Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
31. mája 2017, 12:07
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Project One bude hyperšport, aký tu nemá obdoby. AMG chystá cestné auto s technikou z F1!

TECH MERCEDES-BENZ
Uložiť Uložené

Oslava 50. výročia AMG sa zjavne odohrá v nevídane veľkom štýle.

Je tomu už relatívne dlho, čo Mercedes-Benz, alebo teda lepšie povedané Mercedes-AMG avizuje oslavným modelom na margo svojho 50. výročia vstup do najvyššej elity hyperšportov. Ba čo viac, nielen kompetentní, ale aj zákulisné správy hovoria o tom, že sa chystá niečo naozaj veľké, niečo extra a niečo, čo tu doposiaľ nikdy nebolo. Ono, obdobného ospevovania či hypovania noviniek sme svedkami nielen v automobilovom svete pomerne často, najnovšie informácie priamo zo strany samotnej značky ale začínajú naznačovať, že automobilový svet sa už čoskoro dočká niečoho naozaj mimoriadne špeciálneho. Asi už viete, že reč je o jedinečnom počine Project One, o ktorom sa v kuloároch zvykne hovoriť aj ako o P1-ke. Ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať, spojitosť s britským hyperšportom pritom nie je len v názve, ale hlavne v špecifickej technike, i keď, v konečnom dôsledku je pravda, že inžinieri z nemeckého Affalterbachu zašli podstatne ďalej. Niet divu, veď vrcholné exkluzivitky s trojcípou hviezdou v znaku boli vždy v časoch svojho predstavenia obrovskými a bezkonkurenčnými senzáciami.

Odporúčané
Mercedes-AMG predstavil svoje športové SUV v novej hybridnej verzii, ktorá sľubuje vyšší výkon a nižšiu spotrebu Mercedes-AMG predstavil svoje športové SUV v novej hybridnej verzii, ktorá sľubuje vyšší výkon a nižšiu spotrebu 24. októbra 2023, 15:30

Lenže v momente, kedy Mercedes začal hovoriť o plnohodnotnej technológii z Formule 1 v aute, ktoré má mať cestnú homologizáciu a spôsobilosť sa pohybovať na verejných komunikáciach, sa do Projectu One začala upriamovať ešte väčšia pozornosť. Technológie alebo niektoré konkrétne prvky z F1-ky už v sériových autách nájdeme nejaký ten rôčik, viete si ale predstaviť, že by sa v produkčnom automobile nachádzal originál pohonný agregát z formule? Áno, presne taký sériový "automobil" sa chystá AMG o niekoľko mesiacov predstaviť, a to v takom rozsahu, aký by ste nečakali. Srdcom nemeckej P1-ky bude naozaj preplňovaný 1,6-litrový šesťvalec, zďaleka sa však o pohon nebude starať sám. Na povrch totiž prenikli informácie o tom, že chystaný hyperšport bude vo svojich útrobách schovávať až 5 motorov! Už v tomto momente sa bavíme o nevídanej pohonnej sústave, veď doterajším rekordérom v tejto disciplíne bola Honda NSX - každé koleso jej prednej nápravy poháňa osobitný elektromotor, zatiaľ čo vzadu ide o kombináciu spaľovacej jednotky a ďalšieho elektromotora. AMG však zachádza ešte ďalej.

 

Project One bude hyperšport, aký tu nemá obdoby. AMG chystá cestné auto s technikou z F1!
Zdroj: www.motorauthority.com

Kde sa pätica motorov ukrýva a na čo poslúži? Srdcom budem pochopiteľne spomínaná V6-ka s objemom 1,6-litra a výkonom 529 kW / 720 koni! To, že ide skutočne o motor z F1-ky, napovedá aj skutočnosť, že točiť bude schopný až 11-tisíc otáčok za minútu! Samozrejme, kvôli snahe o zvýšenie výdrže a spoľahlivosti má jednotka upravené valce a kľukový hriadeľ, ide ale typ motora, ktorý v roku 2015 poslúžil Lewisovi Hamiltonovi pri zisku titulu. Druhý motor zastupuje elektromotor s výkonom 80 kW / 109 koní, jeho úlohou je však "len" roztáčať turbodúchadlo bez ohľadu na otáčky šesťvalca. Turbodiera bude teda pre Project One veruže neznámou. Sám Philipp Eckert, technik z Mercedes-AMG GmbH, hovorí doslova o úplne nulovej turbodiere a okamžitej odozve na plynový pedál. Ťažko sa dá tomu takto na prvé počutie veriť, na druhú stranu, vyše 100-koňové motory dnes dávajú do pohybu celé autá, nie len ich turbá. Ďalší elektromotor, tentokrát s výkonom 120 kW / 163 koni, je integrovaný priamo na kľukový hriadeľ, kde dopomáha k akcelerácii a zároveň slúži na rekuperáciu kinetickej energie pre brzdení. Posledná dvojica elektromotorov, v oboch prípadoch s výkonom ďalších 163 koní, sa nachádza oddelene na predných kolesách, ktoré nezávislo podľa potrieb roztáčajú a zároveň aj brzdia rekuperáciou.

Odporúčané
Vyskúšali sme vynovený Mercedes GLE v dvoch verziách. Bezkonkurenčný plug-in hybrid a krásne AMG s parádnym zvukom Vyskúšali sme vynovený Mercedes GLE v dvoch verziách. Bezkonkurenčný plug-in hybrid a krásne AMG s parádnym zvukom 23. októbra 2023, 12:30

Vo výsledku tak bude pohonné ústrojenstvo disponovať kombinovaným výkonom viac než 1000 koní a zároveň, vďaka špecifickému pohonu všetkých štyroch kolies, budú poruke široké možnosti vektorovania krútiaceho momentu. Nielen kvôli snahe o perfektné rozloženie hmotnosti budú 100-kilogramové lithium-ionové akumulátory umiestnené v podlahe za prednou nápravou. Veľký otáznik vysí nad váhou. 5-motorové ústrojenstvo s hmotnosťou na úrovni približne 420 kilogramov totiž nie je zďaleka všetkým, čo bude súčasťou celku. S najväčšou pravdepodobnosťou celková hmotnosť presiahne hranicu 1300 kilogramov. To je síce pomaly dvojnásobok "štandardných" monopostov, treba však brať na zreteľ, že pokiaľ má ísť o vozidlo homologizované pre bežné cesty, niekde sa to musí proste odzrkadliť. Jednotlivé motory budú navzájom spolupracovať pomocou sekvenčnej 8-stupňovej prevodovky s jednou spojkou. Približne 25 kilometrov dokáže Project One absolvovať čisto na elektrický pohon, podstatne zaujímavejšia bude spoločná súhra agregátov - oficiálne rýchlostne parametre zatiaľ neboli uverejnené, v zákulisí sa ale hovorí o akcelerácii na 100 km/h za +/- 2 sekundy!

Project One bude hyperšport, aký tu nemá obdoby. AMG chystá cestné auto s technikou z F1!
Zdroj: www.motorauthority.com

Ako som uviedol v úvode, Project One bude možné osadiť značkami a vydať sa s ním legálne aj na bežné cesty po celom svete (okrem Číny, zo zatiaľ nezistených príčin). Iste sa pýtate na výdrž. Je jasné, že s vozidlom tohto druhu nebudú majitelia cestovať na dovolenky či navštevovať mieste samošky, práve naopak, budeme radi, ak niekoľko z nich stretneme na cestách. Obdobný osud v podstate "postihne" väčšinu takýchto raritiek a špecialitiek, čiže vo výsledku ich nájazd kilometrov môžeme rátať neraz doslova v stovkách. Inak tomu určite nebude ani v tomto prípade, AMG však bude garantovať minimálne 50-tisíc kilometrov. Zrejmé je aj to, že okolo každého vozidla bude po ruke tím ľudí a priebežne sa bude technika kontrolovať, respektíve po veľkom nájazde repasovať. Tak či onak, 50-tisíc kilometrov nie je zďaleka málo, veď si zoberme do úvahy, že F1-kové motory sú stavané tak, aby vydržali pri najlepšom jednu jedinú sezónu. Navyše, okrem V6-ky Project One obdrží aj viacero iných súčastí a technológií zo slávnych monopostov. Napríklad také viac-prvkové zavesenie kolies, ktoré má k tomu z formúl naozaj blízko. Predná náprava bude výškovo nastaviteľná, no a špeciálne kolesá budú obuté do pneumatík  Michelin Pilot Sport Cup 2 o rozmeroch 285/35 R19 vpredu a 335/30 R20 vzadu. Mimochodom, prevodovka aj motor sú súčasťou karbónového šasi.

Odporúčané
Mercedes-Benz predstavil elektrický ťahač budúcnosti. Má vyše 800 koní, obrovskú batériu a zvládne extrémne rýchle nabíjanie Mercedes-Benz predstavil elektrický ťahač budúcnosti. Má vyše 800 koní, obrovskú batériu a zvládne extrémne rýchle nabíjanie 17. októbra 2023, 15:00

To, ako bude hyperšport vyzerať, stále naznačuje len hŕstka siluet. Dokonca, donedávna chystanú extrémnosť nevideli ani tí najvážnejší záujemcovia. Pripomeňme, že Project One vznikne v počte len 275 kusov, pričom každý z nich bude stáť minimálne 2,25-milióna € bez dane. Nemci začnú produkčné modely vyrábať v úvode roka 2018, pričom každý deň vznikne jeden exemplár, čím chce značka doručiť všetky P1-ky do začiatku roka 2020. Viac sa dozvieme určite už čoskoro, svetová premiéra ja naplánovaná na autosalón vo Frankfurte, kde vyvrcholia oslavy 50. výročia AMG. 

Domov
Zdieľať
Diskusia