Slovenský profil Bad Influence sleduje už viac ako 16-tisíc ľudí. Autori ho vytvorili s cieľom rozvíriť verejnú diskusiu a vytvoriť povedomie o pravidlách, ktoré sa spájajú s reklamou.
Na Instagrame vystupujú pod profilom Bad Influence, miestami pripomínajú „políciu sociálnych sietí“. Svoje poslanie si však vybrali sami, pretože si uvedomili, že známe osobnosti robia chyby, na ktoré treba poukázať.
„Bad influence sa snaží rozvíriť verejnú diskusiu a vytvoriť povedomie o pravidlách, ktoré sa spájajú s reklamou. Považujeme za dôležité nastavovať zrkadlo zlému vplyvu na sociálnych sieťach, ale zároveň vyzdvihovať aj ten dobrý vplyv a diskutovať o tom, ako by influencer marketing mal vyzerať,“ prezradili autori nápadu Refresheru.
Síce existujú len približne pol roka, majú však už za sebou poriadny kus práce a minimálne desiatky influencerov upozornili, že svojmu publiku môžu byť aj lepším príkladom.
Dnes majú viac ako 16-tisíc sledovateľov, pri upozorňovaní na chyby spolupracujú s odborníkmi a svoj dosah využívajú aj na to, aby pochválili poctivých influencerov.
- Prečo profil Bad Influence vznikol a kto za ním stojí
- Ktoré príspevky považuje profil za problematické a prečo
- Ako rieši Bad Influence prípadné porušenie pravidiel označovania reklamy
- Konkrétne problematické príklady v podaní Attilu Végha, Dominiky Cibulkovej alebo raperky Aless
Hovoriť o morálke, edukovať o reklame
Neoznačená reklama na Instagrame je len špičkou ľadovca, problematika správania sa známych osobností na obľúbenej platforme je oveľa širšia. Administrátori stránky majú zázemie v mediálnej a marketingovej brandži, svoju identitu však z pochopiťelných dôvodov nepriznávajú. Aj napriek tomu, že vystupujú v anonymite, tvrdia, že ich úmysly sú čisté.
„V júni 2020 vznikol nápad aj profil, v júli bola mesačná pauza, vystriedala sa časť adminov a v aktuálnej zostave pokračujeme od augusta, odkedy profil naberá na väčšej popularite,“ povedali administrátori Refresheru.
Problémom nie sú len samotní influenceri, ale aj sledovatelia, ktorí často nemajú predstavu o tom, kde ich obľúbený influencer robí chybu.
„Išlo o dlhodobú frustráciu z Instagramu preplneného reklamou, ktorá je neregulovaná, neoznačená a často aj neetická. Okrem toho, že podobný profil už existoval v Česku, chýbala nám edukácia o tom, ako by reklama mala vyzerať, ako by mala byť označená a taktiež sme chceli otvorene hovoriť o etike a morálke na sociálnych sieťach,“ odpovedajú administrátori na otázku, prečo sa tomuto projektu venujú.
„Aj najhorší badinfluence niekedy prekvapí a rovnako aj najlepší goodinfluence sa môže pošmyknúť, preto influencerov nenálepkujeme a vždy hodnotíme konkrétny príspevok, alebo konanie,“ hovoria administrátori profilu Bad Influence.
Aj keď mnohí tento problém prehliadajú, slovenské influencerky občas na Instagrame riešia problematiku svojej váhy. Buď dávajú sledovateľom scestné príklady, ako schudnúť, alebo ako jesť a nepribrať. Prípadne natočia video v ktorom sa tvária, že sa boja postaviť na váhu, aj keď vedia, že sa nemajú za čo hanbiť.
„Prečo nie je jedno, kto si čo zavesí na Instagram? Pretože vás môžu sledovať ľudia, ktorí trpia poruchou prjímu potravy,“ upozornil profil Bad Influence mladú influencerku Tamaru, ktorú sleduje približne 15-tisíc ľudí.
Kvalitný obsah vs. lacný teleshopping
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako sa nedávno previnila raperka Aless, ktorá propaguje platformu na investovanie
- Ako spoločosť iRobot zavádzala pri spolupráci a Attilom Véghom, ktorý spoluprácu nepriznal
- Či sa Bad Influence niekto vyhrážal
- Prečo sú za neoznačovanie spoluzodpovedné firmy, ktoré reklamu zadávajú
- Čo je #goodinfluence v podaní profilu Bad Influence