Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 9. 4. 2020 meniny má Milena

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Kultúra - Architektúra
1
Richard Balog
7. apríl 2018, 11:15
Čas čítania: 3:40

Slovenský architekt bol vedúcim projektu pri návrhu stanice Viedenského metra za vyše 130 miliónov eur. Výsledok je skvostný

Slovenský prínos k architektúre významného dopravného terminálu v susednom hlavnom meste.

Richard Balog
7. apríl 2018, 11:15
Čas čítania: 3:40
Slovenský architekt bol vedúcim projektu pri návrhu stanice Viedenského metra za vyše 130 miliónov eur. Výsledok je skvostný
Zdroj: Vladimír Šimko
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

História vzniku Viedenského metra siaha do druhej polovice 19. storočia, kedy vznikali prvé úvahy a projekty rýchlej koľajovej dopravy, pričom časti trás boli už vtedy vedené podpovrchovým bezkolíznymi koridormi a tunelmi. Rozhodnutie padlo okolo roku 1900, keď mesto začalo budovať „mestskú železnicu“, ktorá sa neskôr stala základom dodnes využívaných trás metra a súčasnej siete mestskej železnice.

 

V prvej etape v rokoch 1969 - 1982 boli vybudované časti linky U1, linky U2 a veľká časť linky U4 - v trase pôvodnej mestskej železnice. V druhej etape v rokoch 1982 - 2000 vznikla linka U3 a linka U6, ktorá je špecifická tým, že po nej premávajú upravené električkové súpravy. V tretej etape (2000 - 2010) bola predĺžená linka U1.

 

Na základe projektu, ktorý zvíťazil v otvorenej medzinárodnej architektonickej súťaži bola vybudovaná nová linka U2“Práve pri navrhovaní tejto novej linky, som mohol ako súčasť víťazného tímu Architekta Mossburgera tvorivo ovplyvniť podobu staníc tejto linky, ako aj riešenie výťahov, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou plne bezbariérového prístupu do všetkých staníc viedenského metra,” objasňuje architekt Vladimír Šimko.   

 

Súčasťou štvrtej etapy výstavby (2010 - 2019) bolo aj predĺženie linky U1 južným smerom k obľúbenému rekreačnému areálu Oberlaa. Komplexné architektonické riešenia celkovo piatich staníc na tejto linke bolo úlohou ateliéru Architektengruppe U-Bahn, kde Šimko pracoval ako vedúci projektu stanice Altes Landgut, ktorá sa nachádza pod rušným dopravným uzlom kruhového objazdu a diaľnice A23 na okraji štvrte Favoriten.

 

Viac podobných článkov nájdete na Archinfo.sk.”

 

Slovenský architekt bol vedúcim projektu pri návrhu stanice Viedenského metra za vyše 130 miliónov eur. Výsledok je skvostný

 

Členom ateliéru Architektengruppe U-Bahn, ktorý je dnes jedným z dvoch ateliérov zaoberajúcich sa komplexným funkčno-prevádzkovým a architektonickým riešením staníc metra vo Viedni je Vladimír Šimko od roku 2008 (Predtým pôsobil desať rokov v kolektíve projektantov bratislavskej rýchlodráhy, pokým nebol projekt v roku 1990 zastavený. V rozmedzí rokov 1990 až 2008 pracoval v ateliéri Architekta Mossburgera - tiež v čase medzinárodnej súťaže v roku 2000).

 

Víťazný architektonický návrh pôvodného tvorivého teamu architektov Holzbauer - Marschalek - Ladstätter - Gantar (zakladateľov ateliéru), vytvoril nezameniteľnú identitu staníc viedenského metra. Výrazovo jednoduchá a ucelená forma má však pri každej linke  svoje špecifiká, ktoré sú okrem farby výrazným prvkom orientačného systému. Aktuálnou výzvou je projekt novej linky U5 a predĺženie linky U2, ktoré tvoria súčasnú etapu s predpokladaným dokončením v roku 2023 - 2025.

 

Po nedávno zrealizovanom predĺžení sa linka U1 s dĺžkou 19,3 km stala najdlhšou linkou siete viedenského metra, ktoré má celkovú dĺžku vyše 80 km. Altes Langut je najhlbšie založenou stanicou metra s najdlhšími eskalátormi. Premysleným priestorovým riešením sa napriek tejto úctyhodnej hĺbke podarilo dostať denné svetlo až do najnižšej úrovne. Na poludnie slnečné lúče prenikajú priamo na nástupisko v hĺbke 30 m.

 

Slovenský architekt bol vedúcim projektu pri návrhu stanice Viedenského metra za vyše 130 miliónov eur. Výsledok je skvostný

 

Priestor šachty výstupu do Favoritenstrasse pôsobí podľa slov autora svojou výškou ako „novodobá katedrála“. Materiálové riešenie mierne vybočuje z identity linky U1. Zasklené plochy, biele smaltované panely na stenách a žulová dlažba schodísk kontrastujú s priznaným konštrukčným betónom pôsobivého trojpodlažného priestoru. Pre obmedzené priestorové možnosti v profile Favoritenstrasse je vstup do metra riešený bez eskalátorov, len pevným schodiskom a trojicou výťahov.

 

Slovenský architekt bol vedúcim projektu pri návrhu stanice Viedenského metra za vyše 130 miliónov eur. Výsledok je skvostný

 

Altes Landgut je oproti ostatným staniciam viedenského metra výnimočná aj svojím výtvarným dotvorením. Výtvarné diela sú v mnohých staniciach viedenského metra integrálnou súčasťou ich celkového riešenia. Wiener Linien úzko spolupracujú pri výbere i realizácii výtvarných diel s agentúrou KÖR (Kunst im öffrentlichen Raum).

 

V tomto prípade vo verejnej súťaži zvíťazil švajčiarsky výtvarník Yves Netzhammer, ktorý vytvoril inštaláciu s celkovou plochou takmer 800 metrov štvorcových. Zaujímavým efektom je zmena farby lakovaných povrchov v závislosti na uhle pohľadu. To poskytuje cestujúcim pri pohybe na najdlhších eskalátoroch do podzemia stanice vizuálny zážitok pri pozorovaní štylizovaných tvárí doplnených množstvom malých vtipných detailov.

 

Slovenský architekt bol vedúcim projektu pri návrhu stanice Viedenského metra za vyše 130 miliónov eur. Výsledok je skvostný

Slovenský architekt bol vedúcim projektu pri návrhu stanice Viedenského metra za vyše 130 miliónov eur. Výsledok je skvostný

 

K elegancii stanice prispievajú aj zasklené výťahové kabíny, ktoré sa pohybujú v transparentných šachtách s viditeľnýmivnútornosťami”. Toto riešenie je jedným z typických prvkov viedenského metra, ktoré podporuje vizuálny kontakt užívateľa s okolím. Prispieva k bezpečnosti cestujúcich a zlepšuje presvetlenie priestoru. “Počas môjho pôsobenia som mal možnosť už viackrát prispieť k návrhu a modernizácii výťahových kabín. Konštrukčné riešenia výťahových šácht sú v každom priestore unikátnym a dominantným prvkom,” dopĺňa Vladimír Šimko.

 

Slovenský architekt bol vedúcim projektu pri návrhu stanice Viedenského metra za vyše 130 miliónov eur. Výsledok je skvostný

Slovenský architekt bol vedúcim projektu pri návrhu stanice Viedenského metra za vyše 130 miliónov eur. Výsledok je skvostný

 

Materiálové riešenie stanice zahŕňa typický prvok viedenského metra, ktorým je použitie smaltovaných obkladových panelov, ktoré sú odolné voči poškodeniu. Obklad dopĺňajú časti z nehrdzavejúcej ocele a skla - v stanici Altes Landgut použitého aj vo forme samonosného skleneného zábradlia. Ďalším charakteristickým prvkom sú zábradlia vo farbe linky, tvoriace integrálnu súčasť informačného systému.

 

Z optimalizácie investičných nákladov vyplynulo obmedzenie kvalitných obkladových materiálov len na verejné priestory, ktoré sú v priamom kontakte s cestujúcimi. Vo zvyšných častiach stavby našiel uplatnenie  betón - ako finálna pohľadová vrstva. Názorným príkladom takéhoto riešenia je práve výstup do Favoritenstrasse.

 

Slovenský architekt bol vedúcim projektu pri návrhu stanice Viedenského metra za vyše 130 miliónov eur. Výsledok je skvostný

Slovenský architekt bol vedúcim projektu pri návrhu stanice Viedenského metra za vyše 130 miliónov eur. Výsledok je skvostný

Slovenský architekt bol vedúcim projektu pri návrhu stanice Viedenského metra za vyše 130 miliónov eur. Výsledok je skvostný

 

“Na príklade stanice metra Altes Landgut sa nám po vynikajúcej spolupráci so švajčiarskym výtvarníkom Yves Netzhammerom podarilo spoločným tvorivým úsilím vytvoriť 'pridanú hodnotu' k dopravnej stavbe. Neobvyké priestorové riešenie a výtvarné dotvorenie eskalátorovej haly umožňuje ľuďom cestou do práce vychutnávať tento priestor 'umeleckej galérie', hru denného svetla i slnečných lúčov, ktoré ich sprevádzajú pri pohybe do podzemia najhlbšej stanice metra vo Viedni.

Naopak priestorové riešenie šachty výstupu do Favoritenstrasse pôsobí svojou výškou ako 'novodobá katedrála', ktorej dominantným prvkom je trojica zasklených výťahových šácht. Pohybujúce sa kabíny s cestujúcimi, pôsobia neustálym pulzujúcim pohybom medzi podzemím stanice metra a slnečným povrchom ako živý dynamický oltár“, hodnotí na záver architekt Vladimír Šimko.

 

Viac podobných článkov nájdete na Archinfo.sk.”

 

Autori: Architektengruppe U-Bahn

Spolupráca: Ing. arch. Vladimír Šimko (Vedúci projektu)

Investor: Mesto Viedeň

Celkové náklady: 138 miliónov eur (bez DPH)

Návrh & realizácia: 2008-2010 / 2012-2017

Uvedenie do prevádzky: 2.9.2017

 

V prípade, že viete aj o iných architektonických alebo dizajnérskych štúdiách z našich končín stojacích za pozornosť širšieho publika, tak neváhajte a pošlite nám tip na e-mailovú adresu uvedenú v profile vyššie. Ďakujeme za podporu a spoluprácu!

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: archinfo.skFoto: Vladimír Šimko Tagy: Viedeň (Rakúsko), Archinfo, Altes Landgut
Ohodnoť článok
29
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.