Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 17. 1. 2020 meniny má Nataša

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Zdravie - Strava
18
Simon K.
24. marec 2016, 10:31
Čas čítania: 6:23

Fitness cintorín: 7 najrozšírenejších mýtov zo sveta fitness, ktoré treba pochovať

Začnime asi tými najrozšírenejšími mýtmi, ktoré sa aj v roku 2016 šíria fitness svetom.

Simon K.
24. marec 2016, 10:31
Čas čítania: 6:23
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
18
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Už ti je pravdepodobne z toho všetkého zle. „Nová štúdia dokázala...“, ako všetko spôsobuje rakovinu... Ako všetko lieči rakovinu. Sacharidy sú smrť. Nie, sacharidy by sme jesť mali. Treba jesť každé 2 hodiny. Funguje aj jedenie troch jedál za deň. Počúvaj, jaskynný človek toto nejedol, takže ani ty by si nemal. Ako sakra vieme, čo jedli jaskynní muži? Bielkoviny sú zlé na pečeň, ale je dôležité dať si ich hneď po tréningu. Nie, bielkoviny nijak negatívne nevplývajú na pečeň. Uhmm.. môžeš si ich dať aj o pár hodín neskôr po tréningu. Pravidelný detox ti pomôže žiť večne. Vedel si, že detox je len lekársky pojem premenený na marketingovú stratégiu?

 Fitness cintorín: 7 najrozšírenejších mýtov zo sveta fitness, ktoré treba pochovať

 

Je toho jednoducho veľa a teraz je zbytočné pozastavovať sa nad fitness priemyslom a tým, čo pôsobí na obyčajných ľudí. Prehupnime sa rovno na gro tohto článku, čím budú tie najrozšírenejšie mýty zo sveta stravovania, tréningov a všeobecne všetkých neprávd, ktoré sa víria okolo nás. Ste zvyknutí, že u nás nájdete veci podložené relevantnými výskumami, pričom dopĺňame články o praktické rady, odporúčania a informácie, no tentokrát to bude trošičku inak. Jednak sme si niektoré témy komplexne už prebrali a jednak by jeden mýtus (ktorý sme si náhodou neprebrali) vyšiel na minimálne 1500 slov vrátane štúdií a trošku viac odborných vecí. Nie každý má chuť na výskumy a stačí im uviesť danú vec len v skratke a polopate. Zameriame sa teda len na základ, na jasný a niekedy menej jasný záver a zhodnotíme si, prečo si daný mýtus musí privlastniť, že ide naozaj o mýtus.

 

Mýtus #1 - Raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa

Osobne som nadšený, že tento mýtus pomaly upadá do zabudnutia. Raňajky nie sú najdôležitejšie jedlo dňa. Žiadny katabolizmus (rozpad svalov) či zrýchľovanie metabolizmu tým, že sa ráno zobudíme a naraňajkujeme sa. Nič, len teória opretá o nezmyselné, prevažne korelačné a zle interpretované štúdie (ak teda nejaké). Strata svalov či hmotnosti je primárne efektom celkového kalorického deficitu či nízkeho príjmu bielkovín! Našťastie je to téma, ktorú sme si už rozobrali komplexne tu a nedá sa vidieť čiernobielo, pretože si mnohí bez raňajok nevedia predstaviť život a tento proces im vyhovuje. Pre niekoho sú raňajky super, pre iného nie. Tým najdôležitejším jedlom dňa však rozhodne nie sú a ani neexistujú relevantné výskumy, ktoré by hovorili inak.

 

Fitness cintorín: 7 najrozšírenejších mýtov zo sveta fitness, ktoré treba pochovať

Mýtus #2 - Ak konzumuješ vajcia, mal by si vyhadzovať žĺtky, sú nezdravé

Je to jednoduché. Ľudia sa boja cholesterolu, no nevedia, že vajíčko nemá vplyv na problémy s cholesterolom či ochorenie srdcia. Prirodzene naše telo vyprodukuje 1-2 gramy cholesterolu denne, a to je oveľa viac ako vo vajciach. Žĺtky majú enormné množstvo živín, antioxidantov, vitamínov a ďalších prospešných látok, takže ich vyhadzovanie je absolútne nezmyselné. Viac sa dočítaš v našom komplexnom článku o vajciach, no tomuto mýtu zakorenenému kdesi do kulturistických čias našich otcov by sme mali dať už dávno zbohom. Vajíčka sú skvelým zdrojom bielkovín a tukov a ak vyhadzovať žĺtky, tak jedine z racionálneho dôvodu ušetrenia si kalórií a tukov na iné jedlo. Vajíčka/žĺtky nie sú nezdravé, práve naopak. Navyše sú extrémne dobrým zdrojom spomenutých bielkovín a tukov.

 

Fitness cintorín: 7 najrozšírenejších mýtov zo sveta fitness, ktoré treba pochovať

Mýtus #3 - Ak kardio, tak jedine nalačno. Po ňom sa páli tuk najlepšie!

Nikdy nekončiaca diskusia o kardiu. Kedy je ho najlepšie robiť? Niekto naozaj ráno s odporom vstáva len a len kvôli kardiu nalačno, aby zefektívnil spaľovanie tukov? Áno. Môžeme však hovoriť a akomsi odhodlaní, sebazaprení a motivácii, no na druhej strane, toto človek robiť nemusí, ak výhradne nechce. Kardio nalačno versus kardio hocikedy počas dňa nemá nič s lepším, efektívnejším spaľovaním tukov. I keď áno, táto téma si nezaslúži jeden jediný a definitívny záver. Všetky poriadne a detailné výskumy však hovoria o tom, že kardio nalačno nemá žiadne benefity navyše, a ak sa v niektorých menej detailných výskumoch objavili, boli veľmi maličké, doslova zanedbateľné. Na druhú stranu, z kardia nalačno môžu ťažiť súťažní kulturisti a ľudia s veľmi nízkym percenom tuku a zároveň veľkou svalovou hmotou. V tomto prípade existujú aj kvalitnejšie výskumy, ktoré drobnučký benefit v rámci straty tuku uvádzajú. Avšak, existujú aj také, hovoriace o vyššom využití lipidov pri kardiu, pred ktorým sme jedli, ako pri kardiu nalačno. Finálna rada teda je, že je potrebné experimentovať a zistiť, čo ti pasuje najlepšie. No stále platí, že ak už niekto chce robiť kardio, je dôležité ho robiť. To, či si ho dá ráno, poobede alebo večer, bude pre 99 % bežných cvičencov irelevantné. Ak ťa tréner núti robiť kardio nalačno, pretože tak spáliš viac tuku, nemá pravdu. Koho zaujímajú podrobnosti, kliká na náš článok.

 

Fitness cintorín: 7 najrozšírenejších mýtov zo sveta fitness, ktoré treba pochovať

Mýtus #4 - Po 18:00 už nejedz sacharidy, priberá sa z nich potom do tuku

Priberanie závisí hlavne od toho, koľko toho zješ, nie kedy to zješ. Je veľmi dôležité pozerať sa na to, aké jedlá konzumuješ a na ich kvalitu, ale kalórie neoklameme. Naše telo neukladá viac tuku vo večerných hodinách, ako počas iných hodín v dni. Bolo vykonaných niekoľko skvelých štúdií, ktoré i tento mýtus pochovali a stále viac a viac ľudí sa nechá nachytať takýmto vyjadrením. Či už to boli dlhodobé výskumy, alebo krátkodobé, výsledky boli jednotné. Dokonca existujú výskumy, ktoré trvali pol roka a zistilo sa, že skupina ľudí konzumujúca najväčšiu porciu jedla za deň až vo večerných hodinách, bola na tom lepšie aj čo sa týka % tuku, aj hladu, uspokojenia či obvodu brucha, samozrejme všetko záležalo na kalóriách. Jedenie večer dostalo takú zlú reputáciu hlavne preto, že veľa ľudí večer papá z nudy a skončí to prejedaním a to všetko vedie k obrovskému príjmu potravy a zároveň teda aj tuku. Takíto noční jedáci logicky naberú viac tuku, pretože zjedia viac potravy, ako by mali. Ak si však kontroluješ kalórie a nepresiahneš daný počet, ktorý si nastavíš na svoje aktuálne ciele, môžeš mať pokojne najväčšie (bez problémov aj 1000+ kalórií) jedlo po šiestej večer. Ak svoje stravovanie ešte nemáš úplne pod kontrolou a veľká porcia jedla večer ti spôsobí záchvatové prejedanie a nebodaj otváranie chladničky o tretej v noci, nebude to najideálnejšia voľba. Tak či onak, sacharidy po šiestej sú ďalším obmedzením, ktoré sa snaží ľudí opantať nejakými diétnymi pravidlami. Viac podrobnejších informácií v našom staršom článku. A navyše, toto všetko platí aj o populárnej vete: „Ovocie môžeš len doobeda.“

 

Fitness cintorín: 7 najrozšírenejších mýtov zo sveta fitness, ktoré treba pochovať

Mýtus #5 - Rob "tento" cvik. Vďaka nemu schudneš z brucha najlepšia a najviac

Staré známe lokálne chudnutie. Uzavrime to čo najrýchlejšie. Ak niekto precvičuje daný sval (či už ide o brucho, zadok) a myslí si, že zameraním naň podnieti túto časť k efektívnemu spaľovaniu tukov, žiaľ, stráca drahocenný čas. Dokonca ani zázračných 200 brušákov každý deň neumožní, že budeš mať menej tuku na bruchu.

 

Fitness cintorín: 7 najrozšírenejších mýtov zo sveta fitness, ktoré treba pochovať

Mýtus #6 - Musíš jesť každé 2 hodiny, inak sa ukracuješ o výsledky a svaly

Vo fitness svete je to už tak nejak zakotvené - jedenie malých porcií každé 2-3 hodiny je to najlepšie pre rast svalov či strácanie tuku. Hneď na začiatok treba povedať, že v podstate nejde o mýtus, ale zároveň ide. Na tom, že človek konzumuje 6 jedál presne rozdelených do časových okien v rozmedzí dvoch hodín, nie je nič zlé. Ak takýto spôsob stravovania človeku vyhovuje, je to v poriadku. Samozrejme, otázkou je, naozaj má 90 % bežných ľudí, ktorí chcú skvelú postavu, málo % tuku a poriadne rozvinuté svaly a silu, život taký, aby dokázali jesť jedlo presne každé dve hodiny a aby zjedli minimálne 6 jedál denne? Pravdepodobne nie. A tu sa dostávame k problému, že na jednej strane ide o mýtus a na tej druhej nie. Ako sme si povedali, takéto stravovanie je v poriadku, ale "odborníci" to často dopĺňajú frázami, že tak nakopneme metabolizmus, že tak lepšie pálime tuk, že tak naberáme viac svalov. Žiaľ, nič z toho neplatí a nič z toho veda nepotvrdzuje, práve naopak. Aj keď presný počet jedál nie je možné definovať, do dnešného dňa riešené výskumy hovoria jasnou rečou. Jedz minimálne 2, 3 až 6 jedál a z viacerých hľadísk si absolútne v bezpečí čo sa týka plnenia tvojich cieľov. Niekto preferuje a do životného štýlu mu zapadajú menšie porcie a častejšie jedenie, iný zase väčšie porcie rozdelené na 2, 3 alebo 4 jedlá. Treba rešpektovať obe strany, avšak, prvá menovaná býva často veľmi obmedzená v myslení a hovorí, že ak nejeme každé dve hodiny, všetko je zlé a cvičenie nemá zmysel. Mýtus! Viac sa dočítaš aj v našom staršom článku.

 

Fitness cintorín: 7 najrozšírenejších mýtov zo sveta fitness, ktoré treba pochovať

Mýtus #7 - Ak sa chceš vysekať, musíš robiť veľa opakovaní s menšími váhami

Ďalší z mýtov, ktorý ťa zväčša maximálne tak oberie o silu a svalovú hmotu. Ak sa chceš vysekať, je potrebné znížiť príjem kalórií a/alebo zvýšiť aktivitu. Zvýšením aktivity sa však nerozumie nabehnúť na vykonávanie 15+ opakovaní. Budovanie svalov je podnietené ich neustálym preťažovaním, a teda využívaním prvkov progresívneho zvyšovania záťaže. 99 % ľudí, ktorí nabehnú na tento mýtus a začnú robiť 15-20-25 či viac opakovaní a uberú váhu, prídu o silu a taktiež o svalovú hmotu, keďže sa nepriblížia k takému objemu tréningu, ktorý mali pred touto fázou. Ak chceme zachovať svaly, musíme sa neustále zameriavať (okrem stravy) na kvalitné tréningy, pričom je naším cieľom zachovať si čo najviac sily, ako je možné. Stratiť silu a pravdepodobne aj znížiť intenzitu nie je proces, vďaka ktorému sa vysekáme. Nie, že by sa nedali vybudovať svaly aj využívaním vyššieho počtu opakovaní (ak by nás niekto chcel chytať za slovíčka), ale to už zabŕdame do odlišnej problematiky, ktorú objasníme inokedy. Zatiaľ sa pri procese rysovania snaž o zachovanie sily, tvrdých tréningov, využívaj široké spektrum opakovaní, buď v miernom kalorickom deficite a prípadne pridaj ďalšiu aktivitu v podobe kardia, ktoré však nie je nutnosťou, alebo v podobe využitia niektorých kulturistických metód, ktorými si z času na čas okoreníš tréning.

 

Fitness cintorín: 7 najrozšírenejších mýtov zo sveta fitness, ktoré treba pochovať

 

 

 Ako ste už určite z úvodného obrázka vydedukovali, mýtov, ktoré treba pochovať, je oveľa viac a v ďalšom diele si na ne opäť zoberieme fitness lopatu a zahádžeme ich hlinou.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.