Vieš, ako často musíš meniť napríklad reťaz? Ak servis zanedbáš, poškodíš si toho naozaj dosť.
Peter Nemčič už 20 rokov predáva bicykle. Aktuálne je vedúcim cykloobchodu v bratislavskej Petržalke. Pre REFRESHER porozprával o tom, či sa Slováci počas koronakrízy vrhli na bicyklovanie výraznejšie, ako po iné roky.
Spýtali sme sa ho aj to, koľko peňazí by si si mal pripraviť na solídny bicykel a na čo nezabudnúť, aby ti tvoj stroj vydržal čo najdlhšie. Možno budeš prekvapený, koľko pozornosti potrebuje.
- Ako vyzerá dopyt po bicykloch počas korona-krízy a prečo už na nový bajk tento rok zrejme môžeš zabudnúť
- Kedy je ten pravý čas na kúpu bicykla
- Koľko peňazí potrebuješ na bežný stroj do lesa alebo na hrádzu s kamošmi
- Čo si myslí odborník o bicykloch z hypermarketov a športových obchodov
- Koľko sa na Slovensku predá elektrobicyklov
Jazdíte na bicykli?
Pravdu? Len veľmi rekreačne, s rodinou. Mám totiž ďalšie dva koníčky, ktoré popri nej a práci nestíham zladiť.
Takže niekto, kto predáva bicykle, nemusí byť aktívny cyklista a stačia mu len teoretické znalosti?
Väčšina ľudí si myslí, že predajca je stále v sedle, ale v lete sa predáva najviac bicyklov. Človek vtedy trávi v práci veľa času a samozrejme by chcel aj veľa jazdiť, ale často sa to nedá skĺbiť.
Kolegovia sú na tom inak, jedného máme veľmi aktívneho, jazdí enduro preteky a predtým aj rôzne iné, ďalší dvaja sa preháňajú po bike parkoch (hoci nie závodne) a my ostatní chodíme iba pre radosť.
Čiže techniku, s ktorou pracujete, poznáte dobre?
O komponentoch sa človek veľa dočíta a za tie roky vie, ako sa ktorá trieda správa. Samozrejme, všetko sa vyvíja, ale od zákazníkov máme spätnú väzbu a úplne všetky novinky skúšať nemusíme.
Robíme testovacie dni, kde nám za jeden-dva dni prejde rukami ohromné množstvo bicyklov, no predajca nemusí skúšať všetky značky, ktoré má na predajni.
Aké je toto leto? Vnímate nárast dopytu kvôli koronavírusu?Je veľmi špecifické, keďže COVID-19 sa podpísal na rôznych firmách rôznym spôsobom. U nás sa to prejavilo tak, že nemáme čo predávať.
Veľa ľudí zostalo na homeofficoch alebo s deťmi a jedna z možností, ako tráviť voľný čas, je ísť na bicykel. Takže máme veľký dopyt, ale zároveň výrobcom nedodávajú súčiastky, takže modelov je veľmi málo.
Všetky továrne sú väčšinou v Ázii, kde sa to minimálne na pár týždňov zastavilo, takže výrobcovia, vrátane tých slovenských ako Kellys, CTM či Dema, to nemali z čoho skladať. Celkovú výrobu majú napr. 50-tisíc bicyklov, pre náš trh povedzme 20-tisíc. V logistike vypadla nejaká súčiastka, takže na všetko sa čaká, posúva sa to a bicykle nie sú.
Je to ale naozaj kvôli korone? Ja som si kupoval bicykel pred pár rokmi, bol možno september, ale model, ktorý som chcel, už nikde už nebol...
September je už neskoro! To je úplný koniec cyklistickej sezóny. Potom sa už musíte uspokojiť s tým, čo zostalo po nej. Keď je dobrá sezóna, máte smolu. Pred dvoma rokmi celý máj pršalo, takže nejaké bicykle ešte boli, ale bežne nie.
Takže keď chcem bicykel, musím sa zobudiť na jar?
Presne tak. Na začiatku sezóny v marci-apríli máte všetky veľkosti, všetky farby od všetkých výrobcov. Množstvo modelov, ale za plnú sumu.
Alebo môžete prísť v septembri, po sezóne, kedy sú síce zľavy, no zároveň je otázne, či napríklad ešte dostanete vhodnú veľkosť rámu.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo prichádzajú nové modely bicyklov každý rok
- Ako vyzerá priemerný slovenský zákazník a aký chce bicykel
- Čo sa na bicykloch zmenilo za posledných 20 rokov
- Čo ti pomôže, keď si sám nevieš opraviť defekt
- Ako často by si mal meniť reťaz, aby si si nezničil takmer celý bicykel