Americká značka, ktorá sa preslávila uvoľnenou pánskou módou, neskôr uviedla aj dámsku kolekciu. Prešla si vzostupmi aj pádmi, no aj napriek tomu si dnes drží svoje popredné miesto medzi najväčšími lifestylovými značkami sveta. Čo si o nej ešte nevedel?
Tommy Hilfiger. Symbol klasického amerického štýlu. Značka, ktorú poznajú generácie po celom svete, si v každom jednom kúsku nesie dávku rebélie a individuality. Ak niečo od Hilfigera máš, vieš, že vlastníš kus ikonickej popkultúry amerického dedičstva.
Za touto značkou však stojí rovnomenný dizajnér, ktorý sa stal na istý čas synonymom červenej, bielej a modrej farby. Ako jeden z prvých sa zaujímal o hiphopových umelcov a ich módu v čase, keď tento trend ešte nebol taký rozšírený.
- Aká porucha nakopla Tommyho Hilfigera do podnikania.
- Ako sa volal prvý obchod, v ktorom predával oblečenie.
- Prečo musel návrhár vyhlásiť bankrot a ako sa poučil.
- Kto mu pomohol založiť vlastnú rovnomennú značku.
- Aký bilbord preslávil Hilfigera v New Yorku a neskôr po celej Amerike.
- S akým štýlom prišla značka v 90. rokoch minulého storočia.
- S akými legendárnymi menami značka spolupracovala.
- Ako Hilfiger reagoval na obvinenia z kopírovania Ralpha Laurena.
- Prečo, komu a za koľko predal Tommy Hilfiger svoju značku.
- Ako návrhár hodnotí spolupráce s modelkou Gigi Hadidovou, herečkou Zendayou či so speváčkou Beyoncé.
Thomas Jacob Hilfiger sa narodil v meste Elmira (NY) pred 70 rokmi klenotníkovi Richardovi a zdravotnej sestre Virginii. Má ďalších osem súrodencov a vychovali ho ako katolíka. Zaujíma ťa, ako sa začal fascinujúci príbeh jedného z amerických módnych velikánov?
Porucha čítania ho nakopla do podnikania
Návrhár si až v dospelosti uvedomil, že ako dieťa trpel dyslexiou. Aj keď sa svojpomocne vyliečil, musel sa naučiť čítať inak. Paradoxne práve táto porucha mu pomohla naštartovať myseľ natoľko, že zistil, čo chce v budúcnosti robiť.
„Keď som chodil do školy, myslel som si, že som jeden z tých hlúpych. Cítil som, že sa mi nedarí uspieť, a myslím si, že ma to asi motivovalo k tomu, aby som rozmýšľal, čo iné by som mohol urobiť. V 17 rokoch som dospel k záveru, že by som mal podnikať,“ uviedol Tommy Hilfiger pre FemaleFirst.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Pôvodne sa chcel stať rockovou hviezdou – inšpirovali ho Beatles, Rolling Stones či Jimi Hendrix –, nevedel však hrať na hudobnom nástroji. Až keď sa ho spolužiaci začali vypytovať, odkiaľ má oblečenie, ktoré nosí, skrsol v hlave mladého Thomasa nápad. Oblečenie začal predávať z kufra svojho auta a za zarobené peniaze si otvoril malý obchod.
Prvý biznis nedopadol dobre
V osemnástich vlastnil obchod s odevmi a platňami People’s Place v Almire (Washington). Spočiatku sa obchodu darilo, rozšíril sa dokonca na niekoľko reťazcov, no náhly pokles ekonomiky si vyžiadal svoju obeť. Hilfigerov obchod vyhlásil po ôsmich rokoch fungovania bankrot.
Zakladateľ legendárnej americkej značky pre BOF priznal, že s manažovaním svojej prvej značky si veľké starosti nerobil, no poučil sa: „Donútil som sa naučiť základné obchodné veci. (...) Sústredil som na to a naučil som sa, ako čítať účtovné výkazy. Prišiel som na to, ako kontrolovať výdavky, a na spôsob, ako vybudovať podnik na biednom rozpočte. V škole vás to naučia prostredníctvom prípadových štúdií iných spoločností. A tak som mal svoju vlastnú prípadovú štúdiu.“
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Debut značky Tommy Hilfiger
Keď sa Hilfiger presťahoval do New Yorku, otvorili sa mu nové možnosti. Spolu so svojou ženou Susie Caronovou, s ktorou sa spoznal pri práci v People’s Place, ich najala značka Jordache. Po ročnom navrhovaní džínsov oslovil mladého návrhára indický podnikateľ. Mohan Moorjani umožnil Hilfigerovi navrhnúť značku pod vlastným menom.
Ako inak oznámiť príchod značky na trh ako bleskovou marketingovou kampaňou, ktorá obsahovala odvážny bilbord na námestí Times Square v New Yorku. Reklama privítala Hilfigera ako ďalšiu veľkú značku v americkej móde po boku mien ako Ralph Lauren, Perry Ellis a Calvin Klein. Bilbord vytvorili na základe populárnej hry Obesenec a zožal veľký úspech.
Premyslený marketing vykopol Hilfigera vysoko
S rozpočtom 1,4 milióna dolárov investovaným do reklamy sa značka po roku dostala do 60 obchodných domov a 25 špecializovaných obchodov. Maloobchodný predaj sa z 32 miliónov dolárov zvýšil po roku viac ako dvojnásobne – na 70 miliónov dolárov.
Reklama vystrelila Hilfigera vysoko. Oblečenie, ktoré značka vyrábala, sa nieslo z veľkej časti v neformálnom duchu – kaki nohavice a veľká polokošeľa. Typický Hilfigerov outfit sa stal základom pre vysokoškolsky vzdelaných mužov vo veku od 20 do 35 rokov. Popularitu ležérneho štýlu si obľúbili aj v kanceláriách, a to vďaka zavedeniu neformálnych piatkov v 80. rokoch.
O desaťročie neskôr prišli do módy veľké logá a nadrozmerné oblečenie. Tommy Hilfiger ako jeden z prvých vytvoril trend, ktorý sa niesol celými 90. rokmi minulého storočia. V spolupráci s americkou preppy a hiphopovou scénou a hudobnými umelcami vytvoril dopyt po oblečení s viditeľným bielo-modro-červeným logom. Po vystúpení rapera Snoopa Doga v šou Saturday Night Live v roku 1994, počas ktorého mal oblečenú oversize mikinu od Tommyho, sa v priebehu nasledujúceho dňa úplne vypredala.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Svoju streetwearovú športovú módu a uvoľnený americký štýl džínsov, kaki odevov a polotričiek aplikoval na rozmanité spektrum spotrebiteľov. Okrem investície do reklamy aj samotné balenie produktov prekonalo akúkoľvek vtedajšiu originalitu. Hilfiger pozdvihol latku módneho merchandisingu a imidž značky, ktorý definoval americkú módu.
Svet americkej módy minulého storočia valcoval aj vďaka zvučným menám, ktoré sa stali súčasťou jeho prehliadok. „Chceli sme urobiť módnu prehliadku a rozhodli sme sa, že nevyužijeme skutočných modelov, ale hudobníkov. Mená ako P. Diddy, Q-Tip, Coolio, Mark Ronson a ďalšie z hudobného priemyslu sa nám v danom okamihu zdali relevantnejšie,“ podelil sa o spomienky v jednej z tlačových správ samotný návrhár Hilfiger.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Prvé ocenenie i obvinenie
Za svoj úspech a inovatívne módne nápady získal v polovici 90. rokov aj ocenenie. Titul návrhára pánskeho oblečenia roka 1995 mu udelila Rada amerických módnych návrhárov (CFDA).
„V tom čase išlo o míľnik, ale rýchlo som na to zabudol. Nechcel som, aby som sa niekedy zamiloval do ocenení a chvál, pretože vás to vlastne nikam nedostane. Stále musíte na produkte tvrdo pracovať. (...) Musíte byť stále pri zemi a vyrovnaný,“ uviedol Hilfiger na margo popularity pre GQ.
Značka Tommy Hilfiger sa od začiatku porovnávala s Ralphom Laurenom. Obvinenie z kopírovania značky padlo pre preppy štýl, ktorému sa obe značky venovali. Obaja návrhári použili americkú vlajku ako dôležitý marketingový nástroj. Hilfiger navyše replikoval Laurenov obchodný model a dokonca zamestnával bývalých vedúcich pracovníkov značky Ralph Lauren.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako Hilfiger reagoval na obvinenia z kopírovania Ralpha Laurena.
- Prečo značka začala v novom tisícročí upadať.
- Prečo, komu a za koľko predal Tommy Hilfiger svoju značku.
- Či je spokojný s novým vedením značky.
- Aká je stratégia tvorby módnych prehliadok značky.
- Ako návrhár hodnotí spolupráce s modelkou Gigi Hadidovou, herečkou Zendayou či so speváčkou Beyoncé.