Za používanie najrýchlejšej nabíjacej stanice na svete sa bude už platiť.
Písať tu o tom, že Tesla je dlhodobo stratová, je závislá na dotáciách a jej marketing je vo väčšinovej miere postavený na nerealizovateľných sľuboch, už asi význam nemá, ostatne, raz sme si túto tému už otvorili. Problematika elektromobility je pritom vo všeobecnosti veľmi rozporuplná, či už ide o cenu elektromobilov, ich dostupnosť, vplyv na životné prostredie, životnosť akumulátorov, no a v prípade Tesly je do veľkej miery diskutabilná aj spoľahlivosť, čo by mohlo byť kapitolou samou o sebe. Zachádzať v tejto téme do detailov či k samotným elektromobilom pritom ani nemusíme, stačí, keď sa pozrieme na spôsob ich užívania. Už totiž len skutočnosť, že elektrické autá majú dojazd citeľne menší než tie konvenčné, a teda je nevyhnutné ich často nabíjať, či to, že sieť nabíjacích staníc je minimálna a nabíjanie ako také zaberá podstatne dlhší čas než tankovanie klasického paliva, dáva jasne najavo, a to aj tomu najväčšiemu laikovi, že vlastniť a prevádzkovať elektromobil nie je úplne hračka. Veď si predstavte situáciu, že niekoľko ľudí v paneláku potrebuje ráno na sídlisku nabiť svoj "elektropovoz", no nabíjacia stanica je po ruke (ak je vôbec po ruke) len jedna a tam už pár hodín "stagnuje" i tak susedov elektromobil. Mnoho skalných fanúšikov tejto technológie navyše argumentujú tým, že dobíjanie je zadarmo, a teda, že jazdia zadarmo. A to dokonca doživotne. Pekná naivita.
Nie je tomu tak dávno, čo viacerí distribútori energie pre domáce nabíjacie stanice spoplatnili ich používanie. To sa v konečnom dôsledku dalo čakať, veď už len keď si reálne zmýšľajúci človek uvedomí, že štátu prestane kvapkať tiecť do kapsy z nemalej dane z tekutej pohonnej hmoty, zavedie ju aj pre elektrické stanice. To sa síce ešte do úplnej miery nestalo, je to ale len otázkou času. Lenže potom je tu Tesla a ich Supercharger, teda najrýchlejšia nabíjacia stanica na svete, ktorú v roku 2012 predstavil Elon Musk pri uvedení Modelu S so slovným spojením, že je "free, forever". Obrovský hype bol tak na svete, lenže, čuduj sa svetu, už aj v samotnej Tesle si začali uvedomovať, že toto jednoducho utiahnuť nemôžu. Približne rok dozadu tak známy vizionár začal ustupovať a nechal sa počuť, že Superchargery sú nabíjacie stanice určené pre jazdy na dlhé trasy, preto zákazníkov Tesly doslova poprosil, aby proste obmedzili ich používanie. Neprešiel ani rok a všetci tesláci dostávajú ranu pod pás od samotnej automobilky. Kto bol tak naivný a žil v tom, že Tesla mu bude hradiť palivo, ostal sklamaný. Prekvapenie? Hádam nie, veď ste si dúfam nemysleli, že značka, ktorá sa odjakživa topí v dlhoch bude "tankovať" desaťtisícom zákazníkom autá zadarmo. A vôbec, veď takto to nefunguje nikde a nikdy. Kiežby...
V týchto dňoch sa na serveroch Tesly objavuje informácia o tom, že nabíjanie Superchargermi bude síce "forever", ale už nie aj "free". Ak už máte Teslu doma alebo si ju objednáte do konca roka a doručená vám bude do konca budúcoročného marca, ste zahojení. Zatiaľ. Používanie staníc rýchlonabíjačiek pre všetky ostatné elektromobily bude naďalej fungovať, avšak zadarmo z nich dostanete len 400 kWh ročne, čo je v priemere tak 1600-kilometrový dojazd. Všetko nad si budete už hradiť so svojho vlastného vrecka. To, aké cenové relácie novučičká automobilka nastolí je na teraz ešte otázne. Vieme však, že ceny nebudú fixné, ale závisle od cien elektriky v danom regióne či štáte. Stále by ale malo platiť, že plné dobitie elektromobilu bude lacnejšie ako natankovanie plnej nádrže klasického auta. Tesla pritom zo Superchargerov údajne nechce finančné profitovať, len pokryť touto cestou ich náklady. Do dnešného dňa je na svete 735 takýchto staníc, pod ktorými sa dokopy nachádza 4625 slotov nabíjačiek. Ako v Česku, tak aj na Slovensku je zatiaľ naďalej len jedna, v tomto roku ale mali podľa plánov pribudnúť ďalšie. Žiaľ, zatiaľ sa tak nestalo.