Podnikatelia to v minulosti rozhodne nemali ľahké.
Každý, kto zažil dobu pred internetom a jeho postupný nástup, si určite pamätá, že to nebolo také jednoduché ako teraz. No a predstav si, že by si v tej dobe podnikal. Žiadne e-shopy, ani telefonovanie nebolo lacné a dostupné ako teraz a s nástupom technológií sa menili aj podnikateľské stratégie. Si zvedavý, aké bolo podnikanie v minulosti? V spolupráci s Orangeom sme sa pozreli na to, ako vyzeralo podnikanie, keď internet nebol a telefóny vážili skoro tonu.
Stačí si spomenúť na film Wolf of Wall Street. Nešlo v ňom síce o typického podnikateľa, no všade boli prítomné kopy dokumentov, smiešne veľké telefóny a obrovské počítače, ktoré si si nemohol len tak vziať pod pazuchu ako teraz. Internet si kedysi nemal poruke tak ako dnes. Musel si ísť do internetovej kaviarne a zaplatiť si za každú minútu. Teraz skoro všetko – od založenia firmy až po fotenie a predaj produktov – vybavíš s mobilom v ruke. Dokonca s rôznymi výhodnými balíčkami, vďaka ktorým môžeš ušetriť.
Papierovačky kedysi a dnes
Byrokracia bola odjakživa spojená s podnikaním, no dnes sa väčšina administratívy presunula do online priestoru. Kým predtým si musel chodiť na úrady, teraz ti stačí elektronický podpis, občiansky s čipom a takmer všetko vybavíš z domu – od úhrad faktúr až po vybavenie pôžičky. Nehovoriac o tom, že so sebou nemusíš nosiť diár; všetko máš v telefóne či notebooku.
Ivana Brutenič, podnikateľka a majiteľka linkedinovej agentúry, opisuje pozitíva podnikania: „Veľa vecí sa dá digitalizovať a spracúvať elektronicky. Už len taká organizácia času prostredníctvom aplikácií šetrí hodiny organizovania mítingov týždenne. Tak isto elektronický podpis šetrí veľa času.“
Párminútový hovor ťa vyšiel draho
Ak si mal kedysi prenosný telefón, bol si šťastlivcom. Mnohí podnikatelia si určite pamätajú časy, keď volávali z pevných liniek či nebodaj z telefónnych búdok. Malo to však aj výhodu – nebol si dostupný 24/7, tak ako to môže byť dnes.
Keď už konečne boli prvé mobilné telefóny, vážili skoro toľko, čo dnes notebooky. Nehovoriac o tom, že o neobmedzených volaniach si mohol akurát tak snívať. Dvadsaťminútový hovor ťa mohol vyjsť aj na 6 eur, a to si musel telefonovať počas pracovného dňa a do rovnakej siete. Víkendové hovory a hovory na pevné linky či do sietí iných operátorov mali vždy vyššie ceny.
Časy, keď internet ešte len začínal
„Výrazne ťažšie sa hľadali informácie. Podnikatelia hľadali riešenia sami namiesto sledovania odborných diskusií z celého sveta a googlenia. Kvalitných zamestnancov si firma musela školiť a trénovať, bolo náročnejšie ‚kúpiť‘ odborníka z trhu, a to hlavne pre tých, ktorí boli priekopníkmi v technológiách,“ spomína na časy, keď ešte internet nebol taký rozvinutý, Ivana Brutenič.
Aj keď internet už prišiel, nebolo to také jednoduché ako dnes. Začiatky internetu opisuje online marketingový špecialista a podnikateľ Štefan Polgári. „Začínal som na dial-upovom internete, takže sme mali internet po 16. hodine zadarmo. Preto som musel vždy čakať, kým som si mohol internet zapojiť. Najväčší pokrok bol, keď MP3 nesťahovalo 10 minút, ale iba 5 minút,“ dodáva so smiechom. Polgári momentálne najviac oceňuje to, aký je internet stabilný. Je to podľa neho nielen súčasť jeho podnikateľského, ale aj bežného života.
Dnes majú podnikatelia k dispozícii rýchle, stabilné a spoľahlivé spojenie so svetom a svojím biznisom vďaka telekomunikačným operátorom. Najlepšiu sieť má podľa nezávislých meraní aktuálne Orange, pričom ponúka množstvo spoľahlivých a bezpečných riešení pre malých aj veľkých podnikateľov.
Reklama kedysi a dnes
S rozvojom internetu na konci 90. rokov sa začali rozvíjať aj spôsoby online reklamy. Tých však spočiatku nebolo tak veľa a už vôbec neboli také sofistikované, ako sú dnes. Štefan Polgári spomína na svoje začiatky: „Na projekty som využíval hlavne optimalizáciu pre vyhľadávače, čo bolo pred nejakými 10 rokmi oveľa ľahšie. Vtedy boli tie vyhľadávače ‚hlúpejšie‘ a konkurencie bolo menej.“
„Väčšina nášho biznisu pred 15 rokmi prichádzala cez referencie a boli sme na to patrične hrdí. Druhé miesto mali odborné (tlačené) publikácie. Väčšinou nesklamali ani staré dobré Zlaté stránky a aktívne oslovovanie,“ spomína Ivana Brutenič.
Od tohto týždňa nájdete @Zlate_stranky v košických schránkach ;) #Zlatestranky #Košice pic.twitter.com/RMc0JkR26H
– Zlaté Stránky SK (@Zlate_stranky) April 18, 2017
S technológiami sa zmenili aj stratégie
Možno si pamätáš na niektoré niekdajšie marketingové stratégie značiek. Kupovali sme ich produkty a obaly či vystrihnuté kupóny posielali na adresy, ktoré sa zvyčajne začínali P. O. Boxom. Hľadali sme peniaze v čipsoch a posielali korešpondenčné lístky. Dnes na to stačí jedna instagramová súťaž alebo oslovenie influencera, ktorý produkt dostane pred tisícky ľudí v priebehu pár minút. Hlavne by si momentálne s takou reklamou nepochodil, ľudia sú pohodlnejší ako kedysi.
Pribudlo viac kanálov, na ktorých môže podnikateľ komunikovať, aj obsah na nich neustále pribúda. Ak sa v záplave ostatných značiek, ktoré bojujú o pozornosť ľudí, nechceš stratiť, nestačí ti jeden web. Potrebuješ mať sociálne siete, pravidelne na ne prispievať a prihovárať sa ľuďom, čo môže byť pre mnohých oproti minulosti zaťažujúce, ako spomína vo svojom príspevku aj Gene Marks.
Práca z domu bola utópiou
Niektorí možno zažili firmy, v ktorých mal každý na stole telefón a s kolegami ste si telefonovali cez pevnú linku. Mnohí už zabudli aj na to, že dôležité informácie sa posielali faxom. V tomto období, keď ešte počítače vyzerali ako obrovské staré televízory, bola práca z domu utópiou.
Dnes už existujú technológie a aj s nimi spojené pracovné pozície, ktoré môžeš robiť odkiaľkoľvek. Väčšina ľudí nesedí v kanceláriách počas striktného pracovného času, ktorý bol kedysi oveľa dlhší. Skracujú sa nielen pracovné hodiny, ktoré sú čoraz viac flexibilné, ale viaceré firmy už majú 4-dňový pracovný týždeň.
„Vďaka internetu sa vieme vzdelávať aj od odborníkov, s ktorými by sme vzhľadom na náročnú logistiku nemohli pracovať. Môj biznisový kouč je napríklad z Washingtonu, mentorka žije v Miami, členky našej mastermindovej skupiny sú z celého sveta,“ vysvetľuje Ivana Brutenič.
Začiatky sú dnes vďaka technológiám ľahšie
Založenie živnosti či s. r. o. dnes už zvládneš – rovnako ako aj ďalšie papierovačky – online. Podobne je to aj s e-shopom, ktorý v mnohých prípadoch ani nepotrebuješ. Stačí ti dobrý produkt a sociálne siete, na ktorých ťa ľudia nájdu. So všetkými aplikáciami, sociálnymi sieťami a s rýchlym internetom ide podnikanie určite lepšie ako pred 20 rokmi.