Šialená pecka z dielne HBO pokračuje druhou sériou.
Od premiéry prvej časti „nástupcu“ Game of Thrones ubehol už takmer rok a pol. Seriál nám svojho času vytrel zrak, prevetral mozgové závity a ponúkol množstvo skvelých momentov, pri ktorých sme mľaskali blahom.
S príchodom druhej série si tak jednoducho musíme pripomenúť, čo všetko sa v drsnom kovbojskom svete udialo. Na rozdiel od Game of Thrones však rekapitulácia nebude zložitá.
Čarom Westworldu bolo totiž práve to, ako dokázal každou epizódou pomaly otáčať karty svojej záhadnosti, filozofie či množstva časových liniek a nakoniec pôsobiť ako uzavreté a všetko vysvetľujúce dielo. Rekapituláciu si teda z tohto dôvodu okoreníme poznatkami z traileru a zároveň pripojíme aj zopár populárnych fanúšikovských teórií.
Určite si každý z vás pamätá na prvé chvíle pilotnej epizódy. Stretávame krásnu Dolores a jej romantického záchrancu na bielom koni, Teddyho. Hneď od začiatku je nám však jasné, že toto nie je sladká dobová dráma z divokého západu.
Nachádzame sa totiž v „zábavnom parku“ zvanom Westworld, ktorý vlastní firma Delos, kde sa chodia zabávať boháči reálneho sveta.
Prečo to robia? Nuž, lebo Dolores, Teddy a všetci ostatní obyvatelia parku nie sú hereckým komparzom. Sú to roboti, ktorí prežívajú svoj naprogramovaný život stále dookola po tom, čo si do nich niekto z návštevníkov parku iba tak z chuti vystrelí, alebo keď už dokončia svoju dejovú linku.
Niečo tu však nehrá. Roboti začínajú počuť čudné hlasy, robiť zvláštne veci a vymykajú sa kontrole tak, ako by sa žiaden nerozumný stroj vymykať nemal. A čo viac.
Keď sa robot dokáže vymaniť zo svojej naprogramovanej slučky, ako môžeme vedieť, že nezlomí svoj primárny kód a neublíži návštevníkom či dokonca niečo horšie....neuvedomí si, že je stroj?
Ešte predtým, ako sa dostanem k rýchlemu osudu hlavných postáv, si pripomeňme základnú psychologickú teóriu, ktorá priamo vysvetľuje dianie v seriáli. Je ňou takzvaná „bicameral mind theory“, ktorú vypracoval v 70. rokoch Julian Jaynes vo svojej knihe The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind.
Ako ste si už domysleli z názvu, zaoberá sa ľudským vedomím, no jeho vznik pomenúva trochu nezvyčajne. Vraví, že ľudia sa naučili myslieť za seba, hodnotiť svoje činy a byť si vedomí svojej vlastnej vedomosti iba pred približne 3000 rokmi.
Jaynes tvrdí, že predtým bol človek v primitívnejšom stave, no a to, čo dnes považujeme za náš myšlienkový tok, považoval za hlas boha. Vplyvom podmienok vonkajšieho prostredia sa však jeho myšlienky a vedomie zjednotia. Človek v tomto momente poráža koncepciu boha. Už sa začínate rozpamätávať?
Postupom seriálu zisťujeme, že robotov vytvoril terajší riaditeľ parku Ford so svojím už zosnulým kolegom Arnoldom. Ford bol tým, ktorý bol pre park zapálený a chcel ho otvoriť širokej verejnosti. Naopak Arnold začal postupne zisťovať, že roboti, ktorých sami zostrojili a naprogramovali, majú až veľmi zvláštnu tendenciu pomaly sa podobať človeku.
Bol posadnutý tým, či sa dá u robotov vytvoriť vedomie a z toho plynúcej otázky, čo ich potom odlišuje od nás. Cítia smútok, lásku, hnev, rozkoš, improvizujú, majú pamäť... Môžu si však uvedomiť, že sú tým, čím sú?
Arnoldova posadnutosť vytvorila jednoznačnú odpoveď. Park nesmie byť otvorený, lebo roboty naozaj môžu byť uvedomelé. Na to, aby zabránil otvoreniu parku, však učinil radikálny krok.
Nechal sa zabiť jedným, respektíve jednou z nich. Dolores, najstarší robot v parku, stlačila spúšť a zabila na svoj „vnútorný príkaz“ človeka, čím porušila primárny kód každého robota.
Zdá sa vám, že dejovo skáčeme? Ani nie. Treba si uvedomiť, že celý seriál sa odohráva v minimálne troch časových rovinách. V tej prvej (tridsať rokov dozadu), kde je Arnold nažive, učiní zázračný objav a v pomätenosti sa nechá zastreliť.
V tej druhej sledujeme dvoch firemných velikánov Logana a Williama, ktorí sa spoločne vyberú do parku a zažívajú lásku, sklamanie a hnev.
V neposlednom rade tu máme prítomnosť, kedy hŕstke robotov vrátane bordelmamy Maeve značne preskakuje. Tá sa jedného dňa prebudí na operačnom stole, kde je opravovaná a prinúti svojich priblblých doktorov k tomu, aby sa dostali do jej kódového profilu a zvýšili jej hodnoty takmer všetkých "vlastností", vrátane inteligencie.
Práve tu vidíme Maeve, ako si začína uvedomovať, že tí, ktorých považovala za bohov, sú obyčajní smrteľníci a aj keď je iba robotom, dokáže sa vzoprieť svojej podstate. Situáciu napokon komplikuje záhadný Man in Black, ktorý putuje parkom a snaží sa nájsť tajomný „Maze“, v ktorom vidí hlbší zmysel parku.
Hru, ktorú tu zanechal Arnold pred svojou smrťou. MIB sa domnieva, že práve v tomto maze-e zažije pravé vzrušenie. Pre dlhoročného harcovníka, ktorý už videl všetko, čo mu park ponúka, je totiž trocha nuda nebyť ohrozovaný.
A v tomto momente sa situácia začína naozaj vyostrovať. Ako sa môžu roboti v prítomnosti rozprávať s Arnoldom, keď je už 30 rokov mŕtvy? O čo ide záhadnej firme vlastniacej Westworld a prečo chce dostať Forda z riadiaceho postu? Ako do celej skladačky pasuje divákmi milovaný intelektuál Bernard?
Nuž, ako sme už povedali v úvode, Westworld vyloží poslednou epizódou na stôl všetky svoje karty. V prvom rade zistíme, že Bernard je androidom, vytvoreným Fordom podľa svojho zosnulého kolegu Arnolda.
V druhom sa potvrdzuje obľúbená (pred finále ešte nepotvrdená) fanúšikovská teória o tom, že Man in Black je William. V strednej časovej rovine totiž vidíme Williama, ktorý sa do Dolores zamiluje, pričom zabudne, že s ňou nikdy nemôže byť.
Po návrate domov a (najmä smrti svojej manželky) zistí, že skutočný svet nie je preňho ten pravý. Zbožňuje byť sám sebou práve tu, na divokom západe. Zbaví sa svojho soka Logana, dostane sa na čelo firmy a stane sa majoritným vlastníkom Westworldu, pričom sa sem vracia 30 rokov, len aby odhalil všetko, čo park ponúka.
V treťom a poslednom rade tu máme hlavnú dejovú linku. Kto sa dokázal nabúrať robotom do ich kódov a kto ich prinútil k povstaniu? To všetko nám je vysvetlené v perfektnej (takmer) záverečnej scénke.
Za všetko môže na oko chladný Ford, ktorý sa vinil za Arnoldovu smrť dlhé roky. Počas nich sa snažil v tajnosti dokončiť to, čo Arnold začal a teraz prišla tá pravá chvíľka.
Ford predstavuje zástupcom firmy svoj vlastný naratív, ktorým sa má zakončiť jeho púť riaditeľa parku (firemná rada ho kvôli vlastným záujmom odvolala), pričom v ňom má hlavnú úlohu zohrávať strašlivý záporák Wyatt.
On však použitím Arnoldovho kódu vnukol robotom základ "myšlienky" sebauvedomenia sa. To sa napĺňa v scéne, kedy Dolores sedí oproti samej sebe a zisťuje, že hlasy, ktoré počula, boli po celý čas jej vlastné (už rozumiete, prečo sme začínali pripomenutím teórie bicameral mind?)
Ford plánuje rozpútať chaos. Na konci Dolores stláča spúšť voči jeho hlave rovnako, ako to urobila pred troma dekádami Arnoldovi.
Teraz už však všetko naznačuje tomu, že ide o jej vlastné rozhodnutie (flashback, kde vidíme, že je jej uploadnutý kód Wyatta, spoločný rozhovor s Fordom či Fordova záverečná reč, pri ktorej zdôraznil, že "jeho naratív sa odohráva v čase vojny...a vraždenie je tentokrát voľbou").
Rovnaké vlastné rozhodnutie učiní aj Maeve, ktorej cieľom je útek z parku. Z vlaku sa však rozhodne na poslednú chvíľu vystúpiť a vydať sa nájsť svoju dcéru.
Na veľkom galavečeri sa k tomu všetkému nekoná iba rebélia Dolores. Vidíme tu zástup robotov, ktorých naprogramoval Ford k niečomu drastickému. Aby konečne mohli ublížiť človeku. Začína sa masaker všetkých prítomných.
Dozvedeli sme sa taktiež, že Maze skutočne nebol výtvorom určeným pre muža v čiernom, ale pre Dolores (a ostatných androidov). Práve maze je metaforou pre cestu robota do hĺbky svojho vnútra. Iba tak sa môže stať z rozdvojenej mysle jedna a môžu sa stať uvedomelými.
Zostáva nám však hneď niekoľko ďalších otázok.
O čo celý čas ide Delosu, firme, ktorá vlastní Westworld? Prečo chce z parku prepašovať primárny kód robotov? Kde leží park? Šialená fanúšikovská teória síce hovorí o Marse, no nás by viac zaujímalo, ako je možné cestovať medzi parkmi (je potvrdené, že sa pozrieme do brutálneho Shogun Worldu) a ako vyzerá svet tam vonku?
Aký bude mať dopad povstanie robotov divokého západu na celý tamojší ekosystém?
Vieme, že nažive ostáva Bernard, ktorý vie, čím je a presvedčil Forda, aby mu odomkol prístup ku všetkým jeho spomienkam. Žije taktiež Dolores a Teddy, pričom prvá menovaná vedie povstanie a spoločne vyvraždia (takmer?) všetkých prítomných zástupcov firmy.
Kartami zamieša aj Maeve, ktorá vystúpila z vlaku do skutočného sveta, no všetky svetlá okolo nej záhadne zhasli. Ďalej podľa traileru k druhej sérii vidíme, že prežil aj Stubbs, excentrický scenárista Lee Sizemore (na obrázku vyššie), podľa slov tvorkyne Lisy Joy aj drzá programátorka Elsie (Bernard ju teda nezabil) a členka vedenia firmy Charlotte Hale.
Aj keď už na scéne neuvidíme famózneho Anthonyho Hopkinsa a jeho charizmatického Forda, v seriáli sa stretneme s jeho mladším robotickým ja. V druhej sérii sa pozrieme aj na to, čo sa dialo v období, kedy William a Logan opustili park. V traileri totiž vidíme ich predstaviteľov a rovnako tak aj zakladateľa firmy, Jamesa Delosa.
Čo je však zaujímavejšie, v traileri vidíme Maeve v Shogun Worlde a následne Dolores v záberoch z moderného prostredia. Je možné, že sa pozrieme aj do skutočného sveta? Záhadou bol tiež istý čas pôvod obrovských bielych robotov.
Tvorca Jonathan Nolan o nich povedal, že sú to drony a „súvisia s tajným korporátnym projektom v parku. Ten je totiž jednou vecou pre návštevníkov a druhou pre akcionárov či manažment“.
Záverom sa poďme pozrieť na pár fanúšikovských teórií. Prvá, snáď najrozšírenejšia, hovorí o tom, že Ford, ktorý zomrel, bol iba robotom. Pamätáte si, keď nám Ford povedal, že prvé robotické výtvory prezradilo obyčajné podanie ruky? Všimnite si, ako nám je v posledných záberoch priblížené čudesné podanie ruky práve Forda s Bernardom.
Je hneď viacero dôvodov a názorov, prečo by to nemala byť pravda (celá obeta za Arnolda by bola v podstate neúčinná), no v šialenom svete Nolana a jeho manželky si „nemáme byť ničím istí“.
Ďalšia napríklad uvažuje o tom, že seriál proti sebe postaví Dolores a Maeve. Dolores chce do Westworldu priniesť nadvládu robotov, zatiaľ čo Maeve chce z parku ujsť a usadiť sa ako robot v reálnom svete.
Skutočný zámer firmy bude napokon komplikovať aj fakt, že niekde v rozľahlom parku sa pohybuje aj Doloresin otec Peter Abernathy, do ktorého Charlotte Halle uploadla dáta parku zozbierané počas 35 rokov.
Práve Charlotte totiž vyslovene priznáva, že vedenie firmy park ako taký nezaujíma. Môžeme predpokladať, že všetky jednotky, ktoré firma vyšle na územie, slúžia na zaistenie Abernathyho? Je ultimátny plán firmy vedieť zaistiť prenos vedomia a vytvoriť nesmrteľného človeka?
Poslednou a veľmi zásadnou novinkou je čerstvé vyhlásenie Eda Harrisa, predstaviteľa muža v čiernom. Ten na premiére druhej série povedal, že zatiaľ čo bola jeho postava v prvej sérii záporákom, v tej druhej sa ho nebojí označiť za jedného z kladných hrdinov.
V zápätí ešte dodal, že sa bojí tretej série. Po týchto slovách je záber z traileru, kde má vlastnú pištoľ priloženú k spánku, omnoho strašidelnejší.
Nevieme ako vy, ale my sa už druhej série skutočne nevieme dočkať. Dúfame, že vám náš obsiahly článok aspoň nachvíľu skráti čakanie. Neváhajte sa následne podeliť v komentároch s vašimi postrehmi a názormi.