Zaspomínaj si s nami na obdobie, kedy sa internet začal naplno miešať do módy a nikto ešte netušil, čo sa z toho stane.
Definovať desaťročie vo sfére, ktorá sa neustále mení a vyvíja je takmer nemožné. Módni tvorcovia totiž v období rokov 2010 - 2020 zbúrali všetky tradičné normy a pravidlá, komunikácia sa obrátila hore nohami a značky predstavili doslova tísice éru definujúcich produktov, ktoré boli v jednom momente trendy, no vzápätí už nie.
Ak by sme z uplynulej dekády mali vybrať tri výrazy, ktoré sa prelýnali naprieč kultúrou a dodnes sa okolo nich točí celá móda, prvým by bolo spojenie luxus+pouličná estetika, druhým internet a tretím táto fotka:
Don C, Taz Arnold, Chris Julian, Kanye West, Fonzworth Bentley a Virgil Abloh.
Partia čudne oblečených týpkov z Chicaga na čele s interpretom, ktorý práve zosadil z trónu kráľa hip hopu - 50 Centa, sa totiž rozhodla spôsobiť na scéne módnu revolúciu a všetci, ktorí sa im smiali, teraz nosia ich produkty. Taz, Chris a Fonzworth sa síce v priebehu rokov postupne vytratili a dnes sa pohybujú skôr na pozadí priemyslu, no zvyšok tohto kreatívneho zoskupenia dodnes diktuje tempo doby.
Chicago - mesto módy
S Kanyem sa Virgil zoznámil úplnou náhodou počas návštevy kopírovacieho centra v Chicagu. Po doštudovaní vysokej školy sa rozhodol odísť s Kanyem na stáž do talianskej značky Fendi, a od tohto momentu bolo ich priateľstvo navždy spečatené. Zo stáže sa síce vrátili sklamaní, kedže renomované módne domy odmietali prijať ich kreatívne impulzy, no prvé odmietnutie ich po návrate domov motivovalo k tomu, aby sa chytili každej príležitosti a dokázali tak európskym boháčom v oblekoch, akú spravili chybu.
Taliansky návrhár Guiseppe Zanotti naučil vo svojej dielni Kanyeho základy výroby topánok a aj keď určité zručnosti s teniskami už mal vďaka starším spoluprácam so značkami BAPE a Reebok, svoj potenciál odhalil naplno až v apríli 2009, keď sa do predaja dostalo prvé vyhotovenie tenisiek Nike Air Yeezy 1. O necelé tri mesiace neskôr však šokoval svet módy ešte viac, kedže sa jeho spolupráca so značkou Louis Vuitton stala realitou a samozvaný „Louis Vuitton Don“ začal okrem hudobných rebríčkov úradovať aj v rámci vysokej módy.
Kanye bol hviezdou, ktorej meno pomaly začínalo rezonovať v rámci meainstreamovej kultúry, no Virgila Abloha v tom čase poznal len málokto. Počas štúdia na vysokej škole navrhoval vlastné dizajny tričiek a písal o móde a architektúre pre blog The Brilliance, no prvým veľkým krokom v jeho módnej kariére sa po stáži u značky Fendi stalo založenie obchodu RSVP Gallery. Ten otvoril Virgil a Don C v auguste 2009 a dnes by sa dal považovať za predchodcu všetkých concept a resell obchodov, ktoré sa rozmáhajú aj na našom území.
Galéria RSVP sa stala módnou centrálou pre všetkých ľudí, ktorí sa pohybovali okolo Kanyeho a okrem toho bol tento obchod jedným z mála miest, kde sa dali zohnať najštýlovejšie kúsky vtedajšej doby: retiazky POW od značky Ambush (2009), šiltovky Just Don (2011) alebo šatky, ktorých dizajn namaľoval umelec George Condo (2011) k albumu My Beautiful Dark Twisted Fantasy. Tie sa predávali v RSVP hneď vedľa značiek ako Chanel či Comme des Garcons a spolu s dielami od umelcov ako Jeff Koons, Takashi Murakami alebo Kaws tak otvorili nejednému zákazníkovi nové obzory v rámci umenia a módy.
Od širokých nohavíc ku skinny jeans
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ktoré momenty dekády boli kľúčové pre vývoj pouličnej módy
- Prečo sa zo streetwearu stala súčasť luxusnej módy
- Ako vznikali najpopulárnejšie značky dnešnej doby
- Ktoré zabudnuté projekty spôsobili svojho času najväčší rozruch