Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 15. 7. 2020 meniny má Henrich

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Tech - Autá
55
Martin Mičuda
4. apríl 2016, 18:21
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

5 dôvodov, prečo je príchod Modelu 3 od Tesly zatiaľ len jednou veľkou marketingovou bublinou

Model 3 vyvolal senzáciu a nepochybne aj opodstatnenú, avšak veľkú úlohu naďalej zohráva marketing.

Martin Mičuda
4. apríl 2016, 18:21
5 dôvodov, prečo je príchod Modelu 3 od Tesly zatiaľ len jednou veľkou marketingovou bublinou
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
55
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Ešte predtým, ako si otvoríme túto zapeklitú debatku, dovoľte mi odhliadnuc od jej obsahu vyjadriť môj obdiv, ktorý celkové počínanie a hlavne raketový progres mladučkej automobilky sprevádza, keďže aj keď článok vyznie pomerne kriticky, Tesle viac-menej fandím a som sympatizantom Elona Muska. Na túto elektrickú senzáciu sa však treba pozrieť aj z inej stránky a nepodľahnúť tak hneď okolitému hypu, ktorý nevravím, že je neopodstatnený, je ale trochu umelo nafúknutý.

 

Niet pochýb o tom, že príchod tretieho súčasného elektromobilu značky Tesla Motors sa nesie v duchu enormného záujmu, nakoľko v prípade automobilového priemyslu sme už dlho neboli svedkami takého ošiaľu, respektíve, osobne si podobné eufórie pri predstavovaní sériového automobilu asi ani nepamätám. Model 3 je teda už "realitou", ostatne, skutočne podrobným článkom sme vás o tom už informovali. Odstupom pár dní sa ale ukazuje, že nový elektrický automobil strednej triedy predsa len ešte nie je úplne skutočnosťou a jeho samotné veľkodušné predstavenie je len, povedzme, akousi obrovskou mediálnou bublinou. Tu je hneď niekoľko dôvodov:

 

1. "Silný slabý" marketing

Nie je žiadnym tajomstvom, že Tesla odjakživa stavia na perfektnom marketingu, ktorý neraz statočne kryje nielen viaceré negatíva elektromobilov ako takých (o tom možno nabudúce), ale aj svoje interné nedostatky a (ekonomické) problémy. Odhliadnuc od toho, ľudia z radov značky promujú jednotlivé technologické vychytávky vo veľkom štýle a na oko im niet čo vytknúť, robia to proste možno dômyselnejšie a interaktívnejšie ako iní. Má to však jedno veľké "ale". Hneď v úvode ako príklad poslúži toľko spomínané prirovnávanie Tesly k značke Apple. Jedna obrovská a veľmi významná odlišnosť by tu totiž bola. Technologický gigant, ktorý momentálne najviac profituje z iPhonov, v čase veľkolepej prezentácie predstaví sledujúcim veľmi vydarenou formou novinku, a i keď prakticky vždy nešetrí superlatívami a chválou na onen produkt, svoje tvrdenia má podložene kompletným, a teda obrovským množstvom údajov, parametrov či vizuálnych prezentačných materiálov, kde sa dozviete aj to, čo možno nechcete. Elon Musk svojím dlhým a relatívne narcistickým prejavom síce odhalil Model 3, do dnešného dňa však disponujeme naozaj len hŕstkou parametrov a špecifikácií novinky, nehovoriac o tom, že automobilka vypustila do obehu len minimálny počet oficiálnych fotografií, na ktorých dokonca nenájdeme ani len zábery interiéru. Svet je celý unesený z nového modelu, no i pri pohľade na oficiálny web značky sa vlastne toho veľa nedozvieme, všade len odkazy na to, aby ste si náhodou nezabudli vozidlo predobjednať. Elon to na záver uzavrie so slovami, že Model 3 je najlepšie auto na svete za cenu 35-tisíc $. Tým to jednoducho končí, no a "Tesla-positive" ľudia mu samozrejme veria a sú z toho ešte viac unesení.

 

5 dôvodov, prečo je príchod Modelu 3 od Tesly zatiaľ len jednou veľkou marketingovou bublinou


2. Predobjednávky

Okrem akcelerácie, dojazdu a ceny sa toho dokopy o "Trojke" nič nedozviete, v Tesle majú ale lepší spôsob na to, ako zaujať a opantať svet. Najdôležitejším údajom je azda počet objednávok, ktoré veľmi pekne masírujú nielen médiá, ale aj koncového potenciálneho zákazníka. V uplynulých hodinách Elon Musk opäť prostredníctvom sociálnych sietí informuje o obrovskom počte ľudí, ktorí si mali najnovšie elektrické vozidlo predobjednať, pričom k dnešnému dňu sa dá očakávať, že sa toto číslo priblíži k hranici 300-tisíc "rezervácií". To rozhodne nie je málo, čo to však znamená? Nikto si nič neobjednáva! Ak si preštudujete podmienky danej zmluvy, ktorou podstatou je si len zaručiť formou čiastky 1500 $/1000 € prednosť v prípade spustenia výroby a následnej reálnej kúpy pred ostatnými, zistíte, že ide len o akúsi snahu automobilky zistiť odhadovaný záujem o vozidlo, aby na tom následne mohla postaviť biznis. Od zmluvy môžete totiž bez akýchkoľvek problémov odstúpiť s tým, že peniaze vám budú v plnej miere vrátené. Okrem toho, na refundáciu určite nemalá masa ľudí skôr či neskôr pristúpi - veľkú skupinu "objednávateľov" totiž tvoria osoby, ktoré sa chceli len "pripoistiť" a zaručiť si doručenie vozidla čím skôr, rátali však s tým, že tento akt budú môcť stornovať, keďže vozidlo vopred nevideli a niekoľko rokov sa im čakať i tak nebude chcieť. Prečo? Ak sa na to pozriete z praktického hľadiska, tento štatistický údaj automobily vyznie relatívne úsmevné aj z iného pohľadu - minulý rok Tesla vyrobila len vyše 50-tisíc vozidiel, pričom z kapacitného hľadiska bude toľko spomínaná ročná produkcia počítajúca s hodnotou 500-tisíc vyrobených vozidiel ročne reálna minimálne až v roku 2020.

 

3. Produkcia/doručovanie

Pre rok 2016 chystá Tesla zvýšenie produkcie na približne 80-tisíc vyrobených vozidiel ročne, čo je síce chvályhodné, v prípade Modelu 3 to situáciu nemení. Ako ste iste postrehli, vieme, že prvé doručovanie 3-ky nastane až v závere roka 2017, čo v tesláckej reči vzhľadom na nemalé odklady produkcie z minulosti značí asi to, že prvé kusy sa reálne dostanú ku svojim majiteľom možno až v roku 2018. V treťom mesiaci roku 2016 je predstavené vozidlo, ktoré dostanete fyzicky až o 2 roky neskôr? Teda, ak budete medzi tými šťastlivcami, veď doteraz ešte ani zďaleka nevidela svoj Model X väčšina ľudí, ktorá si tento športovo-úžitkový elektromobil objednala minimálne rok dozadu. Najmä v dnešom rýchlom (automobilovom) svete, kedy spoznávame nové a neraz prelomové riešenia doslova zo dňa na deň, niekto pristúpi na to, že má záujem o vozidlo, ktoré mu doručia o niekoľko rokov, je pomerne dosť trúfalé. A čo my Slováci? Podloženými informáciami zatiaľ nedisponujeme, no ak sa niekde spýtate na termín, kedy príde Model 3, vyrábaný výhradne v americkom Fremonte k nám, asi vám nik relevantne neodpovie. Je v nedohľadne. 

 

5 dôvodov, prečo je príchod Modelu 3 od Tesly zatiaľ len jednou veľkou marketingovou bublinou


4. Model 3

Samotný elektromobil. V duchu niekoľkoročného posunu sa objavujú teórie, že vozidlo, ktoré nám bolo predstavené v uplynulých dňoch v skutočnosti nie je zďaleka vo finálnej podobe. To sa vzhľadom na onen modelový rok koniec-koncov dá aj očakávať, pričom svedkami niečoho obdobného sme už raz boli. I Model X bol predstavený v obdobnom štýle - sprvoti sme spoznali len jeho hlavné tvary nejaké tie technické parametre, s ktorými boli následne spustené rezervácie, a až potom viac než polroka prebiehali len testy zakamuflovaných exemplárov, ktorými dolaďovali viaceré funkčné, bezpečnostné, legislatívne či estetické vlastnosti vozidla. Čiže presný opak toho, na čo sme v tomto odvetví zvyknutí. Dá sa teda predpokladať, že ani Model 3 neobíde obdobný postup a teda, že mnoho detailov sa môže medzičasom zmeniť. Inými slovami, marketing opäť nadovšetko. Keď si totiž pozriete novinku zblízka, elektromobil sa až podozrivo ponáša na nejakú maketu, ktorá je síce (plne?)funkčná, zďaleka však nepredstavuje sériový produkt. Všimnúť si tak môžete nielen pomerne futuristický dizajn s koncepčnými detailmi (zatmavené svetlá a pod.), ale aj odlišné kľučky na jednotlivých "exponátoch". V neposlednom rade tu máme doslova vykradnutý interiér, ktorý zíva prázdnotou a viacerí sa pohoršujú na tom, že za volantom chýba akýkoľvek náznak budíkov. To je pochopiteľne trefný postreh, keďže minimálne z legislatívneho hľadiska je málo pravdepodobné, že by stačilo, ak by boli tie najdôležitejšie jazdné údaje zobrazované len na postrannej obrazovke, keďže tá je citeľne mimo zorného poľa vodiča. Tu je asi odpoveď na to, prečo oficiálnu fotku vnútrajška nikde nenájdete, dôležitejšie ale je, že ide o najlepšie auto v danej cene a nielen to teda nabáda k jeho rezervácii, aj keď vlastne ide, plus-mínus, o koncept.

 

5 dôvodov, prečo je príchod Modelu 3 od Tesly zatiaľ len jednou veľkou marketingovou bublinou

 

5. Financovanie

Ak zoberieme do úvahy, že sériové vozidlo vznikne až neskôr, dokonca sám Elon Musk sa nechal počuť, že aj exteriérový dizajn prejde decentnými zmenami, najmä výplň svetiel či predná maska, ktorá tam v podstate teraz ani nie je, naskytá sa otázka, ako si bude v danom období počínať ekonomika značky. O tom, že Tesla doteraz vykazuje červené čísla, tu diskutovať nemusíme, problémom sú však početné dotácie, ktoré na prelome rokov 2017 a 2018 budú už len minimálne, a môže sa stať, čo je relatívne dosť možný scenár, že na spustenie výroby Modelu 3 nebude mať Tesla peniaze, a opäť sa ponorí do ešte väčších strát. To by sa mohlo negatívne odzrkadliť aj na samotnej cene, respektíve dotáciách štátu pri kúpe daného vozidla. Práve preto kompetentní vedia čo robia a tlačia na ľudí, aby mali záruku dopytu. Tu je ale ďalší problém, nakoľko štátne dotácie nie sú plnené vždy a čím väčšia bude produkcia, tým viac peňazí bude nielen značke, ale aj zákazníkovi odopieraných. Nechajme sa teda prekvapiť, čo bude o niekoľko mesiacov, uznať treba, že nakopnuté to majú pekne.

 

5 dôvodov, prečo je príchod Modelu 3 od Tesly zatiaľ len jednou veľkou marketingovou bublinou

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
4
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.