Ich ružový príves uvidíš aj na festivale Hip Hop Žije.
Kristína (24) a Augustín (25) síce len nedávno skončili vysokú školu, ale už teraz rozbiehajú odvážny biznis. Na Kuchajde, kde si si doteraz mohol dať len langoše a grilované klobásky, založili prvý smoothie bowl bar na Slovensku Street Good. Okrem piatich druhov farebných ovocných misiek ponúkajú aj mimosu s čerstvým ovocím.
Mladá dvojica sa zoznámila počas štúdia na Ekonomickej univerzite, kde ich spojila láska k zdravému životnému štýlu a športu. „Na intráku sme si stále vyvárali nejaké dobroty. Hoci sme sa už počas štúdia zamestnali vo finančníctve, vždy sme vedeli, že napokon skončíme v gastre. Chýbala nám však konkrétna idea,“ hovoria.
Namiesto diskogule mixér
Myšlienka ponúkať smoothie bowly sa zrodila pred tromi rokmi. „Všetko sa začalo, keď som na Vianoce dostala kokosovú misku, ktorej súčasťou bol aj e-book s receptmi na smoothie bowly,“ vraví Kristína. „Koncept pojazdného smoothie bowl baru sme však uchopili až v októbri 2020.“
Nápad rozbiehali popri práci na plný úväzok. „Počas hlavnej sezóny na audite sme pracovali aj dvanásť hodín denne. Smoothie miskám sme sa preto museli venovať po večeroch,“ spomínajú. „Kúpili sme si mixér a pol roka sme len testovali a ochutnávali rôzne príchute a vymýšľali recepty, až kým sme s nimi neboli spokojní.“
Pandémia im podľa ich slov poskytla dostatok času na uchopenie nápadu. „Keďže bola korona, nemohli sme nikam chodiť, len sedieť doma, čo nám v podstate aj trochu vyhovovalo. Namiesto chodenia po diskotékach sme po večeroch mixovali ovocie a vymýšľali recepty na granolu.“
Chceš podnikať? Pomôž si
Skutočná realita biznisu však prišla až s právnymi záležitosťami. Štát podľa nich k začínajúcim podnikateľom pristupuje v štýle „pomôž si sám“ a úspešne sa dovolať na úrady je doslova umenie.
„Nik ti nepovie, čo na výkon tejto práce potrebuješ. Všetko sme si museli zisťovať sami. Ani úrady nie sú v ničom nápomocné – môžeš im volať aj dvadsaťkrát a nik ti nezdvihne telefón,“ hovorí Augustín, ale priznáva, že náročné to bolo aj preto, že sú úplní začiatočníci a o tom, ako sa rozbieha biznis, nevedeli prakticky nič.
„Museli sme sa do toho doslova ‚hecnúť‘. V budúcnosti určite budeme múdrejší. Každý deň sa učíme niečo nové a asi ešte aj dlho budeme.“
Ružové podnikanie bez ružových okuliarov
Pri prepočítavaní nákladov ružové okuliare rozhodne nasadené nemali, nešlo totiž o malý peniaz. „Finančné prostriedky sme si museli zohnať sami – časť sme si požičali, časť sme zobrali z našich úspor,“ vravia mladí podnikatelia a dodávajú, že najväčšia suma išla na auto a príves.
Ten nemôžete prehliadnuť ani v tej najväčšej záplave stánkov a food truckov. Je totiž celý ružový. „Povedali sme si, že výnimočný produkt si žiada aj výnimočný stánok. Táto žiarivá farba má výhodu aj v tom, že na festivaloch sa vďaka tomu lepšie odlíšime od ostatných prívesov, ktoré sú väčšinou biele alebo čierne.“
Keď ho kúpili, nemali preň vyhliadnuté ešte žiadne miesto. Museli preto majiteľovi platiť za to, aby im príves ešte na dva mesiace „postrážil“ v záhrade. „Bývame totiž v centre na štvrtom poschodí, nemáme dvor ani záhradu. Kým bol príves u majiteľa, snažili sme sa rýchlo zohnať lokalitu.“
Ani to nešlo len tak. „Vedeli sme, že náš produkt sa hodí k vode, do tepla, pekného prostredia. Kontaktovali sme viaceré miesta, ale niektoré už mali začatú sezónu, prípadne tam boli dlhé lehoty, ktoré sa neustále predlžovali. Niektorí správcovia nám ani nezdvihli telefón.“ Zhodujú sa, že Kuchajdu vybavili najrýchlejšie a navyše to bolo miesto, ktoré mali radi.
„Hneď ako sme v máji tohto roka otvorili, dal som výpoveď,“ hovorí Augustín. Kristína aj naďalej pracuje v audítorstve na plný úväzok a „ovocnému biznisu“ sa venuje každý deň po práci.
S prívesom plánujú aj cestovať po rôznych eventoch a festivaloch. Ich smoothie bowly budeš môcť ochutnať napríklad na festivale Hip Hop Žije či slovenskom Food Truck Feste. Naklonení sú aj teambuildingom a firemným akciám. „Jedna firma sa nám už sama od seba ozvala, čomu sa veľmi tešíme,“ hovorí mladá dvojica.
Všetko je vegánske... až na nutellu
Na výber máš z piatich príchutí: Acai, ktoré je asi najznámejšie, Tropicana – mango a ananás, Choco-Cherry – čokoláda a višňa, Peachy pink – broskyňa a jahody a Berry dream – maliny a jahody. Misku dopĺňajú vždy tri toppingy (napríklad orechy, kúsky čokolády, arašidové maslo, kokosové čipsy...) a domáca granola. Všetky misky sú vegánske, ak by si však chcel, môžeš si do nich pridať aj klasickú nutellu. Najnovšie si ich môžeš objednať už aj z Woltu.
„Namiešať“ si však môžeš aj vlastnú misku, pričom na výber sú tri veľkosti: S (250 gramov) za 4,60 €, M (350 gramov) za 5,6 € a L (450 gramov) za 6,6 €. Na pitie ponúkajú mimosu v troch rôznych príchutiach – jahoda, mango a kivi –, limonády a proteínové šejky. Ovocie nakupujú v Lunyse, Metre, ale aj v bežne dostupných obchodoch s potravinami.
Uvedomujú si, že smoothie bowly sú skôr letný koncept, a tak na jeseň už chystajú slanú kuchyňu. Zatiaľ prezrádzajú len to, že bude „výživná, zdravá a svieža“.
Ľudia sú k novému konceptu zatiaľ skeptickí
Čo sa týka dopytu, Kristína a Augustín priznávajú, že návštevníci Kuchajdy nie sú úplne cieľová skupina. „Mysleli sme si, že bude, ale popravde, z hľadiska dopytu je to trochu slabšie. Je to kúpalisko zadarmo, a tak sem chodí veľa starších ľudí, ktorí si radšej dajú langoš ako smoothie. Chýbajú tu mladí ľudia.“
Priznávajú, že problém je aj v tom, že ide o úplne nový koncept, ktorý Slováci nepoznajú. „Keď príde niekto zo zahraničia, vie presne, o čo ide, a nemá problém si vybrať. Ľudia zo Slovenska najskôr nechápavo pozerajú, potom sa veľa pýtajú. Musíme im veľa vysvetľovať. Budúci rok budeme možno zvažovať inú lokalitu.“
Podľa ich slov však už v tomto ohľade vnímajú progres. Keď sa zákazníci „odvážia“ a ich produkt ochutnajú, často dvojici povedia, že hoci boli skeptickí, veľmi im chutilo. Mnohí sa vracajú aj s partiou alebo s rodinou a deťmi.
„Keď vidíme, ako ľuďom chutí a že im náš produkt zlepšil deň, je to pre nás veľké zadosťučinenie,“ uzatvára Augustín s úsmevom.