Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
4. apríla 2016 o 18:21
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

5 dôvodov, prečo je príchod Modelu 3 od Tesly zatiaľ len jednou veľkou marketingovou bublinou

TECH MARKETING TESLA (VÝROBCA AUTOMOBILOV)
Uložiť Uložené

Model 3 vyvolal senzáciu a nepochybne aj opodstatnenú, avšak veľkú úlohu naďalej zohráva marketing.

Ešte predtým, ako si otvoríme túto zapeklitú debatku, dovoľte mi odhliadnuc od jej obsahu vyjadriť môj obdiv, ktorý celkové počínanie a hlavne raketový progres mladučkej automobilky sprevádza, keďže aj keď článok vyznie pomerne kriticky, Tesle viac-menej fandím a som sympatizantom Elona Muska. Na túto elektrickú senzáciu sa však treba pozrieť aj z inej stránky a nepodľahnúť tak hneď okolitému hypu, ktorý nevravím, že je neopodstatnený, je ale trochu umelo nafúknutý.

Niet pochýb o tom, že príchod tretieho súčasného elektromobilu značky Tesla Motors sa nesie v duchu enormného záujmu, nakoľko v prípade automobilového priemyslu sme už dlho neboli svedkami takého ošiaľu, respektíve, osobne si podobné eufórie pri predstavovaní sériového automobilu asi ani nepamätám. Model 3 je teda už "realitou", ostatne, skutočne podrobným článkom sme vás o tom už informovali. Odstupom pár dní sa ale ukazuje, že nový elektrický automobil strednej triedy predsa len ešte nie je úplne skutočnosťou a jeho samotné veľkodušné predstavenie je len, povedzme, akousi obrovskou mediálnou bublinou. Tu je hneď niekoľko dôvodov:

1. "Silný slabý" marketing

Nie je žiadnym tajomstvom, že Tesla odjakživa stavia na perfektnom marketingu, ktorý neraz statočne kryje nielen viaceré negatíva elektromobilov ako takých (o tom možno nabudúce), ale aj svoje interné nedostatky a (ekonomické) problémy. Odhliadnuc od toho, ľudia z radov značky promujú jednotlivé technologické vychytávky vo veľkom štýle a na oko im niet čo vytknúť, robia to proste možno dômyselnejšie a interaktívnejšie ako iní. Má to však jedno veľké "ale". Hneď v úvode ako príklad poslúži toľko spomínané prirovnávanie Tesly k značke Apple. Jedna obrovská a veľmi významná odlišnosť by tu totiž bola. Technologický gigant, ktorý momentálne najviac profituje z iPhonov, v čase veľkolepej prezentácie predstaví sledujúcim veľmi vydarenou formou novinku, a i keď prakticky vždy nešetrí superlatívami a chválou na onen produkt, svoje tvrdenia má podložene kompletným, a teda obrovským množstvom údajov, parametrov či vizuálnych prezentačných materiálov, kde sa dozviete aj to, čo možno nechcete. Elon Musk svojím dlhým a relatívne narcistickým prejavom síce odhalil Model 3, do dnešného dňa však disponujeme naozaj len hŕstkou parametrov a špecifikácií novinky, nehovoriac o tom, že automobilka vypustila do obehu len minimálny počet oficiálnych fotografií, na ktorých dokonca nenájdeme ani len zábery interiéru. Svet je celý unesený z nového modelu, no i pri pohľade na oficiálny web značky sa vlastne toho veľa nedozvieme, všade len odkazy na to, aby ste si náhodou nezabudli vozidlo predobjednať. Elon to na záver uzavrie so slovami, že Model 3 je najlepšie auto na svete za cenu 35-tisíc $. Tým to jednoducho končí, no a "Tesla-positive" ľudia mu samozrejme veria a sú z toho ešte viac unesení.

5 dôvodov, prečo je príchod Modelu 3 od Tesly zatiaľ len jednou veľkou marketingovou bublinou
Zdroj: cleantechnica.com


2. Predobjednávky

Okrem akcelerácie, dojazdu a ceny sa toho dokopy o "Trojke" nič nedozviete, v Tesle majú ale lepší spôsob na to, ako zaujať a opantať svet. Najdôležitejším údajom je azda počet objednávok, ktoré veľmi pekne masírujú nielen médiá, ale aj koncového potenciálneho zákazníka. V uplynulých hodinách Elon Musk opäť prostredníctvom sociálnych sietí informuje o obrovskom počte ľudí, ktorí si mali najnovšie elektrické vozidlo predobjednať, pričom k dnešnému dňu sa dá očakávať, že sa toto číslo priblíži k hranici 300-tisíc "rezervácií". To rozhodne nie je málo, čo to však znamená? Nikto si nič neobjednáva! Ak si preštudujete podmienky danej zmluvy, ktorou podstatou je si len zaručiť formou čiastky 1500 $/1000 € prednosť v prípade spustenia výroby a následnej reálnej kúpy pred ostatnými, zistíte, že ide len o akúsi snahu automobilky zistiť odhadovaný záujem o vozidlo, aby na tom následne mohla postaviť biznis. Od zmluvy môžete totiž bez akýchkoľvek problémov odstúpiť s tým, že peniaze vám budú v plnej miere vrátené. Okrem toho, na refundáciu určite nemalá masa ľudí skôr či neskôr pristúpi - veľkú skupinu "objednávateľov" totiž tvoria osoby, ktoré sa chceli len "pripoistiť" a zaručiť si doručenie vozidla čím skôr, rátali však s tým, že tento akt budú môcť stornovať, keďže vozidlo vopred nevideli a niekoľko rokov sa im čakať i tak nebude chcieť. Prečo? Ak sa na to pozriete z praktického hľadiska, tento štatistický údaj automobily vyznie relatívne úsmevné aj z iného pohľadu - minulý rok Tesla vyrobila len vyše 50-tisíc vozidiel, pričom z kapacitného hľadiska bude toľko spomínaná ročná produkcia počítajúca s hodnotou 500-tisíc vyrobených vozidiel ročne reálna minimálne až v roku 2020.

3. Produkcia/doručovanie

Pre rok 2016 chystá Tesla zvýšenie produkcie na približne 80-tisíc vyrobených vozidiel ročne, čo je síce chvályhodné, v prípade Modelu 3 to situáciu nemení. Ako ste iste postrehli, vieme, že prvé doručovanie 3-ky nastane až v závere roka 2017, čo v tesláckej reči vzhľadom na nemalé odklady produkcie z minulosti značí asi to, že prvé kusy sa reálne dostanú ku svojim majiteľom možno až v roku 2018. V treťom mesiaci roku 2016 je predstavené vozidlo, ktoré dostanete fyzicky až o 2 roky neskôr? Teda, ak budete medzi tými šťastlivcami, veď doteraz ešte ani zďaleka nevidela svoj Model X väčšina ľudí, ktorá si tento športovo-úžitkový elektromobil objednala minimálne rok dozadu. Najmä v dnešom rýchlom (automobilovom) svete, kedy spoznávame nové a neraz prelomové riešenia doslova zo dňa na deň, niekto pristúpi na to, že má záujem o vozidlo, ktoré mu doručia o niekoľko rokov, je pomerne dosť trúfalé. A čo my Slováci? Podloženými informáciami zatiaľ nedisponujeme, no ak sa niekde spýtate na termín, kedy príde Model 3, vyrábaný výhradne v americkom Fremonte k nám, asi vám nik relevantne neodpovie. Je v nedohľadne. 

5 dôvodov, prečo je príchod Modelu 3 od Tesly zatiaľ len jednou veľkou marketingovou bublinou
Zdroj: evobsession.com


4. Model 3

Samotný elektromobil. V duchu niekoľkoročného posunu sa objavujú teórie, že vozidlo, ktoré nám bolo predstavené v uplynulých dňoch v skutočnosti nie je zďaleka vo finálnej podobe. To sa vzhľadom na onen modelový rok koniec-koncov dá aj očakávať, pričom svedkami niečoho obdobného sme už raz boli. I Model X bol predstavený v obdobnom štýle - sprvoti sme spoznali len jeho hlavné tvary nejaké tie technické parametre, s ktorými boli následne spustené rezervácie, a až potom viac než polroka prebiehali len testy zakamuflovaných exemplárov, ktorými dolaďovali viaceré funkčné, bezpečnostné, legislatívne či estetické vlastnosti vozidla. Čiže presný opak toho, na čo sme v tomto odvetví zvyknutí. Dá sa teda predpokladať, že ani Model 3 neobíde obdobný postup a teda, že mnoho detailov sa môže medzičasom zmeniť. Inými slovami, marketing opäť nadovšetko. Keď si totiž pozriete novinku zblízka, elektromobil sa až podozrivo ponáša na nejakú maketu, ktorá je síce (plne?)funkčná, zďaleka však nepredstavuje sériový produkt. Všimnúť si tak môžete nielen pomerne futuristický dizajn s koncepčnými detailmi (zatmavené svetlá a pod.), ale aj odlišné kľučky na jednotlivých "exponátoch". V neposlednom rade tu máme doslova vykradnutý interiér, ktorý zíva prázdnotou a viacerí sa pohoršujú na tom, že za volantom chýba akýkoľvek náznak budíkov. To je pochopiteľne trefný postreh, keďže minimálne z legislatívneho hľadiska je málo pravdepodobné, že by stačilo, ak by boli tie najdôležitejšie jazdné údaje zobrazované len na postrannej obrazovke, keďže tá je citeľne mimo zorného poľa vodiča. Tu je asi odpoveď na to, prečo oficiálnu fotku vnútrajška nikde nenájdete, dôležitejšie ale je, že ide o najlepšie auto v danej cene a nielen to teda nabáda k jeho rezervácii, aj keď vlastne ide, plus-mínus, o koncept.

5 dôvodov, prečo je príchod Modelu 3 od Tesly zatiaľ len jednou veľkou marketingovou bublinou
Zdroj: www.marca.com

5. Financovanie

Ak zoberieme do úvahy, že sériové vozidlo vznikne až neskôr, dokonca sám Elon Musk sa nechal počuť, že aj exteriérový dizajn prejde decentnými zmenami, najmä výplň svetiel či predná maska, ktorá tam v podstate teraz ani nie je, naskytá sa otázka, ako si bude v danom období počínať ekonomika značky. O tom, že Tesla doteraz vykazuje červené čísla, tu diskutovať nemusíme, problémom sú však početné dotácie, ktoré na prelome rokov 2017 a 2018 budú už len minimálne, a môže sa stať, čo je relatívne dosť možný scenár, že na spustenie výroby Modelu 3 nebude mať Tesla peniaze, a opäť sa ponorí do ešte väčších strát. To by sa mohlo negatívne odzrkadliť aj na samotnej cene, respektíve dotáciách štátu pri kúpe daného vozidla. Práve preto kompetentní vedia čo robia a tlačia na ľudí, aby mali záruku dopytu. Tu je ale ďalší problém, nakoľko štátne dotácie nie sú plnené vždy a čím väčšia bude produkcia, tým viac peňazí bude nielen značke, ale aj zákazníkovi odopieraných. Nechajme sa teda prekvapiť, čo bude o niekoľko mesiacov, uznať treba, že nakopnuté to majú pekne.

5 dôvodov, prečo je príchod Modelu 3 od Tesly zatiaľ len jednou veľkou marketingovou bublinou
Zdroj: www.teslamotors.com
Domov
Zdieľať
Diskusia