Slovenský profil Bad Influence sleduje už viac ako 16-tisíc ľudí. Autori ho vytvorili s cieľom rozvíriť verejnú diskusiu a vytvoriť povedomie o pravidlách, ktoré sa spájajú s reklamou.
Na Instagrame vystupujú pod profilom Bad Influence, miestami pripomínajú „políciu sociálnych sietí“. Svoje poslanie si však vybrali sami, pretože si uvedomili, že známe osobnosti robia chyby, na ktoré treba poukázať.
„Bad influence sa snaží rozvíriť verejnú diskusiu a vytvoriť povedomie o pravidlách, ktoré sa spájajú s reklamou. Považujeme za dôležité nastavovať zrkadlo zlému vplyvu na sociálnych sieťach, ale zároveň vyzdvihovať aj ten dobrý vplyv a diskutovať o tom, ako by influencer marketing mal vyzerať,“ prezradili autori nápadu Refresheru.
Síce existujú len približne pol roka, majú však už za sebou poriadny kus práce a minimálne desiatky influencerov upozornili, že svojmu publiku môžu byť aj lepším príkladom.
Dnes majú viac ako 16-tisíc sledovateľov, pri upozorňovaní na chyby spolupracujú s odborníkmi a svoj dosah využívajú aj na to, aby pochválili poctivých influencerov.
- Prečo profil Bad Influence vznikol a kto za ním stojí
- Ktoré príspevky považuje profil za problematické a prečo
- Ako rieši Bad Influence prípadné porušenie pravidiel označovania reklamy
- Konkrétne problematické príklady v podaní Attilu Végha, Dominiky Cibulkovej alebo raperky Aless
Hovoriť o morálke, edukovať o reklame
Neoznačená reklama na Instagrame je len špičkou ľadovca, problematika správania sa známych osobností na obľúbenej platforme je oveľa širšia. Administrátori stránky majú zázemie v mediálnej a marketingovej brandži, svoju identitu však z pochopiťelných dôvodov nepriznávajú. Aj napriek tomu, že vystupujú v anonymite, tvrdia, že ich úmysly sú čisté.
„V júni 2020 vznikol nápad aj profil, v júli bola mesačná pauza, vystriedala sa časť adminov a v aktuálnej zostave pokračujeme od augusta, odkedy profil naberá na väčšej popularite,“ povedali administrátori Refresheru.
Problémom nie sú len samotní influenceri, ale aj sledovatelia, ktorí často nemajú predstavu o tom, kde ich obľúbený influencer robí chybu.
„Išlo o dlhodobú frustráciu z Instagramu preplneného reklamou, ktorá je neregulovaná, neoznačená a často aj neetická. Okrem toho, že podobný profil už existoval v Česku, chýbala nám edukácia o tom, ako by reklama mala vyzerať, ako by mala byť označená a taktiež sme chceli otvorene hovoriť o etike a morálke na sociálnych sieťach,“ odpovedajú administrátori na otázku, prečo sa tomuto projektu venujú.
„Aj najhorší badinfluence niekedy prekvapí a rovnako aj najlepší goodinfluence sa môže pošmyknúť, preto influencerov nenálepkujeme a vždy hodnotíme konkrétny príspevok, alebo konanie,“ hovoria administrátori profilu Bad Influence.
Aj keď mnohí tento problém prehliadajú, slovenské influencerky občas na Instagrame riešia problematiku svojej váhy. Buď dávajú sledovateľom scestné príklady, ako schudnúť, alebo ako jesť a nepribrať. Prípadne natočia video v ktorom sa tvária, že sa boja postaviť na váhu, aj keď vedia, že sa nemajú za čo hanbiť.
„Prečo nie je jedno, kto si čo zavesí na Instagram? Pretože vás môžu sledovať ľudia, ktorí trpia poruchou prjímu potravy,“ upozornil profil Bad Influence mladú influencerku Tamaru, ktorú sleduje približne 15-tisíc ľudí.
Kvalitný obsah vs. lacný teleshopping
Bad Influence upozorňuje influencerov priamo – najčastejšie odfotí konkrétny problém, označí konkrétnu osobu a bez okolkov alebo citového zafarbenia opíše, čo je problém a ako ho riešiť. Nedávno tiež upozornili, že ak nevidíme v príspevkoch známe osobnosti označené, pravdepodobne je to preto, že si profil Bad Influence zablokovali.
Čerstvým príkladom zlého vplyvu na Instagrame je raperka Aless, ktorá nedávno propagovala reklamu na investovanie. Okrem toho, že príspevky neoznačila, administrátori si všimli, že si produkt ani nevyskúšala.
„#neoznacenareklama okrem potravinových doplnkov frčí teraz aj investovanie. Posúdenie dôveryhodnosti necháme na vás, no influencerka, ktorá portál chváli, zatiaľ neinvestovala ani euro,“ okomentoval Bad Influence známu interpretku, ktorú sledujú najmä mladí ľudia.
Administrátori si tiež všimli, že je Alessia Capparelli nominovaná „v influencerskej ankete, kde je podmienkou označovať reklamy a jednoducho povedané - byť fér.“ Ide o súťaž Social Awards Slovakia, ktorého úvodný claim je „s vplyvom prichádza zodpovednosť“.
Bad Influence upozorňnuje na zákon o reklame, ktorý si zaslúži pozornosť. Obzvlášť v dnešnej dobe, keď je propagácia produktov a služieb na online platformách samozrejmosťou v akejkoľvek a často nečakanej forme.
„Momentálne však problém nevidíme v nedostatočnej legislatíve, ale skôr v (ne)činnosti kontrolných orgánov. Chýba nám štátny orgán, ktorý by mal dostatočnú kapacitu na to, aby bol schopný kontrolovať a zároveň aj regulovať reklamu spôsobom, ktorý by bol rešpektovaný,“ vysvetľujú administrátori Bad Influence. Aj vďaka ich aktivite a prístupu sa však označovanie reklamy zlepšuje.
Skutočnou úlohou Bad influence nie je triediť infuencerov na dobrých a zlých, len sa zaoberajú obsahom, ktorý uverejňujú. „Niektorí čelia každodennej výzve produkovať kvalitný a zaujímavý obsah, namiesto lacného teleshoppingu a manipulácie s dôverou svojich followerov,“ dodávajú.
Nedávno upozorňovali Dominiku Cibulkovú, ktorá sa najprv s manželom prednostne zaočkovala proti koronavírusu a potom odletela na Maldivy. V tomto prípade by podľa Bad Influence stačilo neprovokovať na Instagrame. „Kým väčšina Slovenska cestuje medzi izbami, za 4 hodiny v prvej línii sa chodí na dovolenky. Nič nemáme proti tomu, ak niekto vyhodnotí situáciu, ide na dovolenku a následne postupuje podľa nariadení, ale to, čo robia influenceri, je trošku smutné. Alebo ak sa dovča nezdokumentuje na soc. sieťach, ako by ani nebola?“ pýtajú sa.
Ako sa to nerobí: Attila Végh a iRobot
MMA zápasník nemá vo zvyku označovať akúkoľvek reklamu, aj keď na jeho profile fotky s produktami prevládajú. Rovnako tak nespravil ani na snímke s elektrickým vystávačom značky iRobot. Bad Influence preto v popise „Keď zadávateľovi vôbec nevadí neoznačená reklama.(?)“ označil okrem Attilu aj samotnú firmu, aby ju na problém upozornil.
Podobne ako niektorí influenceri v minulosti, aj spoločnosť iRobot sa voči obvineniu ohradila. „Dobrý deň, keďže nemáme na našich klientov žiadne požiadavky o zmieňovaní alebo propagácií našich produktov cez sociálne siete, nepovažujeme to za obojstrannú spoluprácu. Komunikácia značky iRobot cez iné profily je výlučne v správe a na slobodnom rozhodnutí admina profilu,“ bránila sa firma.
Podľa zistení Bad Influence však v komentári zavádza, keďže Attila a iRobot majú bartrovú spoluprácu. Aj v takom prípade je na mieste upozorniť sledovateľov, že nešlo o slobodú vôľu infuencera, ktorý prišiel do obchodu a kúpil si tovar, ktorý si vybral na zákalde parametrov alebo emócii. Vybral si ho, lebo ho mohol vymeniť za fotku na Instagrame.
„Dobrý deň, prípad necháme na posúdenie Slovenskej obchodnej inšpekcii. Od slečny, ktorá vám spravuje účet máme v komunikácii, že ide bartrovú spoluprácu a klienti sú oboznámení s tým, že majú spoluprácu označiť. Rovnako sa pokúsime kontaktovať materskú spoločnosť iRobot, pretože pokiaľ vieme, na Slovensku fungujete ako reseller a situáciu neriešite,“ upozornil profil Bad Influence.
Aj Refresheru administrátori potvrdili, že často je problém na strane zadávateľa reklamy, ktorý z nej profituje. Je jeho povinnosťou, aby influencera upozornil na potrebu reklamu označiť.
„Zadávatelia by si mali byť vedomí, aké sú ich zákonné povinnosti. Riešili sme aj prípady, keď si firma porušenia zákona bola vedomá, no k náprave neprišlo. Zodpovednosť nenesie iba influencer (ako si často followeri myslia), ale aj zadávateľ. Z reklamy profituje firma aj influencer, obaja by sa mali k followeom, zákazníkom správať zodpovedne,“ dodáva Bad Influence.
Prišlo viacero vyhrážok a útočných správ
Adminnistrátori sa stretávajú s vyhrážkami aj útočnými správami. „Problémom väčšinou je, že influenceri nepoznajú svoje povinnosti, ale ani svoje práva, najmä ak ide o autorský zákon alebo zákon o ochrane spotrebiteľa. Dlhodobo na projekte spolupracujeme s právnikom a snažíme sa byť maximálne fér,“ vysvetlili Refresheru.
Samotná diskusia pod príspevkami je vo väčšine prípadov konštruktívna, pozornosť si však profil získava hlavne vďaka svojej inicatíve #goodinfluence.
Aj Bad Influence však už musel vypnúť možnosť pridávať komentáre, a to konkrétne pod príspevkom o známej majiteľke skrášľovacieho salónu, ktorá uverila, že môže hovoriť, kto by sa mal a nemal fotiť na Instagrame. Aj keď administrátori upozorňovali, že vulgárne a osočujúce komentáre budú mazať, nakoniec diskusiu úplne zastavili.
Bad Influence sa pre Refresher vyjadili aj k súťaži Social Awards, ktorú v minulosti kritizovali.
„Ocenenie pre influencerov je skvelý nápad a motivácia. V prípade Social Awards sme kritizovali najmä nesúlad medzi pravidlami a nomináciami. Veríme, že ďalší ročník, už nebude mať podobný problém,“ povedali administrátori stránky, určite však budú dianie aktívne sledovať.
Viac hodnotných tém
Bad Influence už dnes spolupracuje aj s odborníkmi, keďže background z marketingu a médií im pomáha najmä pri komunikácii. Influenceri však často propagujú produtky, ktoré si zaslúžia odborný pohľad. Výborným príkladom je problematika kolagénov, ktoré mnohé influencerky označujú za zázračné produkty, čo vyliečia čokoľvek. Bad Influence v spolupráci s vedcami z Očami farmácie zistili, aká je pravda.
Podobných spoluprác bude pravdepodobne časom viac. „Momentálne sme vo fáze, kedy brainstormujeme nad ďalšími témami. Instagram je pestrý na udalosti a otvára množstvo tém od duševného zdravia až po pužívanie filtrov na fotkách,“ odpovedajú na otázku, čo chystajú v blízkej budúcnosti.
Zároveň pozorne sledujú aj influencerov, ktorí nepotrebujú upozornenie na to, aby svojim sledovateľom zdieľali obsah, ktorý je hodnotný alebo aspoň zodpovedne označený, ak ide o reklamu.
„Pribúda množstvo označených spoluprác, čo nás nesmierne teši. Instagram je však viac ako len reklama. Veľký prínos majú influenceri, ktorí okrem kreatívneho prevedenia spoluprác, otvárajú dôležité spoločenské témy,“ dodávajú autori profilu, vďaka ktorému je slovenský Instagram aspoň trochu bezpečnejším miestom.