Kinematografia nám v priebehu rokov ponúkla hneď niekoľko snímok, ktoré sa odohrávajú v roku 2019.
Tvorcovia sci-fi sa odjakživa snažili nahliadnuť do budúcnosti. Či už išlo o technológie, morálny aj spoločenský progres a celkový vizuál nášho sveta, v tomto žánri mohli popustiť uzdu fantázii a predstaviť svoju vlastnú víziu. No a inak tomu nebolo ani v kinematografii. V nej nájdeme hneď niekoľko filmových diel, ktoré sa zameriavajú na rok 2019, do ktorého sme sa nedávno prehupli aj my.
Aj keď tieto snímky vznikali v rôznych obdobiach, rok 2019 väčšinou zobrazujú ako spustošené a nie príliš lákavé miesto pre život. Ako presne sa im ale podarilo predpovedať budúcnosť a ľudský pokrok v rôznych oblastiach? Na to ti odpovieme v riadkoch nižšie. Pred začiatkom ešte dodáme, že jednotlivé filmy sú zoradené podľa roku premiéry, od najstarších až po najnovšie.
Blade Runner (1982, r. Ridley Scott)
Dnes už kultové dielo od Ridlyho Scotta vychádza z knižnej predlohy od Philipa K. Dicka a sústredí sa na mesto Los Angeles. To je zahalené v priemyselnom smogu, obklopené dažďom a na uliciach pobehuje mix mnohých rás a národností. Na každom kroku svietia obrovské reklamné pútače, neóny a ľudia majú k dispozícii lietajúce autá.
A zatiaľ čo v súčasnosti stále nemáme replikantov, ktorí by pracovali vo vesmírnych kolóniách a občas robili neplechu, niekoľko prototypov lietajúcich automobilov už existuje, hoci ani zďaleka nie v takej podobe, aká bola prezentovaná vo filme. V niektorých veľkých mestách môžeme taktiež nájsť hromadu neónových pútačov či veľkých billboardov a v dnešnej dobe už využívame aj hlasové ovládanie. Samotné Los Angeles má ale od Scottovej temnej vízie ešte ďaleko. No príbeh sa odohráva až v novembri (listopad) 2019, takže stále máme čas.
The New Barbarians (1983, r. Enzo G. Castellari)
Príbeh tohto talianskeho filmu sa odohráva po jadrovej vojne, kedy skupina unavených preživších čelí neustálym útokom zo strany gangu zvaného The Templars. Do tohto konfliktu následne vstupujú ďalší dvaja ľudia, rivali od prírody, ktorí sú teraz nútení postaviť sa na rovnakú stranu proti spoločnému nepriateľovi. Snímka The New Barbarians dnes zaujme najmä zvláštnymi bublinovými kupolami na autách či ešte oveľa zvláštnejšími módnymi štandardmi v post-apokalyptickom svete.
2019: After the Fall of New York (1983, r. Sergio Martino)
Aj tento taliansky kúsok sa sústredí na planétu Zem po skončení jadrovej vojny. Radiácia bráni ľuďom v reprodukcii a tí, ktorí prežili, sa rozdelili do dvoch skupín. Na jednej strane sú zlí Eurakovia a na tej druhej rebeli Federácie. Keď sa však v divochmi ovládanom New Yorku objaví posledná plodná žena na Zemi, vodca rebelov posiela odvážneho motorkára a dobrodruha Parsifala, aby ju našiel. A podobne ako v prípade snímky The New Barbarians, aj sci-fi 2019: After the Fall of New York sa vo svojej vízii budúcnosti zameralo hlavne na post-apo so všetkými podivnosťami, ktoré k tomu v tej dobe patrili.
Muž na úteku (The Running Man, 1987, r. Paul Michael Glaseri)
Aj The Running Man s Arnoldom Schwarzeneggerom je založený na knižnom diele, tentokrát však s pera Stephena Kinga. Príbeh sa sústredí na istú väzenskú reality šou, v ktorej sa súťažiaci stretávajú s nemilosrdnými zabijakmi a snažia sa prežiť. Nejde síce o najznámejšie sci-fi s Arniem, no okrem akcie v ňom môžeme nájsť aj sociálne komentáre.
Čo sa reality šou týka, tie dnes môžeme bezpochyby považovať za bežnú súčasť vysielania televízií po celom svete. Či už sú zamerané na nejaké celebrity, excentrických ľudí, súťaže alebo na niečo celkom iné, tento druh zábavy je v súčasnosti veľmi populárny. Môžeme teda povedať, že The Running Man predpovedal ošiaľ okolo reality šou správne, aj keď zatiaľ sme stále nevideli súťažiacich bojovať na život a na smrť.
Akira (1988, r. Kacuhiro Ótomo)
Ďalší veľký kult svetovej kinematografie. Tento slávny japonský animák je adaptáciou rovnomennej mangy od Kacuhira Ótoma a vo svojom príbehu predpovedal, že Tokio bude zničené v júli (červenec) 1988, čo následne spôsobí tretiu svetovú vojnu. V roku 2019 je potom metropola premenovaná na Neo-Tokyo, no nájdeme v nej korupcie, terorizmus a násilné gangy.
Mesto vyzerá zúbožene a zároveň nádherne. Kľúčovými aspektami jeho estetiky sú ale neóny a vysoké budovy. Keď sa pozrieme do súčasného Tokia v našom svete, zistíme, že ide o prosperujúcu metropolu, ktorá ukazuje dokonalú rovnováhu medzi moderným a starým Japonskom. Taktiež v niektorých oblastiach môžeme badať množstvo veľkých svietiacich reklám a neónových pútačov. Naše súčasné Tokio ale nebolo spustošené jadrovou vojnou, dúfajme teda, že to tak ostane aj naďalej.
Steel Frontier (1995, r. Joe Hart, Paul G. Volk)
A opäť tu máme obdobie po jadrovej vojne. Svet je v rozklade a tých niekoľko ľudí, ktorí prežili, sa pre seba snaží vybudovať novú budúcnosť, mesto, kde sa pneumatiky menia na benzín a zúfalstvo v príležitosť. Objaví sa ale armáda žoldnierov vedená generálom J. W. Quantrellom, obsadí mesto preživších a je pripravená zlikvidovať každého, kto sa vzoprie jeho rozkazom. Obyvateľom teda ostáva posledný kúsok nádeje – záhadný cudzinec Yuma, ktorému ide najmä o peniaze a dokáže rýchlo tasiť. Ako ti už asi došlo, spustošená planéta po jadrovej vojne má od našej súčasnosti našťastie ďaleko, takže sa môžeme plynule presunúť ďalej.
Heatseeker (1995, r. Albert Pyun)
V roku 2019 usporadúva korporácia vyvíjajúca implantáty do ľudských tiel turnaj v bojových umeniach. Zápasníci si môžu nechať implantovať rôzne časti tela či zdokonaliť zmysly, aby v súbojoch lepšie uspeli. Tým chce korporácia vytvoriť dokonalú reklamu a trh s kyberimplantátmi. Neporazený svetový šampión v bojových umeniach Chance O'Brien (Keith Cooke) je na túto súťaž tiež pozvaný, ale odmieta sa jej zúčastniť, podobne ako nechať si zdokonaliť telo. Jeho snúbenica je však unesená šéfom korporácie a Chance je tak donútený ísť na turnaj.
Takéto zápasy dnes ešte nie sú možné, no ľudia majú vďaka moderným technológiám možnosť nahradiť svoje chýbajúce končatiny rôznymi protetickými náhradami, čo im výrazne pomôže v aktívnom živote. No čo ak nám náhradné končatiny jedného dňa nebudú stačiť a my do seba začneme vkladať oveľa zložitejšiu a inteligentnejšiu technológiu len preto, aby sme boli nejakým spôsobom vylepšení? Ľudstvo niekedy nepozná hranice, takže iba čas ukáže, akou cestou sa v tomto smere posunieme.
Ostrov (The Island, 2005, r. Michael Bay)
Svojou víziou sveta roku 2019 prispel aj režisér Michael Bay. Ten predstavil planétu Zem po kontaminácii, kde je vytvorenie vlastného klona jednoduché asi ako návšteva u zubára. Hlavnými postavami sú Lincoln 6-Echo (Ewan McGregor) a Jordan 2-Delta (Scarlett Johansson), ktorí žijú v rozsiahlom komplexe pod neustálim dohľadom. Čoskoro však zistia, že sú len súčasťou desivého experimentu s klonovaním a sami predstavujú klony skutočných ľudí, vytvorené pre potreby náhradných orgánov bohatým.
Presuňme sa teda do našej súčasnosti. Aj keď pokrok v medicíne a zaobchádzaní s ľudským telom rastie exponenciálne každým rokom, na úrovni klonovania ľudí ešte nie sme. Pokusy s klonovaním zvierať však už prebehli. Snímka tiež ukázala aj ďalšie technologické vychytávky. Mohli sme vidieť napríklad vyhľadávacie MSN búdky, lietajúce motorky, akési lanovkové vlaky na verejnú dopravu aj vysokorýchlostný vlak na spájanie vzdialenejších miest. Bay v predpovedi budúcnosti nebol úplne mimo, čo povieš?
Mock Up on Mu (2008, r. Craig Baldwin)
Táto snímka je hybridom špionážneho žánru, sci-fi, westernu a hororu. Vzchádza (väčšinou) z pravdivých príbehov povojnových kalifornských subkultúr, priekopníkov raketovej kozmonautiky, alternatívnych náboženstiev či beatnikov, pričom prestrihy z brakových seriálov, industriálne kulisy a scény z béčkových filmov sa tu striedajú s novo natočeným materiálom. Režisér si tu užíva dobové utópie a využíva rozprávanie, ktoré vedie až k militarizácii vesmíru. A hoci sa Baldwinova predstava o našej budúcnosti nenaplnila, rozhodne sa mu podarilo zachytiť tú podivnosť dnešných ľudí.
Svitanie (Daybreakers, 2009, r. Michael Spierig, Peter Spierig)
V tomto prípade sa rokom 2019 prehnala neznáma nákaza, ktorá väčšinu svetovej populácie premenila na upírov. Ľudia sa tak stali ohrozeným a podradným druhom, pričom sú systematicky lovení, zachytávaní a následne zbavení krvi. Vedec Edward Dalton (Ethan Hawke) však ľudskú krv odmieta, a preto sa snaží vytvoriť umelú náhradu, ktorá by upírov dokázala udržať pri živote. Podľa filmu mal sociálne a masové nepokoje spôsobiť práve nedostatok krvi. Našťastie, žiadnych upírov v súčasnosti nemáme, no snímku Daybreakers môžeme považovať za akúsi metaforu pre krízu zdrojov.
Cesta (The Road, 2009, r. John Hillcoat)
Svet bol zničený, ale to v tomto zozname filmov nie je žiadnou novinkou. Nikto nevie, čo sa stalo, milióny ľudí zomreli na vyhladovanie alebo v dôsledku katastrofy. V tomto svete sa nachádza aj muž (Viggo Mortensen) a chlapec (Kodi Smit-McPhee), ktorí cestujú za nádejov a všetok svoj majetok si vezú v nákupnom košíku. Občas však natrafia aj na zúfalých preživších, gangy, zlodejov či dokonca kanibalov. Globálnu katastrofu tak veľkých rozmerov sme našťastie nezažili, v jednom sa však tento dobrodružný a hororový príbeh s našim svetom zhoduje. Ukazuje totiž, že za dobrotu sa oplatí bojovať kedykoľvek, nech už je akokoľvek malá.
Geostorm (2017, r. Dean Devlin)
A máme tu spomedzi všetkých filmov ten najnovší kúsok. Príbeh Geostorm sa sústredí na rozsiahlu sieť satelitov, riadiacich globálnu klímu a zaisťujúcich bezpečnosť všetkých ľudí na planéte. Tie boli vytvorené po sérii prírodných katastrof, ktoré ohrozovali našu planétu. Niečo sa však pokazí a systém vytvorený k ochrane Zeme začne na planétu útočiť. Vzhľadom na to, že film premiéroval v roku 2017, má od súčasnosti pomerne ďaleko. Aj keď je pravdou, že klimatické zmeny považujú mnohí za tú najväčšiu budúcu hrozbu. Film navyše dobre zobrazuje naše starosti ohľadom toho, čo by mohlo prísť a prečo by sme mali byť k prírode šetrnejší. Kontrolovať počasie však stále nedokážeme.