Zabudni na polotovar zo supermarketu. Táto prevádzka mení pravidlá hry.
Hoci je táto nenápadná prevádzka na Šafárikovom námestí otvorená iba od konca novembra a do marketingu jej majiteľ neinvestoval takmer žiadne prostriedky, ľudia si ich sladkú pochúťku stihli za krátky čas obľúbiť a s úsmevom na tvári sa sem radi vracajú.
Reč je o cukrárni La Donuteria, novom hráčovi na poli bratislavského street foodu, ktorej zakladateľ Peter v našom hlavnom meste začal ponúkať niečo, čo všetci dobre poznáme. Áno, ide o donuty, sladké pečivo s dierou uprostred, ktoré je preslávené po celom svete. Hoci to všetko môže znieť na prvý pohľad jednoducho, za úspechom sa skrýva veľa práce a príprav. Poďme spolu nahliadnuť do zákulisia sladkej prevádzky, ktorá sa na svojej facebookovej stránke pýši najvyšším možným hodnotením - rovných 5,0.
Základom je správny recept
Dnes by si pri prechádzke po New Yorku či Londýne natrafil na predajňu s donutami na každej druhej ulici. A práve odtiaľ prišla prvotná inšpirácia pre Petra, zakladateľa tejto slovenskej „donutérie“.
Ten avšak nepoužil americké cesto, ale radšej chcel vytvoriť vlastný lokalizovaný recept a tak sa začalo experimentovať. Ako nám priznal, prvé pokusy nedopadli dobre, preto bolo treba skúšať ďalej. Po takmer roku s tímom našli ten správny pomer ingrediencií, ktoré dnes vážia na desatiny gramu. Mať to najlepšie cesto je podľa ich slov tým správnym kľúčom k úspechu.
Keďže sa výroba tejto pochúťky nachádza v samotnej prevádzke na poschodí, sladká vôňa si ťa získa ihneď pri vstupe. To, že sa donuty pripravujú priamo v cukrárni, má avšak dôležitejší význam. Tým je samozrejme čerstvosť. Pekárky s pečením začínajú už o štvrtej ráno, aby bola pre zákazníkov každý deň pripravená čerstvá nádielka donutov.
O poctivej domácej výrobe sa presvedčíš ihneď po prvom zakusnutí. Toto jednoducho nie je polotovar zakúpený v supermarkete, ktorý pochádza z masovej výroby. V La Donuteria prechádza všetko cez ruky, preto má každé pečivo mierne odlišný tvar.
Stála ponuka ale aj týždenný špeciál
Čo sa týka výberu príchutí, na svoje si tu príde naozaj každý. Aktuálne je v stálej ponuke deväť variantov. Vyskúšať môžeš napríklad donut s glazúrou z kvalitnej tmavej čokolády, z pravých malín, karamelovo-sušienkový či kokosové Raffaello. Veľmi obľúbené sú aj netradičnejšie príchute ako napríklad arašidové maslo, nutella so škoricou alebo kombinácia višňa-marshmallow. Cena za kus sa pohybuje v rozmedzí 1,95 až 2,25 eur.
Okrem stálic je každý týždeň v ponuke aj týždenný špeciál, ktorý sa pravidelne obmieňa a v budúcnosti tu majú v pláne pripravovať nové príchute – slaný karamel, oreo, a tiež slovenskú verziu, konkrétne slivkovo-makovú prúchuť. V lete naopak príde do ponuky donut rozkrojený na polovicu plnený zmrzlinou.
A čo slaná verzia? Áno, v prevádzke nám potvrdili, že usilovne pracujú aj v tomto smere. Keďže samotné cesto má neutrálnu chuť a sladkosť pridávajú až samotné glazúry, donut sa dá pripraviť aj na slano. Očakávať teda môžeme napríklad varianty: čedar s opečenou slaninkou, údený losos a tiež niečo pre vegetariánov - tofu s karamelizovanou cibuľkou.
Poctivá práca priniesla svoje ovocie
Samotné začiatky neboli ľahké. Ako hovorí Peter, najťažšie bolo okrem investície získať ten správny priestor a všetky povolenia. Produkt, ktorý dolaďovali mesiace a jedinečný priestor, kde sa myslelo na každý detail, avšak nakoniec priniesli svoje ovocie.
Počas našej krátkej návštevy sa v útulnej cukrárni zariadenej v provensálskom štýle vystriedalo veľa ľudí. Špecifikovať, o aký typ zákazníkov ide, by bolo ťažké. Po sladké pečivo sem zbehnú študenti z neďalekej vysokej školy ale aj staršia generácia. Jednoducho každý, kto si chce trocha osladiť deň. K donutom si zákazníci najčastejšie berú výbornú odrodovú kávu a obľúbená je aj pravá horúca čokoláda. Všetko sa dá samozrejme zobrať aj so sebou v praktických obaloch či krabiciach.
Ako sme sa dozvedeli, do marketingu tu nedali žiadne finančné prostriedky, o ich poctivej práci si ľudia začali medzi sebou hovoriť sami. Dva mesiace po otvorení sú v situácii, že každý druhý deň vypredajú. Preto sa oplatí sledovať ich facebookovú stránku, kde o všetkom svojich fanúšikov pravidelne informujú. Pri veľkých objemoch je lepšie zavolať a objednať si dopredu. Na záver iba dodáme, že v La Donuteria už pripravujú aj možnosť donášky, nakoľko podpísali zmluvu s ekologickým cyklokueriérom Švihaj Šuhaj a v budúcnosti rozmýšľajú svojou pochúťkou zásobovať aj svadby, firemné večierky či detské oslavy.