Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
8. júna 2021 o 16:00
Čas čítania 8:22
Dominik Vetrák

Recenzia: Ratchet & Clank: Rift Apart – je to skutočne najkrajšia hra na svete, na ktorú sa nechytá nič iné?

TECH RATCHET & CLANK: RIFT APART
Uložiť Uložené

Po 8 rokoch sa vraciame do príbehu Ratcheta a Clanka, tentoraz aj s novým lombaxom Rivet a búraním dimenzií. Mal by si si hru kúpiť?

Päť rokov po poslednej časti, ktorá bola malou prerábkou a reštartom série, a osem rokov po poslednej regulárnej hre sme sa konečne dočkali. Insomniac Games vydávajú hru Ratchet & Clank: Rift Apart exkluzívne pre PS5, vďaka čomu hra využíva všetky hardvérové možnosti, ktoré nová konzola ponúka.

Odporúčané
10 najočakávanejších hier v lete 2021. Majitelia PS5 sa budú radovať z Ratcheta a Final Fantasy, no čo ostatní hráči? 10 najočakávanejších hier v lete 2021. Majitelia PS5 sa budú radovať z Ratcheta a Final Fantasy, no čo ostatní hráči? 5. júna 2021 o 14:30

Čo vyparatil Dr. Nefarious tentoraz?

Dej sa začína po udalostiach hry Into the Nexus. Ratchet & Clank už dlho nemuseli zachraňovať galaxiu a užívajú si „dôchodok“. Captain Quark a ostatné postavy im prichystali veľkú oslavu, na ktorej Clank podaruje Ratchetovi prístroj zvaný Dimensionator, vďaka ktorému bude môcť Ratchet prehľadať rôzne dimenzie a svety. Konečne sa bude môcť stretnúť so svojou stratenou rodinou a ostatnými zástupcami rasy lombax, ktorí z tejto dimenzie odišli, keď bol Ratchet ešte dieťaťom.

Ratchet & Clank: Rift Apart
Zdroj: Playstation Studios/Insomniac Games

Všetko však pokazí Dr. Nefarious. Ukradne Dimensionator, spôsobí chaos a Ratcheta s Clankom vtiahne do dimenzie, kde Dr. Nefarious vyhráva a podmaní si celú galaxiu. Clank sa dostane do rúk ďalšieho lombaxa, dievčaťa menom Rivet, ktoré je v podstate verziou Ratcheta v novej dimenzii. Ratchet ich musí nájsť a spoločne s nimi sa pokúsiť zachrániť všetky dimenzie skôr, ako sa rozpadnú. 

 

V deji ťa čaká nejedno malé aj väčšie prekvapenie a najmä jedna úžasná postava, ktorú v ukážkach nepredstavili. Má zaujímavý príbeh a spoločne s ostatnými rieši svoje psychické problémy. Nemyslíme si, že predošlé hry šli takto hlboko do pocitov postáv, takže je to v sérii vítaný progres.

Príbeh je zaujímavý, no chýbali nám v ňom silnejšie zvraty či viac nových postáv. Drvivá väčšina z nich sú totiž len dimenzionálne alternatívy už známych bytostí, ktoré sa akurát správajú inak než ich originálne verzie z predošlých titulov. Dej však v týchto hrách nikdy nebol kľúčový, takže chápeme, že tvorcovia odrazu nenapísali bohatší a premyslenejší seriál. Nakoniec, Ratchet & Clank je stále rodinná hra. 

Ratchet & Clank: Rift Apart
Zdroj: Playstation Studios/Insomniac Games

Je Rivet úžasná nová postava alebo absolútne úžasná?

Rozhodne však poteší Rivet. Okrem Ratcheta a Clanka sme sa v sérii nedočkali plnohodnotne hrateľnej tretej postavy, ktorá by dostala toľko priestoru. Rivet je rovnako ako Ratchet z rasy lombax a rovnako ako on, aj ona sa usiluje o mier v galaxii a bojuje proti každému, kto ohrozuje nevinných.

 

Je neuveriteľne milá, má skvelé dialógy a okamžite si ju zamiluješ. Nedokážeme si predstaviť pokračovanie bez nej a dúfame, že sa už navždy budú s Ratchetom deliť o pódium (ideálne aj v coop pre 2 hráčov). Ratchet & Clank sú stále hlavnými postavami, ale Rivet má takmer rovnako veľa priestoru ako v príbehu, tak aj v hrateľnosti. 

Súčasťou tejto série je aj humor, a aj keď sme sa párkrát usmiali, myslíme si, že v predošlých dieloch bol lepší. Čo sa týka dialógov, prekážalo nám akurát to, že keď sme ich prerušili nejakou akciou, útokom či prechodom do istej sekcie, dialógy sa skončili a postavy sa k nim už viac nevrátili. Často sme teda prišli o výživné rozhovory medzi postavami. 

Ak si si užil bullet hell v hre Returnal, Ratcheta si zamiluješ

A s tým súvisí asi aj všeobecný problém hier, v ktorých sa postavy rozprávajú počas akcie. Vnímať titulky či dialógy počas výbuchov a chaotickej scény je veľmi náročné. A že tých chaotických scén v hre zažiješ. Ak si hral Returnal, už vieš, čo je to „bullet hell“. Akčné peklo, keď na teba strieľa všetko možné a do toho sa pridajú mnohé efekty, čo tvorí naozaj strhujúci obraz. Občas sa v ňom však stratíš.

Ratchet & Clank: Rift Apart
Zdroj: Playstation Studios/Insomniac Games

Strieľajú nepriatelia, strieľaš ty, medzi vami bláznivo pobehujú civilisti, hýbu sa nepriatelia, a keď ich zabiješ, už klasicky z nich dostaneš „súčiastky“. Občas sa teda stane, že ani nebudeš vedieť, kam strieľaš. Veľmi to však neprekáža, keďže nábojov máš veľa a pôsobí to efektne. 

 

Hru môžeme k Returnalu prirovnať aj vo využití ovládača Dualsense. V Returnale sme vďaka nemu cítili dokonca aj kvapky dažďa. Ratchet Dualsense nevyužíva až tak úžasne, no určite je to oproti predošlej hre štúdia Insomniac Games Spider-Man: Miles Morales krok vpred. Čakali sme však, že haptickú odozvu spracujú lepšie.

Adaptívne tlačidlá (L2, R2) využili podobne ako Returnal. Zbrane majú väčšinou dva módy. Stisnutím R2 do polovice vystrelíš menej, ale presnejšie alebo jednoducho namieriš priamo na nepriateľa, stisnutím R2 vystrelíš naplno (napríklad pri brokovnici Enforcer sú to jeden alebo dva náboje). 

Zbraní je celkovo 24, po osem v každom z troch zobrazovacích „kruhov“. Hru sme prešli na 100 percent za nejakých 15 hodín, no neodomkli sme asi šesť zbraní. Nevieme, či ide o technickú chybu (bug) alebo sa sprístupnia až v Challenge Mode (náročnejší mód, ktorý sa sprístupní po dohraní).

V každom prípade je škoda, že sme si už počas prvého hrania neužili všetky zbrane. Na jednej strane nám tie nové aspoň obohatia druhé prejdenie hry (už teraz sa tešíme, ako si Rift Apart dáme znova), na druhej strane si však myslíme, že všetky zbrane by mali byť sprístupnené už pri prvom hraní.

 

Séria je známa svojimi šialenými zbraňami a ich efektnými, ale aj efektívnymi útokmi. Poteší ťa tak, že okrem obľúbených kúskov z predošlých hier vývojári vymysleli aj originálne a nové štýly zbraní. Jednou z najzaujímavejších je Topiary Sprinkler, ktorý z nepriateľov na chvíľu urobí obrastené rastliny. 

Ratchet & Clank: Rift Apart
Zdroj: Playstation Studios/Insomniac Games

Oveľa prístupnejšia hra pre deti, ktorej chýba väčšia výzva

Hrateľnosť je aj vďaka nim nesmierne zábavná. Tvorcovia sa fungujúcu formulku nesnažili zmeniť, iba ju okoreniť. V rámci bojiska sa tak môžeš presúvať pomocou takzvaných rifts, ktoré ťa prenášajú z miesta na miesto. Môžeš tak získať strategickú výhodu nad nepriateľom, aj keď, úprimne, vôbec to nebudeš potrebovať. Máme totiž dojem, že Rift Apart je oveľa jednoduchšia hra ako predošlé tituly. Počas súboja sme sme za celú hru zomreli iba raz. Aj to len pre nepozornosť – nikdy sme nemali nedostatok nábojov.

Sklamaním boli trochu aj súboje s bosmi, ktoré neponúkajú absolútne žiadnu výzvu, a to vrátane toho finálneho. Pri nich sme sa v minulých hrách zakaždým zapotili, párkrát zomreli a vystrieľali väčšinu nábojov zo všetkých zbraní. V hre Rift Apart je však finálny súboj celkom jednoduchý aj na druhej najťažšej náročnosti.

 

Viac než na nepriateľov si musíš dávať pozor na to, aby si nespadol z rímsy či z okraja budovy. Aj v tom prípade ťa však hra vráti k miestu, keďže checkpointový systém je veľmi ohľaduplný. Určite teda odporúčame hrať na najťažšej úrovni. Výzvu ponúka až Challenge Mode, ktorý sa odomkne po prejdení hry. 

Nízka náročnosť však vôbec neubližuje zábave a hrateľnosti. Striedať všetky možné zbrane a sledovať to peklo na bojisku je zábavnejšie než kedykoľvek predtým. Môže za to najmä kvalita obrazu a celková prezentácia hry so stovkami krásnych efektov na pozadí s úžasným prostredím. 

Takmer 10 rôznych a unikátnych planét ponúka široké spektrum zábavy a úloh

Hra sa odohráva na deviatich planétach. Niektoré navštíviš len ako Ratchet, iné zase ako Rivet. V podstate je to jedno, keďže medzi nimi nie je žiadny rozdiel v hrateľnosti. Kúzlo novej postavy Rivet je tak predovšetkým v jej dialógoch a cutscénach, kde sa naplno prejavuje jej charakter. Ak však máš chuť počuť Rivet a jej dialógy, jednoducho si necháš planétu s Ratchetom na inokedy. Každá z deviatich planét je unikátna a jedinečná nielen vzhľadom. 

Ratchet & Clank: Rift Apart
Zdroj: Playstation Studios/Insomniac Games

Fascinujúca rýchlosť načítavania SSD robí z PS5 skutočnú next-gen konzolu

Na dvoch planétach existujú takzvané Blisons, fialové predmety, do ktorých môžeš udrieť, čím sa prenesieš do inej dimenzie. V nej je daná planéta v úplne inom stave. Vďaka PS5 ťa však nezabrzdí nahrávanie levelu. Udrieš do kryštálu a takmer okamžite sa hýbeš v novom svete. 

 

To platí aj pre Pocket Dimensions. Ide o malé dimenzionálne priestory, v ktorých máš za úlohu zdolať prekážky a dostať sa do cieľa, kde ťa čaká bonusové brnenie. Uvítali by sme, keby boli tieto minihry dlhšie alebo keby ich bolo viac, keďže väčšinou sa zo začiatku na koniec dostaneš v priebehu niekoľkých sekúnd. Išlo však o príjemné oživenie gameplayu, rovnako ako v prípade niekoľkých minihier s miniatúrnym robotom menom Glitch. Na malom priestore vyhľadávaš vírusy a ničíš ich v roboticko-pavúčom tele (niečo ako pavúk z filmu Spider-Man: Into the Spider-Verse). 

Minihry dopĺňajú aj tri krátke vedľajšie úlohy. Nemusíš sa báť, Ratchet & Clank: Rift Apart nie je open-world titul, ale niektoré planéty sú celkom veľké a vďaka „tryskám“ Hoverboots sa cez ne môžeš pohybovať rýchlym tempom. A práve rýchlosť je slovo, ktoré sa hodí na opis základného piliera hry – striedania dimenzií. Bolo neuveriteľné vkročiť či vletieť do celkom nového sveta bez akéhokoľvek načítavania.

Všetky zmeny prostredia sú plynulé. Iste, videli sme to už v predstavovacích videách, to sa však nedá porovnať s tým, keď držíš ovládač v ruke a premiestniš sa z jedného sveta do druhého rovnako rýchlo, ako keď vystúpiš v GTA V z auta. SSD v PS5, ktoré umožňuje toto superrýchle načítavanie, sa v priebehu tejto generácie konzol nepochybne postará o mnohé revolučné a zaujímavé dizajnové nápady.

Ratchet & Clank: Rift Apart
Zdroj: Playstation Studios/Insomniac Games

Ratchet & Clank: Rift Apart je celkom dlhá hra. Rozhodne ide o jednu z najdlhších v sérii, čo sa týka základného príbehu. Pri väčšine hier však platí, že ak ich prejdeš, stále v nich môžeš stráviť niekoľko ďalších hodín zbieraním predmetov a plnením ďalších, vedľajších úloh a rôznych bonusov. Aj minulé hry v sérii boli v prípade, že si ich chcel prejsť na 100 percent, pomerne dlhé. Rift Apart však na 100 percent prejdeš veľmi rýchlo, takže množstvo „endgame“ obsahu je menším sklamaním.

 

Všetky minihry aj bonusové úlohy sú krátke a jednoduché a v hre v podstate neexistuje nič, čo by ponúkalo poriadnu výzvu. Aréna plná rôznych nepriateľov prichádzajúcich vo vlnách obsahuje iba tri úrovne, ktoré boli fajn, no mali sme dojem, že arény v predošlých hrách boli zábavnejšie a viac využili jednotlivé prvky hrateľnosti a celú škálu zbraní. 

Bugy a graficky najdokonalejšia hra histórie

Keď si hru zapneš, budeš mať na výber medzi Fidelity Mode (vyššie rozlíšenie, ray tracing a 30 fps), Performance Mode (60 fps a vyššie rozlíšenie) a podobne ako pri hre Spider-Man: Miles Morales, aj Ratchet ponúka ray tracing mód so 60 fps, ale v nižšom rozlíšení. Je len na tebe, čo preferuješ, no určite by sme ti odporúčali vyskúšať „grafiku“ naplno (Fidelity Mode) a potom aj stabilných 60 fps (Performance Mode). Najskôr si užiješ jednu z najkrajších, ak nie vôbec najkrajšiu hru doteraz, no a potom si ju naplno vychutnáš v 60 fps.

Hru teraz hráme druhýkrát práve v 60 fps s ray tracingom a ide o úplne iný zážitok. Celková plynulosť pohybov a všetkého, čo sa deje na televízore, dodáva hre nový rozmer. Kašľať na vyššie detaily a rozlíšenie, 60 fps je to najlepšie, čím si herný zážitok môžeš zlepšiť. Nakoľko je hra v jednotlivých módoch stabilná, sa už čoskoro dozvieš v technickom rozbore od Digital Foundry, na ktorý sme neuveriteľne zvedaví. Framerate bol však po väčšinu času stabilný, a to aj v situáciách, keď sa toho na obrazovke dialo veľmi veľa.

 

Musíme sa pozastaviť aj nad detailne vytvorenými svetmi s ďalekou dohľadnosťou a bohatými scénami, v ktorých sa neustále niečo deje. Ratchet & Clank: Rift Apart v rámci vizuálnej kvality dokonale prezentuje možnosti novej generácie konzol. Viackrát ťa očaria filmové scény, detailná srsť na postavách, nádherná farebná škála všetkého navôkol, hustota porastov či celkovo objektov na obrazovke a nádherný ray tracing, vďaka ktorému sa od lesklých povrchov odráža svetlo a odrazy iných predmetov úplne dokonale. 

Ratchet & Clank: Rift Apart
Zdroj: Playstation Studios/Insomniac Games

Duchovný nástupca A Crack in Time

Ratchet & Clank: Rift Apart je vďaka viacerým herným mechanikám v našich očiach duchovným nástupcom najlepšieho dielu celej série – A Crack in Time (áno, dočkáš sa aj skvelých logických levelov s Clankom ako v A Crack in Time). Nie sme úplne rozhodnutí, či Rift Apart prekonáva A Crack in Time, no minimálne ide o rovnako úžasný zážitok.

 

Hrateľnosť dostala nový rozmer vďaka prechádzaniu cez dimenzie, potešili nás aj celkom nové zbrane a nedokázali sme sa dostatočne vynadívať na nádherný výtvarný štýl a detailné textúry. Tie sú spoločne s nasvietením, nádhernými farbami a celkovou prezentáciou dizajnu miest, planét, prírody a mimozemšťanov dôvodom, prečo hovoríme o najkrajšej hre na PS5.

Stále je to veľká zábava vo formulke, ktorá jednoducho funguje a nutne nepotrebuje obmenu. Lenže pokiaľ séria danú formulku neupraví a nezmení svoje mechanizmy (ako napríklad God of War z roku 2018), obávame sa, že tie „desiatkové“ hodnotenia budú skôr výnimočné. Na jednej strane si teda užívame to, čo vo svojej podstate táto séria predstavuje a ponúka, na druhej strane sme zvedaví, kam by ju tvorcovia dokázali posunúť.

Vzhľadom na to, že ide o výkladnú skriňu hardvéru PS5, ktorá sa úžasne hrá a má vynikajúce nové postavy v podobe Rivet a ešte niekoho tajného, môžeme ísť s hodnotením na 8,5 z 10. Rozhodne ide o jednu z tých hier, kvôli ktorej sa oplatí kupovať PS5. Po hre Returnal tak má Playstation ďalšie eso v rukáve. 

 

P. S.: Ak ti už po toľkých hrách liezol Captain Quark z viacerých dôvodov na nervy, potešíme ťa. V tejto hre je prítomný len na pár minút. Zrejme za to však môže fakt, že herec, ktorý mu prepožičiaval hlas, bojuje s alzheimerom a ťažkým priebehom covidu-19. Za celé tie roky odviedol vynikajúcu prácu, takže si na neho pri hraní spomeň. 

Ratchet & Clank: Rift Apart
Zdroj: Playstation Studios/Insomniac Games
Domov
Zdieľať
Diskusia