Dá nová emisná norma Euro 7 pre rok 2025 zbohom spaľovacím motorom? Vyzerá to tak (Komentár)
Nové informácie o pripravovaných emisných limitoch.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.

Dá nová emisná norma Euro 7 pre rok 2025 zbohom spaľovacím motorom? Vyzerá to tak (Komentár)
Nové informácie o pripravovaných emisných limitoch.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.

O tom, ako sa pre zvyšujúce sa nároky na ekológiu mení automobilový trh, asi vieš. Najmä Európska únia sa snaží zraziť emisie oxidu uhličitého (CO2) čo najnižšie. To znamená, že pokiaľ má nový automobil prejsť prísnymi emisnými normami, bez menšej či väčšej elektrifikácie to už de facto nie je možné. Prečo?
Počas Parížskej klimatickej dohody v roku 2015 sa EU zaviazala k zásadnému zníženiu automobilových emisií. Dohoda o nových emisných pravidlách hovorí, že do roku 2030 sa majú zredukovať emisie skleníkových plynov osobných vozidiel o 37,5 %. Ide však o 37,5-percentné zníženie z úrovne, ktorá má platiť od roku 2021 (Euro 6d TEMP).
Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 3510 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.
VIAC O PREDPLATNOM
Zníženie emisií o 37,5 % oproti roku 2021 predstavuje hodnotu 59 g CO2/km, čo je ekvivalent spotreby 2,6 l/100 km pri benzínovom a 2,2 l/100 km pri naftovom vozidle. Už aj Asociácia európskych konštruktérov vozidiel (ACEA) preto považuje tieto normy vzhľadom k súčasnému technologickému stavu za nerealistické. Ako sa ale ukazuje, v skutočnosti to bude ešte komplikovanejšie.

Od 1. januára 2021 nadobudne platnosť nekompromisná norma, podľa ktorej budú musieť výrobcovia dostať priemerné emisie C02 všetkých svojich nových vozidiel pod 95 g/km. V opačnom prípade zaplatia mastnú pokutu – 95 € za každý nadlimitný gram CO2 za každé predané auto. Pre priblíženie, napríklad základný Volkswagen Golf s 90-koňovým trojvalcom 1.0 TSI vykazuje podľa metodiky merania WLTP hodnoty 121 – 125 g/km.
Každý výrobca teda musí zahrnúť aspoň nejakú formu elektrifikácie (mild-hybrid, plug-in hybrid či elektromobil). Ani masívne zavádzanie elektrickej sústavy automobilkám ale nepomáha.
V týchto dňoch totiž Európska komisia (EK) pripravuje záväzné limity pre novú emisnú normu. Reč je o norme Euro 7, ktorá má nadobudnúť platnosť v roku 2025. Vzhľadom na to, že už Euro 6d TEMP (od roku 2021) predstavuje pre automobilky existenčné problémy (veľa modelov z EU trhu zmizne), nové nariadenie môže dať zbohom všetkým spaľovacím motorom.

Podľa renomovaného portálu Automobilwoche má Európska komisia najnovšie pracovať s myšlienkou, že len 0 g C02 má zaručiť udržateľný dopravný prostriedok. Ak by k takémuto drastickému riešeniu naozaj došlo, ide o legislatívny koniec spaľovacích motorov od roku 2025 na území EU.
Takýto limit, pochopiteľne, nedosiahnu ani plug-in hybridné automobily, ktoré za predpokladu nabitého akumulátora a ideálnych podmienok dokážu produkovať cca 50 g CO2/km. Asociácia nemeckého automobilového priemyslu (VDA) tieto kroky ostro kritizuje a žiada dialóg automobiliek, odborníkov a politikov.
Snahu o ochranu planéty vnímame pozitívne, ostatne, mal by sa o to pokúsiť každý. Problém však je, že v horizonte najbližších rokov nie sme pripravení, aby sme jazdili vo výhradne elektrických autách.
Iná, v horizonte nasledujúcich rokov reálne využiteľná alternatívna technológia, momentálne naozaj neexistuje. Nehovoriac o nepripravenej infraštruktúre, cene elektromobilov a skutočnosti, že európsky automobilový priemysel by doslova padol na kolená a prestal byť konkurencieschopný.

Pritom stačí, keď sa vyberieš s autom spĺňajúcim najprísnejšiu EU emisnú normu zo Slovenska smerom na východ a už na Ukrajine budeš mať problém natankovať kvalitnú naftu či kúpiť kvapalinu AdBlue (na zníženie obsahu emisií), ktorá je pre najmodernejšie dieselové autá nevyhnutná. Nehovoriac o ďalších východných štátoch, kde o elektromobilite nemajú ani páru a nabíjačku by si tam hľadal horko-ťažko, pritom sa tam dostaneš po ceste z Európy.
Elektromobilita ako taká nie je zlá, má svoje výhody a relatívne veľké uplatnenie. Elektrický motor je bezpochyby neporovnateľne účinnejší a efektívnejší ako spaľovací agregát. Problémom však je zdroj jeho energie a zároveň skutočnosť, že EU sa ho snaží nanútiť každému. Výsledkom preto je, že v súčasnosti sa automobilky už veľmi nesnažia vyvíjať dobré (lepšie) autá, ale skôr sa snažia, aby prešli normami a zmestili sa do limitov.
Viacerí odborníci preto skôr žiadajú inovácie a investície do ekologických palív, ktoré by boli vyrábané klimaticky neutrálnym spôsobom. Nechajme sa teda prekvapiť, čo ukážu nasledujúce roky, momentálne sa ale javí, že európsky automobilový priemysel to nebude mať vôbec ľahké.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.