Módnych podujatí sa na našom území deje len hŕstka, no majú vôbec zmysel?
Svetové týždne módy "veľkej štvorky" (Londýn, Paríž, New York a Miláno) patria vždy na jar a jeseň medzi najdôležitejšie udalosti v kalendároch všetkých renomovaných značiek a módnych nadšencov.
V priebehu ich vyše 100 rokov trvajúcej histórie sa však samotná podstata módnych prehliadok od základu zmenila a v porovnaní s prezentáciou nových trendov na nadchádzajúcu sezónu a prilákaním nákupcov z luxusných butikov, je dnes oveľa dôležitejšie zaujať pozornosť médií a zároveň osloviť samotných zákazníkov.
Z fashion weekov sa tak stala v prvom rade kultúrna udalosť, ktorej význam ďaleko presahuje len obyčajné handry, a práve vďaka tomu sa okrem spomínanej štvorky stali významnými centrami módy aj podobné eventy v Berlíne, Tokiu alebo Moskve.
Trendy už totiž dávno nevznikajú len v ateliéroch parížskych návrhárov, ale po celom svete, a rovnako ako Rus Gosha Rubchinskiy alebo Gruzínec Demna Gvasalia môže byť už onedlho najzaujímavejší módny návrhár alebo návrhárka dnešnej doby aj zo Slovenska.
To, že Bratislava opäť na pár dni ožila módou, už určite každý z našich čitateľov stihol postrehnúť a štvrtý ročník Fashion LIVE! sa tak opäť stal jednou z mála príležitostí, kedy dostali šancu všetci mladí, ale aj etablovaní návrhári zo Slovenska a Česka. 51 módnych prehliadok tak bolo rozdelených do troch, resp. štyroch prehliadkových dní, no ešte predtým, než sa dostaneme k najzaujímavejším momentom z nich, je dôležité pripomenúť si zopár faktov.
Slovenská móda funguje v porovnaní so zahraničnou scénou o niečo iným spôsobom a veľa z návštevníkov Fashion LIVE! tak trápila otázka, o čo tu vlastne ide? V prvom rade, nie všetky kolekcie sú konfekčné, teda určené na každodenné nosenie.
Z tohto dôvodu sa tak na prehliadkovom móle promenádovali aj balíky slamy z dielne Borisa Hanečku, ktorý sa vo svojej kolekcii inšpiroval tradíciami Slovenska a v spojení s jánošíkovskými vrkočmi a ľudovou hudbou tak ako jeden z mála dokázal všetkých zúčastnených doslova preniesť v čase do obdobia našich starých materí a popritom prezentovať aj svoju návrhársku tvorbu.
Móda a najmä módne prehliadky sú totiž hlavne o emócii a zážitku z celej šou, ktorá by nemala byť len prezentáciou mdlých pohľadov modeliek a konceptuálnych kolekcií, ktorým v konečnom dôsledku nikto nechápe.
Pri pohľade na diela Marcela Holubca W. v spolupráci s Ašotom Haasom z ich kolekcie Perception – Conceptual Couture však o emócie núdza jednoznačne nebola, nakoľko trblietavé modely v čiernej pripomínajúce nočnú oblohu alebo ich strieborné protiklady boli tradične pôžitkom pre všetkých.
Jednou z otázok, ktorá trápi posledné roky okrem veľkých odevných firiem aj laickú verejnosť je udržateľnosť samotnej módy, na ktorú Fashion LIVE! odpovedalo špeciálnym blokom Green Carpet. Značky Nosene, Bartinki a návrhárka Maja Božovič tak vo svojich kolekciách pracovali výhradne s prírodnými a recyklovanými materiálmi.
Azda najväčší progres bol však pochopiteľne cítiť z najmladšej vrstvy návrhárskej komunity, ktorú na našom území zastupovali študentky z bratislavského Ateliéru 343: Anna Gregušová, Erika Daxnerová, Zuzana Trtolová, Nora Čanecká, Barbora Jakubová, Terézia Šišková, Lucia Švecová, Kristína Polačková a Terézia Feňovčíková.
Na jednotlivé prehliadkové dni sa tak oplatilo chodiť hneď od začiatku, nakoľko ani študenti ADO z Univerzity Tomáše Bati v Zlíne alebo zástupcovia Metropolitan Budapest University neboli výnimkou.
Podujatie Fashion LIVE! jednoznačne môžeme považovať za prínos. Ide o unikátny projekt, ktorý prináša domácu aj svetovú módu všetkým ľuďom a to aj širokej verejnosti.
Organizátori sa snažia podporovať domácu tvorbu mladých dizajnérov a napriek tomu, že do projektu nikto neinvestuje veľké peniaze, kvalita podujatia je na vysokej úrovni a každým rokom dvíha latku vyššie a vyššie.