Obrovské množstvo klasík a kvalitných filmov , ktoré ani po rokoch nestratili svoje čaro.
Naša nová rubrika You must watch pokračuje a my sme pre vás tentoraz vybrali to najzaujímavejšie z 30. rokov. V tej dobe kinematografia kvitla nevýdaným spôsobom a rodilo sa jedno nezabudnuteľné dielo za druhým. V našom výbere vás chceme upozorniť práve na snímky, ktoré by ste nemali minúť. Nie je to žiadny rebríček, iba výber, takže budeme radi ak nám svojimi tipmi prispejete aj vy.
Na západe nič nové (All Quiet on the Western Front, réžia: Lewis Milestone, 1930)
Nečitatelia Remarquovej slávnej knihy budú mať možno trochu problém s orientáciou v postavách (hlavne v úvode), no strhujúce akčné scény dokážu zaraziť do sedačky aj po rokoch. Ešte lepšie však fungujú komorné ľudské momenty, metaforicky zobrazujúce nezmyselnosť konfliktu. Víťaz Oscarov za najlepší film a réžiu.
Vrah medzi nami (M., réžia: Fritz Lang, 1931)
Mrazivý krimi thriller o vrahovi detí má už dlhú dobu status kultovej klasiky, ktorú by mal každý milovník pohyblivých obrázkov vidieť. Unikátna forma od tvorcu Metropolisu a strhujúci príbeh fungujú na viacerých úrovniach. Čerešničkou na torte je herecký výkon ružomberského rodáka Petera Lorra.
Milion (Le million, réžia: René Clair, 1931)
Francúzska komédia má spád, vie, kam kráča a dočkáme sa aj kúzelnej romantickej scény v divadelnej scenérii. Možno by sa dal príbeh zakončiť viac elegantne, pretože cesta k finále je každému jasná, no to je iba malá vada na kráse. V každom prípade, princípy nemej grotesky vo zvukovom filme tu výborne fungujú. Podobne ako u bratov Marxovcov.
Tarzan, syn divočiny (TarzanThe Ape Man, réžia: W.S. Van Dyke, 1932)
Prvá zvuková a dlhé roky najpopulárnejšia verzia o legendárnom hrdinovi. Svoju tvár mu prepožičal dvojnásobný olympijský víťaz v plávaní Johnny Weissmuller. Obrovský finančný úspech znamenal množstvo pokračovaní a obrovský kult. Tradičná dobrodružná zábava v Hollywoodskom balení možno starne, no stále spoľahlivo baví.
Zjazvená tvár (Scarface, réžia:HGoward Hawks, 1932)
Životom Al Caponeho inšpirovaný projekt sa snažil otvorene vzbudiť pozornosť a otvoriť debatu o tom, čo sa dialo v uliciach, a to primárne mesta Chicaga. Namiesto agitky proti násiliu však vznikla drsná a mimoriadne kvalitná gangsterka, ktorá mala vo svojej dobe značné problémy s cenzúrou. Mali by ste vidieť, aj keď poznáte populárnejší remake.
Kačacia polievka (Duck Soup, réžia:Leo McCarey, 1933)
Bratia Marxovci patria k najslávnejším komikom zlatej éry Hollywoodu. A tento počin patrí k ich najzábavnejším a zároveň aj najmenej typickým. Kvarteto komediantov sa totiž väčšinou závažnejším témam vyhýbalo. Tu však svojmu tradičnému repertoáru pridalo aj politickú satiru. Tá má síce ostré hrany, no v prvom rade sa tu vsádza na bláznivé humorné scénky, ktoré stále dokážu poriadne rozvibrovať bránicu.
Obludy (Freaks, réžia: Tod Browning, 1932)
Skupinka fyzicky handicapovaných ľudí vystupuje ako atrakcia v cirkuse. Vďaka svojmu výzoru sa dostávajú do konfliktov spôsobených predsudkami a neschopnosťou zdravých jedincov akceptovať ich odlišnosť. Pôsobivá hororová dráma vyvolala vo svojej dobe mnoho kontroverzie. A to nielen po tematickej stránke. Predstavitelia hlavných hrdinov boli totiž skutočne telesne postihnutí a mnoho divákov nedokázalo tento fakt rozdýchať.
King Kong (réžia: Merian C. Cooper, Ernest B. Shoedsack, 1933)
Príbeh King Konga určite všetci poznáte z rôznych remakov, originál je však len jeden. A je neprekonateľný. Na svoju dobu revolučné triky už teraz síce pôsobia archaicky, no príbeh dokáže strhnúť doteraz. Skvelé tempo od začiatku do konca nenechá vydýchnuť a pred očami sa vám odohrá fantastická dobrodružná jazda.
Stalo sa jednej noci (It Happened One Night, réžia: Frank Capra, 1934)
Frank Capra bol génius a z jeho dielne vyšla aj táto nesmrteľná klasia plná humoru a neodolateľnej romantiky. Ústredné duo je skvelé a ich cesta znamenala pre tvorcov okrem veľkého finančného zisku aj jedno prvenstvo v oscarovej histórii. Ako prvý získal všetkých päť hlavných ocenení. Odvtedy sa to podarilo iba Mlčaniu jahniat a Preletu nad kukučím hniezdom.
Frankensteinova nevesta (Bride of Frankenstein, réžia: James Whale, 1935)
V minulom tisícročí nebolo bežné, aby pokračovanie prekonalo kvalitou aj ohlasom originál. Pár príkladov sa však našlo a tento skvost medzi ne patrí. Scény, ako stretnutie so slepcom alebo úžasné finále s titulnou postavou sa už dávno stali legendami a patria k najslávnejším momentom nielen samotného žánru.
Triumf vůle (Triumph des Willens, réžia: Leni Riefenstahlová, 1935)
Jeden z najkontroverznejších titulov kinematografie. Celovečerná reportáž zo stretnutia NSDAP ukazuje, že Leni Rieffenstahlová mala mimoriadne filmárske oko. Bohužiaľ ho využívala k propagácii Hitlerovej politickej strany. Monumentálne výjavy sú mrazivé, no z filmárskeho hľadiska fascinujúce. Vizuálna inšpirácia pre množstvo tvorcov a z historického hľadiska mimoriadne smutné dielo, ukazujúce zneužitie média k zmanipulovaniu más.
Bol som lynčovaný (Fury, réžia: Fritz Lang, 1936)
Prvý americký projekt kultového tvorcu je príbehom muža neprávom obvineného z vraždy dieťaťa. Sfanatizovaný dav sa ho chystá lynčovať a šanca na prežitie je malá. Vynikajúci, myšlienkovo mnohovrstevný scenár, podporený sústredenou réžiou ponúkol Spencerovi Tracymu ďalšiu skvelú hereckú príležitosť, ako sa zapísať do hviezdneho neba. Nominácia na Oscara za najlepší scenár.
Snehulienka a sedem trpaslíkov (Snow White and the Seven Dwarfs, réžia: David Hand, 1937)
Prvý celovečerný animák je producentským dielom Walta Disneyho. Smršť gagov, nezabudnuteľnch postáv, muzikálových výstupov a svižného deja je rovnako fantastická ako v dobe svojho vzniku. Kto túto klasiku ešte stále nevidel, je najvyšší čas to napraviť. Je to totiž iba otázkou času, kedy štúdio oznámi hraný remake.
Veľká ilúzia (Le Grande Ilusion, réžia: Jean Renoir, 1937)
Zo zajateckých táborov vzniklo mnoho filmových klenotov. A tento patrí medzi najvýraznejšie. Bez jedinej bojovej scény sa mu podarilo zobraziť hrôzy aj absurdnosť prvej svetovej vojny v časoch, keď na dvere ešte iba klopala tá druhá. V mnohých ohľadoch progresívne dielo a prvý neanglicky hovorený kandidát v boji o Oscara za najlepší film.
Leopardia žena (Bringing up Baby, réžia: Howard Hawks, 1938)
Jedna z najslávnejších screwball komédií vyniká diabolským tempom a skvelými hereckými výkonmi legendárnej dvojice: Šarm Caryho Granta, emancipovanosť Katharine Hepburn a komediálny talent oboch tu boli zúžitkované na jednotku. Vo svojej dobe komerčný prepadák, v súčasnosti nesmrteľná klasika, pri ktorej moderné komédie blednú závisťou.
Cesta do hlubin študákovy duše (réžia: Martin Frič, 1939)
Domáca klasika. Pravidelné televízne reprízy jej neubrali nič na pôsobivosti ani vtipe. S veľkým srdcom vyrozprávaný príbeh zo školských lavíc patrí k tomu najlepšiemu a najkrajšiemu, čo u nás v predvojnovom období vzniklo. Pokiaľ vám nevyhovuje prílišná bláznivosť Vlastu Buriana, tak tu je výborná náplasť na zamilovanie sa do do československej kinematografie.
Búrlivé roky (Roaring Twenties, réžia: Raoul Welsch, 1939)
Epický príbeh o priateľstve, loajalite a drsných rokoch prohibície. V hlavnej úlohe exceluje James Cagney a takisto sa tu mohol prvýkrát výraznejšie predviesť Humphrey Bogart. Výborne vyrozprávaná a moderne natočená gangsterka možno nepatrí k najslávnejším počinom vo svojom žánri, no kvalitou mnoho svojej populárnejšej konkurencie poráža.
Juh proti Severu (Gone with Wind, réžia: Victor Fleming, 1939)
Príbeh Rhetta Butlera a Scarlett O´Hara je dielom ukazujúcim možnosti vtedajšej veľkofilmovej tvorby. Láska, vášeň, osudovosť, násilie, ale aj veľká dávka humoru v prvotriednom hollywoodskom balení. Nesmrteľná klasika, držiteľ 8 Oscarov a podľa inflácie najúspešnejší film v dejinách, bez reálnej šance o toto prvenstvo prísť.
Pán Smith prichádza (Mr. Smith Goes to Washington, réžia: Frank Capra, 1939)
Mladý idealistický senátor sa vo Washingtone dostane do konfliktu s korupciou vo vysokej politike. A rozhodne to nenechá bez povšimnutia. V súčasnosti už trochu naivný, ale takisto, bohužiaľ, stále veľmi aktuálny film, ktorého príbeh sa môže odohrávať hocikde. Krásna klasika a súčasne jeden z najlepších a najmilovanejších filmov histórie s niekoľkými fantastickými scénami.
Čarodejník zo zeme Oz (Wizard of Oz, réžia: Victor Fleming, 1939)
Slávna, kultová a dodnes citovaná legenda. Za morom túto rozprávku nadšene hltá už množstvo generácií a je ešte väčším kultom, než v našich končinách napr. taký Mrázik. Roztomilý muzikál pre deti každého vetu sa u nás nemôže spoliehať na nostalgickú hodnotu, s ktorou funguje už dekády na novom kontinente, no zhliadnuť by ste ju mali. Už len kvôli nesmrteľnému songu Somewhere Over the Rainbow.
Bonus: Zem spieva (réžia: Karol Plicka1933)
Populárny televízny program si ukradol svoj názov práve z tohto diela. Dokumentárna pocta slovenskému folklóru v tej najkrajšej podobe. Krásne zábery na našu krajinu a zvyky, na ktoré by sme nemali nikdy zabudnúť. Pretože sú naše a nesmieme si ich nikdy vziať. Aj napriek pomalšiemu tempu, povinnosť pre každého Slováka.
Samozrejme sa nám do výberu nepodarilo dostať všetko, čo sme chceli. V 30. rokoch sa urodilo mnoho skvelých diel a za spomenutie stoja minimálne ešte Útek z raja (1932),Upír alebo Podivné dobrodružstvo Davida Graye (1932), Záveť doktora Mabuse (1933), I Am a Fugitive from a Chain Gang (1932), Neviditeľný muž (1933), Nahá pravda (1937), Zmiznutie starej dámy (1938), Holiday (1938) alebo z domácich klasík Tri vajcia do skla (1937) a Ducháček to zařídí (1938). Dúfame, že sme vás inšpirovali a čoskoro sa stretneme pri klasikách z ďalšej, rovnako nabitej dekády.
Koľko z vybratých titulov ste videli a ktorý máte najradšej?