- produkty a služby určené pre osoby staršie ako 18 rokov
- sex, nahotu a iný NSFW obsah
- násilie, krv alebo obsah nevhodný pre citlivé povahy
Mladí ľudia čoraz častejšie praktizujú životný štýl s názvom sober curious.
„Nie, ďakujem, dnes nechcem piť, dám si citronádu.“ Povedal ti niečo také tvoj kamarát? Alebo sa vidíš v tejto vete ty? Alkohol je často súčasťou rodinných osláv, párty, festivalov a večerných posedení. Pre „Zoomerov“ to už nemusí platiť, pretože podľa niektorých štúdií pijú najmenej zo všetkých ostatných generácií.
Výskum World Finance odhalil, že Gen Z pije priemerne o 20 % menej ako mileniáli a staršie generácie. Dáta Mintel zase ukázali, že britskí „Zoomeri“ vo veku 18 – 25 rokov sa v roku 2023 radšej socializovali v reštauráciách a kaviarňach než v baroch. Čoraz viac mladých ľudí praktizuje životný štýl, ktorý sa nazýva sober curious. Čo to ale znamená?
Gen Z a hnutie sober curious
Sober curious (preklad: triezvo-zvedavý) je termín označujúci ľudí, ktorí sa rozhodli obmedziť pitie alkoholu, hoci nemajú problém s jeho konzumáciou. V praxi to funguje takto – ideš v piatok večer von, no teraz si pre zmenu dáš namiesto koktailu nejakú limonádu. Alebo si povieš, že obmedzíš pitie vína každý víkend a dáš si ho len raz za mesiac. Tento životný štýl je skrátka o povzbudení ľudí, aby premýšľali nad tým, aký majú vzťah k alkoholu a prijali tak uvedomelý prístup k jeho pitiu.
Pre Gen Z sa stalo hnutie sober curious akýmsi trendom. Podľa analýzy NCSolutions, záujem o tento životný štýl narástol medzi rokmi 2023 – 2024 až o 53 %. Štúdia tiež zistila, že dôvod, prečo mladí ľudia začínajú byť viac sober curious, je zlepšenie životného štýlu, poznanie svojich limitov, šetrenie peňazí a narastajúca popularita nealkoholických alternatív. V roku 2023 si najmladšia generácia obľúbila mocktaily, nealkoholické pivo a víno.
Pre „Zoomerov“ je tiež typické, že majú radi internetové výzvy. Jednou z nich je takzvaný suchý január a február, čo znamená, že počas týchto mesiacov si nemôžeš dať ani kvapku alkoholu. Mladí zdieľajú skúsenosti z týchto výziev na sociálnych sieťach ako TikTok či Instagram a niektorí sa vďaka tejto výzve rozhodli pokračovať aj naďalej.
@drinkcrispandcrude #CapCut oops 🤭💅 #sobercurious #sobercomedy #quitdrinking ♬ You Sure About That _ ITYSL - Golden Key Prints
Ako to ovplyvnilo trh na Slovensku?
Priemerný Slovák vypije 59 litrov piva ročne. Tento nápoj je pevnou súčasťou barovej kultúry alebo spoločenských udalostí v našej krajine. Obľúbená slovenská značka piva Zlatý Bažant si všimla, že mladí ľudia majú radi nielen zlatú klasiku, ale ukázali zvýšený záujem aj o jej nealko varianty.
„Naše prieskumy ukazujú, že pri najmladšej generácii dochádza k nárastu záujmu o nealkoholické varianty obľúbených alkoholických nápojov. Mladá generácia sa tiež nebojí experimentovať. Vidíme značný nárast podielu nealko piva a tiež nárast obľúbenosti radlerov v exotických príchutiach,“ vysvetľuje brand manžér Zlatý Bažant Adam Košinár.
Podľa Zlatého Bažantu trend sober curious značne ovplyvnil výrobcov alkoholických nápojov, ale nie negatívne. „Otvára im nové možnosti, ako pristupovať k produktom vo svojom portfóliu. Vidíme, že na trh prichádzajú rôzne nealkoholické alternatívy pod zaužívanými značkami . Nealkoholické pivá zaznamenali medziročne 2022 a 2023 v hodnotovom podiely na trhu signifikantný nárast,“ potvrdzuje Adam Košinár.
Je na tebe, ako budeš pristupovať k pitiu alkoholických nápojov. Ak si chceš dať dobre vychladené pivo, môžeš si ho vychutnať aj v nealkoholickej podobe. Zlatý Bažant 0,0 % je prvé slovenské pivo bez kvapky alkoholu, ktoré si zachováva svoju plnú pivnú chuť. Je vyrobené metódou studenej fermentácie, čo znamená, že kvasenie prebieha pri veľmi nízkej teplote a vďaka tomu kvasinky neprodukujú žiadny alkohol.
Pokiaľ predsa len nedáš dopustiť na výraznú horkú chuť piva, značka nedávno predstavila novinku v podobe Zlatý Bažant 12 % – ležiak s novou a horkejšou receptúrou.
Tak čo, bude to alko alebo nealko? Je to len na tebe a povie ti to aj kampaň „Máš na výber.“ „Na oslavu slobody výberu sme vytvorili kampaň - ‚Máš na výber‘, ktorá uľahčuje a skvalitňuje život našim spotrebiteľom tým, že im ponúka jasnú voľbu medzi ich obľúbenou značkou piva s alkoholom alebo bez neho,“ informuje o kampani Adam Košinár.