Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
24. marca 2021, 14:30
Čas čítania 5:54
Katarína Danková

8 zaujímavostí, ktoré si o značke Tommy Hilfiger (možno) nevedel

8 zaujímavostí, ktoré si o značke Tommy Hilfiger (možno) nevedel
Zdroj: Unsplash.com / Marcel Strauß
MÓDA MÓDA
Uložiť Uložené

Americká značka, ktorá sa preslávila uvoľnenou pánskou módou, neskôr uviedla aj dámsku kolekciu. Prešla si vzostupmi aj pádmi, no aj napriek tomu si dnes drží svoje popredné miesto medzi najväčšími lifestylovými značkami sveta. Čo si o nej ešte nevedel?

Tommy Hilfiger. Symbol klasického amerického štýlu. Značka, ktorú poznajú generácie po celom svete, si v každom jednom kúsku nesie dávku rebélie a individuality. Ak niečo od Hilfigera máš, vieš, že vlastníš kus ikonickej popkultúry amerického dedičstva.

Za touto značkou však stojí rovnomenný dizajnér, ktorý sa stal na istý čas synonymom červenej, bielej a modrej farby. Ako jeden z prvých sa zaujímal o hiphopových umelcov a ich módu v čase, keď tento trend ešte nebol taký rozšírený.

V tomto článku si prečítaš:
  • Aká porucha nakopla Tommyho Hilfigera do podnikania.
  • Ako sa volal prvý obchod, v ktorom predával oblečenie.
  • Prečo musel návrhár vyhlásiť bankrot a ako sa poučil.
  • Kto mu pomohol založiť vlastnú rovnomennú značku.
  • Aký bilbord preslávil Hilfigera v New Yorku a neskôr po celej Amerike.
  • S akým štýlom prišla značka v 90. rokoch minulého storočia.
  • S akými legendárnymi menami značka spolupracovala.
  • Ako Hilfiger reagoval na obvinenia z kopírovania Ralpha Laurena.
  • Prečo, komu a za koľko predal Tommy Hilfiger svoju značku.
  • Ako návrhár hodnotí spolupráce s modelkou Gigi Hadidovou, herečkou Zendayou či so speváčkou Beyoncé.

Thomas Jacob Hilfiger sa narodil v meste Elmira (NY) pred 70 rokmi klenotníkovi Richardovi a zdravotnej sestre Virginii. Má ďalších osem súrodencov a vychovali ho ako katolíka. Zaujíma ťa, ako sa začal fascinujúci príbeh jedného z amerických módnych velikánov?

Odporúčané
Jake Gyllenhaal má dnes narodeniny. Koľko rokov by si mu tipol? Jake Gyllenhaal má dnes narodeniny. Koľko rokov by si mu tipol? 19. decembra 2020, 14:30

Porucha čítania ho nakopla do podnikania

Návrhár si až v dospelosti uvedomil, že ako dieťa trpel dyslexiou. Aj keď sa svojpomocne vyliečil, musel sa naučiť čítať inak. Paradoxne práve táto porucha mu pomohla naštartovať myseľ natoľko, že zistil, čo chce v budúcnosti robiť.

„Keď som chodil do školy, myslel som si, že som jeden z tých hlúpych. Cítil som, že sa mi nedarí uspieť, a myslím si, že ma to asi motivovalo k tomu, aby som rozmýšľal, čo iné by som mohol urobiť. V 17 rokoch som dospel k záveru, že by som mal podnikať,“ uviedol Tommy Hilfiger pre FemaleFirst.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Tommy Hilfiger (@thomasjhilfiger)

Pôvodne sa chcel stať rockovou hviezdou – inšpirovali ho Beatles, Rolling Stones či Jimi Hendrix –, nevedel však hrať na hudobnom nástroji. Až keď sa ho spolužiaci začali vypytovať, odkiaľ má oblečenie, ktoré nosí, skrsol v hlave mladého Thomasa nápad. Oblečenie začal predávať z kufra svojho auta a za zarobené peniaze si otvoril malý obchod.

Prvý biznis nedopadol dobre

V osemnástich vlastnil obchod s odevmi a platňami People’s Place v Almire (Washington). Spočiatku sa obchodu darilo, rozšíril sa dokonca na niekoľko reťazcov, no náhly pokles ekonomiky si vyžiadal svoju obeť. Hilfigerov obchod vyhlásil po ôsmich rokoch fungovania bankrot.

Odporúčané
TOP 15 tričiek s krátkymi rukávmi na leto 2024. Trendy je minimalizmus aj výrazné grafiky TOP 15 tričiek s krátkymi rukávmi na leto 2024. Trendy je minimalizmus aj výrazné grafiky 19. apríla 2024, 11:00

Zakladateľ legendárnej americkej značky pre BOF priznal, že s manažovaním svojej prvej značky si veľké starosti nerobil, no poučil sa: „Donútil som sa naučiť základné obchodné veci. (...) Sústredil som na to a naučil som sa, ako čítať účtovné výkazy. Prišiel som na to, ako kontrolovať výdavky, a na spôsob, ako vybudovať podnik na biednom rozpočte. V škole vás to naučia prostredníctvom prípadových štúdií iných spoločností. A tak som mal svoju vlastnú prípadovú štúdiu.“

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Tommy Hilfiger (@thomasjhilfiger)

Debut značky Tommy Hilfiger

Keď sa Hilfiger presťahoval do New Yorku, otvorili sa mu nové možnosti. Spolu so svojou ženou Susie Caronovou, s ktorou sa spoznal pri práci v People’s Place, ich najala značka Jordache. Po ročnom navrhovaní džínsov oslovil mladého návrhára indický podnikateľ. Mohan Moorjani umožnil Hilfigerovi navrhnúť značku pod vlastným menom. 

Ako inak oznámiť príchod značky na trh ako bleskovou marketingovou kampaňou, ktorá obsahovala odvážny bilbord na námestí Times Square v New Yorku. Reklama privítala Hilfigera ako ďalšiu veľkú značku v americkej móde po boku mien ako Ralph Lauren, Perry Ellis a Calvin Klein. Bilbord vytvorili na základe populárnej hry Obesenec a zožal veľký úspech.

Reklama na billboarde na Times Square v NYC v roku 1985 uvádzajúca Tommyho Hilfigera do sveta americkej módy
Reklama na billboarde na Times Square v NYC v roku 1985 uvádzajúca Tommyho Hilfigera do sveta americkej módy Zdroj: Creative Commons, anotherimg.com

Premyslený marketing vykopol Hilfigera vysoko

S rozpočtom 1,4 milióna dolárov investovaným do reklamy sa značka po roku dostala do 60 obchodných domov a 25 špecializovaných obchodov. Maloobchodný predaj sa z 32 miliónov dolárov zvýšil po roku viac ako dvojnásobne – na 70 miliónov dolárov.

Odporúčané
Chiara Ferragni: jedna z najvplyvnejších influenceriek na svete prichádza o reputáciu. Koľko si pýta za jeden príspevok? Chiara Ferragni: jedna z najvplyvnejších influenceriek na svete prichádza o reputáciu. Koľko si pýta za jeden príspevok? 14. apríla 2024, 9:30

Reklama vystrelila Hilfigera vysoko. Oblečenie, ktoré značka vyrábala, sa nieslo z veľkej časti v neformálnom duchu – kaki nohavice a veľká polokošeľa. Typický Hilfigerov outfit sa stal základom pre vysokoškolsky vzdelaných mužov vo veku od 20 do 35 rokov. Popularitu ležérneho štýlu si obľúbili aj v kanceláriách, a to vďaka zavedeniu neformálnych piatkov v 80. rokoch.

O desaťročie neskôr prišli do módy veľké logá a nadrozmerné oblečenie. Tommy Hilfiger ako jeden z prvých vytvoril trend, ktorý sa niesol celými 90. rokmi minulého storočia. V spolupráci s americkou preppy a hiphopovou scénou a hudobnými umelcami vytvoril dopyt po oblečení s viditeľným bielo-modro-červeným logom. Po vystúpení rapera Snoopa Doga v šou Saturday Night Live v roku 1994, počas ktorého mal oblečenú oversize mikinu od Tommyho, sa v priebehu nasledujúceho dňa úplne vypredala.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Tags & Threads (@tagsandthreads)

Svoju streetwearovú športovú módu a uvoľnený americký štýl džínsov, kaki odevov a polotričiek aplikoval na rozmanité spektrum spotrebiteľov. Okrem investície do reklamy aj samotné balenie produktov prekonalo akúkoľvek vtedajšiu originalitu. Hilfiger pozdvihol latku módneho merchandisingu a imidž značky, ktorý definoval americkú módu.

Svet americkej módy minulého storočia valcoval aj vďaka zvučným menám, ktoré sa stali súčasťou jeho prehliadok. „Chceli sme urobiť módnu prehliadku a rozhodli sme sa, že nevyužijeme skutočných modelov, ale hudobníkov. Mená ako P. Diddy, Q-Tip, Coolio, Mark Ronson a ďalšie z hudobného priemyslu sa nám v danom okamihu zdali relevantnejšie,“ podelil sa o spomienky v jednej z tlačových správ samotný návrhár Hilfiger.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Tommy Hilfiger (@thomasjhilfiger)

Prvé ocenenie i obvinenie

Za svoj úspech a inovatívne módne nápady získal v polovici 90. rokov aj ocenenie. Titul návrhára pánskeho oblečenia roka 1995 mu udelila Rada amerických módnych návrhárov (CFDA). 

Odporúčané
Podpätky, legíny či tangáče. Toto sú ikony ženského šatníka, ktoré pôvodne vznikli pre mužov Podpätky, legíny či tangáče. Toto sú ikony ženského šatníka, ktoré pôvodne vznikli pre mužov 9. apríla 2024, 14:30

„V tom čase išlo o míľnik, ale rýchlo som na to zabudol. Nechcel som, aby som sa niekedy zamiloval do ocenení a chvál, pretože vás to vlastne nikam nedostane. Stále musíte na produkte tvrdo pracovať. (...) Musíte byť stále pri zemi a vyrovnaný,“ uviedol Hilfiger na margo popularity pre GQ.

Značka Tommy Hilfiger sa od začiatku porovnávala s Ralphom Laurenom. Obvinenie z kopírovania značky padlo pre preppy štýl, ktorému sa obe značky venovali. Obaja návrhári použili americkú vlajku ako dôležitý marketingový nástroj. Hilfiger navyše replikoval Laurenov obchodný model a dokonca zamestnával bývalých vedúcich pracovníkov značky Ralph Lauren. 

Ako celú situáciu s kopírovaním štýlu značky Ralph Lauren s odstupom času komentuje samotný Tommy Hilfiger? „Ralph Lauren je neuveriteľný, ale je viac seriózny a oveľa viac dospelácky orientovaný,“ vysvetľuje návrhár vo videu z relácie rádia Andy.

Nové storočie, nová móda

Po nevídanej sláve 20. storočia a vďaka sponzorovaniu turné Britney Spearsovej, Rolling Stones, Sheryl Crowovej, Jewel a Lennyho Kravitza lesk a popularita značky v novom storočí ustúpili. „Nadmerne sme zásobovali dopyt. Veľké logá a červená, biela a modrá téma sa stali všadeprítomnými. Dospelo to do bodu, že značku nechceli nosiť ani mestské deti, ani tie preppy deti,“ uvažuje o ťažkých časoch Hilfiger v rozhovore pre NYT.

Odporúčané
Hviezda Transformerov aj anjelik Victoria’s Secret? Toto si možno nevedel o krásnej partnerke Jasona Stathama Hviezda Transformerov aj anjelik Victoria’s Secret? Toto si možno nevedel o krásnej partnerke Jasona Stathama 5. apríla 2024, 12:30

Nedarilo sa značke a nedarilo sa ani návrhárovi. Na prelome milénia sa s dlhoročnou manželkou Casie rozišiel. Po niekoľkých rokoch revitalizovania obchodnej a marketingovej stratégie značky sa Hilfigerovi podarilo opäť postaviť na nohy. A nielen v biznise, ale i v súkromnom živote. Znova sa oženil, tentoraz s Dee Ocleppovou, modelkou a návrhárkou, s ktorou tvorí pár až dodnes.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Dee Ocleppo (@mrshilfiger)

Najlepší obchod života

V roku 2010 Tommy Hilfiger predal svoju značku za 3 miliardy dolárov odevnému konglomerátu Phillips-Van Heusen. Hilfiger sa stal hlavným dizajnérom a dodnes udáva smerovanie značky. Zmenu povinností opísal pre WWD takto: „Som viac zaneprázdnený, ale zároveň som aj šťastný tak, ako som nikdy predtým nebol. Nenosím bremeno každodenného podnikania. Mám pocit, že naše vedenie je lepšie ako kedykoľvek predtým a je také silné ako akékoľvek iné vedenie v celom priemysle.“

Dnes má značka rozsiahlu distribučnú sieť pokrývajúcu viac ako 90 krajín a prevádzkuje viac ako 1 400 predajní Tommy Hilfiger, ako aj vlastný web.

Top spolupráce a prehliadky v histórii značky

Pokiaľ ide o módne šou, značka Tommy Hilfiger patrí medzi tie kreatívnejšie. Sám návrhár sa pre Harpers Bazaar vyjadril o budúcnosti svojej značky: „Myslím si, že budúcnosť móla pre značku Tommy Hilfiger sa bude vždy meniť. Tradičné módne prehliadky sú zastarané a už nie sú relevantné. Myslím si, že sú prinajlepšom nudné. (...) Musí to byť oveľa dynamickejšie, musí to byť zážitok. Niečo pamätné, nezabudnuteľné, nové a neustále sa vyvíjajúce.“

Značka sa v priebehu rokov môže pochváliť rôznymi spoluprácami so známymi tvárami, napríklad s jednou z najtalentovanejších amerických speváčok Beyoncé, ktorá hviezdila v reklamnej kampani na dámsku vôňu True Star. Keď mladá vychádzajúca hviezda spolupracovala s Tommym Hilfigerom na tomto parfume, chcela vytvoriť inteligentnú, sexi, no i napriek tomu nevinnú vôňu.

Odporúčané
11 kabeliek pod 100 eur, ktorými oživíš svoj jarný outfit. Stavíš radšej na istotu či najnovšie trendy? 11 kabeliek pod 100 eur, ktorými oživíš svoj jarný outfit. Stavíš radšej na istotu či najnovšie trendy? 30. marca 2024, 14:30

Tommy Hilfiger v rozhovore pre ELLE spomína na kasting pred prehliadkou v roku 2016, na ktorý prišla jeho ďalšia múza: „Jednoducho prišla, vyskúšala si modely a skončila až na móle. Po prehliadke sme zistili, že ju ľudia milujú.“ Gigi Hadid sa stala ambasádorkou značky a táto spolupráca výrazne pomohla obom stranám k ešte väčšej popularite.

Zendaya ako multitalentovaná disneyovská hviezda Hilfigera očarila na prvý pohľad. Navrhol jej spoluprácu, ktorú mladá hollywoodska kráska prijala. Po športovej kolekcii s Hadid prišla zmena v podobe elegantného looku zo 70. rokov. Kolekcia zaznamenala obrovský úspech a stala sa ďalším zlomovým bodom pre značku Tommy Hilfiger.

Naomi Campbell zahviezdila na móle Tommyho Hilfigera ešte v roku 1996 spolu s Kate Mossovou, ktorá sa s návrhárom priatelila už dlhšie. Naomi aj pred rokom na londýnskom fashion weeku otvárala Hilfigerovu prehliadku. V spolupráci s pilotom formuly 1 Lewisom Hamiltonom a so speváčkou HER sa vytvorila kolekcia s názvom TommyXLewisXH.ER, ktorá kombinuje klasický oversize streetstyle s neutrálnymi i tradičnými farbami značky.

Ktorá kolekcia je návrhárova obľúbená, môžeme len hádať. V mene celej redakcie mu však želáme ešte veľa kreatívnych a nezabudnuteľných módnych momentov a všetko najlepšie k narodeninám.

Odporúčané
Móda budúcnosti: Čo budeme nosiť a ako to bude vyzerať na Slovensku? Móda budúcnosti: Čo budeme nosiť a ako to bude vyzerať na Slovensku? 30. januára 2021, 9:30
Domov
Zdieľať
Diskusia