Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
28. februára 2021, 9:30
Čas čítania 5:57
Viktor Kniš

Ako sa to nerobí podľa Bad Influence: Cibulková na Maldivách, Attila Végh s robotickým vysávačom a „investorka“ Aless

OSOBNOSTI INFLUENCERI INSTAGRAM
Uložiť Uložené

Slovenský profil Bad Influence sleduje už viac ako 16-tisíc ľudí. Autori ho vytvorili s cieľom rozvíriť verejnú diskusiu a vytvoriť povedomie o pravidlách, ktoré sa spájajú s reklamou.

Na Instagrame vystupujú pod profilom Bad Influence, miestami pripomínajú „políciu sociálnych sietí“. Svoje poslanie si však vybrali sami, pretože si uvedomili, že známe osobnosti robia chyby, na ktoré treba poukázať.  

„Bad influence sa snaží rozvíriť verejnú diskusiu a vytvoriť povedomie o pravidlách, ktoré sa spájajú s reklamou. Považujeme za dôležité nastavovať zrkadlo zlému vplyvu na sociálnych sieťach, ale zároveň vyzdvihovať aj ten dobrý vplyv a diskutovať o tom, ako by influencer marketing mal vyzerať,“ prezradili autori nápadu Refresheru. 

Síce existujú len približne pol roka, majú však už za sebou poriadny kus práce a minimálne desiatky influencerov upozornili, že svojmu publiku môžu byť aj lepším príkladom. 

Dnes majú viac ako 16-tisíc sledovateľov, pri upozorňovaní na chyby spolupracujú s odborníkmi a svoj dosah využívajú aj na to, aby pochválili poctivých influencerov. 

Odporúčané
Instagramový profil zverejňuje fotky, ktoré inde neuvidíš: Cigániková v plavkách, radovánky aj súkromný život politikov Instagramový profil zverejňuje fotky, ktoré inde neuvidíš: Cigániková v plavkách, radovánky aj súkromný život politikov 24. januára 2021, 14:30
V tomto článku si prečítaš:
  • Prečo profil Bad Influence vznikol a kto za ním stojí
  • Ktoré príspevky považuje profil za problematické a prečo
  • Ako rieši Bad Influence prípadné porušenie pravidiel označovania reklamy
  • Konkrétne problematické príklady v podaní Attilu Végha, Dominiky Cibulkovej alebo raperky Aless

Hovoriť o morálke, edukovať o reklame

Neoznačená reklama na Instagrame je len špičkou ľadovca, problematika správania sa známych osobností na obľúbenej platforme je oveľa širšia. Administrátori stránky majú zázemie v mediálnej a marketingovej brandži, svoju identitu však z pochopiťelných dôvodov nepriznávajú. Aj napriek tomu, že vystupujú v anonymite, tvrdia, že ich úmysly sú čisté. 

„V júni 2020 vznikol nápad aj profil, v júli bola mesačná pauza, vystriedala sa časť adminov a v aktuálnej zostave pokračujeme od augusta, odkedy profil naberá na väčšej popularite,“ povedali administrátori Refresheru. 

Problémom nie sú len samotní influenceri, ale aj sledovatelia, ktorí často nemajú predstavu o tom, kde ich obľúbený influencer robí chybu. 

„Išlo o dlhodobú frustráciu z Instagramu preplneného reklamou, ktorá je neregulovaná, neoznačená a často aj neetická. Okrem toho, že podobný profil už existoval v Česku, chýbala nám edukácia o tom, ako by reklama mala vyzerať, ako by mala byť označená a taktiež sme chceli otvorene hovoriť o etike a morálke na sociálnych sieťach,“ odpovedajú administrátori na otázku, prečo sa tomuto projektu venujú.

„Aj najhorší badinfluence niekedy prekvapí a rovnako aj najlepší goodinfluence sa môže pošmyknúť, preto influencerov nenálepkujeme a vždy hodnotíme konkrétny príspevok, alebo konanie,“ hovoria administrátori profilu Bad Influence.

Aj keď mnohí tento problém prehliadajú, slovenské influencerky občas na Instagrame riešia problematiku svojej váhy. Buď dávajú sledovateľom scestné príklady, ako schudnúť, alebo ako jesť a nepribrať. Prípadne natočia video v ktorom sa tvária, že sa boja postaviť na váhu, aj keď  vedia, že sa nemajú za čo hanbiť. 

Odporúčané
Komička Hello Klaudi: Byť influencerom je luxus. To, že niekto dostane za reelsko mesačný plat chirurga, je bizár (Rozhovor) Komička Hello Klaudi: Byť influencerom je luxus. To, že niekto dostane za reelsko mesačný plat chirurga, je bizár (Rozhovor) 20. apríla 2024, 9:30

„Prečo nie je jedno, kto si čo zavesí na Instagram? Pretože vás môžu sledovať ľudia, ktorí trpia poruchou prjímu potravy,“ upozornil profil Bad Influence mladú influencerku Tamaru, ktorú sleduje približne 15-tisíc ľudí. 

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Bad Influence (@badinfluence_sk)

Kvalitný obsah vs. lacný teleshopping

Bad Influence upozorňuje influencerov priamo – najčastejšie odfotí konkrétny problém, označí konkrétnu osobu a bez okolkov alebo citového zafarbenia opíše, čo je problém a ako ho riešiť. Nedávno tiež upozornili, že ak nevidíme v príspevkoch známe osobnosti označené, pravdepodobne je to preto, že si profil Bad Influence zablokovali. 

Čerstvým príkladom zlého vplyvu na Instagrame je  raperka Aless, ktorá nedávno propagovala reklamu na investovanie. Okrem toho, že príspevky neoznačila, administrátori si všimli, že si produkt ani nevyskúšala.

„#neoznacenareklama okrem potravinových doplnkov frčí teraz aj investovanie. Posúdenie dôveryhodnosti necháme na vás, no influencerka, ktorá portál chváli, zatiaľ neinvestovala ani euro,“ okomentoval Bad Influence známu interpretku, ktorú sledujú najmä mladí ľudia.

Administrátori si tiež všimli, že je Alessia Capparelli nominovaná „v influencerskej ankete, kde je podmienkou označovať reklamy a jednoducho povedané - byť fér.“ Ide o súťaž Social Awards Slovakia, ktorého úvodný claim je „s vplyvom prichádza zodpovednosť“.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Bad Influence (@badinfluence_sk)

Bad Influence upozorňnuje na zákon o reklame, ktorý si zaslúži pozornosť. Obzvlášť v dnešnej dobe, keď je propagácia produktov a služieb na online platformách samozrejmosťou v akejkoľvek a často nečakanej forme. 

Odporúčané
Ďalšie KO od Flexkinga a výhra troch svalovcov proti Tlkancovi. Ako tipujeme výsledky duelov na turnaji Fight Night Challenge 6? Ďalšie KO od Flexkinga a výhra troch svalovcov proti Tlkancovi. Ako tipujeme výsledky duelov na turnaji Fight Night Challenge 6? 19. apríla 2024, 14:30

„Momentálne však problém nevidíme v nedostatočnej legislatíve, ale skôr v (ne)činnosti kontrolných orgánov. Chýba nám štátny orgán, ktorý by mal dostatočnú kapacitu na to, aby bol schopný kontrolovať a zároveň aj regulovať reklamu spôsobom, ktorý by bol rešpektovaný,“  vysvetľujú administrátori Bad Influence. Aj vďaka ich aktivite a prístupu sa však označovanie reklamy zlepšuje. 

Skutočnou úlohou Bad influence nie je triediť infuencerov na dobrých a zlých, len sa zaoberajú obsahom, ktorý uverejňujú. „Niektorí čelia každodennej výzve produkovať kvalitný a zaujímavý obsah, namiesto lacného teleshoppingu a manipulácie s dôverou svojich followerov,“ dodávajú. 

Nedávno upozorňovali Dominiku Cibulkovú, ktorá sa najprv s manželom prednostne zaočkovala proti koronavírusu a potom odletela na Maldivy. V tomto prípade by podľa Bad Influence stačilo neprovokovať na Instagrame. „Kým väčšina Slovenska cestuje medzi izbami, za 4 hodiny v prvej línii sa chodí na dovolenky. Nič nemáme proti tomu, ak niekto vyhodnotí situáciu, ide na dovolenku a následne postupuje podľa nariadení, ale to, čo robia influenceri, je trošku smutné. Alebo ak sa dovča nezdokumentuje na soc. sieťach, ako by ani nebola?“ pýtajú sa. 

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Bad Influence (@badinfluence_sk)

Ako sa to nerobí: Attila Végh a iRobot 

MMA zápasník nemá vo zvyku označovať akúkoľvek reklamu, aj keď na jeho profile fotky s produktami prevládajú. Rovnako tak nespravil ani na snímke s elektrickým vystávačom značky iRobot. Bad Influence preto v popise „Keď zadávateľovi vôbec nevadí neoznačená reklama.(?)“ označil okrem Attilu aj samotnú firmu, aby ju na problém upozornil. 

Odporúčané
Vilda Šír: Som tanečník s podnikateľským duchom. Na moje kurzy chodia právničky aj lekárky, tancom sa dá živiť (Rozhovor) Vilda Šír: Som tanečník s podnikateľským duchom. Na moje kurzy chodia právničky aj lekárky, tancom sa dá živiť (Rozhovor) 18. apríla 2024, 9:30

Podobne ako niektorí influenceri v minulosti, aj spoločnosť iRobot sa voči obvineniu ohradila. „Dobrý deň, keďže nemáme na našich klientov žiadne požiadavky o zmieňovaní alebo propagácií našich produktov cez sociálne siete, nepovažujeme to za obojstrannú spoluprácu. Komunikácia značky iRobot cez iné profily je výlučne v správe a na slobodnom rozhodnutí admina profilu,“ bránila sa firma. 

Podľa zistení Bad Influence však v komentári zavádza, keďže Attila a iRobot majú bartrovú spoluprácu. Aj v takom prípade je na mieste upozorniť sledovateľov, že nešlo o slobodú vôľu infuencera, ktorý prišiel do obchodu a kúpil si tovar, ktorý si vybral na zákalde parametrov alebo emócii. Vybral si ho, lebo ho mohol vymeniť za fotku na Instagrame. 

„Dobrý deň, prípad necháme na posúdenie Slovenskej obchodnej inšpekcii. Od slečny, ktorá vám spravuje účet máme v komunikácii, že ide bartrovú spoluprácu a klienti sú oboznámení s tým, že majú spoluprácu označiť. Rovnako sa pokúsime kontaktovať materskú spoločnosť iRobot, pretože pokiaľ vieme, na Slovensku fungujete ako reseller a situáciu neriešite,“ upozornil profil Bad Influence. 

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Bad Influence (@badinfluence_sk)

Aj Refresheru administrátori potvrdili, že často je problém na strane zadávateľa reklamy, ktorý z nej profituje. Je jeho povinnosťou, aby influencera upozornil na potrebu reklamu označiť.

Odporúčané
Chiara Ferragni: jedna z najvplyvnejších influenceriek na svete prichádza o reputáciu. Koľko si pýta za jeden príspevok? Chiara Ferragni: jedna z najvplyvnejších influenceriek na svete prichádza o reputáciu. Koľko si pýta za jeden príspevok? 14. apríla 2024, 9:30

„Zadávatelia by si mali byť vedomí, aké sú ich zákonné povinnosti. Riešili sme aj prípady, keď si firma porušenia zákona bola vedomá, no k náprave neprišlo. Zodpovednosť nenesie iba influencer (ako si často followeri myslia), ale aj zadávateľ. Z reklamy profituje firma aj influencer, obaja by sa mali k followeom, zákazníkom správať zodpovedne,“ dodáva Bad Influence. 

Prišlo viacero vyhrážok a útočných správ

Adminnistrátori sa stretávajú s vyhrážkami aj útočnými správami. „Problémom väčšinou je, že influenceri nepoznajú svoje povinnosti, ale ani svoje práva, najmä ak ide o autorský zákon alebo zákon o ochrane spotrebiteľa. Dlhodobo na projekte spolupracujeme s právnikom a snažíme sa byť maximálne fér,“ vysvetlili Refresheru. 

Samotná diskusia pod príspevkami je vo väčšine prípadov konštruktívna, pozornosť si však profil získava hlavne vďaka svojej inicatíve #goodinfluence. 

Aj Bad Influence však už musel vypnúť možnosť pridávať komentáre, a to konkrétne pod príspevkom o známej majiteľke skrášľovacieho salónu, ktorá uverila, že môže hovoriť, kto by sa mal a nemal fotiť na Instagrame. Aj keď administrátori upozorňovali, že vulgárne a osočujúce komentáre budú mazať, nakoniec diskusiu úplne zastavili.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Bad Influence (@badinfluence_sk)

Bad Influence sa pre Refresher vyjadili aj k súťaži Social Awards, ktorú v minulosti kritizovali. 


„Ocenenie pre influencerov je skvelý nápad a motivácia. V prípade Social Awards sme kritizovali najmä nesúlad medzi pravidlami a nomináciami. Veríme, že ďalší ročník, už nebude mať podobný problém,“ povedali administrátori stránky, určite však budú dianie aktívne sledovať. 

Viac hodnotných tém

Bad Influence už dnes spolupracuje aj s odborníkmi, keďže background z marketingu a médií im pomáha najmä pri komunikácii. Influenceri však často propagujú produtky, ktoré si zaslúžia odborný pohľad. Výborným príkladom je problematika kolagénov, ktoré mnohé influencerky označujú za zázračné produkty, čo vyliečia čokoľvek. Bad Influence v spolupráci s vedcami z Očami farmácie zistili, aká je pravda. 

Odporúčané
Alagič aj Végh sa sťažujú, že pre názor prišli o kšeft: Je na značkách, s kým chcú spolupracovať, hovorí odborník Alagič aj Végh sa sťažujú, že pre názor prišli o kšeft: Je na značkách, s kým chcú spolupracovať, hovorí odborník 11. apríla 2024, 16:30

Podobných spoluprác bude pravdepodobne časom viac. „Momentálne sme vo fáze, kedy brainstormujeme nad ďalšími témami. Instagram je pestrý na udalosti a otvára množstvo tém od duševného zdravia až po pužívanie filtrov na fotkách,“ odpovedajú na otázku, čo chystajú v blízkej budúcnosti. 

Stories o kolagéne s Očami farmácie
Stories o kolagéne s Očami farmácie Zdroj: Bad Influence/Instagram

Zároveň pozorne sledujú aj influencerov, ktorí nepotrebujú upozornenie na to, aby svojim sledovateľom zdieľali obsah, ktorý je hodnotný alebo aspoň zodpovedne označený, ak ide o reklamu. 

„Pribúda množstvo označených spoluprác, čo nás nesmierne teši. Instagram je však viac ako len reklama. Veľký prínos majú influenceri, ktorí okrem kreatívneho prevedenia spoluprác, otvárajú dôležité spoločenské témy,“ dodávajú autori profilu, vďaka ktorému je slovenský Instagram aspoň trochu bezpečnejším miestom. 

Príklady #goodinfluence.
Príklady #goodinfluence. Zdroj: Instagram/Bad Influence
Domov
Zdieľať
Diskusia