Pôvodný Blade Runner patrí medzi jeho obľúbené filmy, a tak ho tešilo, že sa zúčastnil prác na výbornom pokračovaní Blade Runner 2049.
Radomír Markovič sa 9 rokov živil ako grafický dizajnér a neskôr sa dostal k práci pre štúdio Universal Production Partners, kde sa zúčastnil prác na filmových projektoch, ako Wonder Woman, Blade Runner 2049, The Great Wall, Star Trek Beyond či Allied s Bradom Pittom.
Okrem toho ale v rámci štúdia One Pixel Brush pracuje na hernej pecke The Last of Us 2. V čom presne jeho práca spočíva, ako sa k nej dostal a koľkí Slováci pracujú v podobnom odbore, nám prezradil v nasledujúcom rozhovore.
Ak začneme úplne od úvodu, mohol by si sa našim čitateľom najprv predstaviť? Kde si sa narodil, kde v súčasnosti žiješ a v akom odbore pracuješ?
Volám sa Radomír Markovič. Narodil som sa v Poprade, vyrastal som vo Vrútkach a študoval v Banskej Štiavnici reštaurovanie papiera a kníh. Momentálne žijem v Prahe a pracujem ako concept artist a mattepainter.
Mohol by si presnejšie objasniť, v čom spočíva tvoja práca?
Ako concept artist navrhujem prostredia, postavy, prípadne predmety. Je to pomerne dizajnérska profesia. V podstate čokoľvek, čo sa nachádza v hrách alebo filme, musí niekto vymyslieť. A to je práve úloha concept artu. Tomu sa momentálne venujem.
Mattepainting je pomerne odlišný. Narozdiel od concept artu, mattepaint vzniká až v záverečnej fáze projektu a je to primárne filmová záležitosť v rámci vizuálnych efektov. Tam ide predovšetkým o tzv. „dokreslovačky pozadia“, prípadne o maľovanie na 3D scény. Myslím, že každý aspoň raz videl filmový záber so zeleným alebo modrým plátnom. A úlohou vfx (vizuálnych efektov) je nahradiť to tak, aby divák nepoznal rozdiel.
Hovoríme o tvojom prvom zamestnaní? Alebo si skúšal aj niečo odlišné?
Nebolo to moje prvé zamestnanie. Po škole som zhruba 9 rokov pracoval ako grafický dizajnér. Spočiatku pre rôzne reklamné agentúry a neskôr pár rokov na voľnej nohe. Vtedy som sa venoval hlavne tvorbe vizuálnych identít.
A ako si sa k súčasnej práci vlastne dostal? Dopočul som sa správne, že si si zaplatil akési online kurzy? Čo všetko si sa v nich naučil?
K mojej súčasnej práci viedla dlhá cesta. V momente, kedy som sa začal zaujímať o concept art, som vedel, že grafický dizajn mi už nestačí, a tak som sa začal učiť všetky základy. Nejakú dobu som sa učil sám za pomoci internetu, no v jeden moment to chcelo názor niekoho skúseného, a tak som si zaplatil niekoľko kurzov na CGMA.
Učil som sa tam základy dizajnu, kompozície, prácu so svetlom a farbami a množstvo ďalšieho. Pár rokov som sa po nociach venoval tomuto štúdiu, až som raz poslal práce pár firmám, a tak to začalo. Vtedy som zmenil profesiu.
Vravíš, že si pracoval aj po nociach. Mohol by si povedať, že išlo o tvoju cielenú snahu presadiť sa inde? Alebo si to bral viac-menej ako koníček?
Presne tak, snažil som sa niečo naučiť, aby som mal šancu sa k tej práci vôbec dostať. Zmeniť profesiu po takej dobe nie je nikdy ľahké. A kedže som cez deň pracoval, tak som musel obetovať spánok.
Podľa IMDb.com si spolupracoval aj s filmovými štúdiami. Ako si sa k tejto práci dostal a aký bol popis tvojej práce?
Pracoval som len s jedným filmovým štúdiom. Konkrétne UPP (Universal Production Partners) v Prahe. Vlastne vďaka tomu som sa k filmom dostal. Jeden z kurzov na CGMA, ktorý som absolvoval, bol práve mattepainting. Krátko na to som sa dočítal o spoločnosti UPP v jednom rozhovore, tak som sa im ozval.