28-ročný dispečer Henrich Bognár rieši všetko od pokazených vlakov až po samovrahov. S čím sa pri svojej práci stretáva?
Najprv začal ako steward, no vypracoval sa až na dispečera. Teraz na ňom závisia vlaky slovenského RegioJetu a ak sa niečo pokazí, všetko musí riešiť on. 28-ročný dispečer RegioJetu Henrich Bognár má vlakov plnú hlavu, ale miluje ich celým srdcom.
V RegioJete rieši najmä trať z Bratislavy do Komárna, kde sa deje najviac problémov. Na dennej báze majú vlaky nehody s autami, zvieratami či dokonca ľuďmi. A práve Henrich je ten, kto v obrovskom strese každému povie, čo má robiť. Popritom zoženie náhradné autobusy a myslí na to, aby bolo cestovanie čo najpríjemnejšie.
- Prečo meškajú vlaky RegioJetu?
- Kedy na trať Bratislava – Komárno prídu dvojposchodové vozne
- Čo sa deje, keď pod vlak skočí samovrah
- Že niektorí rušňovodiči zažili samovrahov vyše 10-krát
- Ako vyzeral dispečerov najdivokejší deň, keď cestujúci nocovali vo vlaku
- Ako sa vybavuje náhradná doprava a čo keď nikto nemá k dispozícii autobusy
Dnes ráno mi meškal vlak 15 minút. Prečo mohol meškať?
Meškať mohol napríklad kvôli križovaniu. Na trati do Komárna je jednokoľajná trať, čo znamená, že keď idú dva vlaky oproti sebe, musia sa obísť na stanici, kde je viac koľají.
A stačí, keď mešká oprotiidúci vlak. Ten, s ktorým sa obieha, naňho musí čakať, aby sa vyhli. A následne mešká ďalší vlak, čím vzniká reťazová reakcia. Ak teda váš vlak meškal 15 minút, budú toľko meškať aj vlaky, s ktorými sa križoval.
Poďme späť k otázke. Niektoré vlaky meškajú preto, lebo meškajú iné, no prečo zvykne meškať ten prvý vlak, ktorý celú reťazovú reakciu spustil?
Meškanie môže vzniknúť aj výstupom a nástupom cestujúcich.
A s tým cestovný poriadok neráta?
Ráta, ale keď sa tie cestovné poriadky robili, na trati jazdilo omnoho menej cestujúcich. Odkedy tam jazdí RegioJet, stále pribúdajú. Ten počet je teraz štvornásobne vyšší.
Navyše, aj tak by tie cestovné poriadky narúšali iné veci. Napríklad, keď pred seba pustíme nákladný vlak, už vzniká meškanie. Alebo niekedy odchádzame z Hlavnej stanice, kde je často veľmi rušno, už s meškaním. V špičke sú však za meškania zodpovedné najmä masy ľudí.
Mali sme aj prípady, kedy na Hlavnej stanici spadlo celé trakčné vedenie. My máme síce motorové vlaky, no výpravca nedovolil nikomu odísť, kým sa to neodstránilo.
Infraštruktúra trate do Komárna je navyše extrémne zastaralá. Stačí, keď trochu naprší alebo nasneží a prestávajú fungovať náveste, výhybky alebo priecestia a my nemôžeme jazdiť. Niekedy sa to podarí odstrániť do pol hodiny, niekedy to trvá hodiny.
Čiže aj v prípade menšieho dažďa má trať problémy?
Stáva sa to pomerne často, najmä v zime. Zamŕzajú výhybky, preto často nejdú ranné vlaky. Niekedy si ich dokonca rušňovodiči odmetajú metličkami.
Čo spôsobuje tie najextrémnejšie a najdlhšie meškania?
Okrem porúch na trati alebo pokazených vlakov sú to tiež kolízie. Väčšina priecestí na trati do Komárna nemá závory a príliš často sa vlaky zrážajú s autami či kamiónmi. Najčastejšie je to v Zemianskej Olči. Mali sme tri natoľko vážne nehody, že sme vlaky rovno vyradili a pri jednej bohužiaľ zomrel aj rušňovodič.
(O samovrahoch) Niektorí rušňovodiči to už berú ako prirodzenú súčasť práce, keďže ich vlak zrazil viac než 10 ľudí.
Ak sa tam teraz stane havária, čo sa začne diať ako prvé? Predstavme si, že je ranná špička, tisícky ľudí idú do Bratislavy a o 15 minút ide ďalší vlak.
V prvom rade mi volá rušňovodič. Pýtam sa, či je zranený on, personál alebo cestujúci. Zisťujem, či kontaktoval záchranné zložky. Následne sa s výpravcom dohodneme, ako budú jazdiť vlaky.
Ak sa totiž stane nehoda niekde na trati, rozdelí sa na dva úseky, pred a po nehode. Vlaky teda jazdia k dvom najbližším staniciam pri nehode. A medzi ne musíme rýchlo zabezpečiť náhradnú autobusovú dopravu. Máme nejakých partnerov, no objednávame napríklad aj autobusy z Bratislavy.
Ako dlho sa pri nehode zdržia ľudia?
Robíme, čo je v našich silách, no niekedy autobusové spoločnosti nedvíhajú, nemajú autobusy a môže to trvať dlho. Od 60 minút vyššie.
Predstavte si, že zajtra organizujete zájazd a potrebujete autobus. Len ťažko si ho dnes stihnete objednať, nepodarí sa vám to. A ja to potrebujem okamžite, aby bol čím skôr na stanici. Našťastie máme dopravcu, s ktorým máme dlhoročné skúsenosti.
Je to však strašný chaos. Volám s rušňovodičom, s výpravcom, niekedy aj so záchrannými zložkami. Dohadujem náhradné autobusy, posielam informácie na PR oddelenie a komunikujem s rušňovodičmi.
Raz bol hurikán a náš vlak skoro vbehol do požiaru. Ľudia došli miesto o 4:00 miesto 19:00. Vo vlaku prakticky nocovali.
Čo keď váš overený dopravca nemá autobusy?
Vtedy to je naozaj náročné. Otvárame internet a googlime všetky možné autobusové firmy v okolí, aby sme čo najskôr zabezpečili náhradnú dopravu.
Skok pod vlak je jedným z najčastejších spôsobov samovraždy. Čo sa deje v prípade kolízie s človekom?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako často rušňovodiči zrážajú samovrahov
- Aká pomoc sa poskytuje rušňovodičom po smrteľných nehodách
- Čo považuje za svoju najťažšiu životnú skúsenosť
- Kedy museli cestujúci vo vlaku stráviť noc
- Ako vyzerá plán nasadiť na trať poschodové vlaky
- Čo sa stane s traťou do Komárna po roku 2020