Sobota 29. 4. 2017 meniny má Lea

hľadaj na refresheri

Zaujímavosti - Zvieratá

Záhadný mimozemský signál z vesmíru sa podarilo lokalizovať v galaxii vzdialenej miliardy svetelných rokov

Keď nie je známa jednoznačná odpoveď, treba uvažovať nad všetkým možným.

6. január 2017, 9:56

Okrem dvoch objektov rútiacich sa na našu Zem sa za posledné dni v kruhoch milovníkov vesmírnych záležitostí i v širokej verejnosti rieši aj niečo oveľa zaujímavejšie a mysterióznejšie. Najnovšie sa totiž výskumníkom podarilo vyriešiť pomerne dlhodobú záhadu týkajúcu sa istého signálu z hlbín ďalekého vesmíru. Celý príbeh sa začal ešte pred 10 rokmi, kedy naše zariadenia zachytili isté rádiové vlny, avšak nebolo jasné, odkiaľ presne "doleteli". Ich pôvod sa podarilo ozrejmiť až teraz, keďže sa prišlo na to, že pochádzajú z trpasličej galaxie vzdialenej od Zeme cez 3 miliardy svetelných rokov. Ale pozor, nejedná sa o žiadny obyčajný signál!

Záhadný mimozemský  signál z vesmíru sa podarilo lokalizovať v galaxii vzdialenej miliardy svetelných rokov

Ide o FRB (fast radio bursts), čo je, skrátene vysvetlené, astrofyzikálny fenomén jasných "blikajúcich" a krátkych rádiových vĺn pulzujúcich len zopár milisekúnd objavených v roku 2007. Ich pôvod nie je doteraz jasný (spočiatku boli považované za akúsi technickú závadu aj vďaka svojej náhodnosti), no opäť sa daná téma dostáva na povrch. Debatu vo vedeckých kruhoch vzbudili aj v roku 2012, kedy sa znova objavili a vďaka modernejším technológiám sa ich po dlhom čase podarilo lokalizovať. Prichádzajú z obrovskej vzdialenosti a je na 99 % isté, že to nie je z našej vlastnej galaxie. O čo teda reálne môže ísť?

Do vysvetlení môžeme zahrnúť možnosť magnetaru, čo je neutrónová hviezda s mimoriadne silným magnetickým poľom vyvrhujúca do okolia silné vysokoenergetické výboje. Ďalšou možnosťou je pulzar, čo je taktiež neutrónová hviezda, avšak tentokrát so silným elektromagnetickým žiarením, no nedá sa vylúčiť, že ide o signály z aktívneho jadra galaxie. Avšak akonáhle sa všetky racionálne možnosti vyčerpajú, prichádza na scénu mimozemský život.

Odpoveď, čo signál spôsobuje nepoznáme, no v blízkej budúcnosti o odpoveď nebude núdza. Nezostáva nám nič iné ako len čakať.

Vyjadri svoj názor na článok
0
9
10
Odpad! Menej takýchto článkov
Super! Viac takýchto článkov
Povedz nám, prečo sa ti článok nepáči:
Ďakujeme za tvoj názor!
Pomáha nám a autorom pri skvalitňovaní obsahu na stránke.
Zobraziť 7 komentárov