V zložitom logistickom reťazci má čoraz väčší význam posledný článok, teda doručenie koncovému zákazníkovi.
Problémy s infraštruktúrou rieši ľudská spoločnosť od svojich počiatkov. Cieľom je neustály pokrok v hlavných ukazovateľoch – rýchlosť, bezpečnosť, spoľahlivosť, kapacita, efektivita –, a to či už ide o prevoz tovaru, osôb, alebo o prenos dát a informácií vo fyzickej a elektronickej podobe. V zložitom logistickom reťazci má čoraz väčší význam posledný článok, teda doručenie koncovému zákazníkovi. Ide o oblasť, ktorá určí budúcnosť celého odvetvia?
Čo znamená pojem „posledná míľa“?
Termín posledná míľa (z anglického last mile) v kontexte logistiky označuje posledný článok v dopravnom reťazci. V prípade B2C segmentu, na ktorý sa tento článok zameriava, ide teda napríklad o doručenie tovaru objednaného zákazníkom cez e-shop.
Vzhľadom na to, že tovar niekedy putuje stovky až tisíce kilometrov od výrobcu cez rôzne prekladiská a veľké logistické centrá až do menších regionálnych skladov, ide v klasickom logistickom reťazci už o relatívne krátku vzdialenosť. Túto dodávku v rámci určitej lokality typicky obstará doručovateľ pošty, kuriér dopravnej spoločnosti či priamo pracovník obchodu, z ktorého bol balík objednaný.
Problémy v logistike poslednej míle
Fenomén poslednej míle je neodmysliteľne spätý s vysokými nákladmi na jednu zásielku. Zatiaľ čo medzi hlavnými logistickými uzlami putuje tovar pomerne efektívne, rozvážka poslednej míle sa stretáva s mnohými problémami:
● tlak na rýchlosť doručenia zo strany zákazníka,
● vozidlo nemusí byť úplne naplnené,
● počet balíčkov na jeden automobil je spravidla menší,
● tovar je často nutné po jednotlivých balíčkoch rozviesť do mnohých lokalít,
● sú kladené vyššie nároky na komunikáciu medzi dopravcom a zákazníkmi,
● časť zásielok sa nepodarí doručiť.
Náklady na doručenie jednej zásielky sú teda obvykle vyššie ako v prípade nákladnej dopravy, kde je škatuľami s rovnakým rozmerom dokonale naplnený celý prepravný kontajner a kompletný náklad sa naloží a vyloží na jednom mieste.
Súčasné technológie a trendy: pomôžu tieto problémy vyriešiť?
Súčasne však platí, že dopyt po rýchlom a kvalitnom doručení tovaru až do domu rastie. Zákazníci čoraz častejšie volia pre svoje nákupy internet – od nábytku cez spotrebiče až po potraviny – a nezaujíma ich iba kvalita samotného produktu, ale volia aj podľa rýchlosti, ceny a jednoduchosti dopravy.
Obchody a logistické spoločnosti na tento trend reagujú rôzne. Čoraz častejšie sú v mestách vidieť doručovacie boxy. Doslova revolúcia prebieha v oblasti doručovania z reštaurácií, kde je cez mobilnú aplikáciu sprostredkované všetko od objednania tovaru cez nájdenie voľného kuriéra až po samotnú rozvážku, a to v priebehu pár minút, pričom zákazník je dokonale informovaný o aktuálnom stave objednávky. V logistike tak vďaka moderným technológiám dochádza k ďalšej optimalizácii poslednej míle.
Či logistika poslednej míle bude dominovať alebo nezanedbateľná časť zákazníkov bude stále preferovať nákup v kamenných predajniach, však ukáže budúcnosť.