Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 5. 6. 2020 meniny má Laura

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Strava
9
Simon K.
11. október 2016, 8:10
Čas čítania: 4:29
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Sprievodca kĺbovými výživami: Ktoré z nich a ako veľmi nám dokážu pomôcť?

Nepríjemná bolesť a s ňou naštrbená psychika a slabé tréningy. Dokáže nám kĺbová výživa pomôcť s bolesťami a je jej efekt reálny, alebo ide len o dokonalé placebo?

Simon K.
11. október 2016, 8:10
Čas čítania: 4:29
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
9
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Keď to bolí, už je neskoro. Teda väčšinou. Pravidelné tréningy, nepravidelné rozcvičky a mnoho existujúcich faktorov, ktoré nám môžu spôsobovať problémy. Nepríjemné problémy! Nikto asi nie je nadšený, keď ho začne pobolievať rameno, spodný chrbát či lakeť. Psychika naštrbená, tréningy nie je možné odmakať na 100 % a tí menej rozumní nakoniec môžu dopadnúť tak, že si nezacvičia aj mesiac, dva, prípadne pol roka. Bolesť si rozhodne neužívame (iba tú pravú dobrú, pri cvičení, že?), ale bolesť má väčšinou účel prezradiť nám, že niečo nie je v tele v poriadku.

 

Najhoršie je, že poškodené kĺby sa uzdravujú len veľmi ťažko. Ak už je raz poškodený, potrebuje väčšinou odpočinok. A to úplný! Pri neustálom namáhaní a ignorovaní bolesti to väčšinou končí zle nedobre. Otázka znie, či nám dokážu pomôcť známe kĺbové výživy. „Niečo ťa bolí? Skús kĺbovku.“  Naozaj sa však oplatí kupovať si ju?

 

Sprievodca kĺbovými výživami: Ktoré z nich a ako veľmi nám dokážu pomôcť?

Glukosamín

Zložka, ktorú nájdeme vo väčšine kĺbových výživ hneď ako prvú v poradí. Našťastie nie zbytočne. Výskumy hovoria, že glukosamín potenciál znížiť príznaky osteoartritídy tým, že zabraňuje degradácii kĺbového tkaniva. Ako som už naznačil v úvode, výskumy na športovcoch sú limitované, ale predsa len dokážeme vyvodiť dávkovanie, ktoré činí 3000mg glukosamín sulfátu. Ide o bezpečný doplnok, no ak sa zrazu stretneš s nadúvaním, môže to byť pokojne ním. Bežne sa túto dávku odporúča konzumovať radšej trikrát denne po 900 - 1500mg, ako naraz. Potešujúca je aj správa meta-analýzy, ktorá takisto podporuje potenciál glukosamínu v rámci uvoľňovania bolesti.

Chondroitín

Ďalšia zložka, ktorú má snáď každá kĺbovka na trhu. Opäť našťastie existuje pár štúdii, ktoré hovoria o benefitoch chondroitínu, predovšetkým v kombinácii s glukosamínom. Štandardná a optimálna dávka je v rozmedzí 1000 - 1200mg denne, optimálne rozdelené na 2 či 3 dávky. Odporúča sa prijať spoločne s jedlom. Výskumy sú žiaľ opäť veľmi nedokonalé a boli by sme neobjektívni, ak by sme povedali, že chondroitín ako taký jednoznačne funguje. Ak sa vyskytli štúdie, kde zmerali rozdiel oproti placebu, boli s veľmi nešťastnou metodológiou alebo malou vzorkou. Budeme ale optimisti.

MSM

Známu dvojicu vyššie najčastejšie dopĺňa práve MSM, teda methylsulfonylmethane, malá molekula vzťahujúca sa na DSMO, obsahujúca síru. DSMO sa využíva pre jeho antioxidačné a protizápalové vlastnosti a takisto má nejaký potenciál pre zdravie kĺbov. Aký veľký, to je viac ako otázne, no má! MSM dávkuj približne v množstve 3000mg denne, pretože práve takáto dávka sa javí ako efektívna pri redukovaní symptómov osteoartritídy a antioxidačnej ochrane nášho tela. Vyššia dávka pri MSM neznamená lepší účinok - zatiaľ tento vzťah nebol potvrdený.

Sprievodca kĺbovými výživami: Ktoré z nich a ako veľmi nám dokážu pomôcť?

Kolagén

Ide o peptid a zložku kĺbovej chrupavky. Rozoznávame hydrolyzovaný kolagén, ktorý sa odporúča brať v dávkach 10g denne, pričom jeho výhody spočívajú okrem zlepšovania stavu kĺbov aj v lepšej pleti. Potom je to nedenaturovaný kolagén. Ten sa užíva v dávme 40mg jedenkrát denne v rámci liečenia osteoartritídy a reumatickej artritídy. Tu sa objavili výhody u starších ľudí, keďže sa zaznamenalo zníženie bolesti kĺbov a stuhnutosti. Tu u ľudí v strednom až staršom veku zlepšenie mobility kĺbov, pričom títo ľudia nemali žiadne artritické problémy. V konečnom dôsledku má teda i kolagén potenciál pomôcť.

Cissus quadrangularis

Možno absolútna neznáma, no oplatí sa spomenúť. Zdá sa, že cissus je kamarát s kosťami a podporuje ich zdravie. Konkrétne ide zvýšenie kostnej hmoty alebo urýchľovanie hojenia zlomenín. V štúdiách na hlodavcoch je cissus viac ako úspešný, ale u ľudí sa žiaľ vykonala len jedna štúdia. Štúdie teda nedokonalé, ale výsledky? Potešujúce. V spomínanom výskume na ľuďoch sa u atlétoch, ktorí mali problémy s kĺbami, najmä kvôli cvičeniu, zredukovali symptómy o tretinu! V rámci dávkovania to vychádza na 3200mg denne, avšak nie v čase pred tréningom, pretože môže mať jemne sedatívne a svaľovo-relaxačné účinky. Už pri 300-600mg sú tu teoretické výhody, ale či by boli spozorovateľné pri reálnych podmienkach, nevieme. Od cissusu si teda môžeme čo-to sľubovať a dúfajme, že i nasledujúce výskumy nám odhalia jeho skutočné výhody.

 

Rybí olej

Možno si ani netušil, ale práve rybí olej poslúži ako jeden z mála efektívnych doplnkov výživy. Okrem toho je to vynikajúci suplement s množstvom ďalších prínosov pre človeka a to sa nebavíme iba o aktívnych ľuďoch so zdravým životným štýlom. Vo výskumoch na ľuďoch sa objavilo znižovanie bolesti u tých so zápalovou bolesťou kĺbov! A to nebol jediný záver rôznych skúmaní, takže protizápalové účinky sú viac ako jasné. Komplexný článok o doplnku, ktorý by si mal mať určite doma, nájdeš tu

 

Sprievodca kĺbovými výživami: Ktoré z nich a ako veľmi nám dokážu pomôcť?

Kurkumín

Trošičku ho nájdeme napríklad aj v zázvore, no je to hlavne aktívna zložka kurkumy. Potenciál má ako protizápalová, ale i rakovino-preventívna molekula. Ak niečo môže pomôcť pri znížení rôznych zápalových signálov, pričom mnohé z nich sú spojené s artritídiou a zápalom kĺbov, prečo to neskúsiť, že? Odporúča sa približne 80 - 500mg kurkumínu, no treba dodať, že má veľmi zlú orálnu biologickú dostupnosť, takže to, čo dostaneme do tela, sa absorbuje len v malom percentuálnom podiele, čo však môže zlepšiť čierne korenie, ktoré nám zlepšuje absorpciu.

Boswellia serrata

Ďalšia, pre mnohých možno neznáma, no pre kĺby dobrota. Môže znížiť bolesť kĺbov u osôb s osteoartrózou a znižovanie bolesti kĺbov podporili i ďalšie výskumy. Dávkovanie je okolo 5400mg denne, rozdelené na tri razy, no odporúčané je začať niekde na 2400 - 2600mg denne a dávku prípadne zvyšovať po 2-3 mesiacoch.

 

 

Ako bonus by sme ešte mohli spomenúť bromelaín - enzým, ktorý sa získava z ananásu, pri ktorom existuje výskum, kde sa zistilo, že pri dávke 200 - 400mg sa u zdravých dospelých ľudí s bolesťou kolien značne táto bolesť zredukovala. Nejaké limitované, no za zmienku stojace závery sú aj pri šípkach. Vraj dokážu zlepšiť nepohodlie kĺbového charakteru, zlepšiť mobilitu kolena pri chôdzi, či stuhnutosť. Avšak, iba pri dlhodobom užívaní a vysokých dávkach (zhruba 10mg denne a viac v rozmedzí 5-6 mesiacov).

Sprievodca kĺbovými výživami: Ktoré z nich a ako veľmi nám dokážu pomôcť?

U kĺbových výživ je to veľmi ťažké. Zistili sme, že dokážu pomôcť. To je super! Ale stále nevieme, ako veľmi. Aj odborníci a výskumníci sa zhodujú. „Sme si istí, že látky v kĺbových výživách niečo robia, ale nie sme si istí, ako veľmi.“ Ďalšou vecou je fakt, že kĺbové výživy môžu jednému pomôcť značne, inému trošku a ďalšej osobe vôbec. Takisto vedz, že funkčnosť látok, resp. ich zavedenie do systému, sa prejavuje až približne po 4-5 týždňoch, takže ak niekto berie kĺbovku 4 dni a už hovorí, ako veľmi mu pomohla, je to pravdepodobne len placebo, alebo zlepšenie treba pripisovať prirodzenému uzdraveniu. Späť k otázke z nadpisu - ktoré? Tie obsahujúce vyššie uvedené látky, no hodiť očko musíš aj na dávkovanie, pretože často býva dávkovanie veľmi ďaleko od prahu reálnej funkčnosti.

 

 

Bavia ťa články na Fitculte a chceš vedieť, prečo využiť aj náš Online Coaching, respektíve poradenstvo? 10 dôvodov nájdeš v tomto článku a zistíš, že možno toto je pre teba tá správna spolupráca, ktorú hľadáš, chceš a v živote potrebuješ.
Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.