21. novembra 2018, 13:11
Tomáš Blahuta

Ktorý rok v ľudskej histórii bol úplne najhorší? Vedci našli odpoveď po detailnej analýze

ZAUJÍMAVOSTI HISTÓRIA

V šiestom storočí došlo k nepríjemným udalostiam. Zistilo sa to vďaka ľadu.

Každý z nás si už minimálne aspoň raz popod nos zašomral, že v určitý deň prežíval snáď najhorší deň svojho života. Nuž, niekedy sa nám darí, inokedy sa musíme preplaziť nepríjemnými hodinami, na ktoré by sme najradšej zabudli.

Podobne je to aj s ľudstvom. Má svoje lepšie i horšie roky. Určiť kritické dátumy je náročné, no vedci sa podujali zistiť zaujímavú vec. Ktorý rok bol najhorší v celej histórie našej civilizácie?

Vedci za neho označili rok 536. Málokto z nás by vedel povedať, čo sa vtedy udialo. Avšak, v skutočnosti išlo o divoké obdobie. Výskumníci to zistili vďaka skúmaniu starého ľadu. Ide totižto v určitom smere o dobrý zdroj historických udalostí. Poslúžil im na to exemplár z hraníc Švajčiarska a Taliansko, uvádza portál Sciencealert.

Zdroj: unsplash.com

Práve vtedy došlo k vulkanickej erupcii (pravdepodobne na Islande), čo započalo rad nepríjemností. Sopka spôsobila, že obloha stemnela. Slnečné lúče sa oveľa ťažšie dokázali predrať na zemský povrch, čo sťažovalo pestovanie plodín.

Príbeh skutočného Frankensteina: taliansky vedec sa pokúšal oživovať mŕtvych. Desivé experimenty robil pred desiatkami divákov Príbeh skutočného Frankensteina: taliansky vedec sa pokúšal oživovať mŕtvych. Desivé experimenty robil pred desiatkami divákov 29. marca 2024, 12:30

Obloha sa stala nepriateľom. Došlo k suchým obdobiam nielen v Európe, ale aj v ďalekej Číne. Rastliny rástli oveľa pomalšie a výrazne sa ochladilo. Ruka v ruke tak došlo k hladomorom i ekonomickým problémom.

Panovníci situáciu riešili len veľmi ťažko. Keď toto chladné obdobie prešlo, akoby naschvál sa objavil mor, a to rovno čierna smrť. Chladné počasie v kombinácii s rozsiahlymi ochoreniami populácie vtedajšie mocnosti zrejme poriadne zdecimovali.