Za prítomnosti enormného záujmu spoznávame oficiálnou cestou tretí model automobilky Tesla, ktorý sa začne vyrábať v roku 2017.
Je až neuveriteľné, aký ošiaľ v automobilovom priemysle spôsobuje značka Tesla Motors v uplynulých dňoch. Pred jednotlivými predajňami, a to zďaleka nielen za veľkou mlákou, sa totiž tvorili obrovské rady ľudí, aké sme doteraz evidovali predovšetkým pri spustení predaja nových iPhonov od Applu. Žeby bola táto podobnosť náhodná? To, že vizionárske činy a pracovitosť Elona Muska svet čoraz viac prirovnáva k činom Steva Jobsa očividne má niečo do seba, čoho dôkazom sú obdobné výsledky, no a hlavne obrovský hype, ktorý čoraz viac sprevádza počiny spojené s jeho aktivitami. Tie sa samozrejme momentálne posledné mesiace točia okolo úplne nového, tretieho elektromobilu mladučkej americkej automobilky, ktorá na prelome mesiacov marec a apríl napokon konečne, a v tomto momente môžeme napísať, že už aj oficiálnou cestou, predstavila dlho-očakávaný Model 3. Tomuto aktu predchádzali spomínané masy ľudí, ktorí dlhé hodiny čakali na to, aby si mohli po zložení (vratnej) zálohy vo výške 1500 $, respektíve v naších končinách 1000 € rezervovať alebo inými slovami predobjednať túto horúcu novinku, a to bez toho, aby vôbec vedeli, čo vôbec prinesie a ako bude vlastne vyzerať.
My to však po uplynulých hodinách už vieme, keďže v poradí tretí súčasný sériový automobil poháňaný výhradne elektromotorom od Tesly je realitou. Po dizajnovej stránke sa naplnili predpoklady, a teda v podstate nič prelomové nečakajte. To v konečnom dôsledku ale nemusí znamenať hneď niečo zlé, práve naopak. Musíme uznať, že dizajnový smer, ktorý nastolil Model S a prednedávnom na neho len drobnými odlišnosťami nadviazal Model X, je jednoducho nadmieru vydarený, a to či už po funkčnej, teda aerodynamickej, tak aj po estetickej stránke. Preto nie je dôvod meniť to, čo je dobré a medzi ľudmi nadmieru funguje, no a z toho dôvodu treba skonštatovať, že Model 3, čiže akýsi mix dizajnu S-ka a X-ka treba svojim exteriérovým vzhľadom hodnotiť kladne.
Najväčšou odlišnosťou je predná časť s full-LED svetlometmi, ktoré pripomínajú svojím tvarom modely Porsche. Dizajn je opäť veľmi "čistý" a minimalistický, o čom svedčí najmä maska - tentokrát ju dizajnéri nepriznali už ani opticky, a teda medzi svetlami nenájdeme nič iné, len inak zalomený predný nárazník bez prakticky akýchkoľvek výrezov, čím je docielená opäť špičková aerodynamika. Novinkou je dodatočný ledkový pás v spodnej časti, plus logo automobilky, ktoré si vďaka absencii masky našlo miesto na kapote. Na relatívne krátku prednú kapotu nadväzuje známa silueta bočných okien, ktorá je o čosi kratšia a zároveň vyššia naž u väčšieho S-ka, nechýbajú nanovo tvarované zasúvajúce sa kľučky znovu bezrámových dverí. Model 3 disponuje skutočne minimálnymi prevismi, čoho dôkazom je aj kratučká zadná časť pripomínajúca skôr 4-dverové kupéčka než konvenčné 3-priestorové sedany. Zadné svetlá sú citeľne športovo strihnuté, pričom rovnako ako je tomu vpredu, aj tu ponúkajú zatmavenú optiku.
Rozmerovo sme na úrovni segmentu strednej triedy, čo ostatne naznačuje aj číslica v názve - jej úhlavným nepriateľom má byť BMW radu 3, ktorému sa vyrovná s prakticky identickou dĺžkou karosérie. Tá je mimochodom nakoniec o čosi vyššia než väčší Model S, na šírku a dĺžku je však o poznanie menšia. Najväčšie dizajnové zmeny nastali v úplne novom interiéri, kde minimalistický štýl vrcholí. Centrom palubnej dosky je opäť obrovská dotyková obrazovka, v tomto prípade ide ale o voľne stojací tablet s 15" uhlopriečkou. Kvôli snahe o zväčšenie vnútorného priestoru je palubovka značne zjednodušená a svojím tvarom nezasahuje veľkou mierou do kokpitu. Zaujímavosťou je absencia akýchkoľvek budíkov za novým, len 2-ramenným volantom, plus, ako sme si už zvykli, aj tu nájdeme doslova len pár ovládačov, keďže všetka funkcionalita, ovládanie a nastavovanie vozidla prebieha cez veľkoplošnú dotykovú obrazovku. Elon Musk pri prezentácii povedal, že tretí model veľmi plnohodnotne odvezie 5 dospelých ľudí plus ich príslušnú batožinu, o čo sa významnou mierou postará aj dosť veľký predný kufor.
Presné parametre veľmi futuristicky a do veľkej miery až koncepčne vyzerajúceho sedanu strednej triedy od Tesly nepoznáme ani naďalej, nakoľko ako sme sa počas prezentácie dozvedeli, ktorá sa mimochodom tiež niesla v duchu predstavovania produktov od Applu, spustenie sériovej výroby tohto modelu začne až koncom roka 2017. To znamená, okrem iného, aj to, že dovtedy ešte dôjde určite k viacerým drobným optickým či technickým zmenám, ako tomu bolo napríklad v prípade Modelu X - ešte rok po jeho odhalení prebiehali viaceré testovania a úpravy. Aj napriek tomu, že naďalej nepoznáme úplne kompletné technické údaje, tesne pred a počas samotnej prezentácie novinky došlo k enormnému záujmu o objednanie - Tesla eviduje len počas posledných hodín až 115-tisíc predobjednávok! Slová o tom, že Model 3 zaručí automobilke masovú výrobu, a teda značné rozšírenie produkcie a výrobných hál sa začína napĺňať, navyše, Elon Musk hovorí o produkcii 500-tisíc elektromobilov ročne od roku 2017.
Podotknúť treba, že 3-ka stojí na úplne novej podvozkovej platforme, ktorá počíta s novo-vyvinutými akumulátormi a elektromotormi. Už v základe bude počítať s modulom umožňujúcim rýchlo-nabíjanie, ale aj so softvérom, v ktorom nebude chýbať autopilot (čiastočné autonómne riadenie) či automatické parkovanie. Základná cena 35-tisíc $, a to ešte bez dotácií, je skutočnosťou, otázne ostáva, v akom zmysle sa cenové relácie premietnu na európsky trh, a či naozaj budeme môcť hovoriť o čiastke len okolo 31-tisíc €. My už však vieme, že najlacnejšie vyhotovenie ponúkne dojazd 215 míl, čiže 346 kilometrov, pričom ako sám Musk prehlásil, nielenže ide podľa neho o najlepšie auto za dané peniaze na svete, ale aj dodal, že nakoľko Tesla robí len rýchle automobily, preto už v základe dokáže Model 3 akcelerovať na stovku pod 6 sekúnd. Najsilnejšia verzia s akumulátormi o kapacite približne 80 kWh a stálym pohonom oboch náprav má zvládnuť túto disciplínu dokonca pod 4 sekundy, pričom v jej prípade sa bavíme o čiastke okolo 50 až 60-tisíc dolárov a dojazde 300 míľ, číže až 483 kilometrov. Bližšie informácie sa dozvieme určite čoskoro.