Spôsob, ako z ľudí dostať peniaze výmenou za absolútne hlúposti je čoraz populárnejší.
Pokiaľ niekedy existovala doba, kedy si ľudia zarábali peniaze poctivo a morálne, je už dávno za nami. Pre väčšinu z nás sú peniaze spôsob, ako získať veci na naplnenie životných potrieb ako jedlo či socializácia a zvyšok šetríme, investujeme, prispievame alebo vyhadzujeme za zábavu. Pre tých šikovnejších sú však peniaze spôsob, ako zarobiť peňazí ešte viac.
Peniaze, ktoré nikdy nikomu nechýbali
V strede posledných letných prázdnin si u nás mohol čítať o Ponziho schéme, o geniálnom nápade chudobného talianskeho prisťahovalca do USA, Charlesa Ponziho, ktorý si úplnou náhodou všimol chybu vo vtedajšom poštovom systéme. Začiatkom 20. storočia fungovali takzvané IRC, teda medzinárodné odpovedné kupóny. Predstierajme, že si firma, ktorá posiela katalóg s produktami za more. Aby ti tvoj potenciálny klient odpísal, musí zaplatiť poštovné späť k tebe. Ibaže by si mu pribalil aj IRC kupón, teda akési predplatné, ktoré by si mu dopredu zaplatil.
Ponzi si však všimol, že kvôli rôznemu fungovaniu pôšt stojí niekedy jeden smer inú sumu než opačný smer. Cesta z Európy do USA stála 2,20 $, cesta späť už 2,50 $. No keďže sa kupujú kupóny ešte v Európe, zaplatíš len 2,20 $, aj keď si technicky kupuješ službu za 2,50 $. Strata sa tak tvorí americkej pošte. Vidiac tieto cenové rozdiely, Ponzi zbadal príležitosť a začal dookola točiť tisícky poštových kupónov. Ak získaš rozdiel 30 centov veľakrát, časom sa to nahromadí.
Nekonečný prúd peňazí
Samozrejme, cesta z USA do Európy bola len obrazným príkladom, Ponzi sám uvádza, že niekedy boli rozdiely medzi sumami aj 400 percent. Tak či onak, nabehol do kancelárie niekoľkých investorov a sľúbil im, že strojnásobí ich vklady. Súhlasili, Ponzi peniaze získal a mohol ich investovať do ďalších kupónov. Časom však oslovoval viac a viac investorov a tí starší si chceli úspešní biznis zopakovať a Ponzi si časom uvedomil, že peniaze investorov vôbec nemusí točiť cez poštové kupóny. Ak každý z investorov investuje viac, môže ich peniaze jednoducho použiť na vyplatenie tých predchádzajúcich a ešte mu aj čosi ostane.
Peniaze neskoršieho investora tak skončili vo vačku predchádzajúceho investora, ktorý si myslel, že ide o jeho peniaze, rozmnožené poštovými kupónmi. Ponzi takto pretočil 225 miliónov dolárov a väčšina investorov nikdy nič nezistila, pretože svoje peniaze dostali. Ak sa však teoreticky zamyslíme, niekde na konci radu investorov je vždy ten posledný, ktorému sa už peniaze nikdy nevrátia. Mimochodom, v tej dobe sa nikto nezamyslel nad tým, že aby Ponzi vyplatil vôbec prvé vklady v hodnote 1 700 $, potreboval by 53 000 IRC kupónov, čo je logisticky nemožné. Šikovný Talian nakoniec skončil vo väzení a potom bol deportovaný do Talianska, kde umrel v chudobe.
Dnes je však reč o takzvanom MLM (multi-level marketing, viaclevelový marketing, sieťový marketing...). Medzi to síce Ponziho schéma nepatrí, no podľa mnohých expertov mu položila solídne základy a aj keď je systém fungovania odlišný, princíp je podobný.
Práca s peniazmi, ktoré nikdy nikto nevlastnil
Opäť, velebiť niečo, čo okráda a škodí ľuďom je dosť pokrytecké, ale jednoducho nám nedá nevypichnúť genialitu stvoriteľa tohto nápadu, podobne, ako je tomu pri Ponziho schéme.
Pokiaľ chceš niečo vyrábať, môžeš to hodiť do obchodných reťazcov a dúfať, že to niekto kúpi. To je celkom poctivý spôsob, ako si zarobiť peniaze. MLM však má iný princíp. Takisto ako aj pri bežnom obchode, aj tu hrá hlavnú úlohu produkt. Spotrebiteľ však neexistuje, pointa je úplne odlišná. Výrobca si zoženie napríklad piatich ľudí, takzvaných distribútorov, ktorí si produkt síce kúpia, no predávajú ho ďalej viacerým ľuďom a snažia si tak generovať zisk. Tí na ďalšej vrstve sa snažia robiť to isté.
Vzniká takzvaná pyramídová schéma, kde je na vrchole jeden výrobca na každom poschodí čoraz viac distribútorov. Smerom hore idú peniaze, smerom dole idú produkty.
Nikdy to nebude výhodné
Jediný, kto má na MLM šancu zarobiť, je výrobca a možno tie vrchné vrstvy. Čím viac ľudí je zainteresovaných, tým je ťažšie nájsť nových kupcov alebo distribútorov. Cez vrchné vrstvy sa pri úspešnom formáte MLM pretočia tisícky produktov a môžu byť v zisku, distribútori na konci rebríčka však už v takom profite nikdy nebudú.
Cena každým obchodom stúpa. Aby bol každý predajca vždy v profite, musí produkty predávať za vyššie sumy než ich kúpil. Lenže ak to spraví, tak od neho nikto nebude kupovať, každý si radšej produkt kúpi od toho, kto to predal jemu, pretože to ponúka za lacnejšie.
Celý systém nemá spotrebiteľa. Populácia sveta si medzi sebou len posúva hlúpe produkty donekonečna.
A predovšetkým. Dajme tomu, že posúvaš projekt ďalšej stovke ľudí, aby ťa to uživilo. To však nemôže fungovať donekonečna, samotný produkt totiž môže prejsť len ôsmimi vrstvami. Pri deviatich by už malo produkt 10 miliárd ľudí a prekročila by sa populácia Zeme. A ôsmi budú fungovať len vtedy, ak každý na tomto svete túži byť distribútorom nejakej absolútnej hlúposti.
Ak by mal každý distribútor pod sebou ďalších šiestich.
Pomleté kosti a taktické vreckovky
A to je ďalší problém. Čo sú tie produkty? Absolútne kraviny. Podvodné fitness doplnky. Záhadné lekárske prípravky, ktoré zázrakom riešia doteraz nevyliečiteľné choroby. Skrátka veci, na ktoré sa racionálny človek pozrie a okamžite vidí, že tu niečo nie je v poriadku.
Možno už tvoje oči niekedy videli tohto pána. Volá sa Alex Jones a štyri hodiny denne na internete livestreamuje seba, kde desiatkam tisícom ľudí hovorí konšpiračné teórie. Pád Dvojičiek je začiatok, no Alex ťa bude presviedčať, že americká vláda napúšťa chemikáliami vodu, ktorá ťa ma spraviť homosexuálom. Jeho sieť a značka sa nazýva InfoWars a už z názvu ti je úplne jasné, že to nebude úplne legitímny zdroj informácií. Alex je veľmi charizmatický a dokáže diváka vtiahnuť do deja, je však len otázne, či svojim teóriám aj sám verí, pretože médiá niekoľkokrát dokázali, aké peniaze sú schopné celé InfoWars zarobiť. A to prostredníctvom merchandise, ich vlastných produktov.
Čakal by si tričko, no na obchode InfoWars nájdeš niečo čo sa nazýva ako DNA Force, fľaštička antioxidantov za 100 dolárov, či napríklad taktické vlhčené vreckovky na utieranie si oblasti análneho otvoru za 20 dolárov. Je ti jasné, že ide úplné kraviny, ktoré z ľudí majú vytiahnuť čo najviac peňazí. Podobných produktov sú na webe stovky a viackrát boli pristihnuté ako kolujú v podobných schémach, aké má multi-level marketing.
Je však pokojne možné, že to ľudia distribuovali na základe vlastnej vôle, teraz však približne máš predstavu, čo za produkty sú asi predmetom MLM. Alex Jones a jeho InfoWars sú však i ďalším príkladom toho, kto je na MLM náchylný. Menej zbehlí ľudia. Ľudia, ktorí na prvý pohľad nedokážu odhaliť alternatívne médium od tradičného či hoax od pravdy. Práve oni si kupujú produkty ako InfoWarslife Super Male Vitality Knockout Sleep Support na uspávanie bábätiek.
Kariérny rast a životný úpadok
Ľahko si dokážeš predstaviť, že podobní ľudia sa nachádzajú i vo vyspelých krajinách. Chudobné regióny sú však omnoho viac postihované, pretože tvrdo pracujúci ľudia vidia vidinu ľahkého zárobku, ktorý nakoniec nikdy neprichádza. MLM je totiž vždy vykresľované ako lákavý a ľahký zdroj peňazí s možnosťou ideálneho zárobku. Ľudí tiež motivuje možnosť kariérneho postupu, ktorý MLM firmy riešia takzvanými ranks - pozíciami. Začínaš ako bronz, končíš ako diamant a medzitým je niekoľko ďalších úrovní. Každá má iný vplyv a iné odmeny.
Ranky niektorých MLM firiem
Mimoriadne postihnutými oblasťami, ktoré MLM doslova drancuje, sú India a Južná Amerika. Predovšetkým americké spoločnosti zacítili skvelú príležitosť. O menách firiem ako Nu Skin, Amway Vemma alebo Herbalife si možno ešte nepočul, no americká obchodná inšpekcia ich už desaťročia vyšetruje a pravidelne voči nim vznáša obvinenia.
Ako tomu niekto môže veriť?
Ich marketing je však pomerne premyslený. Napríklad, Herbalife sa v Indii snaží budovať dojem, ako sú všetci jeden tím a spolu s ich riaditeľom majú pravidelné zábavné akcie a teambuildingy s koncertmi. Samotný generálny riaditeľ vystupuje v ich reklamách a pudí familiárny dojem. Tu sa snaží nalákať ľudí do pyramídovej schémy v roku 2006. Jasné, povieš si, že hlúposť a každý to prekukne. Desaťtisíce sa však i tak prihlásia. Ľudia míňajúci tisíce dolárov na ich produkty nakoniec zistia, že to od nich nikto nechce kúpiť a voči MLM spoločnosti sa zadĺžia a dlh budú splácať celý život.
MLM firmy si často platia i celebrity a niekedy sa populárne spoločnosti snažia robiť hviezdy z ich riaditeľov. JR Ridinger z spoločnosti marketamerica pravidelne organizuje stretnutia, kde za obrovských ohňov pribehne na pódium a následne začína show. Entuziastické vystúpenie, pri ktorom kompletne prepotí košeľu, dopĺňa napríklad behom v obrovskom kolesa pre škrečka alebo inými vizuálnymi doplnkami, ktoré ľuďom ukážu, ako zle sa majú a ako dobre im môže byť.
Takto dorazil na jeden zo svojich seminárov.
Neobozretní ľudia budú tomuto veriť veľmi jednoducho. Povieš si, že sa podobné veci teba netýkajú, no dávaj pozor napríklad na starších členov rodiny, ktorí radi čítajú, dajme tomu, reklamy na internete. Z pyramídových schém však boli obvinené aj omnoho známejšie firmy, spomeňme AVON a Mary Kay, ktorých produkty ľahko nájdeš aj v obchodných centrách.