Peter Gašparík z Continental Filmu a zo siete kín CINEMAX nám objasnil všetko, čo nás zaujímalo o kinách a slovenských distribútoroch.
CINEMAX je v dôsledku koronavírusu v strate 3,5 milióna eur. Prezradil nám to Peter Gašparík, ktorý je okrem iného PR manažérom siete kín CINEMAX a slovenskej distribučnej spoločnosti Continental Film. Peter Gašparík sa aktívne podieľa na znovuotvorení kín na Slovensku, ktoré vo viacerých prípadoch prebehlo už 27. mája.
- Ako vytvárali program premietania filmov pri otvorení kín a na aké filmy sa môžeme tešiť.
- Čo sa stalo s tvojimi vouchermi a permanentkami.
- Aké finančné straty postihli sieť kín CINEMAX.
- Ako sa rozdeľujú tržby na Slovensku, koľko zarobí kino, distribútor a v čom je to odlišné od modelu, ktorý funguje v USA.
- Prečo sa cez pandémiu nehralo viac starších peciek, keďže neprichádzali žiadne novinky.
Kiná CINEMAX sú otvorené od štvrtka 27. mája. Mali ste o tom s predstaviteľmi vlády nejaké rokovania, respektíve bojovali ste za ich skoršie otvorenie?
Rokovania medzi jednotlivými stranami prebiehali prakticky od začiatku krízy. Kiná boli zastúpené Združením prevádzkovateľov kín, ktoré spája zástupcov multiplexov aj jednosáloviek.
Boli veci, na ktorých ste sa s odborníkmi vytvárajúcimi protipandemické opatrenia nevedeli zhodnúť?
Vždy sme sa snažili nájsť spoločný konsenzus, nie vždy sa to však podarilo, čo nás veľmi mrzelo. V prvej aj v druhej vlne dochádzalo k viacerým opatreniam, ktoré sa nám zdali diskriminačné. Ako príklad môžeme uviesť zákaz konzumácie jedla v kine, zatiaľ čo reštaurácie boli otvorené. Aj preto sme radi, že aktuálny kultúrny semafor niektoré z týchto nezrovnalostí napravil.
Program otvoria Nádejná mladá žena, Nomadland, Mortal Kombat a Monster Hunter. Očividne ste chceli divákom ponúknuť kvalitnejšie a hlbšie filmy, ako aj jednoduchšiu zábavu. Prečo však nie je na programe taký Nobody (medzičasom sa v distribučnom pláne objavil – pozn. red.), skvelý a chválený akčný film, ktorý by divákov potešil viac ako Monster Hunter?
Program vždy zostavujeme na základe ponuky distribučných spoločností, ktoré na slovenskom trhu operujú. Tie mali pri otvorení kín k dispozícii isté množstvo filmov rôznych žánrov.
Pokiaľ je to možné, distribútori sa navzájom snažia ponuku vybalansovať tak, aby v rovnakom čase neprichádzali do kín filmy pre identické cieľové skupiny, medzi ktorými by si potom tieto museli vyberať. Tak dochádza aj k rozstupom medzi zahraničnými a slovenskými premiérami.
Kiná sa snažia zostavovať programy dostatočne pestro, aby uspokojili každú z potenciálnych cieľových skupín, a presne o to sme sa snažili aj my. Museli sme však rešpektovať dohody distribútorov s hollywoodskymi štúdiami a formovanie ich distribučných plánov. Tvorba programu nezávisí iba od toho, čo by kino rado premietalo. Je výsledkom intenzívnej komunikácie všetkých zapojených strán.
Toto je absolútne nebývalá situácia, takže nie, takéto straty spoločnosť vo svojej histórii nezaznamenala.
Čo ešte ovplyvnilo zostavovanie programu a rozhodnutie, čo a kedy premietať?
Viacsálové kiná, ako sme aj my, musia zvažovať, akým spôsobom zoradiť premietacie bloky v jednotlivých sálach, aké filmy do akých veľkých sál zaradiť, zabezpečiť dostatočné pauzy medzi premietaniami, aby mohli prebehnúť všetky upratovacie a dezinfekčné práce a príprava ďalšieho premietania.
Budete spätne premietať aj filmy, ktoré v USA a iných krajinách premiérovali v minulých mesiacoch a týždňoch, keď u nás boli kiná zatvorené? Reč je napríklad o filmoch Nobody, Raya and the Last Dragon, Chaos Walking, Spiral, Wrath of Man od Guya Ritchieho či Demon Slayer – momentálne extrémne populárne anime.
Viaceré z nich premietané budú. Napríklad film Špirála: Saw pokračuje príde do kín na konci júna, podobne ako akčný film Nikto (Nobody). Raya a posledný drak aj spomínaná novinka Guya Ritchieho vstúpia do distribúcie začiatkom júla. Nie všetky filmy majú na Slovensku premiéru v rovnakom týždni ako v domovskej krajine, čo súvisí práve s balansom, o ktorý sa distribučné spoločnosti snažia v rámci možností, ktoré im slovenský trh ponúka.
V prípade niektorých spomínaných filmov však o distribučnej premiére neviem – Demon Slayer podľa všetkého nemá slovenského distribútora a Chaos Walking sa distribútor rozhodol u nás neuvádzať.
Dočkáme sa premiéry očakávaného muzikálu In the Heights či epického fantasy filmu Green Knight?
Oba filmy sú predbežne naplánované na 8. august. Distribučné plány sa však môžu meniť a jednotlivé tituly sa môžu presúvať, viaceré môžu pribudnúť a niektoré z plánov aj celkom vypadnúť. Je to pomerne štandardný proces, keďže filmy bývajú do plánov často zaradené ešte pred svojím vznikom a pri výsledku sa neskôr ukáže, že by im viac svedčal iný distribučný model.
Distribučky si od hollywoodskych štúdií berú filmy v balíčkoch a nemôžu si vyberať individuálne projekty, ktoré chcú premietať?
Distribučná spoločnosť dostáva ponuku filmov, pri ktorých odhaduje potenciálnu návštevnosť a ekonomický výnos. Ak sa v odhadoch dopracuje k výsledku, podľa ktorého sa daný film stane stratovým, spoločne s hollywoodskym štúdiom sa dohodnú, že ho do lokálnej distribúcie nenasadia. Preto sa v slovenských kinách niektoré hollywoodske filmy neobjavia.
V minulosti sme sa stretli s tým, že nás kontaktoval Policajný zbor v súvislosti s pánom, čo zverejnil záznamy niekoľkých desiatok filmov, z ktorých 16 bolo z nášho distribučného portfólia.
Animák Luca od Pixaru sa v USA do kín nedostane a bude sa premietať len na streamovacej platforme Disney+, ktorá u nás nie je dostupná. Podarilo sa distribútorovi CinemART dohodnúť so spoločnosťou Disney na slovenskej premiére alebo si film slovenský divák nebude mať ako pozrieť?
Luca by sa na Slovensku do kinodistribúcie dostať mal, pravdepodobne bude uvedený už 17. júna. To je výborný dátum, keďže ide o film s príjemne letnou atmosférou, ktorú si možno ešte toto leto nebudú môcť všetci vychutnať pri mori, kde sa príbeh odohráva.
Neuvažujú slovenskí distribútori o premietaniach hollywoodskych animákov s originálnym znením a titulkami? Itafilm to urobil s filmom Spider-Man: Into the Spider-Verse, za čo im je do dnešného dňa vďačný každý filmový fanúšik.
Drvivá väčšina animovaných filmov v kinodistribúcii cieli na rodiny s deťmi, ktoré titulky čítať nedokážu. Niektoré snímky, ako napríklad spomínaný Spider-Man alebo v týchto dňoch pixarovská Duša, dokážu zasiahnuť aj staršiu fanúšikovskú skupinu, tá je však dostatočne veľká len pri fenoménoch podobných napríklad práve komiksovým postavám.
Distribútor operuje s určitým rozpočtom a väčšinou nemá možnosť investovať do výroby dvoch verzií filmu – jednej s dabingom a jednej v pôvodnom znení s titulkami. Navyše ich musí rozdielnymi propagačnými kampaňami propagovať rôznym cieľovým skupinám. Rozhodne sa preto pre jednu cieľovú skupinu – tú väčšiu, ktorá mu investíciu dokáže vrátiť.
Viete približne opísať finančné straty, ktoré spôsobil covid slovenským kinám a distribučkám?
Viem sa vyjadriť k stratám siete CINEMAX. Nepokryté náklady, ktoré sme v čase zatvorenia mali, sa vyšplhali na sumu prevyšujúcu 3,5 milióna eur.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- V akej strate je v dôsledku koronavírusu sieť kín CINEMAX.
- Ako covid ovplyvní chodenie do kina a či si ľudia až príliš nezvykli na Netflix.
- Čo sa stalo s tvojimi permanentkami a vouchermi a či sa bude niečo zdražovať.
- Ako vzniká dabing a kto o ňom rozhoduje.
- Ako sa na Slovensku delia tržby, kto všetko na vstupenke zarába a čím je model odlišný od toho v USA.
- Prečo sa v kinách nehrali staršie pecky v čase, keď sa nepremietali žiadne novinky.