Prečítaj si, prečo sú Slovenky pri výbere plaviek odvážnejšie a prečo museli americké veľkosti prispôsobiť.
Ich plavky nosia známe tváre po celom svete a obľúbili si ich aj tisícky Sloveniek. Značka Relleciga je populárna vďaka bohatej ponuke plaviek, ktorá dokáže uspokojiť aj náročnú zákazníčku. Na Slovensku pôsobí značka Relleciga už 9 rokov. Jej riaditeľ a európsky majiteľ Marián Glett nám prezradil, ako sa líši predaj plaviek pre Američanky a pre Slovenky, ale aj to, aké bizarné situácie počas svojej práce zažil.
Relleciga už nie je len pre Američanky. Na Slovensku pôsobí už niekoľko rokov, a to práve vďaka Mariánovi Glettovi. Zisťovali sme, prečo sa rozhodol túto značku priniesť na Slovensko, aký je vkus Sloveniek, či sa odlišujú americké a európske veľkosti plaviek, ale aj to, aké má slovenská Relleciga ciele do budúcnosti.
Ako sa dostali plavky Relleciga z Ameriky na Slovensko
Americké plavky Relleciga priviedol na Slovensko práve Marián. Niekedy v roku 2011 vlastnil e-shop, kam chcel pridať ďalšie kategórie produktov, medzi ktorými mali byť aj plavky. Keď však hľadal nejaké značky cez Google, nezaujalo ho nič.
Rozhodujúci moment nastal, keď náhodne zbadal fotku modelky v plavkách Relleciga. „Ihneď som sa do toho obrázka zamiloval. Ani nie preto, že tam bola pekná modelka alebo samotné plavky, bola to dokonalá symbióza. Potreboval som už len zistiť, kto to vyrába, a myslel som si, že plavky mám vyriešené,“ vysvetľuje Marián Glett. Nebolo to však úplne jednoduché a k značke sa musel doslova prebojovať. O tom, ako priviedol značku Relleciga na Slovensko a ako sa stal jej majiteľom, si môžeš prečítať v našom predošlom článku.
Relleciga sa odlišuje svojou rôznorodosťou
V módnom priemysle býva konkurencia poriadne veľká, preto nás zaujímalo, ako ju vníma Marián. „Priamu konkurenciu na Slovensku až tak nepociťujeme, pretože Relleciga je odlišná od iných módnych spoločností. Je veľmi málo firiem, ktoré by sa celoročne venovali iba dámskym plavkám. Väčšina plavkových firiem robí aj spodnú bielizeň alebo iné módne kúsky, aby dokázali zabezpečiť zisky z predaja aj mimo plavkovej sezóny. My však pracujeme na našich plavkách celoročne, bez ohľadu na tržby, čo nám dáva veľkú slobodu v tvorení a zároveň aj konkurenčnú výhodu, vďaka ktorej ponúkame plavky aj počas sychravých mesiacov alebo cez zimu.“
Hovorí, že ich plavky vďaka tomu nespadajú do fast fashion módy, pretože tovar nepotrebujú vypredať ešte koncom leta, aby vyprázdnili sklady na jesenné a zimné kolekcie. To aj vďaka tomu, že ich plavky sú kvalitné a strihy či ich štýl nepodlieha aktuálnym módnym trendom.
Zároveň však uvádza, že Relleciga sa odlišuje hlavne svojou rôznorodou ponukou plaviek. Kolekcie pripravujú počas celého roka a navrhujú rôzne komplikované, ale aj minimalistické strihy, taktiež rôznorodé vzory aj jednoduché farebné kombinácie. Väčšina spodných aj vrchných dielov je prispôsobiteľná a plavky sú výnimočné svojou kombinovateľnosťou farieb, vzorov aj veľkostí.
Ako vnímajú kolekcie plaviek influenceriek?
Posledné roky je trendom, že modelky a influencerky vytvárajú vlastné kolekcie plaviek. Zisťovali sme, ako takéto kolekcie vníma Relleciga. „Každá jedna modelka alebo influencerka, ktorá sa pustí do dizajnovania plaviek, má náš obdiv. Výroba kvalitných plaviek je totiž oveľa zložitejšia ako výroba oblečenia. Sú potrebné špecifické stroje a technológie, ktoré sa dajú využiť iba na výrobu plaviek. Treba myslieť na milión vecí, aby finálny produkt nevyzeral dobre len na fotke, ale aby bol pohodlný aj pri nosení na postave. Veľmi vítam, že influencerky venujú energiu tvorbe vlastných plaviek a všeobecne rozširujú povedomie o plavkových trendoch. Zvyšujú dopyt po plavkách a platí, že každý produkt si svojho zákazníka nájde.“
Americké veľkosti museli pre Európu zmeniť
Veľkosti plaviek pre Ameriku boli zásadne iné, preto ich museli pre európsky trh prispôsobiť. Existovali dve hlavné kategórie: veľmi malé veľkosti, ktoré, ako opisuje Marián, boli vhodné na veľmi štíhle postavy typu modelky Victoria's Secret, a na druhej strane veľkosti pre moletnejšie dámy. Tieto kategórie však nezodpovedali postavám Sloveniek.
Na začiatku ponúkali len veľkosti S, M a L, postupne však pridávajú aj ďalšie. Strihy sa postupom času menia podľa toho, ako sa vyvíja predaj, a nechávajú sa viesť najmä recenziami zákazníčok v Amerike. Mnohokrát presúvajú plavky z amerického trhu do európskych kolekcií alebo priamo do outletu, čím majú slovenské a české zákazníčky ako jediné možnosť nakupovať svetové kolekcie za zlomkové ceny.
Slovenky si vyberajú odvážnejšie plavky ako Češky
Výber plaviek sa líši u žien v Amerike, na Slovensku, ale aj v Česku. „Slovenky sú odvážnejšie, neboja sa ísť do pestrých farieb a rady si doprajú. Idú u nich viac potlače, vyzývavé strihy, tangá. Kombinujú a experimentujú a to sa nám veľmi podobá na nákupné správanie zákazníčok vo Francúzsku. V Nemecku sa nám, naopak, lepšie predávajú tmavé, čierne a modré kombinácie jednoduchých strihov. To, čo predávame v Nemecku, sa viac podobá produktom, ktoré predávame do Česka,“ objasňuje Glett.
Módne trendy sa vracajú aj pri plavkách
Módne trendy neobchádzajú ani plavky. Kedysi boli „in“ neoprénové, čipkované a háčkované plavky, rovnako sa menia aj strihy. Boli sme preto zvedaví, aký typ plaviek je dnes populárny najviac. „My máme vždy zo všetkého niečo. Keď sme začali s prvými kolekciami, tak to boli výrazné kvetinové potlače, neónové farby, plavky s čipkou, háčkované plavky, push-up plavky s 3D efektom, vyzývavé s výstrihom pod prsami alebo jednodielne s tango výstrihom. Tie trendy sa niekedy nečakane objavia a nečakane zaniknú,“ dodáva Marián. Často sa deje, že plavky, ktoré už majú vo výpredaji, zrazu získajú popularitu, za čím občas býva aj nejaký príspevok influencerky, a zákazníčky si pýtajú vypredané plavky. Práve vďaka tomuto často recyklujú svoje dizajny, ktoré prinášajú v obmenených farbách, vzoroch a strihoch.
Určite sa však aj medzi plavkami nájdu trendy, ktoré nikdy nevyjdú z módy. Podľa Mariána sú to práve spodné diely s vysokým pásom. „Či už sú to tie s klasickým strihom, ktoré volia konzervatívnejšie ženy, ktoré chcú zakryť čo najviac, alebo brazílky a tangá, ktoré sa vysoko tiahnu nad bedrá a zakrývajú menej,“ vysvetľuje.
Má zmysel predávať plavky online?
Obzvlášť plavky sú niečo, čo si potrebuje pred nákupom najskôr odskúšať každá žena bez ohľadu na typ postavy. Relleciga funguje hlavne ako e-shop, preto nás zaujímalo, či sa oplatí predávať plavky online, keďže je tam vysoké riziko vracania tovaru.
Marián hovorí, že plavky Relleciga zákazníčky vracajú veľmi zriedka. Pred tým, ako si ich objednajú, často píšu, volajú alebo posielajú fotografie postavy na zákaznícku podporu. Tím v Rellecige sa vždy snaží poradiť s výberom, čo môže byť niekedy dlhodobý proces, no prináša ovocie.
„Chceme, aby boli naše zákazníčky spokojné. Je to údel e-shopu, byť nápomocný pri výbere správnej veľkosti. A aj keď sa občas stane, že plavky nesadnú, bez problémov sa dajú vymeniť alebo vrátiť. Keď nám napíše alebo pošle fotku spokojná zákazníčka, tak to je práve to, prečo sa to oplatí robiť.“
Plnoštíhle ženy sa viac boja nakupovať online
Každá žena má obavy pri objednávaní plaviek online, no podľa Gletta na Slovensku sú viac neisté práve plnoštíhle ženy. „Keďže sa zákazníčky s plnšími tvarmi boja objednávať plavky online a je pre ne lepšie plavky kupovať tak, aby si ich vyskúšali, vytvorili sme kolekciu plaviek, ktoré sú dostupné v predajniach Bepon. Ich kampane sa nesú v hesle body positive, takže tu zákazníčky nájdu plavky rôznych veľkostí a druhov,“ dodáva.
Slovenky sú hanblivejšie
Pri porovnaní slovenského a amerického instagramového profilu sme zistili, že na tom slovenskom nie je možné nájsť fotografiu slečny v plavkách, ktorá by predstavovala normálnu alebo plnoštíhlejšiu postavu. Majiteľ Rellecigy nám objasnil, že je to spôsobené tým, že na svoj instagramový účet pridávajú hlavne fotografie zákazníčok, ktoré ich označili na fotke – a fotka mala vysokú úspešnosť. Zatiaľ čo v Amerike sa podľa jeho slov ženy väčších konfekčných veľkostí nehanbia fotiť v ich plavkách a označovať ich na fotkách, Slovenky, ak si aj u nich plavky kúpia, tak sa v nich zväčša nefotia a už vôbec neoznačujú ich profil.
„Každoročne pripravujeme fotenia, kde volíme modelky rôznych postáv. Tieto vizuály používame v rôznych regiónoch podľa potreby. Doba musí pokročiť, aby sa ani ženy kyprejších tvarov nehanbili a neobávali objednávať plavky cez internet. Aj zákazníčky so štíhlymi postavami mávajú strach, že im plavky nesadnú,“ dodáva.
Zákazníčka im vrátila plavky s darčekom navyše
Marián Glett si od začiatku pôsobenia v Rellecige vyskúšal hneď niekoľko pozícií. Dokonca komunikoval so zákazníčkami, ktoré chceli buď vymeniť tovar, alebo poradiť s veľkosťami či so strihmi. Aj vďaka tomu má hneď niekoľko úsmevných príhod.
„Top bizár, ktorý si doteraz pamätám: jedna zákazníčka nám poslala vrchný diel, ktorý jej nesadol, no pribalila k tomu aj svoje nohavičky. Bolo to síce vtipné, no zložité zároveň, pretože sme v kancelárii losovali, kto si to vezme na starosť a vyrieši to taktne. Keďže sme ju nechceli vystaviť trápnej situácii, už sme ju v súvislosti s ‚tovarom navyše‘ nekontaktovali,“ opisuje svoj najbizarnejší zážitok.
Aké má Relleciga najbližšie ciele?
Marián Glett nám prezradil, že časom chcú rozšíriť svoju ponuku do ďalších európskych krajín, vytvoriť si väčšie zázemie v Česku a taktiež expandovať v Poľsku. „Môj najbližší sen sú brandové predajne, ktoré by boli takým chrámom našich dizajnov. Stačili by dve-tri. Všetko krásne, uhladené, so všetkými našimi dizajnmi,“ dodáva. Zároveň by chceli nadviazať spoluprácu s ďalšími značkami v iných krajinách, ako je napríklad Bepon na Slovensku, a vo veľkom expandovať v Európe.