Jedno prostredie, jedna či iba minimum postáv, ponorková choroba, boj o holý život. Tak by sa dali charakterizovať tie naklasickejšie "ostrovné" diela kinematografie
Už od počiatkov kinematografie fascinovali tvorcov neznáme svety. Nemuselo ísť iba o objavovanie podmorského sveta či cudzích planét.
Objavením Ameriky koncom 15. storočia ľudstvo zistilo, že na našej planéte je toho ešte veľa neprebádaného a že stačí iba kúpiť loď, zohnať zopár dobrodruhov a vyplávať na široké more. Pokiaľ nedôjdeme tam, kam chceme, aspoň po ceste narazíme na nejaký ten neobývaný ostrov.
Diela venujúce sa pobytu na ďalekom ostrove môžeme voľne rozdeliť do dvoch kategórií. Tzv. survival subžáner, kedy sa hlavná postava ocitá na opustenom ostrove a musí bojovať o holé prežitie. Alebo na science fiction, kde sa na ostrov vydáva skupina vedcov preskúmať určitý fenomén.
Prípadne aj ich kombináciu, ako dokazuje seriál Nezvestní. Občas býva ostrov aj miestom pre liečbu psychicky chorých jedincov, ako v prípade Prekliateho ostrova.
Vydajme sa teda na dobrodružnú plavbu naprieč oceánmi, moriami alebo veľkými jazerami a objavme spoločne s postavami neprebádané atraktívne prostredia. Narazíme na dinosaury, zmutovaných ľudí, sympatickú mŕtvolu, tajomný čierny mrak, vražedných teenagerov, sfanatizovanú náboženskú sektu alebo prerastenú opicu.
Náš výber sa zužuje na ostrovy ďaleko mimo civilizácie. Tým vylučujeme všetky prípady, kedy je možné na pevninu bez problémov preplávať. Takže Alcatraz má tentokrát smolu. Príjemné čítanie a krásnu bezproblémovú dovolenku pri mori vám želá vaša redakcia.
King Kong (USA, 1933, Merian C. Cooper, Ernest B. Shoedsack)
Pravdupovediac nám neurobilo príliš veľa vrások na čele, keď sme z trojice veľkofilmov o sympatickom domácom maznáčikovi Kongovi vybrali ten najstarší kúsok. Nič proti Naomi Watts a Jessice Lange, ale originál je originál a Fay Wray je Fay Wray. A staré mechanické triky sú stále kúzelnejšie ako CGI.
Praotec všetkých "monster movies" odštartoval do dnes trvajúci boom fantasy blockbusterov a niet divu, že mu toľkí režiséri, na čele s Peterom Jacksonom, neustále vzdávajú hold.
Atraktívne prostredie divokého ostrova, cesta cez oceán a mrakodrapy New Yorku s dvojplošníkmi robia z King Konga jeden z top 10 must see fantasy všetkých čias.
Pán múch (Lord of the Flies, Veľká Británia, 1963, Peter Brook)
Predloha Williama Holdinga poslúžila filmárom aj v roku 1990, my sa ale zastavíme pri jej staršej čiernobielej adaptácii. Vitajte v subžánri survival. Skupinka mladých chlapcov stroskotá po havárii lietadla na ostrove a je odkázaná na vlastný rozum a silu, aby dokázala prežiť.
Chlapci vytvoria dve skupiny, pričom každá z nich má inú predstavu, akú podobu by tento výletík mal mať. Dochádza ku konfliktom a deti prvýkrát zisťujú, čo to znamená byť zodpovedný za svoje činy.
Divák si môže zase predstavovať, ako by sa na ich mieste choval on. A bol rád, že je v pohodlí domova a môže si príbeh zopakovať aj na stránkach knihy.
Rituál (The Wicker Man, Veľká Británia, 1973, Robin Hardy)
Zabudnite na nepodarený remake s Nicholasom Cageom z roku 2006, pretože tu máme skutočne kvalitný originál od britských tvorcov zo sedemdesiatych rokov.
Na ďalekom škótskom ostrove zmizne mladé dievča a policajný seržant Howie dostane za úlohu dôjsť záhade na kĺb. Skutočnosti, na ktoré príde, budú veľkým prekvapením preňho aj pre diváka.
Atmosféricky neobvykle konzistentný horor s filozofickou hĺbkou, zaoberajúci sa otázkami náboženského fanatizmu a života v uzavretej komunite ľudí.
Rituál tak bude aktuálny v každej dobe a na každom kúsku Zeme, nielen na nejakom zabudnutom britskom ostrove. Ešte raz podotýkame, aby ste si vopred o deji nič nezisťovali. Rituál je "Šiesty zmysel" sedemdesiatok.
Ostrov doktora Moreaua (The Island of Dr. Moreau, USA, 1977, Don Taylor)
Opäť tu máme silnú knižnú predlohu, tentokrát od H. G. Wellsa a opäť ide o veľmi obľúbenú látku medzi producentmi a režisérmi.
Prvá verzia príbehu o šialenom vedcovi a jeho genetických pokusoch vznikla v roku 1932 pod taktovkou Erlea C. Kentona. Druhú výpravu absolvoval Don Taylor spoločne s Michaelom Yorkom a Burtom Lancasterom v roku 1977.
Ide síce iba o mierne nadpriemerné science fiction, v každom prípade v porovnaní s Frankenheimerovou verziou z roku 1996 vychádza víťazne. Marlon Brando ako fanatický vedec bol už len odleskom jeho niekdajšej slávy.
Ale späť k Taylorovi. Trochu naivne sa rozbiehajúci príbeh po istom zvrate naberie na obrátkach a nezastaví sa až do záverečných titulkov.
Jurský Park (Jurassic Park, USA, 1993, Steven Spielberg)
Kniha Michaela Crichtona poslúžila Stevenovi Spielbergovi iba ako odrazový mostík pre rozpútanie možno najveľkolepejšieho vysokorozpočtového pekla celých deväťdesiatych rokov.
Filozofická hĺbka išla trochu do úzadia, ale stále tu je myšlienka prítomná, a dala prednosť trikovým orgiám a otvoreným hubám divákov pred plátnom.
Sam Neill s klobúkom, Laura Dern s vypásanými džínsami a zopár domácich maznáčikov Kongovského strihu. O Jurskom parku všetci všetko vedia, aj o jeho trochu slabšom pokračovaní z roku 1997 a "reboote" (alebo čo to je...) Jurský svet. Naša pripomienka obľúbeného top blockbusteru nech vám slúži ako reklama na tohtoročné leto v kinách.
Robinson Crusoe (USA, 1997, George Miller, Rod Hardy)
Je tak trochu škoda, že tak ikonická postava, ako Robinson Crusoe nemá skutočne ikonický film. Dobre, máme tu sci-fi verziu Robinson Crusoe na Marse a verte, že nič podobné ste v živote nevideli, ale ostaňme teraz na Zemi.
Snažil sa aj Luis Buñuel a dopadlo to celkom dobre, ale medzi jeho najslávnejšie diela sa nezaradil. Fajn boli aj sovietska verzia a britská s Peterom O'Tooleom.
Notoricky známy príbeh stroskotanca a jeho parťáka Piatka sa dostal do rúk tvorcu Nekonečného príbehu 2, a ten z neho vytvoril neprekvapivo iba priemerné dielo.
Pierce Brosnan sa pre niekoho do úlohy hodí, pre ďalšieho zase nie, ale predsa len mu to v obleku, so zbraňou v ruke a so ženou v posteli slušalo viac. Prečítajte si knihu Daniela Defoea a nechajte sa unášať vlastnou fantáziou.
Pláž (The Beach, USA, 2000, Danny Boyle)
To bolo "hajpu" okolo Pláže v dobách tesne po Titanicu a Trainspottingu. Predloha Alexa Garlanda pre túto nesmierne populárnu dvojicu ale predstavovala asi priveľké sústo. Áno, máme tu zase široký oceán a drogy, ale ako sa hovorí, dvakrát do tej istej rieky, alebo na ten istý ostrov, nestúpiš.
Leo sa vydáva na tajuplný ostrov a necháva sa oddávať sladkým zážitkom všakovakého druhu. Rozprávanie miestami drhne, zaujme ale trhanie zubu, scéna so žralokom a mimozemský vzhľad Tildy Swinton. Pláž je dôkazom, že nie je všetko zlato, čo sa blyští. Vďaka Leovi a Dannymu si ale film miesto v našom zozname vybojoval.
Battle Royale (Japonsko, 2000, Kindži Fukasaku)
Tie skutočné Hunger Games majú japonský pôvod a volajú sa Battle Royale. Koľkáty klon sú potom ďalšie teen adult záležitosti... to ale nechajme tak. Príbeh je notoricky známy. Skupina stredoškolákov v dystopickej japonskej spoločnosti bojuje na jednom ostrove krvavú hru o život.
Divák má jedinečnú možnosť vžiť sa do úlohy postáv a predstavovať si, ako pripravuje o život svojich nenávidených spolužiakov. Či už triednych frajerkov alebo namyslené krásky.
Brutálna vyvražďovačka nemusí sadnúť každému, v každom prípade ako reklama na návštevu japonských ostrovov Battle Royal funguje na výbornú. A čo by to bol cool japonský film bez Takeshiho Kitana, že...
Stroskotanec (Cast Away, USA, 2000, Robert Zemeckis)
Robinson Crusoe pre modernú generáciu sa volá Chuck Noland, má tvár Toma Hanksa a pracuje vo FedExe (to nie je firma Rogera Federera, pozn. autora).
Robert Zemeckis sa s vecou príliš nepáral a ponúkol nám klasického Robinsona, ktorému len namiesto Piatka robí spoločnosť volejbalka Willson. Keďže sa Tomova manželka volá Rita Wilson, má to svoju logiku...
Stroskotanec sa preslávil Hanksovou fyzickou premenou, pretože počas nakrúcania musel zhodiť zopár desiatok kilogramov a trpel aj vážnejším infekčným ochorením po zranení nohy.
Dvojica našťastie nemala v úmysle nakrútiť "Forresta Gumpa 2", takže prípadná výčitka, že so svojou novinkou jeho tieň neprekročila, nemá veľké opodstatnenie.
Prekliaty ostrov (Shutter Island, USA, 2010, Martin Scorsese)
Veľkou diváckou lahôdkou môže byť aj návšteva hrôzu vzbudzujúcej psychiatrickej liečebne na nehostinnom ostrove v Atlantickom oceáne, ako dokazuje majster Martin Scorsese. Záhadné zmiznutie vrahyne zo svojej cely sem prichádzajú vyšetriť dvaja detektívi v podaní Leonarda DiCapria a Marka Ruffala.
Scorsese postupne rozohráva desivú vražednú hru plnú prekvapení. Nič nie je také ako sa na prvý pohľad zdá, prekvapivé zvraty nás čakajú za každým temným rohom liečebne. No, a ak vám z toho všetkého prepne, je tu Ben Kingsley a jeho špeciálne liečebné metódy. Zavolajte mu, poctivá lobotómia ešte nikoho nezabila...
Bonus 1: Swiss Army Man (USA, 2016, Daniel Scheinert, Dan Kwan)
Stroskotanec Hank nachádza v mori bezvládne mužské telo s tvárou Harryho Pottera. Nezačnite sa s ním potom kamarátiť. Kúzla na jeho oživenie vám síce nepomôžu, ale ide o niečo lepšiu spoločnosť ako volejbalka. Tak takto osamelo sa v dnešnej dobe cítia milióny mladých ľudí po celom svete.
Každý si vytvára svoj vlastný, opustený ostrov so svojim iluzórnym svetom a cíti sa v ňom, na rozdiel od toho preľudneného, dobre. Ak sa vám ale nad metaforami snímky nechce premýšľať, Swiss Army Man je aj veľmi slušná zábava, ktorá sa našim kinám bohvie prečo vyhla.
Bonus 2: Nezvestní (Lost, USA, 2004-2010, J. J. Abrams, Jack Bender a ďalší)
Na neznámom ostrove po havárii lietadla linky Oceanic stroskotá početná skupina ľudí. Ostrovom sa rozliehajú tajomné zvuky a vykazuje paranormálne aktivity.
Mnohí z preživších majú spoločného viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Sú všetci mŕtvi a ocitli sa v očistci? Stali sa obeťami tajného vedeckého experimentu? Kto ich na ostrov priviedol a za akým účelom? Čo znamená konkrétna kombinácia čísel?
Niektoré odpovede, dokonca ani tú základnú, čo je ostrov zač, scenáristi Damon Lindelof a J. J. Abrams nezodpovedali ani po šiestich sériách.
Pokiaľ ale sledujete skutočne pozorne a dávate prednosť symbolike pred jednoznačnými odpoveďami, ste na správnej adrese. Milovaný aj nenávidený, taký bol tento seriál celých šesť rokov. Otázka je, či už nezapadol prachom.
Pochopiteľne sme v našom výbere museli vynechať viacero diel, stojacich aspoň za zmienku. Určite nám odpustia fanúšikovia Harrisona Forda, pretože v jeho filmografii sa rozhodne nachádzajú vydarenejšie kúsky, ako bláznivá priemerná romantická komédia 6 dní, 7 nocí.
Jej kópia s názvom Stroskotanci v hlavnej úlohe s Madonnou môže pôsobiť snáď len ako guilty pleasure pre masochistov.
Vynechali sme aj klasiku Vzburu na Bounty, v nej ale ostrov nehrá až tak dominantnú úlohu ako celý oceán. Tešme sa na ďalšie variácie robinsonoviek alebo originálnejších príbehov z prostredia jedného ostrova.
Keď sa chce, stále sa dá vymyslieť niečo originálne, ako sme si na niektorých príkladoch na predchádzajúcich riadkoch dokázali.