Očakávané sci-fi Blade Runner 2049 zbieralo nadšené recenzie z celého sveta, no na poli tržieb sa mu až tak dobre nedarí. Ako to vníma samotný režisér snímky?
Či už sledujete všetky novinky ohľadom skvelého sci-fi Blade Runner 2049, alebo sa iba zaujímate o filmové tržby z celosvetových kín, určite vám neunikla skutočnosť, že sa snímke finančne nedarí tak dobre, ako by si mnohí z nás priali. Očakávanému pokračovaniu kultového Blade Runnera sa totiž ani napriek nadšením recenziám nepodarilo prilákať dostatočný počet divákov a s najväčšou pravdepodobnosťou tak pôjde o ďalšiu výbornú záležitosť, ktorá ostane v červených číslach.
Ako možno viacerí z vás viete, režisér Denis Villeneuve poslal novinárom list s prosbou, aby v článkoch a recenziách nezverejňovali kľúčové detaily príbehu. Mohla však práve jeho prísna spoilerová politika zapríčiniť slabú divácku návštevnosť? A boli by na tom tržby lepšie, ak by sa do širšieho povedomia nejaké tie spoilery predsa len dostali? Nuž, podobnými otázkami sa zaoberalo hneď niekoľko odborníkov, pričom sa k téme nedávno vyjadril aj samotný Villeneuve. Čo v rozhovore prezradil?
„Ako filmár rozhodne nie som arogantný. Ľudia vložia do filmu množstvo peňazí, aby mi umožnili natočiť niečo, ako napríklad Blade Runnera. Verili mi, boli priateľskí a dali mi veľa slobody. Takže, samozrejme, túžim po tom, aby sa film dočkal úspechu. Má pred sebou dlhú cestu, no nechcem, aby tí ľudia prišli o svoje peniaze.“
Navyše, aby pred premiérou neunikli žiadne citlivejšie príbehové informácie, rozhodli sa v štúdiu Warner Bros. neuviesť film na žiadnom z jesenných filmových festivalov, ako napríklad v Benátkach či Toronte. Šéf domácej distribúcie Jeff Goldstein priznal, že štúdio fanúšikovskú základňu Blade Runnera tak trochu precenilo, no režisér vidí problém v niečom inom:
„Jednou z najlepších skúseností bola pre mňa ako cinefila účasť v porote na filmovom festivale. Mal som si pozrieť 20 filmov bez toho, aby som o nich čokoľvek vedel. Nepoznáte žáner, krajinu pôvodu ani príbeh. Neviete, či vás čaká komédia alebo horor. Naozaj sa mi uľavilo, že už môžem o tom filme hovoriť otvorene. To som si totiž za posledný rok dovoliť nemohol. Ľudia chcú o filme vedieť veľmi veľa ešte predtým, než si ho vôbec pozrú. No mali by si o ňom pozisťovať viac až po jeho zhliadnutí.“
Podľa režisérových slov vyššie teda môžeme usúdiť, že problém finančného neúspechu nového Blade Runnera netkvie v tajnostkárskom marketingu ani v slabej základni priaznivcov pôvodného filmu. Skôr si myslí, že určitá skupina dnešných divákov potrebuje najprv dostať všetky informácie na zlatom podnose a až potom sa rozhodne, či do kina zájde. A ako sme sa mohli sami presvedčiť, niekedy nepomôžu ani skvelé ohlasy z celého sveta. Čo si myslíte o jeho vyjadreniach vy? Súhlasíte s ním, alebo vidíte háčik niekde inde?