Český Budweiser ako pýcha národa
Krajina pôvodu: Česko
České pivá: Budweiser, Pardál
Aj keď sa v minulosti objavili záujemcovia, ktorí si chceli Budějovický Budvar založený v roku 1895 privlastniť, štát sa rozhodol udržať ho vo svojom vlastníctve. „Budvar je pivovar, ktorý v podstate vlastní každý z nás – má 10 miliónov akcionárov,“ povedal pre Lidovky.cz jeho súčasný riaditeľ Petr Dvořák.
Veľkú snahu o odkúpenie prejavoval hlavne gigant Anheuser-Busch InBev (ABI). Ten totiž vlastní americkú verziu Budweisera, o ktorého značku Česko s USA dlhé roky súperí. Cieľom ABI v podstate je, aby mohli americký variant predávať v európskych krajinách pod značkou Budweiser.
Mnohé európske krajiny však Američanom nevyhoveli, a tak svoj produkt mimo USA zväčša predávajú pod názvom Bud. Naopak, tam, kde môže ABI používať názov Budweiser, Česi predávajú svoje pivo pod názvom Czechvar. Okrem názvu však tieto značky nemajú veľa spoločného. Keď ochutnáš, pochopíš.
Súdny spor o značku sa Budějovickému Budvaru podarilo vyhrať napríklad v Taliansku, Nórsku či Portugalsku. Denik.cz píše, že Česko do roku 2013 zvíťazilo v približne 70 percentách prípadov. Len medzi rokmi 2000 až 2013 bolo medzi ABI a Budvarom ukončených 184 súdnych sporov.
Budvaru sa za minulý rok darilo napriek pandémii koronavírusu. Produkcia piva sa mu medziročne zvýšila o 51-tisíc hektolitrov na 1,730 milióna hektolitra, čo je pre pivovar rekord. PR manažérka Markéta Ježková pre REFRESHER povedala, že 70 percent objemu, ktoré za rok uvaria, exportujú do zahraničia.
„Tradične naše predaje ťahal nárast nášho exportu na kľúčových trhoch, najmä v Nemecku, avšak dobrou správou je aj viac než 2-percentný nárast objemu nášho predaného piva na domácom trhu. Na exportných trhoch sme predali o takmer 3,5 percenta viac celkového objemu piva ako v roku 2019,“ uviedol Dvořák. Tržby za pivo vzrástli o 1 percento.