Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
24. novembra 2016 o 19:16
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

10 najvzácnejších a najraritnejších automobilov na Slovensku, ktoré by ste v našich končinách nečakali

TECH
Uložiť Uložené

Exkluzívnych automobilov je u nás neúrekom, zďaleka nie všetky sú ale tak vzácne ako tieto.

Po našom nedávnom výbere desiatky najkontroverznejších či najštýlovejších súčasných vozidiel na trhu prišiel na rad ďalší, azda ešte zaujímavejší zoznam. Tentokrát sme sa upriamili výhradne na naše cesty, a teda, ako už asi tušíte, na rad prichádza projekt Exkluzívne automobily zo slovenských a českých ciest. Sprvoti bolo naším zámerom vybrať tie najlepšie či najdrahšie domáce kúsky, z viacerých pochopiteľných dôvodov by ale výsledok nebol do veľkej miery vierohodný a relevantný. Ceny, za aké dané vozidlá ich majitelia v skutočnosti kúpili, respektíve, či ich kupovali ako nové nevieme a rovnako tak subjektívne, ale aj objektívne vybrať, ktorý z exkluzívnych automobilov je lepší než druhý nie je úplne adekvátne, keďže neraz ide o diametrálne odlišné počiny. Ostatne, pre niekoho je novodobý hyperšport menej než legendárny superšport z minulosti a zároveň každému sa páči niečo iné, preto v jeho očiach budú najlepšie vozidlá odlišné, ako napríklad v tých našich. Inými slovami, aj keď na našich cestá jazdí skutočne nemalé, pre niekoho možno až prekvapivé, množstvo exkluzivitiek, výber tých najlepších by bol veľmi diskutabilný.

Spravili sme to teda inak. Aj napriek tomu, že pôvod exkluzívnych automobilov z našich ciest nepoznáme, a teda ani ich cenu, to, do akej miery sú vzácne a raritné v našich končinách vieme, najmä ak sú vo veci automobily zo striktne obmedzených edícií. Samozrejme, povedať treba, že sú aj automobily, o ktorých jednoducho nevieme (neraz si tie najväčšie pecky majitelia strážia v súkromí) a taktiež sú mimoriadne luxusné kúsky, o ktorých sa šepká v kuloároch, no nedisponujeme zverejniteľnými zábermi, keďže buď žiadne fotografie neexistujú alebo si majitelia neprajú ich medializáciu. Tak či onak, za posledné roky sa aj u nás statočne rozvírili vody a roztrhlo vrece s vozidlami tohto druhu, preto vám prinášame desiatku tých najvzácnejších a najraritnejších vozidiel na Slovensku, ktoré nielenže patria medzi domácu automobilovú smotánku, ale zároveň zhmotňuje aj tie svetovo najcennejšie kúsky.


Pre úplnosť, zamerali sme sa len na moderné vozidlá posledných rokov, pričom do abecedne zoradeného zoznamu sa dostali len tie vozidlá, ktorých majitelia sú skutočne Slováci/žijúci na Slovensku (odhliadnuc od značiek) a zároveň disponujeme ich autentickými fotografiami. Cenové relácie sú uvedené z času, kedy boli vozidlá uvedené na trh.


Aston Martin Vantage GT12

Táto britská automobilka nemá na Slovensku veľmi veľkú základňu čo sa počtu prítomných exemplárov týka, čo ide ruka v ruke s tým, že oficiálny showroom značky Aston Martin by ste nielen u nás hľadali márne. Vďaka viacerým domácim multibrandovým luxusným predajcom sa však niekoľko kúskov u nás predsa len objaví, no a toto je rozhodne ich najväčším highlightom. Ide o už relatívne dosť starý model Vantage, ten ale minulý rok dostal špeciálnu verziu GT12, ktorá sa sprvoti síce volala GT3, s tým sa však nezmierili v Porsche a podnikli tak patričné právne kroky. V jednoduchosti povedané, GT12-ka stvárňuje cestné vyhotovenie pretekárskeho modelu, čo vo veľkom dokazuje masívny bodykit z kompozitných materiálov. Výsledok snahy o úbytok hmotnosti je váha len 1565 kilogramov, a to aj napriek tomu, že pod prednou kapotou nájdeme atmosférický dvanásťvalec s výkonom  441 kW / 600 koní a 625 N.m. Štandardom sú karbón-keramické brzdy, poháňané sú výhradne zadné kolesá prostredníctvom 7-stupňovej robotizovanej manuálnej prevodovky, pričom akceleráciu na stovku táto špecialitka zvládne za 3,7 sekundy. Na záver dodávam, že vyrobených bolo len 100 kusov a ich cenové relácie začínali na úrovni od necelých 300-tisíc €.

10 najvzácnejších a najraritnejších automobilov na Slovensku, ktoré by ste v našich končinách nečakali
Zdroj: www.facebook.com

Audi R8 LMX

Audi už síce ponúka aj druhú generáciu svojho vrcholného superšportu, navyše niekoľko kúskov nájdeme už aj u nás, pred časom sa ale v Bratislave objavil nový prírastok predošlej generácie, ktorý rozhodne netreba prehliadnuť. Čierno-čierny exemplár totiž pochádza zo striktne limitovanej edície LMX, čo značne mení situáciu. Nielenže máme dočinenia s tým najvrcholnejším variantom, teda s 5,2-litrovým desaťvalcom s výkonom 419 kW / 570 koní (+ 20 koní) a krútiacim momentom 540 N.m, jeho doménou je aj zaujímavá jedinečnosť. LMX sa pýši laserovými diaľkovými svetlami, čím ide o vôbec prvý sériovo vyrábaný automobil konvenčného pohonu, ktorý túto technológiu dostal. Špeciálna edícia ráta ďalej s početnejším použitím karbónu, 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic a pohonom všetkých štyroch kolies. 0-100 km/h akceleruje táto R8-čka za 3,4 sekundy, maximálna rýchlosť je 320 km/h. To, prečo sa tento počin ocitol v zozname je ďalej aj skutočnosť, že podľa všetkého má isť o jediný kus v strednej Európe, vyrobených bolo pritom len 99 exemplárov. Každý z nich stál minimálne 220-tisíc €.

10 najvzácnejších a najraritnejších automobilov na Slovensku, ktoré by ste v našich končinách nečakali
Zdroj: www.youtube.com

Bentley Continental GT3-R

Bez preháňania môžeme napísať, že Continental GT patrí vo vodách luxusných automobilov medzi najobľúbenejšie modely aj u nás. Svedkami sme tak nespočetného množstva týchto GT-čiek, ktoré križujú naše cesty, medzi nimi sú ale aj podstatne vzácnejšie a cennejšie verzie. Na mysli teraz nemáme práve exkluzivitky s dodatkom Speed či Supersports, ale stále pomerne nové GT3-R. To nájdeme jedným kusom zastúpené aj u nás, konkrétne v našom hlavnom meste, kde sa zväčša zdržuje (slovenský majiteľ aj keď maďarské značky). Na rozdiel od okruhových špecialít ako Porsche 911 GT3 (RS) si toto Bentley zachováva svoju luxusnú a "neohrabanú" koncepciu a i napriek tomu, že zhodilo približne 100 kíl, stále disponuje váhou s prehľadom presahujúcou dve tony, keďže váži až 2195 kg. Odľahčený britský exemplár vychádza z modelu Continental GT V8 S, jeho predná kapota preto skrýva známy 4-litrový osemvalec, ktorý dostal novú dvojicu turbodúchadiel a prepracovaný softvér, vďaka čomu sa pýši výkonom 426 kW / 580 koní a 700 N.m. Výkonnostné parametre naznačujú, že toto B-čko dokážu vystreliť na stovku len za 3,8 sekundy. Túto hodnotu si v Bentley nesmierne vážia a uznávajú, keďže nahlas hlásia, že ide o najlepšie akcelerujúce a zároveň najdynamickejšie cestné vozidlo v histórii značky! O prenos sily ako i spomínaný odpich sa stará prepracovaná osemstupňová prevodovka, ktorá však na úkor perfektnej akcelerácie a skráteným prevodom umožňuje verzii GT3-R dosiahnuť maximálnu rýchlosť "len" 273 km/h miesto pôvodných 309 km/h. Exteriér zdobí unikátny snehobiely lak Glacier White a decentný polep evokujúci športové vozidlá, no a samozrejme nechýba ani množstvo karbónu či 21'' čierne disky. Celkovo vznikne z tejto limitovanej série len 300 exemplárov, každý z nich pritom stojí približne od 270-tisíc €.

10 najvzácnejších a najraritnejších automobilov na Slovensku, ktoré by ste v našich končinách nečakali
Zdroj: www.facebook.com

Bugatti Veyron Grand Sport

Veyron ako taký si predstavovať hádam absolútne nemusíme, dokonca ani u nás nejde zďaleka o nedostatkový artikel. Podľa našich informácií bolo svojho času na Slovensku až 5 domácich exemplárov. Nepochybne, nie všetky boli tak verejne známe ako hnedý a tmavo-modrý exemplár, ktoré pozná pravdepodobne každý. V každom prípade, aj napriek tomu, že Bugatti vyrobilo dokopy "až" 450 kusov modelu Veyron, zaslúžene si svoje miesto našiel miesto v tomto zozname. Ba čo viac, v okolí nášho hlavného mesta sa naďalej zdržuje dokonca vyhotovenie Grand Sport, ktoré je síce osadené maďarskými dočasnými značkami, jeho majiteľ je v bratislavských spotterských kruhoch dobre známy slovenský automobilový fanúšik a zberateľ. Podotknúť pritom treba, že i keď by ste napohľad povedali, že vo veci je dokonca 1200-koňová verzia Vitesse/Super Sport, pravdou je, že sa pozeráte "len" na "klasický" Grand Sport s dodatočným optickým paketom a farebným vyhotovením. Pre úplnosť, v jeho útrobách nájdeme agregát 8.0 W16 s výkonom 736 kW / 1001 koní a 1250 N.m. GC-čko bolo vyrobených len v obmedzenej sérii 150 kusov, pričom ceny začínali na čiastke približne od 1,5-milióna €.

10 najvzácnejších a najraritnejších automobilov na Slovensku, ktoré by ste v našich končinách nečakali
Zdroj: www.facebook.com

Ferrari 599 SA Aperta

Dvanásťvalcový model 599 už má nejaký ten rôčik, veď už aj jeho priamy nástupca F12berlinetta je na trhu niekoľko rokov, Slovensko sa ale pýši jeho skutočne veľmi raritnou verziou. Ide o Ferrari s celým názvom 599 SA Aperta z roku 2010, čiže o otvorenú verziu, ktorá je ale v skutočnosti skôr targou s odnímateľným strešným panelom. Tento variant nebol zďaleka niečím obyčajným, práve naopak, vznikol v spolupráci s karosárňou Pininfarina. Tá v tých rokoch oslavovala 80. výročia, no a práve preto SA Aperta vznikla v limitovanej edícii len 80 kusov! Slovenský exemplár, ktorý zastupuje vôbec jediný kus svojho druhu aj za našimi okolitými hranicami navyše pokrýva relatívne netypický sivý lak v kombinácii s čiernymi doplnkami. Oproti klasickej 599-ky došlo k úprave podvozka, spevneniu karosérie, zároveň pribudol ochranný oblúk za dvojicou sedadiel, no a zaujímavosťou je aj to, že čelné okno bolo decentne skrátené. O pohon sa stará 6-litrový vidlicový dvanásťvalec s výkonom 493 kW / 670 koní, čo je mimochodom rovnaká hodnota ako v prípade vrcholného modelu 599 GTO. Cena? V dobe predaja sa hovorilo o cene okolo 1 milióna €, dnes je pochopiteľne značne vyššia.

10 najvzácnejších a najraritnejších automobilov na Slovensku, ktoré by ste v našich končinách nečakali
Zdroj: www.facebook.com

Ferrari LaFerrari

Áno, (neslávne) mediálne známe LaF-ko z východného Slovenska tu azda každý čakal. Bez pochýb sa pozeráte na nielen jedno z najvzácnejších, najraritnejších ale aj najfascinujúcejších, najvýkonnejších, najdrahších a najlepších áut nielen u nás, ale vo všeobecnosti na svete, preto ste ho čakali oprávnene. Jediný kus svojho druhu u nás sa dostal do povedomia nielen vďaka svojmu majiteľovi, ale aj sade fotografií z jeho obývačky či nešťastnej nehody v Budapešti. Bližšie sa pozastavovať a detailne charakterizovať pýchu z Maranella nemá význam, preto len niekoľko parametrov - za zadným presklenným krytom tróni obrovský dvanásťvalec s objemom 6,262 litra a výkonom 588 kW / 800 koní. V duchu súčasných trendov mu však ešte dopomáha elektromotor s výkonom 163 koní, čím sa celkový výkon sústavy posúva až na hodnotu 708 kW / 963 koní. O ich prenos výhradne na zadnú nápravu sa stará 7-stupňová prevodovka. LaFerrari vystrelí na stovku už za necelé 3 sekundy, 200 km/h sa pri správne zvolenom režime objaví na tachometri už za 5 sekúnd a zatiaľ čo napočítate do 15, tento kôň z Maranella prekoná 300 km/h. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na úrovni 350 km/h. Vyrobených bolo 499 kusov, zo svätej trojice hyperšportov je najdrahšie, keďže ceny začínali na hodnote približne od 1,3-milóna €.

10 najvzácnejších a najraritnejších automobilov na Slovensku, ktoré by ste v našich končinách nečakali
Zdroj: www.facebook.com

Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6

Ako sme sa už na exkluziviteciest neraz presvedčili, pokiaľ ide o exkluzívne automobily na Slovensku, jednoznačne najviac zastúpenou značkou v tejto "disciplíne" je Mercedes-Benz. Čudovať sa tomu nemôžeme, keďže portfólio AMG modelov je v rámci vozidiel, ktoré na stránke akceptujeme bezkonkurenčne najrozsiahlejšie a zároveň aj sieť predajní a služieb u nás patrí medzi tie najpočetnejšie. Výsledkom je tak doslova plejáda tých najluxusnejších a najbrutálnejších modelov s rukopisom Affalterbachu a o to väčšia dilema bola vybrať to najlepšie. Prednosť tak napokon dávame legendárnej triede G v ultimátnej verzii G 63 AMG 6x6, ktoré máte aj napriek prísnym kôtam dokonca možnosť stretnúť v Bratislave hneď dve. Okrem matného čierneho evidujeme aj biely kus (preslávený v klipe Keď jazdíme my). 3-nápravový kolos s váhou presahujúcou 3,5 tony a teda nevyhnutnosťou vlastniť vodičský preukaz typu C a vlastnú mýtnu skrinku, poháňa 5,5-litrová V8-čka biturbo s výkonom 400 kW / 544 koní a 760 N.m. O sprevodovanie sa stará 7-stupňová automatická prevodovka, no a nakoľko poháňaných je všetkých šesť kolies, pokojne môžeme povedať, že ide o "6Matic". Cenové relácie začínali na úrovni od 450-tisíc € vrátane dane, zaujímavosťou ale je, že Mercedes sprvoti nerátal s tak enormným záujmom (hovorilo sa len o 20-30-kusovej sérii). Výroba bola napokon navýšená, v Stuttgarte však chceli zachovať exkluzívnosť tohto variantu, preto vo výsledku nevzniklo i tak viac ako 100 kusov. Mimochodom, minulý rok sa na Slovakia Ringu objavil aj exemplár preslávený v britskom Top Geare.

10 najvzácnejších a najraritnejších automobilov na Slovensku, ktoré by ste v našich končinách nečakali
Zdroj: www.facebook.com

Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

Špeciálnu pozornosť by si rozhodne zaslúžili aj obrovské vzácnosti ako dvanásťvalcové SL 65 AMG Black Series či legendárny superšport SLR McLaren, a to dokonca aj v otvorenej verzii Roadster, napokon ale volíme exkluzivitku, ktorá je vo výsledku ešte cennejšia. Brutálne SLS AMG Black Series so svojho času najvýkonnejšou atmosférickou V8-čkou v sériovom automobile, to je totiž nielen vôbec jedno z najvýkonnejších a najbrutálnejších vozidiel AMG v histórii, ale zároveň aj jedným z tých najfamóznejších superšportov v našich končinách. Jeho výskyt na cestách je vo všeobecnosti veľmi zriedkavý, a inak tomu nie je ani u nás, kde tento jeden jediný domáci exemplár svojho druhu vidieť naživo je prakticky nemožné. Pod dlhočiznou prednou kapotou sa neukrýva nič iné ako legendárny osemvalec s objemom 6.2 litra a v tomto prípade výkonom až 464 kW / 631 koní a 635 N.m. Za zmienku stojí fakt, že motor je možné vytáčať až k 8000 ot./min. 1550-kilogramové SLS dá stovku už za 3,6 sekundy a dokáže uháňať rýchlosťou až 315 km/h. Už v roku 2012 toto AMG disponovalo jedinečnosťami ako adaptívny podvozok, ale aj elektronicky ovládaný zadný diferenciál, čím sa citeľne zlepšila ovládateľnosť a zrýchlil prejazd zákrut. Vyrobených bolo len 132 exemplárov, cena každého z nich bola od približne 270-tisíc €.

10 najvzácnejších a najraritnejších automobilov na Slovensku, ktoré by ste v našich končinách nečakali
Zdroj: www.facebook.com

Nissan GT-R v úprave AMS Alpha 12+

GT-R je v našich končinách mimoriadne obľúbeným športovým náčiním, čoho dôkazom je niekoľko desiatok kúskov veľmi úspešná domáca Slovak GT-R scéna. Zďaleka tak nejde o niečo nezvyčajné, sú však exempláre, ktoré zďaleka neostali v sériovej podobe a vlastne ich vôbec nie je málo. Tým najextrémnejším je ale biele GT-R-ko z východného Slovenska. To sa síce na pohľad nijak značne nelíši od ostatných, v jeho útrobách sa ale schováva technika a komponenty za obrovské peniaze a výsledok je dychberúci. Šesťvalcový motor sa po rozsiahlych úpravách pod taktovkou AMS Alpha (konkrétne stupňa 12+) pýši výkonom až 1300 koní, dokonca, v prípade použitia pretekárskeho paliva výkon siaha na úroveň až približne 1500 koní. Vďaka týmto parametrom sa pozeráte na veľmi špecifický a jedinečný exemplár, zároveň aj na najvýkonnejšie GT-R v strednej Európe. Jeho cena je momentálne ťažko vyčísliteľná, nakoľko výdavky spojené s úpravou tohto Nissanu značne prevyšujú jeho trhovú cenu.

10 najvzácnejších a najraritnejších automobilov na Slovensku, ktoré by ste v našich končinách nečakali
Zdroj: www.facebook.com

Porsche 918 Spyder

Čo by to bol za zoznam, keby tu chýbal vôbec prvý hybridný hyperšport, ktorý sa svojho času začlenil na naše cesty. Na fotografii nižšie vidíte jeden z vrcholov súčasného automobilového priemyslu, navyše, ako ukázal aj prvý diel The Grand Tour, pozeráte sa zároveň aj na najlepší hyperšport zo svätej trojky. Medzičasom ich na Slovensku pribudlo hneď niekoľko, aby sme boli presnejší, máme tu momentálne minimálne 3 kusy (dva strieborné a jeden čierny), pričom jeden z nich sa dokonca zúčastnil milionárskeho zrazu Gumball 3000. Stretnúť tak 918-ku u nás nie je vôbec ťažké, dokonca, oba strieborné kusy majú najazdených viac kilometrov, ako by ste možno čakali. V každom prípade, po stránke techniky sa bavíme o záležitosti s výkonom 887 koní a krútiacim momentom až neuveriteľných 1273 N.m! Súčasťou vozidla je elektromotor so silou 93 kW / 127 koní určených na prednú nápravu a 113 kW / 154 koní pre zadnú nápravu. Zvyšných 608 koní produkuje motor V8 s objemom 4.6 litra. Silu na zadné kolesá prenáša dvojspojková sedemstupňová prevodovka PDK, pričom zadná náprava dostala elektromechanické natáčanie kolies. Za kolesami, ktoré majú vpredu rozmer 20 a vzadu 21'', nájdeme keramické brzdové kotúče PCCB. Celý automobil váži 1685 kíl. Zrýchlenie z 0-100 km/h 918-ke trvá 2,8 sekundy, pričom hranicu 300 km/h atakuje za 23 sekúnd. Maximálna rýchlosť je okolo 340 km/h. Cenové relácie nového Porsche 918 Spyder v závislosti od trhu začínali na čiastke približne od necelých 800-tisíc €, vyrobených bolo len 918 kusov.

10 najvzácnejších a najraritnejších automobilov na Slovensku, ktoré by ste v našich končinách nečakali
Zdroj: www.facebook.com

Na záver ešte pár poriadnych raritiek, ktoré rozhodne tiež stoja za zmienku - Ford GT (5.4 V8, 558 k & 678 N.m, 100 kusov pre EU, približne od 180-tisíc €), Porsche Carrera GT (5.7 V10, 612 k & 590 N.m, 1 270 kusov, približne od 450-tisíc €), Praga R1 (2.0 R4, 210 k & 220 N.m, približne od 110-tisíc €), DeLorean DMC-12 (2.8 V6, 132 k & 207 N.m, +/- 9000 kusov približne od 15-tisíc €) či Lamborghini Aventador LP750-4 SuperVeloce Roadster (6.5 V12, 750 k & 690 N.m, 500 kusov, približne 500-tisíc €). Na našich slovenských značkách okrem toho jazdia aj také vzácnosti ako jedno-kusový Koenigsegg CCXS (4.7 V8, 1018 k & 1060 N.m, jediný exemplár, od 500-900-tisíc €), no a našimi značkami  osadil Josh Cartu aj len nedávno predstavené, no zároveň už beznádejne vypredané Ferrari LaFerrari Aperta (6.3 V12 + elektromotor, 963 k & 900 N.m, 209 kusov, približne od 1,86 milióna €). Ich majitelia ale Slováci nie sú. 

Ešte predtým, ako sa strhne vášnivá debata o tom, odkiaľ majitelia na dané tátoše majú, respektíve aké nezmyselné a nevyužiteľné sú tieto automobilové skvosty u nás, zapojte sa do našej ankety.

Anketa:
Ktorý z desiatky mimoriadne vzácnych automobilov považujete za najexkluzívnejší?
Aston Martin Vantage GT12
Audi R8 LMX
Bentley Continental GT3-R
Bugatti Veyron Grand Sport
Ferrari 599 SA Aperta
Ferrari LaFerrari
Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6
Mercedes-Benz SLS AMG Black Series
Nissan GT-R AMS Alpha 12+
Porsche 918 Spyder
Aston Martin Vantage GT12
7 %
331 Hlasov
Audi R8 LMX
4 %
191 Hlasov
Bentley Continental GT3-R
3 %
140 Hlasov
Bugatti Veyron Grand Sport
12 %
539 Hlasov
Ferrari 599 SA Aperta
5 %
248 Hlasov
Ferrari LaFerrari
27 %
1229 Hlasov
Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6
10 %
484 Hlasov
Mercedes-Benz SLS AMG Black Series
6 %
287 Hlasov
Nissan GT-R AMS Alpha 12+
15 %
677 Hlasov
Porsche 918 Spyder
11 %
506 Hlasov
Domov
Zdieľať
Diskusia