Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
22. októbra 2017, 22:46
Čas čítania 0:00
Dominik Vetrák

Recenzia: Gran Turismo Sport je graficky najkrajšou pretekárskou hrou s veľkým potenciálom do budúcna, no zozačiatku vás bude frustrovať

TECH
Uložiť Uložené

Vydaril sa revolučný krok k online motoršportu alebo je Gran Turismo Sport len odrazom zle prevedenej skvelej myšlienky?

Polyphony Digital malo takmer 4 roky na to, aby po Gran Turismo 6 priviedlo na súčasnú generáciu PlayStation nový diel. Rovno môžeme povedať, že táto generácia bude súčasne jediná, v ktorej sme nevideli dve časti zo série. Iba že by nás v Polyphony prekvapilo (zatiaľ čo MS naúraduje vydať Turn 10 ešte minimálne jeden diel Forzy a dočkáme sa určite aj nového Horizonu). Skôr ale rátame, že sa na launch PS5 dočkáme GT 7. A čo dovtedy? Nuž, dovtedy budeme robiť stovky kilometrov v hybridnom projekte Gran Turismo Sport, ktorý je na poli racingových hier najodvážnejším projektom od čias... ani neviem akých. Hra totiž naplno vsádza na multiplayer, online motoršport a oficiálne turnaje licencované samotnou FIA, ktorá na nich bude spolupracovať a evidovať ich ako klasické preteky.

Pri postupnom odhaľovaní hry a faktu, že sa nedočkáme klasických šampionátov, kampane a licencií, boli hráči frustrovaní, cítili sa oklamaní a nevypočutí. A je to pravda, Polyphony neurobilo hru, akú hráči chceli a ani takú, akú hráči potrebovali. Vytvorili niečo, čo by celkom reálne mohlo zmeniť budúcnosť profesionálnych racingoviek a simulátorov do budúcna. Nikto to nechcel a nikto to nepotreboval, no len málokto si to v konečnom dôsledku nezamiloval. Gran Turismo Sport je nesmierne odvážnym, ale skutočne brilantným krokom na poli racingových simulátorov s množstvom skvelých myšlienok. Bohužiaľ, zlyháva prevedenie, a práve o tom sa v dnešnej recenzii budeme rozprávať najviac. 

Recenzia: Gran Turismo Sport je graficky najkrajšou pretekárskou hrou s veľkým potenciálom do budúcna, no zozačiatku vás bude frustrovať
Zdroj: Polyphony Digital

Ešte predtým však začneme predstavením offline režimu. Drvivá väčšina obsahu hry je prístupná len v online móde. Ak teda nie ste pripojení na internet alebo Polyphony vypadnú servery, prakticky si hru nemusíte ani zapínať a rovnako tak sa vám ani neuloží postup hrou. Celkom ľahko tak prídete o poctivo vydrané míle a skúsenosti. Tie získavate, rovnako ako peniaze, za každý ukončený závod. Ako hráč som z toho mal zakaždým dobrý pocit. Okrem dlhodobejšieho levelovania vás hra nejako odmeňuje po každom preteku, takže o motiváciu a dobrý pocit z umiestnenia (skutočne akéhokoľvek) máte postarané. Akonáhle však vypadnú servery alebo vám reštartujú router/pripojenie/elektrinu, môžete sa pripraviť na duševný plač. Toto rozhodnutie vývojárom rozhodne nekvitujem. Chápem, aký veľký je strach z cheaterov, obzvlášť, keď ide o online hru, avšak aby sa vám hra nemohla ani len uložiť a nemohli ste pristúpiť ani k režimu Kampane, to je veľmi nešťastné.

Zahráte si tak len voľné preteky, drifty, jazdu pre dvoch hráčov alebo VR, teda ak vlastníte VR set. VR mód zabaví, možno aj na niekoľko hodín, a hoci som si ho nevyskúšal, z každej strany počúvam, že ide skôr o podarené technologické demo toho, ako by to v budúcnosti mohlo vyzerať. A že to nevyzerá vôbec zle. Pri hre dvoch hráčoch ide zase o klasický splitscreen, avšak výrazne mi vadí, že sa dá pretekať jedine vo dvojici bez účasti ďalších AI vozov. Pamätám si, ako nás to s krstným bavilo pred vyše desiatimi rokmi na PlayStation 2, nemožnosť učiniť tak na konci cyklu o dve generácie ďalej mi príde absolútne neprípustné. Rovnakým neduhom trpí aj najnovšia Forza, zatiaľ čo v Project Cars 2 sa vo dvojici jazdiť nedá vôbec. Nejde mi do hlavy, prečo práve GT neumožňuje pretekať s kamarátom proti celému štartovému poľu, obzvlášť, keď je jeho AI všetko, len nie prepracovaná a náročne spracovaná. 

Recenzia: Gran Turismo Sport je graficky najkrajšou pretekárskou hrou s veľkým potenciálom do budúcna, no zozačiatku vás bude frustrovať
Zdroj: Polyphony Digital

Je jedno, či hráte na najnižšej alebo najťažšej obtiažnosti. Je jedno, či si vypnete asistentov a nastavíte si penalizácie. Na čelo pretekov sa dokážete prepracovať už behom pár kôl, čo je veľmi nemysliteľné, obzvlášť, ak má hra v názve REAL SIMULATOR. Gran Turismo Sport však nie je ozajstným simulátorom. Je to stredná cesta pre hráčov, ktorým príde Forza 7 príliš arkádová a Project Cars 2 príliš náročný a frustrujúci (takže som cieľovka). Zatiaľ čo v konkurenčnom PC 2 AI ignoruje dážď či sneh a jazdí takmer akoby ju nič nemalo rozhádzať, vy sa na trati neúmorne trápite. Aj preto som na PC 2 zanevrel. Príliš reálne a zároveň príliš nereálne, kedy bola AI doslova božstvom, ktorému sa niečo nepriaznivé stalo len málokedy. V GT Sport je to podobne, kedy AI veľmi nechybuje (z hľadiska pretáčania, šmykov, nedobrzďovania).

Mnohí recenzenti písali o zvýšenej agresivite AI, no ja som nič také nepochytil. Aj na najvyššej obtiažnosti autá nešli nikdy svojou maximálnou rýchlosťou a nevyužívali okná, ktoré som im schválne ponúkal. Taktiež jazdili v nezmyselných stopách, čo vám umožňovalo prebiehať úplne všade, či už v zákrute alebo na rovinke. Dokonca sa mi podarilo spôsobiť niekoľko havárii, dával som im náskok a vždy keď som sa dostal do čela, schválne som spadol do stredu poľa a skúšal, aké jednoduché je prepracovať sa späť na čelo. Verte mi, pri akýchkoľvek podmienkach sa v žiadnom prípade nezapotíte.

Recenzia: Gran Turismo Sport je graficky najkrajšou pretekárskou hrou s veľkým potenciálom do budúcna, no zozačiatku vás bude frustrovať
Zdroj: Polyphony Digital

Offline obsah je takmer žalostný, ponúka len pár tratí (aj tie si musíte odomykať v online režime) a niekoľko desiatok áut a chýbali mi aj reálne okruhy. Žiadne legendárne preteky v GT Sport zatiaľ nezažijete, aj keď je v ponuke Nürburgring, Brands Hatch, Willow Springs či Interlagos. Očakávam a dúfam, že v budúcich updatoch dostaneme nielen poriadne autá, ale aj známe okruhy. Zvyšných 13 (správne, v GT Sport sa nachádza len 17 okruhov) stvorilo štúdio Polyphony, pričom neskôr v hre naďabíte na ich ďalšie verzie. Ďalšie DLC budú pre životnosť hry kľúčové. Snáď na seba teda nenechajú dlho čakať. Mne osobne však absencia singleplayer obsahu neprekáža. Ideálne by aspoň bolo, keby sa dalo vstúpiť do Kampane aj bez pripojenia na internet a keby sa tak dala hrať aj ukladať.

Tohtoročná jeseň je prehustená ragingovými hrami. Forza, Project Cars, Dirt, WRC, Gran Turismo. Z predošle menovaných nesiahnem len na WRC, takže budem mať tých šampionátov a singleplyer obsahu plné zuby. A tu prichádza na rad Gran Turismo, ktoré ma neotravuje s tupou AI bez obmedzení, aké bežne na dráhe pôsobia len na vás. Vrhá všetkých na trať proti jazdcom z celého sveta a myšlienka je taká, že je len na vás, ako sa medzi nimi pretlčiete. To, že systém nefunguje, budeme riešiť o niečo nižšie, no tento krok Polyphony a Sony nesmierne kvitujem. Vážim si ich odvahy a verím, že toto je správne riešenie stereotypu z racingových hier. Akurát sa ešte musí značne vylepšiť a zmeniť prevedenie.

Recenzia: Gran Turismo Sport je graficky najkrajšou pretekárskou hrou s veľkým potenciálom do budúcna, no zozačiatku vás bude frustrovať
Zdroj: Polyphony Digital

Keď sa vám podarí pripojiť, bude to veselšie. Na začiatok vás hra zoznámi s Kampaňou. Nečaká vás však žiadny šampionát, ale jednoduché tréningové jednotky a úlohy, ktoré musíte splniť, aby sa vám odomkli ďalšie, spoločne s odmenami (autami). Začínate s pohýnaním a zastavením na vyznačenom mieste, končíte s náročnými okruhmi a rýchlostnými úsekmi, kedy nemôžete vyjsť z trate či naraziť do zvodidiel. V priebehu hrania prídete na to, že sa vás titul snaží naučiť jazdiť čiste a rýchlo, bohužiaľ, nerobí to od samého začiatku a v prvom rade vás neučí fair play a športovej etikete. V pretekoch totiž môžete narážať do súperov bez penalizácie, rovnako ako v celej Arkáde (režim voľnej jazdy). Penalizácie sa dajú nastaviť, ale nie sú povinné, a tak sa väčšina hráčov spozná s hrou, ktorá neskôr funguje oveľa inak. 

Reč je o Sport móde, Lobby a oficiálnych šampionátoch, ktoré sa začnú až v novembri. Zrejme kvôli dostatočnému času na vyselektovanie najšikovnejších a najčistejších jazdcov. Už teraz však vieme, že to tak ale v skutočnosti fungovať nebude. Poďme však pekne po poriadku. Než sa budete môcť pustiť do Sport módu, uvidíte dve inštruktážne videá o tom, ako sa máte správať na trati. Že ich veľké množstvo hráčov ignoruje aj takmer týždeň po launchi je už vec druhá, za ktorú hru predsa nemôžeme obviňovať. Alebo môžeme? Nuž, Polyphony mohlo urobiť rozhodne viac pre to, aby hráčov naučilo, ako majú dosiahnuť toho, že budú na trati vítaní, nie nenávidení. Problémom totiž je, že GT Sport nerozlišuje medzi tým, akým obetavým, učenlivým a fair hráčom/pretekárom ste. Čistých jazdcov schopných pretekať v oficiálnych šampionátoch sa snaží urobiť ako z hardcore hráčov, milovníkov simulantov, tak aj z casualov. Tí stále nepochopili, že toto nie je normálny multiplayer a že si v ňom nemôžete robiť, čo chcete.

Recenzia: Gran Turismo Sport je graficky najkrajšou pretekárskou hrou s veľkým potenciálom do budúcna, no zozačiatku vás bude frustrovať
Zdroj: Polyphony Digital

Ako som ale spomínal, hra to nikomu dostatočne nevysvetlí, a tak sú snaživí a čistí jazdci vhodení "do ringu" s nemehlami, tupcami a arogantnými... s prepáčením hovädami, ktoré vám svojím správaním na trati nielenže pokazia daný pretek, ale častokrát aj celý deň. Obzvlášť včera som sa na hranie hry nesmierne tešil, ušiel som slušnú kvalifikáciu a dostal sa na 6. priečku v štartovacej listine. Skoré dve zákruty som sa síce neriadeným strelám dokázal vyhnúť (prvé zákruty sú vždy smrteľné, väčšina pretekárov vzadu si totiž myslí, že nemá čo stratiť a tak zabúdajú, že sa dá brzdiť a "odstrkovanie" od iných vozidiel je tak na dennom poriadku), kvôli opatrnejšej jazde a brzdeniu som sa však prepadol o dve miesta. V poriadku, GT Sport nie je o víťazení z prvej priečky, možno to ďalší jazdci pochopili. Lenže ono nie, keďže o pár desiatok sekúnd na to som letel z trate a stratil 8 pozícii. To všetko, aby sa hráč za mnou dostal cezo mňa o stupienok vyššie. Väčšinou sa im to podarí skrz postrčenia odzadu (v zákrute to stačí, aby ste úplne stratili kontrolu a leteli von) či neslávne známe "odrážanie" od bokov vozidla v zákrutách, kedy prekabátite pretáčavosť, žiaľ, na úkor hráča, do ktorého ste vrazili. Len málokedy sa vám po takýchto kúskoch podarí nestratiť viac ako 1-2 pozície.

Čerešničkou na torte je agresivita jazdcov, ktorým nevadia hroziacie penalizácie za vybehnutie mimo trate. Ak ste čo i len trochu vyklonení z ideálnej stopy a poskytnete súperom pár centimetrov priestoru po boku zákruty, veľmi radi to využijú a z vnútornej strany vás vytlačia. Avšak, to, že niekto "získa" negatívne body alebo časovú penalizáciu vám osobne v preteku nijako nepomôže, keď ste kvôli nemu stratili niekoľko sekúnd, prinajhoršom aj pozícii. Čas sa totiž stále dobieha jednoduchšie než ako sa predbiehajú súperi, ktorí navyše občas zákerne blokujú, aj keď vedia, že sú pomalší a mali by vás prepustiť. K tomu by mali slúžiť blinkery, tie sú však takmer nevyužiteľné a irelevantné. Nielen kvôli správaniu hráčov, ale aj kvôli tomu, že málokto bude riskovať stratu koncentrácie pozeraním sa do spätných zrkadiel, či náhodou niekoho nebrzdí. V konečnom dôsledku tak veľmi nie je veľmi triedenie jazdcov vidieť ani po takmer týždni.

Práve to malo byť náplasťou za fakt, že prídete o pár pozícií kvôli iným jazdcom a ich "bodyčekom". Ale keďže tak utrpíte len vy a jemu sa to prepečie, zachytí vás veľký hnev a pocit neférovosti. To je trochu problém, keďže o férovosti a fair-play hovorí jadro hry. Opak je však pravdou, poctiví jazdci trpia a hra tých "zlých" nijako vážne netrestá, nenapomína ani nepoučuje, že sa to takto jednoducho robiť nemá. Preteká niekto celý okruh agresívne a mimo pravidiel? Nech ho systém vyhodí zo serveru, prípadne mu po ukončení akutálneho preteku zakáže na hodinu jazdiť v Sport móde. Riešení je skutočne mnoho, Polyphony však zvolilo najhoršie - nerobiť nič a dúfať, že hráči sami pochopia, aké dôležité a zábavné je jazdiť čisto. Všetkým nám je tu jasné, aké naivné toto rozhodnutie bolo. 

Recenzia: Gran Turismo Sport je graficky najkrajšou pretekárskou hrou s veľkým potenciálom do budúcna, no zozačiatku vás bude frustrovať
Zdroj: Polyphony Digital


Takto to v online pretekaní v hre funguje bežne. Sčasti je to chyba neprispôsobivých a nepoučiteľných jazdcov, sčasti za to môže Polyphony. Ako? Vysvetlím. Launch hry zameranej na online služby je nesmierne dôležitý. Veľa hráčov sa počas prvého týždňa-dvoch rozhodne, či pri GT Sport ostane. A ja už teraz viem, že ich tak veľa neučiní aj napriek tomu, že majú skills a snažia sa jazdiť čiste. Odradia ich totiž ostatní hráči, ktorí jazdia ako burani, narážajú do vás, frustrujú vás a prakticky vám kazia ako náladu, preteky, tak aj váš Driver Rating. V multiplayeri totiž okrem postupného levelovania (za čo dostávate odmeny) stúpate (a klesáte) aj v dvoch ďalších ukazovateľoch. Jedným z nich je hodnotenie vašich vodičských schopností, ktoré klesá alebo stúpa na základe vašich výkonov na trati, druhým je hodnotenie správania hráčov počas pretekov. Ako to celé mohlo Polyphony vyriešiť?

Na začiatok tak, že by jazdcov naučilo a viedlo k čistému jazdeniu celý čas. Pravý opak však robí kampaň hneď v niekoľkých cvičeniach a úlohách, ako i v každom preteku, kedy máte obiehať AI. Dve krátke videá o tom, že sa máte na trati správať slušne takých jazdcov nemajú šancu vychovať, či už sa snažia alebo nie. Gran Turismo nás malo už v prvých kilometrov učiť, ako sa bude súťažiť v režime Sport, čo sa smie a čo sa bude trestať. Taktiež už mohlo počas povinných pretekov, cvičení a pod. pomaly určovať jazdcom ich vodičský rating a rating správania sa na trati. Takto začali všetci pokope, čo pri launchi a prakticky stále aj po pár dňoch znamená bordel na trati a neférový matchmaking.

Recenzia: Gran Turismo Sport je graficky najkrajšou pretekárskou hrou s veľkým potenciálom do budúcna, no zozačiatku vás bude frustrovať
Zdroj: Polyphony Digital

Tiež by som na tom bol s obomi ratingami výrazne lepšie, ale to, že vás niekto na trati odrazí a zničí vaše šance na úspech má dopad nielen na váš rating správania (občas sa mi stalo, že narazenie do mňa súperom hra evidovala presne naopak, a teda, že som do neho narazil ja). Tým, že sa prepadnete o pár priečok docielite aj to, že vás hra nevníma ako šikovného jazdca a znižuje sa vám aj Driver rating. Pripravte sa, že vás GT Sport bude frustrovať ako žiadna iná hra, nervozitu si totiž nemôžete liečiť ani rage quitmi. Zatiaľ čo vo FIFE prehráte zápas, v GT Sport vám klesnú ratingy. Pokojne sa tak v množstve pretekov stanete fackovacím panákom, ktorí za nič nemôže a snaží sa jazdiť čisto, no znížia sa mu oba levely a na konci kola pri vyhodnotení ho ostatní hráči budú vnímať ako nevhodného a buranského jazdca, keďže sa ukazujú ako penalizácie, tak celková farba správania sa počas celého preteku (zelená je dobrá, oranžová zlá). Že som nesmierne vyčerpávajúci? Nuž, to je Gran Turismo Sport v praxi, takže sa pripravte na podobné pocity. 

Bohužiaľ, to, čo malo rozdeľovať komunitu na slušných hráčov a naopak takmer vôbec nefunguje. Príklady v tomto príde hovoria za všetko, a tak: Narazia do vás, vy vyletíte z trate a dokonca dostanete penalizáciu kvôli nečistej jazde (toto je jedno z najväčších WTF rozhodnutí systému a jeho programátorov, kedy vás hra prakticky trestá za surovosť hráča, ktorý do vás vrazil). Následne stratíte tvrdo vybojované priečky v popredí, začnete byť nervózni, prípadne nepozorní a prepadávate sa aj naďalej, prípadne nechtiac kazíte hru iným, keďže sa snažíte dostať späť. A čo vinník? Jemne sa mu zrazí zo správania. To, že niekomu práve pokazil celý pretek a jeho snahu v kvalifikácii už hre akosi nevadí. Miesto banovania hráčov priamo z pretekov tak hra nesmierne pomalými krokmi triedi matchmaking pre slušnejších a menej slušných jazdcov. 

Recenzia: Gran Turismo Sport je graficky najkrajšou pretekárskou hrou s veľkým potenciálom do budúcna, no zozačiatku vás bude frustrovať
Zdroj: Polyphony Digital

Systém jednak trestá nesprávnych ľudí, jednak sú tresty neprimerané a chybou je aj to, že nevidíte, ako veľmi ste boli potrestaní. Zatiaľ čo v menu môžete vidieť váš progres jazdeckých schopností a ranku, správanie hráča je len označené písmenami od A až po E (rovnako tak označenia fungujú aj pri jazdeckom ratingu). Neviete teda, či ste blízko postupu vyššie alebo zostupu nižšie a taktiež, ako veľmi vám ublíži jemné postrčenie auta pred vami, ktoré začalo brzdiť príliš rýchlo (bohužiaľ, sem-tam sa stane, že menej skúsení jazdci začnú brzdiť tam, kde vy idete stále na plný plyn a zákruty viete pekne vybrať, a tak do neho narazíte, za čo dostanete body dole a skutočne za to nemôžete) a ako veľmi vám rating zníži odpálenie jazdca z trate. 

Zatiaľ to pre Gran Turismo Sport v mojej recenzii vôbec nevyzerá dobre. Aj preto vás možno prekvapí, keď prehlásim, že je to kvalitný pretekársky titul s návykovou hrateľnosťou a zábavným jazdným modelom. Nie je to čistokrvný simulátor, no hra vám len málokedy odpúšťa chyby a napríklad takú kvalifikáciu môžete reštartovať už po malom pretáčaní či šmyku. Automaticky strácate dôležité tisíciny sekundy, ktoré vyústia vo vaše umiestnenie a štartovacej listine niekde v strede. A to znamená agresívnych jazdcov. A vy už vďaka predošlým odsekom dobre viete, čo to znamená. 

Podstatné ale je, že pocit z jazdy je neopísateľný. Vyskúšal som si aj novú Forzu, dlhý čas som venoval PC 2, no najviac som sa jazdením bavil bezpodmienečne pri Gran Turismo Sport, a to je kľúčové. Hra vás totiž dokáže vtiahnuť a zabaviť aj na niekoľko hodín a vy sa skutočne nebudete vedieť dočkať, kedy si znova zasúťažíte a budete sa snažiť zlepšovať svoje kvalifikačné časy, respektíve svoje ratingy. Hra je široko prístupná masám, no náročnejšie to už je s jej spoznaním a držaním sa pravidiel, takže vám skutočne nedokážem povedať, koho baviť bude a koho nie. Veľa záleží aj od toho, akých hráčov stretnete v Šport móde či Lobby, kde si môžete vytvárať vlastné preteky či pripájať sa do už vytvorených. Zatiaľ je situácia mierne nepriaznivá, keďže sa hráči len s hrou spoznávajú a chvíľu potrvá, než sa tí najhorší a neféroví vyselektujú, čo je dosť iritujúce a Polyphony by malo skutočne viac trestať jedincov porušujúcich pravidlá.

Recenzia: Gran Turismo Sport je graficky najkrajšou pretekárskou hrou s veľkým potenciálom do budúcna, no zozačiatku vás bude frustrovať
Zdroj: Polyphony Digital

Ak sa tak stane, Gran Turismo Sport bude dlhodobou trvalkou s podporou šampionátov a množstva veľkých turnajov, na ktoré sa už nesmierne teším. Bál som sa hodnotiť hru pri launchi a bojím sa aj teraz. Ideálne by bolo počkať ešte nejaké tie dva týždne a hru zrecenzovať až vtedy, no nebolo by to fér voči akejkoľvek inej hre. V mojich očiach Polyphony Digital launch tohto nesmierne ambiciózneho projektu nezvládlo, no v žiadnom prípade na nich nezanevriem. 

Práve naopak, v Gran Turisme ešte pár hodín strávim a budem sledovať, ako sa vývojárom darí hru ladiť a vylepšovať podľa spätnej väzby hráčov. Skutočne sa tu skrz niekoľko updatov dá spraviť racingová hra bez konkurencie. Myšlienka je totiž skvelá a dovolím si tvrdiť, že revolučná, aj keď na ňu možno veľa hráčov nekývne. Množstvu z nich sa ale páči koncept a nesmierne si užívajú samotné jazdenie. Jazdný model je totiž vyšperkovaný do detailov, nie je jednoduchý, práve naopak, je náročný, no hráča za jeho snahu odmení a pri skvelom kole či preteku ako takom sa občas cítite ako po prejdení náročného sektoru v hardcore hrách či souls sérii. A pritom je to stále zábavné a k tomu ešte aj krásne. 

 
Síce musím prejsť Horizon ešte raz na 4K telke s HDR, avšak myslím, že práve aktuálny diel legendárnej automobilovej série robí najlepšiu reklamu PS4 Pro a HDR ako takému. Vizuál je skutočne odzbroujujúci, farebná škála je s HDR bezkonkurenčného a častokrát nebudete chápať, ako je možné, že takto vyzerá hra na súčasnú generáciu. Na rozmazané či nízke textúry objektov v diaľke či okolí trate sme v tomto žánri zvyknutí, no a aj keď to Sport nerobí dokonale, jednoznačne je na tom v porovnaní s konkurenciou najlepšie, rovnako ako s nasvietením, tieňmi v reálnom čase a detailmi. Zatiaľ čo Forza udrie s rovno 700 automobilmi, Sport ich ponúka "len" 160, čo dalo vývojárom možnosť vyhrať sa s nimi do maximálnych detailov. A že sa to aj vyplatilo. Povedzme si úprimne, väčšina z nás si nevyskúša ani viac ako tých 60 či 100 áut, takže by nám ich viac bolo aj zbytočných (a že ešte prídu formou bezplatných DLC). Našťastie sa Polyphony poučilo, keďže GT 6 oplývalo vozovým parkom s vyše 1 000 druhmi áut, aj keď popravde, množstvo z nich bolo len upravenými modelmi toho istého typu. Všetky automobily sú tak v GT Sport detailne spracované, či už hovoríme o interiéri alebo exteriéri. Presvedčiť sa môžete na obrázku nižšie.

Recenzia: Gran Turismo Sport je graficky najkrajšou pretekárskou hrou s veľkým potenciálom do budúcna, no zozačiatku vás bude frustrovať
Zdroj: Polyphony Digital

A aby toho nebolo málo, môžete si vychutnať ešte krajšie replay zábery v 60FPS (to tu v racingovkách dlho nebolo). Ak zajazdíte čisté preteky, budete sa svojou jazdou kochať ešte veľmi dlho. Už teraz vznikajú skutočne okúzľujúce zábery a gify, na ktoré množstvo hráčov len zúfalo slintá. Podobne krásne zábery sa dajú vytvoriť v editore fotografií. Ten prešiel výrazným upgradom a môžete v nich vytvoriť profesionálne vyzerajúce fotografie behom pár minút. Niektoré takéto Scapes, ako ich hra nazýva, sa rovnako ako pár záberov z hrania po zdieľaných po internete približuje fotorealistickému grafickému spracovaniu. Celé je to zabalené v intuitívnom a modernom menu. Užívateľské rozhranie je básničkou samou o sebe.

Dlho som sa nad tým zamýšľal a vždy som ho v myšlienkach dokázal označiť hlavne ako profesionálne. Hra je nádherná od samotného spustenia až po svoj koniec. A aj keď konkurenčné tituly oplývajú pár vylepšenými vizuálnymi aspektmi (napríklad taká Forza a jej rozlíšenie a detaily textúr z blízkosti je niečo, čo sa vďaka Xbox One X ešte len umocní), celkovým víťazom je bezpochyby Gran Turismo Sport. To vás očarí v každom smere, či už ide o in-game, replay, Scapes alebo čokoľvek iné. Sú to skutočné vizuálne orgie. Tu som chcel použiť pár vlákien a obrázkov/gifov z Neogafu, bohužiaľ, ako mnohí iste viete, toto fórum nás len pred pár hodinami pravdepodobne navždy opustilo.

Nikdy mi podobné obrázky nešli, ale jednoduchosť Scapes dovolilo aj mne behom 3 minút vytvoriť takýto záber. Určite v ňom aj vy strávite množstvo času.

Recenzia: Gran Turismo Sport je graficky najkrajšou pretekárskou hrou s veľkým potenciálom do budúcna, no zozačiatku vás bude frustrovať
Zdroj: Polyphony Digital

Čo sa celkovej technickej stránky týka, hra je nesmierne vyvážená. Môžete si síce vybrať medzi vyšším rozlíšením a plynulým FPS, no tie sa držia na 60FPS takmer na 100%. Celkom určite ide o jednu z najstabilnejších hier súčasnosti, a to aj keď si vyberiete vyššie rozlíšenie, takže v tomto prípade skutočne neváhajte. Séria GT bola odjakživa slabšia v zvukovom prevedení. Dokonca sa zašlo až tak ďaleko, že hráči začali žartovať a prirovnávať autá v GT k vysávačom. Ja som rád, že v Sport si dali vývojári záležať oveľa viac a aj keď to nie je na úrovni Project Cars 2 a možno ani Forzy, zvuková stránka je kvalitná. Hra mi za ten čas nespadla ani raz, no 2-3x vypadla sieť, neuložil sa mi postup a tak ďalej. Ostáva nám len veriť, že so servermi to do budúcna bude oveľa stabilnejšie. 

Gran Turismo Sport považujem za revolučný projekt v žánri, ktorý momentálne pôsobí viac ako online služba pretekania než ako plnohodnotná hra. Toto vnímanie je však asi len počiatočné, keďže hra tu vo svojej forme nemá konkurenciu. Je zábavná, návyková a prístupná širokým masám hráčov, takže sa nemusíte báť, že by ste ju nezvládli. Pre tých slabších jazdcov ponúka množstvo asistentov, zatiaľ čo pre tých skúsenejších dokáže vytvoriť veľké množstvo výziev. Je len na vás, čo viac preferujete. V každom ohľade sa ale kráľovsky zabavíte a naplno si vychutnáte pocit z jazdenia, ktorý je v GT Sport najlepší. Poteší vás úžasné užívateľské rozhranie, vytváranie nádherných záberov z hry, miestami až fotorealistické grafika, rýchle menu bez bugov či zdĺhavého načítavania a ďalšie bonusy, ako napríklad múzuem automobiliek či rozsiahle informácie o autách, a to všetko v češtine. Lokalizácia je tu skutočne plusom, rovnako ako možnosť nastavenia si množstva aspektov ovládania auta či pravidiel. Úrovne project Cars 2 to nedosahuje ani zďaleka, no menej nároční hráči budú určite spokojní.

Recenzia: Gran Turismo Sport je graficky najkrajšou pretekárskou hrou s veľkým potenciálom do budúcna, no zozačiatku vás bude frustrovať
Zdroj: Polyphony Digital

Bohužiaľ, perfektnú myšlienku a jej realizáciu podkopávajú hráči, ktorí sa zatiaľ nevedia správať a výrazne vám kazia zážitok z hrania. Do budúcna sa to snáď upraví a rovnako tak sa prerobí systém penalizácií a hodnotenia oboch ratingov, dovtedy sa však hráči musia zmieriť s tým, že budú neprávom negatívne ohodnotení a pripravení o skúsenosti, in-game peniaze, hodnotenia v ratingoch a aj nervy. Polyphony Digital prišlo na trh s veľmi odvážnym projektom a mňa ním nesmierne potešili. Tých singleplayer pretekárskych titulov je totiž neuveriteľne veľa a ja som rád, že medzi nimi táto legenda vyčnieva.

Škoda, že naplno nenaplnila svoj potenciál a má svoje muchy, v konečnom dôsledku však hovoríme o veľmi dobrej hre, ktorá sa ešte viac zlepší skrz updaty a neskoršiu selekciu jazdcov na slušnejších/lepších a naopak. A ja sa na to obdobie veľmi teším, len dúfam, že nepríde príliš neskoro. Dovtedy udeľujem Gran Turismo Sport veľmi slabých 8/10 s tým, že sa to hodnotenie do budúcna možno ešte zvýši, po vydaní to však vyššie vytiahnuť nedokážem. Nejde pritom ani tak o číselné hodnotenie. Možno by som tomu GT Sport predsa len mal udeliť 7,5/10, no keby ste sa ma spýtali, akú pretekársku hru by som si tento rok zahral najradšej, Kazunori Yamauchi ako CEO Polyphony by bol mojím výberom nadšený. Snáď vám do konca tohto mesiaca zreferujem, ako je na tom Online/Lobby/Sport mód a či sa niečo na tratiach zmenilo. Dovtedy buďte trpezliví a snažte sa jazdiť často. Hra vás za to odmení a budete sa cítiť úžasne, aj keď skončíte na 7. pozícií. Avšak, nikomu (vrátane seba) pritom nepokazíte hru. A to je predsa to najdôležitejšie, aby sme sa všetci zabávali a užívali si to.

PS: Zmena tratí na Daily Races len raz týždenne je pre mňa v Sport móde veľkým, ale veľkým sklamaním. Nakoniec, vidí to tak azda každý hráč na planéte, nehovoriac o tom, že ovál ani rátať nemôžeme, a tak sú tam len dva okruhy.

PS2: Snáď sa čoskoro pridá aj dážď. Absencia dynamického počasia hre v celkovom hodnotení taktiež nepomáha, rovnako ako nemožnosť vybrať si na niektorých tratiach noc.

Priemerné hodnotenie čitateľov
Tvoje hodnotenie
Aké hodnotenie by si dal ty?
Zobraziť výsledky
Skryť výsledky
0/10
Domov
Zdieľať
Diskusia