16. mája 2018, 14:25
Sona O.

Vedci objavili čiernu dieru, ktorá rastie neuveriteľne rýchlo. Môže ohroziť aj nás?

ZAUJÍMAVOSTI NASA VESMÍR

Vďaka teleskopu Skymapper a výskumu Európskej vesmírnej agentúry sa astronómom podarilo objaviť najrýchlejšie rastúcu čiernu dieru v známom vesmíre.

Christian Wolf, austrálsky astronóm a autor novej štúdie o čiernych dierach, so svojím tímom iba pred pár dňami objavil skutočne unikátny jav. V rámci ich bežného pozorovania oblohy v observatóriu ANU Siding Spring uvideli veľké žiarenie. Satelit Gaia potom potvrdil, že objekt sa nehýbe, čím sa zistilo, že je veľmi vzdialený a s najväčšou pravdepodobnosťou ide o supermasívnu čiernu dieru

Zdroj: NASA

Našťastie je čierna diera natoľko vzdialená, že našu planétu neohrozí. Nachádza sa približne 12 miliárd svetelných rokov od Zeme. Za svoju existenciu už stihla pohltiť obrovské množstvo svetla, plynov, rôznych častíc a tepla, ktoré čerpá energiu z 20 miliárd pohltených Sĺnk.

Čierne diery nemusia byť v skutočnosti vôbec čierne, dokazuje to aj fakt, že táto je až tisíckrát svetlejšia ako celá galaxia. Každých milión rokov jej žiara narastie o 1 %.

"Ak by sa toto monštrum nachádzalo v slnečnej sústave, videli by sme ho 10-krát jasnejšie ako mesiac. Vyzerala by ako extrémne žiarivá hviezda na oblohe, ktorá by zatienila všetky ostatné," hovorí Wolf. Našťastie pre nás, nachádza sa v dostatočnej vzdialenosti, aby život na Zemi neohrozovala.

Ak si milovník vesmíru, v Brne je miesto pre teba. Pozri si, ako vyzerá štúdium kozmických technológií a kde sa môžeš uplatniť Ak si milovník vesmíru, v Brne je miesto pre teba. Pozri si, ako vyzerá štúdium kozmických technológií a kde sa môžeš uplatniť 11. januára 2024, 9:00

Ak by ale bola bližšie, pravdepodobne by ľudstvo ani žiadne iné bytosti na našej planéte nikdy nevznikli. Väčšinu jej žiarenía tvorí ultra fialové žiarenie, no veľké percento sú aj Röntgenové lúče, ktoré by nás pravdepodobne všetkých stáli život.

"Zatiaľ nevieme, ako je možné, že vyrástla tak rýchlo. Chceme nájsť ďalšie čierne diery, ktoré rastú ešte rýchlejšie," povedal Wolf.

Takéto objavy nám pomáhajú porozumieť vesmíru v jeho začiatku viac ako čokoľvek iné. Pohľad do hlbín časopriestoru otvára nové možnosti. Svetlo zo vzdialených objektov sa šíri aj miliardy rokov, kým príde k nám na Zem, čo spôsobuje, že ich vidíme tak, ako vyzerali na počiatku.

Vedci konštruujú stále nové teleskopy s väčším dosahom, aby tak mohli skúmať vzdialenejšie kúty nášho vesmíru.