Nielen sortiment, ale aj dôraz na ekológiu či férovosť voči zamestnancom aj zákazníkom pomohol Lidlu, aby sa stal značkou, ktorú ľudia milujú.
Lovebrandom sa nemusí stať iba značka oblečenia, hudobník alebo dizajnér. Môže ním byť aj supermarket a Lidl je skvelým príkladom. Dôkazom, že nejde len o obyčajné potraviny, je jeho vypredaný merch, originálna marketingová komunikácia, ambasádorka pre diverzitu a viacero ďalších aktivít. Pozri sa, čo robí z Lidlu lovebrand a aké jeho aktivity stoja za pozornosť.
Čo je lovebrand?
Ako lovebrand označujeme značku – ale pokojne aj osobu, napríklad dizajnéra alebo hudobníka –, ktorú si ľudia zamilovali natoľko, že ju nielen preferujú pred ostatnými značkami, ale ju doslova milujú. Znamená to, že dokážu prehliadať rôzne chyby a prešľapy značky a sú voči nej lojálni.
Značka sa stáva lovebrandom prirodzene, neexistuje konkrétny návod na úspech, no základom je dôvera zákazníkov. Nestačí na to len marketing vyrobený pre oko, všetko musí pochádzať z vnútra firmy a jej zdravej firemnej kultúry. Ak má značka stanovené správne hodnoty, budú sa prejavovať aj navonok a odrazí sa to vo forme pozitívnej skúsenosti zákazníka.
Lovebrand vďaka sortimentu, komunikácii aj hodnotám
Lidl rozhodne je lovebrand. To, že je férový nielen voči svojim zákazníkom, ale aj zamestnancom, dokazuje hneď niekoľko konkrétnych krokov, ktoré urobil. Najnovšie je to ambasádorka diverzity Zuzana Baloghová, ktorá bude dohliadať na to, aby bola diverzita a inklúzia prítomná v každodennom živote zamestnancov.
V Lidli už dlhoročne aplikujú princíp rovnocennosti, preto majú rovnaké benefity muži aj ženy a takisto rôzne pozície, či už ide o pokladníka, alebo generálneho riaditeľa. „Nerobíme rozdiely, či je niekto slobodný, ženatý, či má päť detí, alebo ani jedno...,“ hovorí v rozhovore Zuzana Baloghová, vedúca úseku ľudských zdrojov a ambasádorka diverzity. Už dávno na pohovoroch neriešia, či má niekto tetovania alebo farebné vlasy, nie je tu skrátka žiaden priestor na diskrimináciu.
Nerobia rozdiely medzi mužmi, ženami ani pozíciami
Vedel si, že ženy majú na Slovensku stále v priemere o pätinu nižšie platy ako muži? Aj v 21. storočí si niektorí zamestnávatelia myslia, že práca žien má nižšiu hodnotu. V Lidli dávajú priestor rovnocennosti aj rozmanitosti tam, kde majú svoje miesto. Rovnocennosť uplatňujú najmä vo veci platov mužov a žien či benefitov pre zamestnancov. Rozmanitosť rozvíjajú napríklad tak, že nerobia rozdiely medzi mužmi a ženami a do tímov prijímajú aj ľudí zo zahraničia.
V Lidli takto pristupujú k svojim zamestnancom už mnoho rokov, no aj tak plánujú zmeny. Svojím prístupom chcú zdokonaliť nielen prostredie vnútri firmy, ale veria, že inšpirujú aj ostatné spoločnosti.
„Chceme sa na túto tému pozrieť do hĺbky a nastaviť ju tak, aby dávala zmysel. Preto sme zorganizovali stakeholderský dialóg s rôznymi expertmi, čaká nás audit našich interných procesov aj prieskum medzi zamestnancami, ako túto tému vnímajú oni,“ vysvetľuje Zuzana Baloghová.
Vyskúšaj si to na vlastnej koži
Princípy diverzity Lidl zobrazil aj vo svojich spotoch, v ktorých už tradične vystupujú reálni zamestnanci. Využili naň Ames room, ktorý vytvára optickú ilúziu a ty si ju môžeš vyskúšať tiež. Rovnako si môžeš vyskúšať, ako aplikujú princípy rovnosti aj rôznorodosti v praxi, a to tak, že sa prihlásiš na jednu z voľných pracovných pozícií.
Koncom septembra otvoril Lidl nové pobočky v Moste pri Bratislave a na novej autobusovej stanici Nivy. Nové tváre hľadá v Bratislave i v ostatných mestách po celom Slovensku.
Lidl už dávno nie je len obchod s potravinami
Spočiatku bol Lidl pre všetkých bežným obchodným reťazcom, ktorý vynikal prívetivými cenami. Výhodné ceny zostali a zároveň pribudli ďalšie dôvody, pre ktoré si Slováci tento diskont obľúbili. Zamilovali si ho ľudia rôznych vekových kategórií, a to nielen pre jeho sortiment.
Asi najviac charakteristická aktivita, ktorou sa Lidl odlíšil už v začiatku, bola kampaň Voda pre stromy. Celé to začalo darovaním sadeničiek stromov po tatranskej kalamite, následne bola spustená v roku 2013 kampaň a jej podstatou bola výsadba stromov za predané vody Saguaro. Momentálne je vďaka kampani vysadených viac ako 1 500 000 stromčekov.
Lidl podľa dlhoročného marketéra CEO 2CREATE advertising Martina Poradu urobil veľmi dobre hneď viacero vecí. „Úspech značky Lidl je postavený na spojení niekoľkých faktorov. V Lidli dokázali fantasticky zvládnuť posun značky od úvodného pozicioningu ,lacného diskontu‘ až po ,moderný a pritom stále diskont‘. Vytvárajú množstvo projektov, ktoré dokážu nielen vďaka veľkým mediálnym výstupom, ale aj veľmi dobrému načasovaniu úspešne zakomponovať do celkovej stratégie (napr. Kuchyňa Lidla).“
Zároveň oceňuje, že Lidl sa nebojí riskovať, nejde len na istotu ako iné značky a vie veľmi dobre čítať trendy a flexibilne s nimi pracovať. Za najdôležitejší faktor označuje správne načasovanie a projektové nastavenie komunikácie, ktorá sedí do dlhodobej stratégie a pozície značky. „Navyše v celej komunikácii dokážu byť autentickí a nehrajú sa na niečo, čo nie sú,“ dodáva.
Lokálne potraviny, originálna komunikácia a dôraz na ekológiu
Lidl urobil hneď niekoľko krokov, pre ktoré si ho ľudia mohli zamilovať a tak sa aj stalo. Niekto je jeho fanúšikom pre originálnu komunikáciu, keď reflektuje aktuálne dianie, iní nedajú dopustiť na sortiment, ktorý nachádzajú v regáloch.
Veľké plus je rozhodne podpora lokálnych výrobcov, vďaka čomu v predajniach Lidl nájdeš slovenské vína, remeselné pivá, mliečne výrobky či produkty, ktoré predstavuje počas svojich akciových týždňov. V neposlednom rade treba spomenúť aj jeho merch, ktorý sa vypredal v priebehu niekoľkých hodín.
Práve akciové týždne sú dôvodom, prečo si Lidl získal fanúšikov v rôznych vekových kategóriách. Ľuďom však nie je sympatický len tovar, ktorý tu nájdu v regáloch, ale aj hodnoty, ktoré značka presadzuje. Jednou z nich je veľký dôraz kladený na ekológiu, ku ktorej aktívne podnecuje aj svojich zákazníkov.
Naposledy to bolo odstránenie mikroténových vrecúšok z predajne v Podunajských Biskupiciach, ktoré nahradili znovupoužiteľnými sieťkovými vreckami, pričom zákazníci si ich v ten deň mohli vziať zadarmo. Razantný krok však Lidl urobil už v roku 2018, keď prestal s predajom jednorazových plastových tašiek.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Prečo sa pre niektorých ľudí stal Lidl lovebrandom, vysvetľuje aj Martin Porada: „V Lidli nevymýšľajú koleso, sledujú trendy a vedia ich flexibilne zakomponovať do celkovej komunikácie. Aj veľké značky sa musia prispôsobovať dynamickej dobe. Rozsegmentovanie komunikácie a využívanie potenciálu značky aj pre nové oblasti biznisu, ktorý pôvodne nebol vlastný danej značke, je určite budúcnosť.“
„Veľmi flexibilne dokážu uchopiť napríklad trend ,ugly shoes‘, spájania fashion s rôznymi nonfashion značkami, vedia sa zviezť na vlne a využiť ju vo svoj prospech a vytvoriť zo svojho obyčajného produktu špekulatívny (ďalej obchodovateľný) produkt. Aj preto sú lovebrand. Nebudete lovebrand, ak nemáte na to gule a budete len čakať, čo urobí konkurencia.“
Staň sa aj ty súčasťou
Veríme, že chceš pracovať v spoločnosti, ktorej záleží na tom, aby boli nielen jej zákazníci, ale aj zamestnanci spokojní, a Lidl je s jeho prístupom dobrou voľbou. Nemusíš sa báť, že by ťa niekto na základe farby pleti, vlasov či pre tetovanie odsúdil na pohovore, alebo toho, že by ti hrozil nižší plat, ak si žena. Ak chceš byť súčasťou spoločnosti, ktorá má férový prístup, prezri si jej ponuky voľných pozícií a prihlás sa na niektorú z nich.