku alebo ich použijú jednorazovo, napríklad na kúpu zariadenia do domácnosti.
Podľa prieskumu 48 % Slovákov v roku 2021 nejakým spôsobom investovalo. Najviac ľudí ich necháva na bežnom účte (29 %) alebo presúva na sporiaci či termínovaný účet v banke (8 %). Iní investujú do podielových fondov (6 %) a do akcií alebo ETF fondov (4 %.) V malej miere využili aj mimoriadny vklad do dôchodkových pilierov. Slováci investujú aj do nehnuteľností (v roku 2021 to bolo 5 %) a do životného poistenia (6 %).
Reprezentatívny prieskum realizovala agentúra na vzorke 1 000 respondentov vo veku 15 až 79 rokov v januári 2022 kombináciou osobného a online dopytovania.