17. februára 2022, 7:22
Ema Stanovská

VIDEO: Vedci vyrobili robotickú rybu, ktorú poháňa ľudská srdcová svalovina. Objav môže pomôcť zostrojiť umelé srdce

Zdroj: Harvard SEAS/Unsplash/volně k užití
NEWS VEDA A VÝSKUM

Vedci z Harvardovej univerzity v spolupráci s Emoryho univerzitou skonštruovali „biohybridnú rybu“, ktorú poháňajú bunky srdcovej svaloviny človeka. Ide o prelomový projekt, ktorý môže v budúcnosti zefektívniť liečbu srdcovocievnych ochorení, napríklad pri výrobe kardiostimulátorov či umelého srdca. Informuje o tom Guardian.

Ryba pláva do rytmu srdcového tepu, a to bez akéhokoľvek „pohonu“ či iného externého zdroja energie. Replikuje kontrakcie tlčúceho srdca, vďaka čomu dokáže pohybovať chvostom a plávať ako „živé ľudské srdce“, píšu vedci v štúdii v časopise Science.

Bunky plávaním zosilneli

Vedci rybu zostrojili len pomocou papiera, plastu, želatíny a dvoch pásikov živých buniek srdcového svalu. Vydržala plávať až sto dní v kuse, čo vedcov mimoriadne prekvapilo. Úspešnosť experimentu dokazuje aj 20-sekundové video, ktoré zverejnila Harvardova univerzita na Twitteri.

Prekvapením bolo aj to, že svalové bunky v experimente pohybom zosilneli, čo je náznak, že podobný princíp by mohol byť implementovaný pri liečbe srdcových zlyhaní. Podľa výskumníkov ide o významný krok k zostrojeniu umelého srdca, čo je extrémne komplikovaná úloha. Pomôcť by mohol napríklad deťom narodeným so zdeformovaným srdcom.

KVÍZ: Uhádneš, aký predmet sa nachádza pod mikroskopom podľa jeho priblíženej fotky? KVÍZ: Uhádneš, aký predmet sa nachádza pod mikroskopom podľa jeho priblíženej fotky? 17. januára 2024, 13:30

Veľmi ojedinelá je aj transplantácia srdca, ktorá pacientovi predĺži život len na veľmi krátke obdobie (pred mesiacom sa napríklad podarilo 57-ročnému mužovi transplantovať prasacie srdce).