Z každej novej časti sa predá viac kópií, ako z tej predchádzajúcej. Hráčov zatiaľ nesklamal ani jeden diel.
Je veľa hier, ktoré si svoju fanúšikovskú základňu držia aj viac než šesť rokov po vydaní posledného dielu. No len veľmi málo sérií dokáže každým titulom prekonať všetky očakávania, predať viac kópií než naposledy a konzistentne zbierať vysoké hodnotenia od kritikov v herných magazínoch.
Všetko vyššie spomenuté však platí o legende menom Grand Theft Auto. Rockstar sa pozerá na stále rastúce čísla a fanúšikovia túžobne hltajú všetky špekulácie o možnom príchode GTA 6. Nový diel určite príde, no viaceré nápovedy naznačujú, že to nemusí byť práve skoro.
Už od začiatku úspech, no s otrasnou grafikou
(GTA 1 a GTA2)
Všetko začalo v roku 1997, kedy škótske študio DMA Desing vydalo prvé Grand Theft Auto. Hlavným poznávacím znakom bol na pohľad na mesto a hlavnú postavu zhora. Fanúšikovia tak doteraz hovoria o „2D ére“ GTA-čka.
Možno ťa to prekvapí, ale po grafickej stránke išlo aj v tom čase o sklamanie. IGN v dobovej recenzii vizuál poriadne zvozil a prirovnal ho k jednoduchým arkádam spred 20 rokov. Hlavný hrdina bol vraj od ostatných chodcov rozlíšiteľný len vďaka žltému tričku a vycentrovanej kamere, ktorú však často chaoticky blokovali vysoké budovy.
Lenže kľúčom k zábave bol gameplay a to očividne stačilo. Herná mechanika vtedy snáď najviac podporovala násilie. Body (peniaze) si totiž, na rozdiel od neskorších dielov, získaval aj zrážaním chodcov, narážaním do okoloidúcich áut a strieľaním do všetkého, čo sa hýbalo.
Mnoho mladších hráčov nakoniec všetok čas za počítačom strávilo práve ničením okolia, orientácia v trojici miest totiž bola bez akejkoľvek mapy trochu zložitá. Ak sa však hráč posnažil, pre misie si mohol chodiť do ikonických telefónnych búdok a zbrane nachádzať v bedniach priamo na ulici.
Po nahratí viac než milióna bodov ukazovateľ sčervenal a ty si mohol postúpiť do ďalšej kapitoly, kde už bolo, samozrejme, treba nahrať viac. Dobová podstránka na webe Rockstars Games v tebe možno vyvolá podobne veľa spomienok, ako zoznam ikonických cheatov.
Hráč mal k dispozícii niekoľko životov, no postupu sa dožil len ak sa mu podarilo dostať do ďalšej kapitoly. Ak si zomrel veľakrát za sebou, išiel si znova od začiatku.
Grand Theft Auto 2 sa na trh dostalo už o dva roky, možno aj preto, že sa základ hry príliš nezmenil. Krajší grafických kabátik, možnosť ukladať hru aj pred dokončením celej kapitoly v špeciálnom kostole a lepšie interakcie chodcov medzi sebou, boli najväčšími zmenami.
V dvojke si však musel manažovať aj svoj rating medzi viacerými konkurenčnými gangami. GTA už v tejto dobe ponúkalo pestrú škálu rádiových staníc hrajúcich v autách. Práve špičkový soundtrack neskôr doplnený aj vtipnými vsuvkami a odkazmi moderátorov je niečo, čo si so sebou GTA nesie dodnes. Najmä vďaka YouTube, kde ľahko nájdeš celé playlisty.
V moderných GTA-čkach sa už oplatí započúvať aj do televízneho vysielania, konverzácií vedľajších postáv, lepšie pozrieť na billboardy a preskúmať internet dostupný cez mobil a počítače.
Rozhľadenejší hráči rýchlo pochopia, z ktorých firiem si strieľa reklama na pivo Pisswasser, virtuálna burgráreň Burger Shot, mobil iFruit alebo misia v kanceláriách internetového giganta Liveinvader.
Rok | Hra | Predaje |
1997 | Grand Theft Auto | 3 milióny |
1999 | Grand Theft Auto II | 2 milióny |
2001 | Grand Theft Auto III | 14,5 miliónov |
2002 | Grand Theft Auto: Vice City | 17,5 milióna |
2004 | Grand Theft Auto: San Andreas | 21,5 miliónov |
2008 | Grand Theft Auto: IV | 25 miliónov |
2013 | Grand Theft Auto V | 110 miliónov |
Zdroj: Fandom.com
GTA 3 a revolučný príchod 3D kabátu
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo bola hra na viacerých trhoch zakázaná a na Rockstar podané žaloby
- Ako open-world mapa predlžuje čas, ktorý v hrách stráviš
- Ktorý diel GTA je považovaný za najlepší
- Kedy príde GTA 6
- Prečo je staršie GTA IV považované za vydarenejšie ako súčasné GTA V
- Ktorá hra Rockstaru zarobila najviac peňazí