Stredne veľké SUV-čko od škodovky už nie je tajomstvom.
Mohlo by sa zdať, že Škoda svoju najväčšiu pozornosť sústredí do modelu Kodiaq, skutočnosť je však iná. Ono je jasné, že až 7-miestne SUV je momentálne po stránke predajov a dostupnosti alfou a omegou českej automobilky, keďže jeho nedávny príchod na trhy vyvolal obrovský záujem, najbližšie dni budú ale venované inej veľkej novinke v portfóliu. Práve dnes je ten deň, kedy mala Škoda naplánované oficiálne predstavenie nástupcu Yetiho v Štokholme. Úplne nový Karoq je tak konečne realitou, pričom zaujímavosťou je, že novinka prišla do hlavného mesta Švédska po svojich. Za jej volant sa totiž usadil Kanaďan žijúci v Česku, ktorý priamo z Mladej Boleslavi vyrazil na vyše 1600-kilometrovú púť do Štokholmu. Podstatou tejto cesty bolo navnadiť verejnosť, pričom podľa pokynov mal vodič počas cesty odpovedať na prípadné otázky verejnosti. Samozrejme, išlo o zakamuflovaný exemplár, tentokrát však jeho úlohou nebolo sa skrývať, práve naopak, s úsmevom na tvári čo najviac zaujať účastníkov cestnej premávky. Prejdime ale k pointe.
Karoq má technicky najbližšie ku koncernovej Atece, ako sa ale predpokladalo, dizajnovo sa oba modely skutočne značne odlíšili, ba čo viac, i podobnosť s väčším Kodiaqom je podstatne menšia, ako sa čakalo. Predná maska je o čosi ostrejšia, za čo môžu najmä čelné svetlomety - na rozdiel od Kodiaqu horizontálne delené svetlá na seba priamo nadväzujú rovnobežnou vonkajšou hranou. Asi nikoho neprekvapíme, keď napíšeme, že v rámci príplatkovej výbavy ide o už tretí model s full-LED technológiou. Už na prvý pohľad je Karoq značne väčší ako Yeti (4382 x 1841 x 1605 mm), zároveň je ale aj podstatne kompaktnejší než Kodiaq. Škoda tak novým názvom chcela upriamiť pozornosť na fakt, že novinka naozaj s predošlým Yetim nemá prakticky nič spoločné, aj keď ide o jeho nástupcu. Bočný profil ničím novým neprekvapí, aj Karoq tak zďaleka nemaskuje koncernový dizajnový štýl. Krátku zadnú časť, najmä vďaka zaujímavo tvarovanému veku batožinového priestoru, si rozhodne nepomýlite, nehovoriac o svetlách, ktoré sú na šírku podstatne menšie, dokonca do vnútornej strany zasahujú len minimálne. Karoq sa tak síce drží relatívne konzervatívnych tvarov, vo výsledku ale vyzerá (v najvyššej špecifikácii) veľmi pútavo. Dodajme, že svetla výška SUV-čka je 183 milimetrov.
Istým prekvapením je interiér - po stránke technológii totiž môžeme Karoq označiť za technologicky najvyspelejšiu škodovku súčasnosti, navyše, tvarom svojej palubnej dosky sa vcelku odlišuje od súčasných modelov Škody. Dizajnéri vsadili na mierne oblejšie línie a detaily, ktoré jednoducho v iných modeloch nenájdete. Pochopiteľne, centrom palubovky je až 9,2" obrazovka s plne skleneným povrchom, absenciou fyzických tlačidiel a ovládaním gestami. Nechýba kompatibilita s Google Earth mapami či konektivita s Apple CarPlay či Android Auto. Najväčšia pozornosť sa však sústredí priamo pred vodiča, kde nájdeme po dlhých rokoch ako vo vôbec prvej Škode digitálne budíky.
Tie budú doménou príplatkovej výbavy, narozdiel od digitálnych štítov vo Volkswagenoch však disponujú o čosi jednoduchšou a prehľadnejšou grafikov. V interaktívnejšom režime však ponúka podstatne progresívnejší a futuristickejší look s dominanciou mapy a digitálneho ukazovateľa rýchlosti a otáčok. Mimochodom, Česi sa naďalej držia tradícii, a teda čísla na budíkoch sú stále otočené v zmysle "kruhu". Interiér je 5-miestny a ako sme si už zvykli v prípade Škody, vynikať bude najmä svojou priestrannosťou a paletou praktických Simple Clever riešeniami. Narozdiel od Atecy disponuje zadnou posuvnou lavicou VarioFlex, čím je možne meniť nielen miesto na nohy vzadu, ale aj veľkosť kufra v rozmedzí 479 - 588 litrov (1810 l po sklopení).
Motorová paleta počíťa s dvojicou benzínových jednotiek a trojice naftových. Základné vyhotovenie bude zhmotňovať verzia 1.0 TSI s výkonom 85 kW / 115 koní, pohonom len prednej nápravy a možnosťou siahnuť po 6-stupňovom manuále alebo 7-stupňovom automate. Druhý a zároveň aj najsilnejší benzínový variant bude zastávať nový motor 1.5 TSI Evo s výkonom 110 kW / 150 koní a možnosťou voľby aj pohonu všetkých štyroch kolies. Naopak, základná naftová 1,6-ka TDI s výkonom 85 kW / 115 koní bude k dispozícií len s predným pohonom. Vôbec najväčší motor predstavuje dobre známá jednotka 2.0 TDI, ktorá bude v ponuke v dvoch výkonnostných verziách - 110 kW / 150 koní alebo 140 kW / 190 koní a 400 N.m. Najsilnejší variant s akceleráciou 7,8 sekundy na 100 km/h a maximálkou 211 km/h bude štandardne vybavený pohonom 4x4 a 7-stupňovou automatickou prevodovkou. Paradoxom je, že Karoq bude pravdepodobne uvedený na trh ešte pred autosalónom vo Frankfurte, kde by malo dôjsť k oficiálnej autosalónovej premiére. Na záver pridávame link na záznam z live prenosu zo samotného predstavenia vo Švédsku, kde nájdete ešte väčšie podrobnosti.