Moderné klasiky, ktoré určite poznáte, no niektoré ste možno nevideli. Je teda najvyšší čas si ich doplniť.
Naša rubrika You must Watch pokračuje a my sa dostávame do 80. rokov. Vzhľadom na to, že táto dekáda už prináša moderné klasiky, ktoré ste mali možnosť vidieť, keď ešte neboli úplné stariny, rozhodli sme sa trochu pozmeniť kľúč nášho výberu.
Je toho totiž veľa a my túto dekádu rozdelíme na 3 časti podľa žánrov. V tomto výbere teda môžete vidieť to najdôležitejšie z akčných filmov, sci-fi a hororov.
Osvietenie (The Shining, réžia: Stanley Kubrick, 1980)
Adaptácia románu Stephena Kinga je ďalším majstrovským dielom Stanleyho Kubricka. Mrazivý horor sa od svojej predlohy v mnohom odlišuje. Možno aj preto dokázal zatieniť pôvodný román. Množstvo ikonických scén, úžasná príležitosť pre Jacka Nicholsona a vizuálne strhujúca záležitosť.
Nominácie na Zlatú malinu za najhoršiu réžiu a ženský herecký výkon pôsobia doteraz ako nevydarený kanadský žartík.
Sequely Star Wars
Impérium vracia úder (The Empire Strikes Back, réžia: Irvin Kershner, 1980), Return of the Jedi (Return of the Jedi, réžia: Richard Marquad, 1983)
Legenda pokračuje. Sequely Star Wars nenapodobiteľným spôsobom rozširujú vysnívaný svet a príbeh Georga Lucasa. Najmä prvé pokračovanie patrí k tomu najlepšiemu, čo v hollywoodskej továrni vzniklo. Proste kult, aký nemá obdoby aj po vyše troch dekádach od uvedenia. Celej sérii sme sa venovali v tomto našom článku.
Šialený Max 2 (The Road Warrior, réžia: George Miller, 1981)
Najlepší diel pôvodnej trilógie. Najnadupanejší, najštýlovejší a najvyladenejší. Mel Gibson je v úlohe, ktorá ho preslávila ako doma a postapokalyptický svet je zobrazený mimoriadne drsne a súčasne pôsobivo. Záverečná naháňačka patrí už dávno do zlatého fondu akčných scén.
Útek z New Yorku (Escape from New York, réžia: John Carpenter, 1981)
Kultové a mnohokrát citované akčné sci-fi je neoddeliteľnou súčasťou americkej popkultúry 80. rokov. Braková štylizácia je kombinovaná so spoločenským komentárom svojej doby a Carpenter tak opäť ukazuje, že je tvorcom, ktorý má čo ponúknuť aj v myšlienkovej rovine svojich príbehov. Viac sme sa tomuto počinu a jeho pokračovaniu venovali tu.
Trilógia Indiana Jones (réžia: Steven Spielberg, 1981, 1984, 1989)
Úžasná (vtedy ešte iba) trilógia z dielne Stevena Spielberga, Georga Lucasa a Harrisona Forda patrí už dávno do zlatého fondu kinematografie. Bondovkami a brakovými dobrodružstvami 30. rokov inšpirované jazdy nestíhajú strácať nič na svojom pôvabe a spoľahlivo bavia divákov už dlhé roky.
Smrteľné zlo 1,2 (Evil Dead 1,2, réžia: Sam Raimi, 1981,1987)
Poloamatérsky horor budúceho režiséra Spidermana takmer okamžite skultovnel a po šiestich rokoch navyše priniesol pokračovanie.
Žánrový posun k čiernej komédii funguje úžasne a práve druhý diel je pre mnoho divákov tým najlepším z tejto neskoršej trilógie a aj nedávneho seriálu. Mnoho z vás filmy pozná takisto pod názvom Lesný duch.
Blade Runner (réžia: Ridley Scott, 1982)
Klasika klasík. Kult kultov. Legendárna sci-fi noirovka podľa poviedky Phillipa K. Dicka patrí k absolútnym vrcholom svojho žánru. Vyvolal množstvo odkazov v popkultúre, diskusií v odborných aj fanúšikovských kruhoch a zaistil svojmu tvorcovi nehynúcu slávu. Viac sa dozviete v našich kultovinách.
Vec (The Thing, réžia: John Carpenter, 1982)
Carpenter v najlepšej forme. Jeden z najlepších sci-fi hororov všetkých čias a zároveň jeden z mála remakov prekonávajúcich svoj originál. Strach, paranoja a neskutočne hustá atmosféra sa preplietajú s gore scénami, aby vytvorili fantastický celok s nezabudnuteľnou atmosférou. Za pozornosť takisto stojí hudba Ennia Morriconeho.
Poltergeist (réžia: Tobe Hopper 1982)
Na duchárskom horore sa Spielberg podieľal viac než iba ako producent. Je autorom námetu, spoluscenáristom a dokonca režisérom niekoľkých sekvencií filmu. Vízia režiséra Toba Hoopera bola príliš drsná a temná, čo bolo v rozpore s autorským zámerom slávneho tvorcu.
Tieto dva prístupy sa vo výslednom diele síce trochu bijú, ale aj tak sa tu zrodila veľmi kvalitná a stále pôsobivá žánrová klasika.
Trilógia Rambo
(réžia: Ted Kotcheff, George P. Cosmatos, Peter MacDonald, 1982, 1985, 1989)
Po Rockym najslávnejšia úloha Sylvestera Stallona. Po prvom, relatívne serióznom diele, začala séria smerovať k čím ďalej absurdnejším zápletkám.
V priamej úmere s nimi si získavala väčšie množstvo fanúšikov aj ikonickejší rozmer. Nezabudnuteľná trilógia, z ktorej si možno veľa ľudí robí srandu, no jej miesto v histórii sa neodváži spochybňovať.
Terminátor (The Terminator, réžia: James Cameron, 1984)
Definitívny prelom Arnolda Schwarzeneggera a najmä Jamesa Camerona. Originálne temné sci-fi inšpirovalo mnoho napodobovateľov. Originál je však iba jeden. Možno nie tak výpravný a komplikovaný ako jeho pokračovanie, no stále strhujúci film bez hluhých miest.
Tie totiž nahrádza poriadnou dávkou adrenalínu a atmosféry. Na našej stránke sme sa tomuto fenoménu venovali v nasledujúcom článku.
Nočná mora v Elm Street (A Nightmare on Elm Street, réžia: Wes Craven, 1984)
Kvalitatívne najkonzistentnejšia a príbehovo najoriginálnejšia slasherová séria dala svetu Freddyho Kruegera. Okrem toho však ponúkla šancu na zviditeľnenie sa množstvu neskôr známych hercov a filmárov.
Ostrohy tu získali napr. Johnny Depp, Laurence Fishburne, Patricia Arquette, Frank Darabont alebo Renny Harlin. Viac sme sa tomuto fenoménu venovali tu.
Splašený vlak (Runaway Train, réžia: Andrej Končalovskij, 1985)
Takmer zabudnutý, no mimoriadne vydarený akčňák podľa námetu Akiru Kurosawu. Nezastaviteľný vlak sa rúti Aljaškou a má v sebe nechcených pasažierov. Dvoch trestancov a jednu zamestnankyňu dráhy. Doslova mrazivá atmosféra, vynikajúce herecké výkony (Jon Voight, Eric Roberts, Rebeca DeMornay) a prekvapivý presah.
Rocky IV (réžia: Sylvester Stallone, 1985)
Najabsurdnejší, no divácky najpopulárnejší diel ságy. Rocky cestuje do Sovietskeho zväzu, aby pomstil smrť svojho kamaráta a okrem toho predviedol súdruhom budovateľský prejav, ktorému uznanlivo zatlieska samotný Gorbačov. Divoké tempo a nával adrenalínu však tieto smiešne aspekty spoľahlivo prebíjajú, rovnako ako Taliansky žrebec a nezničiteľný stroj s tvárou Dolpha Lundgrena.
Police story (Jung cha gu shi, réžia: Jackie Chan, 1985)
Referenčný titul Hong-Kongskej akčnej scény a zároveň nadupaná jazda v klasickom chanovskom štýle. Niektoré pasáže si z nej dokonca "požičali" aj tvorcovia Hollywoodskych hitoviek, ako Tango a Cash alebo Bad Boys 2.
Okrem neopakovateľnej choreografie dokáže pobaviť aj šialeným humorom. O hereckej legende a hlavnej hviezde sa môžete viac dočítať v našom článku.
Komando (Commando, réžia: Mark L. Lester, 1985)
Arnoldova odpoveď na Ramba. Neskutočná naivita si podáva ruku s neuveriteľnou zábavnosťou, každá Arnieho hláška je perla a protivníci veľmi efektne zomierajú po stovkách. Proste všetko, čo diváci v 80. rokoch vyhľadávali koncentrované do jedného poldruhahodinového akčného inferna.
Brazil (réžia: Terry Gilliam, 1985)
Gilliam nikdy nebol tvorcom, ktorý by bol každému po chuti. Jeho skvostnú satiru (vychádzajúcu z Orwellowho 1984) by ste si však nemali nechať ujsť. Nadčasové, vizuálne mimoriadne zaujímavé dielo vznikalo s obrovskými problémami, ale výsledok skutočne stojí za to. Trochu zapadnutá, no stále výborná kultovka. Viac tu.
Mucha (The Fly, réžia: David Cronenberg, 1986)
Výborný remake klasického B-čka z 50. rokov. Metafora na postupný fyzický aj psychický rozpad človeka patrí medzi najlepšie Cronenbergove diela. Šikovný prístup, navyše fantasticky remeselne zrealizovaný. Pôsobivý vizuál a silná myšlienka sú podporené takisto skvelými hereckými výkonmi.
Top Gun (Tony Scott, 1986)
Armádna propaganda najhrubšieho zrna. Zároveň však tak sexy namiešaná, že sa tomu ťažko odoláva. Vizuálne nadupaný štýl tomu dáva šrmrc, Cruise charizmu a hitový soundtrack drajv. Referenčný titul toho ako vyzerala komerčná kinematografia pre mladých američanov v tejto dekáde.
Votrelci (Aliens, réžia: James Cameron, 1986)
Dokonalé pokračovanie. Žáner sa z hororu zmenil na akčný film, no kvalita sa zachovala. Železný Jim si látku upravil tak, aby viac sedela jeho náture a predviedol nekompromisnú jazdu, pri ktorej nestíhate ani dýchať. Rozšírenie univerza takisto potešilo. Viac o tomto fenoméne sme sa rozpísali tu.
Lepší zajtrajšok (A Better Tomorrow, réžia: John Woo, 1986)
Kriminálny akčňák má v sebe všetko, prečo sa stal John Woo priekopníkom akčného žánru. Osudový príbeh, silné postavy a štýlové prestrelky. Najmä kvetináčová scéna patrí medzi legendárne. Ak ste si mysleli, že poetiku dlhých plášťov, slnečných okuliarov a obojručnej streľby v spomalených záberoch priniesol až Matrix, budete prekvapení.
Predátor (Predator, réžia: John McTiernan, 1987)
Nájsť Arnoldovi v najlepšej forme adekvátneho protivníka muselo byť veľmi ťažké. Mimozemský lovec trofejí sa však tejto úlohy zhostil viac než dobre. Nadupaná klasika kombinuje prvky akčného sci- fi, monster hororu a vojnového filmu s takou ľahkosťou, ako sa to podarilo málokomu predtým a potom.
Hellraiser (réžia: Clive Barker, 1987)
Originálna, osobitá, napínavá a pútavá adaptácia z rúk samotného autora predlohy si svoje miesto medzi hororovými kultovkami zaslúžila oprávnene. Pre slabšie povahy možno až príliš psychopatické a nechutné, no pre milovníkov žánru lahôdkové sústo s výbornou hudbou a nemenej kvalitným pokračovaním.
Robocop (réžia: Paul Verhoeven, 1987)
Ťažkotonážny B-čkový námet sa v rukách holandského hitmakera zmenil na vynikajúci film s množstvom brutality, satirického podtónu a skvelej akcie. Krásny príklad toho, čo sa stane, keď sa k tupej látke dostane mimoriadne nadaný filmár.
Stvorí nadčasovú klasiku a vzor pre mnoho ďalších žánroviek. Tie sa však svojmu vzoru ani zďaleka nepribližujú. Rovnako ako jeho priame pokračovania.
Smrtonosná zbraň 1, 2 (Lethal Weapon 1, 2, réžia: Richard Donner, 1987,1989)
Klasika Buddy movie, kde sa položili základy pre zmenu akčného žánru. Dokonalé duo Gibson/Glover ako rozdielny policajní parťáci bavili divákov aj v ďalších troch pokračovaniach. Každý ďalší diel bol o niečo odľahčenejší, no o krvavú a drsnú akciu nebola nikdy núdza.
Smrtonosná pasca (Die Hard, réžia: John McTiernan, 1988)
Súboj Johna MacClanea so skupinou teroristov pod vedením Hansa Grubera je úžasnou žánrovkou plnou akcie, napätia aj humoru. To, čo Smrtonosná zbraň začala, tak Pasca dokončuje.
Tejto revolúcii akčného žánru sme sa venovali už v našich kultovinách. Geniálna záležitosť a film, bez ktorého si množstvo fanúšikov nedokáže predstaviť Vianoce.
Krvavý šport (Bloodsport, réžia: Newt Arnold, 1988)
Možno vás prekvapí, čo robí v našom výbere toto čistokrvné B-čko. Pravdou však je, že aj napriek svojim pochybným kvalitám patrí medzi základné stavebné kamene toho, čo celá jedna generácia považuje za krásne nostalgické ohliadnutie.
Je to blbé, jednoduché, ale svojim spôsobom odzbrojujúce a pochopíte, prečo bol Jean-Claude Van Damme svojho času veľkou hviezdou.
Akira (réžia: Kachuhiro Ótomo, 1988)
Legendárne anime sa ako jediné v časoch videokaziet dostalo aj do našej distribúcie. Úžasná atmosféra, bombastický záver a príbeh, ktorému možno nebudete na sto percent rozumieť, no aj tak ho budete hltať počas celej dĺžky tejto klasiky. Uvidíme, či sa dočkáme aj dlho pripravovaného amerického hraného remaku.
Priepasť (The Abyss, réžia: James Cameron, 1988)
Silná myšlienka, úchvatné technické spracovanie a niekoľko nezabudnuteľných scén. Skvelé podmorské sci-fi však nebolo prekvapivo prijaté úplne jednoznačne. Od kritiky ani divákov. Cameron sa však k svojmu vysnívanému projektu časom vrátil a v novom zostrihu predviedol tento prelomový projekt v celej svojej kráse.
Zabijak (Killer, réžia: John Woo, 1989)
Chow Yun Fat s režisérom Johnom Woo si pripísali na konto ďalšiu nezabudnuteľnú spoluprácu a priniesli fanúšikom úchvatný akčný nárez a svojim nasledovateľom veľký zdroj inšpirácie. Jedno z vrcholných diel podžánru heroic bloodshed plné ikonických scén a žánrových postupov.
Tango a Cash (Tango and Cash, réžia: Andrej Končalovskij, 1989)
Vynikajúca buddy movie ťažiaca z popularity Smrtonosných zbraní a charizmy hlavných predstaviteľov. Stallone s Russellom tvoria výbornú dvojicu a hlášky aj akčné scény v ich podaní triafajú takmer vždy do čierneho. Hlavne, keď si Sly robí srandu sám zo seba. Škoda, že sme sa nikdy nedočkali pokračovania.
Batman (réžia: Tim Burton, 1989)
Prvé seriózne spracovanie príbehov Temného rytiera sa stalo fenoménom a jedným z najúspešnejších filmov všetkých čias. Keaton je ako Batman skvelý, Kim Basinger krásna, no najviac smotany si zlízol Jack Nicholson ako nezabudnuteľný Joker. Viac sme sa tejto sérii venovali tradične v našich kultovinách.
To je tentoraz všetko a vy sa môžete tešiť na najbližší diel našej rubriky, kde sa pozrieme na to najvýraznejšie z kriminálok, thrillerov a drám predposlednej dekády minulého storočia. Zatiaľ nám môžete dať v diskusii vedieť, ktoré tituly máte najradšej a aké by ste ešte odporučili.