Anticena Brutus sa činila aj v čase pandémie a zverejnila lauréatov anticeny.
Ironická anticena architektúry BRUTUS, ktorá podľa vlastných slov parazituje na oceneniach Cézar zverejnila opäť laurératov tých najškaredších architektonických počinov na Slovensku za ostatný rok. Informuje o tom portál archinfo.sk.
Anticena prebiehala formou formulára i mailov, keď verejnosť nominovala celkovo „45 fenoménov podpriemernej kvality” z ktorých anonymná a údajne odborná porota vybrala päť rovnocenných nominácii a jeden absolútny BRUTUS.
Tým sa stala kontroverzná „Šikmá veža“ vo Vysokých Tatrách. „Štrbské pleso so siluetou veľkého skokanského mostíka od architekta Eugena Kramára a Jána Šprláka-Uličného a hotela Patria od architekta Zdeňka Řiháka sú súčasťou cennej kultúrnej krajiny Vysokých Tatier. Tieto objekty sú pamiatkou na FIS 1970 – udalosť svetového rozmeru, ktorú Tatry možno už nikdy nezopakujú,” uvádza Brutus na svojom webe.
Výstavbu veže tak považujú za necitlivo a nelogicky umiestnenú a vzbudzujúcu mnoho otázok. „K zničeniu pohľadu z pohľadníc sa pridáva aj výstavba v 3. stupni ochrany národného parku. Dosť pre naplnenie bezhraničného údivu poroty anticeny BRUTUS. BRUTUS je, keď sa z nevhodného stáva zvyklosť. Na toto si nezvykajme,” doplnila porota.
Brutus v ďalšej z piatich kategórii a to „problematický kontext” si zase odnáša opäť kontroverzné a Bratislavčanom veľmi známe dielo na Šancovej ulici v Starom meste. Mrakodrap Premiere mal problematickú ako históriu, tak aj realizáciu.
Kategóriu dilema estetiky prevalcoval tento rok podľa poroty „dizajnérsky počin” v podobe premaľovania policajných staníc, za čo by si anticenu mohla domov odniesť kedysi ministerka vnútra a dnes poslankyňa novovznikajúceho Hlasu-SD Denisa Saková. Slovenské policajné stanice tak dostali vzhľad ako zo stavebnice.
Ďalšou kategóriou, ktorá porote BRUTUS zježila chlpy na rukách bola kategória „rekonštrukcie, obnova a adaptácia budov”. Anonymní porotcovia anticeny vo vysvetlení rozprávajú o nešváre, keď sa verejné budovy premaľovávajú legálnym grafitti miesto rekonštrukcie. Na príklady upozorňujú z bratislavskej Dúbravky alebo Karlovej Vsi.
Víťaznú cenu v kategórii „dilema estetiky v prostredí budovania verejnej infraštruktúry” si odniesla cyklotrasa Prešov - Veľký Šariš. „Na jednej strane niet pochýb, že budovanie cyklokoridorov je zodpovednou investíciou samosprávy do bezpečnej mobility. Avšak očarenia verejnej správy a zhotoviteľov projektu stredovekou minulosťou sú zjavné, po ôsmich sériách Game of Thrones to ani nemohlo dopadnúť inak,” komentuje porota.