Imidž nie je nanič.
Len nedávno sme vám priniesli náš výber desiatich automobilov, ktoré kontroverzným zjavom síce polarizujú spoločnosť, neúspešnými ale nie sú. Teraz tu máme ďalší zoznam a do veľkej miery ho môžeme označiť za úplne opačný. Jeho podstatou sú tie najpôvabnejšie a najštýlovejšie vozidlá na scéne, vďaka ich vyšším cenám či v neposlednom rade menšej praktickosti ale nepatria zrovna medzi predajné trháky. Ono to máte tak, ako sa hovorí, nemôžete mať všetko a vždy je niečo na úkor iného. Nepochybne, na trhu je v dnešnej dobe obrovské množstvo esteticky veľmi pekných áut, ostatne, veď predsa žiadna automobilka škaredé auto vyrobiť nechce. Sú však modely, ktoré sa vynímajú z každodenného priemeru a hlavne svojím exteriérovým návrhom povyšujú dizajn na oveľa vyššiu úroveň. Aj v tomto prípade platí, že nájsť objektívnou cestou dizajnovo najkrajšie autá je prakticky nemožné, každý máme totiž iný vkus a preferencie. Našu desiatku (bez poradia) ale tvoria skutočne tie najvydarenejšie kúsky súčasnosti, na ktorých sa zhodnú aj viaceré popredné organizácie, ankety či automobiloví fanúšikovia.
Alfa Romeo 4C
Talianske vozidlá patria odjakživa medzi tie najemotívnejšie a v prípade Alfy to platí minimálne dvojnásobne. Každý z jej modelov bol niečím iný od ostatných a ani v súčasnosti tomu nie je inak, najmä ak zoberieme do úvahy napríklad Giuliettu či hlavne novú Giuliu. Pôvodne by sa do zoznamu zaradila práve ona, to by ale Taliani nemohli mať v ponuke športové 4C, ktoré patrí po jazdeckej stránke medzi najlepšie športiaky súčasnosti. Dôvodom je nepochybne najmä nízka hmotnosť, malé rozmery či nízke ťažisko a výborné rozloženie hmotnosti, nehovoriac o ľahkom motore 1750 TBi s výkonom 177 kW / 240 koní. Miesto v zozname si ale 4C-čko vyslúžilo vďaka zovňajšku, ktorý je mimoriadne pohľadný. Sprvoti sa síce sypala nemalá kritika na predné svetlá zabalené do tmavého krytu v štýle očí hmyzu, neskôr ale Alfa Romeo vypočulo hlasy a v rámci malého faceliftu dostal emotívny športiačik konvenčnú optiku. Automobil pozostávajúci z veľkej časti z karbónu, hliníka a polyméru vyzerá tak vo finále úchvatne a rozhodne si ho s ničím iným nepomýlite.
Audi A7 Sportback
Portfóliá nemeckých prémiových automobiliek sú posledné roky preplnené štýlovými modelmi a ani v Ingolstadte nezaostávajú. U Audi je však výber v tomto prípade jednoduchý - A7 Sportback. Atraktívnejší dizajnový variant vychádzajúci z A6-ky zaujme pritom nielen pôvabnými a stále veľmi osobitými prednými i zadnými partiami, ale hlavne tvarom strechy, ktorá pripomína vozidlá kupé. Strecha totiž prakticky už od B-stĺpika klesá plynulo smerom vzad, kde ako čerešničku na torte nájdeme výsuvné krídlo. Okrem toho, už aj samotný dodatok Sportback naznačuje, že nejde len o športovo strihnutú verziu, ale aj o model, ktorý má plnohodnotné piate dvere otvárajúce sa spolu s oknom, čím ide v skutočnosti aj o veľmi praktický liftback. Tento recept očividne zafungoval, a tak sme svedkami úspešného vozidla, čoho dôkazom sú aj naše končiny. Á-sedmička si získala odstupom času skutočne veľkú základňu fanúšikov, ktorí dali prednosť štýlovému vyhotoveniu pred klasickým sedanom, a neraz to platí aj v športových verziách S7 či RS7 Sportback.
BMW i8
Tak ako u Audi, aj v prípade BMW sa do výberu mohol rovnako zaradiť zaujímavejší karosársky variant radu 5, teda veľmi príbuzný rad 6 Gran Coupé. Do mníchovského portfólia sa však nedávno zaradil počin, ktorý pokiaľ hovoríme o dizajne, zlízal najväčšiu porciu smotany. Reč je o vôbec prvom plug-in hybridnom superšporte na svete s dvojicou pohonných jednotiek, no hlavne mimoriadne zaujímavým exteriérom (ale aj interiérom). Ten doslova kradne pohľady okoloidúcim a strháva ešte väčšiu pozornosť než množstvo drahších, silnejších a hlavne známejších športových automobilov nielen talianskych značiek. Môže za to výrazný zovňajšok netypického tvaru nesúci sa v značne futuristickom podtóne, pričom nemalou mierou za to môžu aj vyklápajúce sa dvere dohora. Celkový dizajn nakoniec dotvára skutočnosť, že naozaj bohato členitá karoséria počíta s početným použitím karbónu a dvojfarebným spracovaním.
(Citroën) DS3
V dnešnej dobe sa prakticky každé malé mestské auto snaží zaujať početnou škálou pestrofarebných lakov, polepov a iných prvkov individualizácie, preto vybrať to najzaujímavejšie nie je vôbec ľahké. Malý Citroën, ktorý už medzičasom patrí pod nový osobitný modelový rad DS ale aj napriek tomu vyniká azda najviac. Svojím efektným zjavom patrí medzi esteticky najvydarenejšie autá svojho segmentu, navyše sa pýši viacerými luxusnými francúzskymi detailmi, čím sa automobilka snaží odčleniť nielen od klasickej C3-ky, ale aj konkurencie. Citeľne hodnotnejšie pôsobiaci exteriér počíta po poslednej modernizácii s full-LED prednými svetlami, zaujmú však aj tie zadné s naozaj prepracovanou grafikou. Netypickým prvkom výhradne trojdverovej karosérie je tvar B-stĺpika, sada množstva imidžových diskov a možnosť si exteriér vyšperkovať už od výroby. V ponuke nájdeme aj verziu s plátenou sťahovacou strechou či vrcholný model s dodatkom Performance. V oboch prípadoch zďaleka nejde o lacnú záležitosť.
Jaguar F-Type
Športiak, ktorý má neuveriteľnú charizmu a sexepíl, tak by sa dal charakterizovať malý dvojmiestny roadster/kupé od Jaguaru s prudko návykovým šarmom. Briti dlhé roky vyrábajú luxusné GT-čko XK, no zďaleka nemá na dokonalé proporcie a nádherné krivky, akými doslova opantáva ostatných účastníkov cestnej premávky eftajp. Ba čo viac, táto neskutočná štýlovka ponúka zároveň aj príťažlivú zvukovú kulisu, ktorú v dnešnej dobe v danej kategórii neprekoná prakticky nič. Na výber sú pritom dva karosárske varianty, ponuka je ale relatívne široká aj pokiaľ ide o motorizácie, počítajúc so šesť alebo osemvalcovými jednotkami a viacerými výkonnostnými verziami. Veľkým plusom sú aj jazdné vlastnosti, výborný podvozok či kvalitný a rovnako veľmi pohľadný interiér. F-Type však vo svojom segmente bojuje s pomerne vysokou cenou, preto zďaleka nejde o bežný a častý počin na naších cestách. O to väčší zážitok a radosť ale nastane, keď túto nádhernú šelmičku uvidíte naživo. Toto auto je ale jednoznačne láska na prvý pohľad.
Mazda MX-5
Tak ako Alfa, aj Mazda patrí medzi značky, ktoré pútajú svojím zjavom, o čom svedčí, okrem iných, nielen najnovšia trojka a šestka, ale aj ikonický roadster. Najnovšia generácia modelu s legendárnym prívlastkom Miata sa pýši doslova perfektným dizajnom korešpondujúcim so súčasným smerovaním značky. Rovnako ako v prípade 4C-ka ide okrem toho o relatívne dostupný artikel pre toho, kto si potrpí na rýdzo športové jazdné vlastnosti, no nechce vysoliť ťažké peniaze. Pod kapotou sa najnovšie schováva buď 1,5-ka alebo 2-litrový agregát z rodiny Skyactiv, no a keďže je vo veci opäť veľmi kompaktná, ľahká a nízka karoséria, MX-5-ka neplní len úlohu showcaru, ale vodičovi dopraje tú správnu radosť z jazdy.
Mini Cooper
Vynechať v zozname tohto druhu Mini by bolo asi hriechom. Teda určite. Ono, za ostatné roky sa vozidlá tejto značky značne zmenili, lepšie povedané vo veľkom narástli, naďalej si ale zanechávajú svoj jedinečný a kultový look, a to platí aj v prípade úplne nových modelov ako Clubman, Paceman či Countryman, i keď tie už s históriou ako takou až tak veľmi nesúvisia. Ikona ale žije a na mysli mám predovšetkým "klasický" Mini Cooper, ktorý môžeme označiť aj za nejaký životný štyl, no a v neposlednom rade parádnu imidžovku. S určitosťou sa totiž odlíšite od všedných automobilov, navyše v tých najšportovejších verziách, akým je napríklad vyhotovenie John Cooper Works, potrápite aj podstatne silnejšie kúsky. Malá motokára môže zároveň byť vaša aj s nebom nad hlavou, teda s plátenou strechou, kde v rámci príplatkovej výbavy nemôže chýbať ani napríklad britská vlajka či dodatočný športový polep dodávajúci ešte väčší šmrnc.
Mercedes-Benz CLS
Ak by sme mali byť féroví, súčasné vozidlá zo Stuttgartu by si zaslúžili azda samostatný zoznam. Či už ide napríklad o AMG GT, triedu S Coupé alebo GLE Coupé či GLC Coupé, nehovoriac o novom kupéčkovom C-čku a v neposlednom rade CLA-čku. Nedá sa totiž uprieť, že Mercedesu ide posledné roky karta, je tu ale jeden model, ktorý to v podstate všetko odštartoval. Bol rok 2003 a nemecký Mercedes-Benz do sveta vypustil zaujímavý koncept pod názvom Vision CLS Concept. Jeho podstatou bolo nové riešenie karosérie, teda troj-priestorový sedan vyššej strednej triedy určený pre štyroch a siluetou strechy, ktorá pripomínala tradičné dvojdverové kupéčka. Štýlovka zožala pomerne veľký úspech, a tak niekoľko mesiacov na to bola potvrdená sériová verzia, ktorá sa dostala na trh ako novučičká trieda CLS modelového roku 2005. Prvé štvordverové kupé sa teda stalo realitou a ako sa ukázalo odstupom času, mercedesáci trafili do čierneho. I keď predaje neboli nikdy extrémne vysoké, predsa len ide o štýlovejší, luxusnejší a teda drahší derivát triedy E, ktorý si nemôže zďaleka dovoliť každý, tento dizajnový trend bol prijatý veľmi pozitívne, a tak krátko na to sme spoznali lacnejší derivát - (Passat) CC či niekoľkých konkurentov - A7 Sportback či rad 6 Gran Coupé. V dnešnej dobe je na scéne už druhá generácia CLS-ka, ktorá patrí medzi to vôbec najkrajšie a najpôvabnejšie na trhu, navyše siahnuť môžete aj po štýlovom kombi CLS Shooting Brake so športovo ladenou siluetou.
Peugeot RCZ
Francúzi sú na dizajn experti, keďže so železnou pravidelnosťou sme v ich podaní svedkami všakovakých excesov a estetických výstrelkov. Tie síce zväčša zaujmú, žiaľ rýchlo sa okukajú a teda po niekoľkých rokoch, a hlavne príchode zas diametrálne odlišných generácii, podstatne rýchlejšie zostarnú. RCZ-ko si však svoj šarm zachováva už nejaký ten rok a patrí tak naďalej medzi najpôvabnejšie výtvory posledných rokov nielen značky Peugeot, ale aj všetkých automobiliek z tohto kútu Európy. Francúzske TT-čko, teda malý dvojmiestny športiak, vsádza na nízku karosériu, jej oba konce svojím návrhom pripomínajú staršiu 308-čku, zároveň disponuje oblou strechou, ktorá je jednak lakovaná v inej farbe ako zvyšok karosérie, okrem toho z jej vrchnej časti decentne vytŕčajú efektné výčnelky. Kokpit sa nesie v rýdzo športovom duchu, pod kapotou si však miesto našiel aj naftový agregát. Vrcholom v ponuke je ale 270-koňové vyhotovenie RCZ R, ktorému tiež nechýba výsuvný spojler, väčšie disky a športovejší kabát.
Range Rover Evoque
Aj napriek tomu, že sa za ostatné roky priam roztrhlo vrece so štýlovými SUV-čkami, prednosť dávame britskej fajnotke. Ono, v skutočnosti ide skôr o crossover, v každom prípade najmä vo svojej 3-dverovej verzii zhmotňuje na trhu vozidlo, ktoré nepozná v podstate konkurenciu. Je nadpriemerne svojské a netradičné, zároveň, ako naznačuje názov, nejde o Land Rover, ale rovno Range Rover, takže zaujme aj svojou kvalitou a luxusom. O tom, že ide v prvom rade ale o veľkú imidžovku svedčí skutočnosť, že za posledné roky prišlo na trh aj množstvo špeciálnych edícií, ktoré štýlovú karosériu obohatili o ďalšie estetické prvky, pod ktoré sa podpísali aj významné mená z oblasti módy. Samozrejme, zabudnúť nemôžeme ani na posledný počin, a to príchod otvorenej verzie Convertible spolu s nedávnym faceliftom.