Jesenná automobilová udalosť je realitou a toto sú jej najväčšie highlighty.
Leto je za nami, no a s príchodom jesene prichádza i ďalší zo zaužívaných rituálov automobilového priemyslu - jesenný autosalón. Ten minuloročný vo Frankfurte strieda v duchu tradícií tento rok opäť Paríž, do ktorého sa presúva momentálne všetká autíčkárska pozornosť. História automobilového veľtrhu v hlavnom meste Francúzska siaha až do roku 1898, kedy sa v Paríži konal prvý ročník. Ako dobre vieme, novodobé pokračovanie francúzskeho autosalónu sa odohráva v jesennom období v centre mesta v Porte de Versailles. Tentokrát je výstavisko otvorené verejnosti v dňoch 1. - 16. októbra, avšak ako je už tradíciou, ešte pred samotným otvorením brán pre verejnosť, bolo výstavisko dostupné od pre novinárov, kedy sa navyše odohrali aj viaceré veľkolepé predstavenia popredných automobiliek a koncernov. Tým pádom už v tomto momente je prakticky všetko jasné a odhalené, čoho dôkazom je aj množstvo našich článkov, ktorými sme vám postupne dávkovali významné novinky.
Pre upresnenie, brány parížskeho výstaviska budú otvorené v čase od 10:00 do 20:00 hodiny za prítomnosti klasického vstupného 16 €. Ak sa do hlavného mesta Francúzka však nechystáte, nebudeme vám klamať a na rovinu povieme, že i keď ide o nepochybne obrovskú automobilovú prehliadku na veľmi vysokej úrovni, a teda aj nemalý automobilový zážitok, tento rok je ale na tie najočakávanejšie novinky relatívne skúpy. Ono, opäť sme svedkami obrovského počtu svetových premiér či fascinujúcich konceptov budúcnosti (ktoré si ukážeme onedlho), tie najdôležitejšie automobily si však automobilky tak trošku nechali na budúcoročný autosalón v Ženeve. Navyše, tie najhlavnejšie novinky sme spoznali pred samotným veľtrhom, čiže v Paríži pravého automobilového fanúšika prekvapí naozaj len pár vozidiel. V každom prípade, nových modelov je viac než dosť, takže formou tohto zoznamu a priložených autentických fotografií si priblížme desiatku najhlavnejších noviniek.
Audi Q5
Na príchod novej, skutočne dlho očakávanej generácie A8-čky, ako i menšej A6 a A7-čky, si musíme ešte podľa plánu nejaký ten čas počkať, no Paríž je miestom, kde sa ukazujú viaceré nemenej zaujímave a dôležité novinky zo stajne Audi. Určite zaujme 400-koňové RS3 sedan či úplne nová A/S5-ka, a to ako vo verzii Coupé i Sportback, no keďže tieto modely už nejaký ten piatok predsa len poznáme (pripomenúť si ich môžete tu), prednosť dávame horúcej novinke, a to stredne veľkému SUV novej generácie, modelu Q5. Ten sa po dizajnovej stránke nesie vo veľmi obdobnom duchu ako súčasná generácia väčšej Q7-čky, jej charakteristické detaily sú však integrované do tvarov predošlej Q5-ky, čoho výsledkom je to, čo vidíte na fotkách nižšie. Predné partie tak zdobia úzke a teda veľmi prísne Matrix-LED svetlomety, zatiaľ čo výrazná maska sa po novom pýši hrubším a hranatejším tvarom. I keď navonok by sa dalo povedať, že Audi Q5 len prešlo z oblín na hrany a zachovalo si tak svoje klasické tvary, najväčší progres evidujeme vo vnútri, kde palubovka dala zbohom predošlému už skutočne zastaranému interiéru. Horizontálne orientovaná palubná doska dostala v duchu súčasného trendu uprostred výsuvný 8,3" displej multimediálneho prostredia, zatiaľ čo pred vodičom ani v tomto prípade nebude chýbať špičkový 12,3" Virtual Cockpit. Nová generácia sa zďaleka neboji ani terénu, o čom hovorí prítomnosť vzduchového podvozku či legendárny pohon quattro. O pohon sa starajú predovšetkým štvorvalcové motory, nechýba však ani osvedčený trojlitrový naftový šesťvalec, no a v budúcnosti sa okrem príchodu vrcholnej verzie RS Q5 môžeme tešiť aj na čoraz viac a viac zastúpené plug-in hybrid vyhotovenie. Podrobné info nájdeš tu.
BMW radu 5 X2 koncept
Mníchovský stánok je jedným z najväčších sklamaní autosalónu. Úplne novú 5-ku, teda auto, ktoré malo byť prakticky highlightom výstavy do Paríža, nepriviezlo, miesto toho tam je len niekoľko faceliftov a nová X2-ka. Teda, dokonca len jej koncept, čiže akýsi predobraz toho, čo má prísť v roku 2018. Nový prírastok do portfólia je najmenším "SUV-kupé" z radu X. Ako jeho číslo naznačuje, ide o štýlovejší a športovejší variant klasickej X1-ky, je však ale zrejmé, že opticky, najmä pri pohľade na zadnú časť, sa tak od nej nelíši, ako napríklad X4-ka od X3-ky, respektíve X6-ka od X5-ky. Exteriér púta skutočne vyzývavými krivkami, predovšetkým pri pohľade na hrozivo vystupujúcu masku a úzke ledkové svetlomety. Budúce SUV-čko, ktoré vzíde zo štúdie bude postavené na modulárnej platforme UKL, štandardom bude predný pohon, za príplatok ale nebude chýbať xDrive. O pohon sa bude starať prakticky identická paleta motorov ako v X1-ke, to znamená trojvalcové a štvorvalcové agregáty, pričom vrcholom v ponuke má byť 2-litrový štvorvalec z dieľne M Performance, ktorý zaručí až okolo 300 koní. Oficiálne fotografie nájdete tu.
Ferrari LaFerrari Aperta
Z ríše prítomných super/hyperšportov vyberáme jednoznačne kúsok z Maranella, ktorý nám síce bol už predstavený nedávno, až teraz sa dozvedáme podrobnejšie informácie. Vo veci je nepochybne LaFerrari, ktoré podľa avíz prišlo o strechu, predsa len dostalo dodatok Aperta a rozšírilo tak počet exemplárov tohto hyperšportu o ďalšie kusy. Aby sme boli presnejší, o 209 kusov, keďže len toľko ich vznikne. Toto číslo je vskutku neobvyklé, skrýva sa však za ním jednoduchá matematika - dve stovky kusov poputujú k zákazníkom, ktorí LaFerrari Aperu vypredali skôr, ako nám ho samotné Ferrari ukázalo, no a zvyšných 9 kusov poslúši automobilke na rôznych firemných akciách a časom pár z nich možno ešte poputuje k nejakému šťastlivcovi, ktorý nemá zďaleka hlboko do vrecka. Pripomeňme, že hyperšport je poháňaný atmosférickým dvanásťvalcom o objeme 6,3 litra, pričom v kombinácii s elektromotorom poskytuje výkon 963 koní. Nemalý výkonnostný potenciál prenáša dvojspojková prevodovka výhradne na zadné kolesá. Rýchlostné parametre Ferrari uvádza vo veľmi pozvoľnej forme - akcelerácia na stovku "pod 3 sekundy", na dvestovku za "menej ako 7 sekúnd" a maximálna rýchlosť "cez 350 km/h". Aj tentokrát kompetentní zjavne špekulovali a novinku nám predstavujú v čiernom kabáte doplnenom o červené detaily. A aby sme nezabudli, v porovnaní s "klasickým" vyhotovením je rozdielom viac-menej len kus nad hlavami posádky, ktorý tvorí buď plátený alebo karbónový odnímateľný strešný panel. Novinku si na oficiálnych fotografiách môžete pozrieť tu.
Honda Civic
V Paríži spoznávame sériovú podobu desiatej generácie populárneho japonského zástupcu nižšej strednej triedy, model Civic. Ten však za ostatné roky prešiel radikálnou dizajnovou obmenou, no a i najnovšie pokračovanie sa teda nesie vo veľmi kontroverznej rovine. Opäť veľmi vyzývavý a futuristický exteriér dostal až o 127 milimetrov naviac do dĺžky, čím novinka narástla až na celkových 4497 milimetrov. Nová generácia tak naznačuje citeľné zlepšenie v rovine vnútorného priestoru, čo ocení najmä európske publikum, navyše, vyzerá to tak, že spolu s hatchbackom príde do Európy aj sedan. Vnútrajšok sa s príchodom novej generácie citeľne znormalizuje, nakoľko Honda dáva zbohom dvojúrovňovým palubným doskám. Batožinový priestor ráta s veľkosťou 478 litrov. Zaujímavosťou je, že európska verzia dostane pod kapoty výhradne preplňované motory. Tie počítajú so škálou začínajúcou s benzínovým trojvalcom 1.0 VTEC Turbo s výkonom 95 kW / 129 koní, nasledovať bude štvorvalec 1.5 VTEC Turbo o sile 134 kW / 182 koní s krútiacim momentom 260 N.m, no a pokiaľ ide o naftovú paletu, tú bude zastupovať predovšetkým agregát 1.6 i-DTEC. Desiaty Civic príde začiatkom budúceho roka, a to buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo známou skriňou CVT. Príchod verzie kombi je naplánovaný na rok 2018, kedy možno spoznáme aj sériovú verziu vrcholného Type R-u, ktorý v Paríži zastupuje koncept.
Hyundai i30
Ak ide o segment nižšej strednej triedy, je to práve nová generácia i30-ky, ktorá v ňom momentálne najviac zamútila vody. Iste, Civic patrí do danej triedy tiež, zďaleka však nezastupuje v Európe také popredné miesta ako tento Hyundai, ktorému sa posledné roky u nás extrémne darí. Žiaľ, nová i30-ka je prijatá vcelku rozpačito, a to najmä vďaka exteriéru, ktorý je síce úplne nový, vidno v ňom spleť viacerých modelov, ako by sa patrilo - cez 308-čku, A-čkový Mercedes či Golf až po masku alá Audi. Tak či onak, novinka vyzerá zaujímavo, mladistvo a hlavne moderným interiérom s viacerými inováciami chce zaujať bežnú klientelu. Vnútrajšok má byť veľmi pohodlný a priestranný, batožinový priestor ponúka 395 litrov, pričom po sklopení sedačiek je to až 1301 litrov. Pochopiteľne, skôr či neskôr príde i praktickejší variant v podobe verzie kombi. Predná kapota skrýva relatívne širokú paletu motorov - 1.4 MPI (73 kW / 99 koní), 1.0 T-GDI (88 kW / 120 koní), 1.4 T-GDI (103 kW / 140 koní), 1.6 CRDi (70 - 100 kW / 95 - 136 koní).
Land Rover Discovery
Po odchode legendárneho Defenderu do automobilového neba (kde sa veľmi neohreje), hral posledné husle v portfóliu Land Rover model Discovery, ktorý nielen po estetickej stránke dával najavo, že nie je najmladší. Tomu je ale koniec, keďže stánok britskej automobilky už zdobila úplne nová generácia. Tá prešla i na oko radikálnou zmenou, čoho výsledkom je nielen svieži moderný dizajn, ktorý ladí s terajším portfóliom, ale aj fakt, že novinka po dlhých rokoch prišla okrem charakteristického zovňajšku aj o rámovú konštrukciu, ktorú nahradila moderná hliníková platforma. Ta otvára možnosti pre úplne novú paletu pohonných jednotiek, rátajúcu s najnovšou generáciou agregátov Ingenium. Medzi ne patria dvojlitrové turbodiesely Td4 (132 kW / 180 k) a Sd4 (177 kW / 240 k). V ponuke si ale miesto našiel aj naftový V6-kový agregát Td6 s výkonom 190 kW / 258 koní a 600 N.m či benzínový 3-liter Si6 s výkonom 250 kW / 340 koní a 450 N.m. Špeciálnu pozornosť si zároveň zaslúži skutočnosť, že svetlá výška najnovšieho pokračovania disponuje hodnotou až 283 milimetrov, zatiaľ čo SUV-čko sa dokáži brodiť vo vode hlbokej až 900 milimetrov. V neposlednom rade zaujme luxusný interiér, ktorý vo svojom 7-miestnom rozložení odvezie pohodlne aj dvojicu pasažierov na treťom rade sedadiel. Viac sa už dočítaš tu.
Mercedes-Benz triedy E All-Terrain
Áno, väčšiu pozornosť asi púta brutálny Mercedes-AMG GT (C) Roadster, no do výberu zaraďujeme druhú, ešte významnejšiu novinku zo strany trojcípej hviezdy. Kto by to bol ešte pred pár mesiacmi povedal, že po príchode nového E-čka v oboch základných karosárskych variantoch, teda sedan i kombi, nepríde následne kupé a kabrio, ale tretím do partie bude, nazvime to, outdoorová verzia v štýle modelov A6 Allroad či nového XC79 V90 Cross Country (ktorý v Paríži nie je, keďže Volvo i tento autosalón opäť vypúšťa)?. Áno, segment vyššej strednej triedy je i napriek svojej obľube skutočne skúpy na vozidlá tohto druhu, no a je to práve stuttgartská automobilka, ktorá predstavuje jeho nového člena. Paríž je tak miestom, kde sa vôbec po prvýkrát ukazuje vyhotovenie All-Terrain, čiže úplne nová verzia, ktorú sme doteraz v prípade značky nepoznali. Jej prednosťou je ochranný exteriérový paket, o 29 milimetrov vyššia (štandardná) svetlá výška či vzduchový podvozok Air Body Control v nastaviteľnom rozsahu 35 milimetrov. V úvode bude na výber len jedna motorizácia, a to 2-litrový naftový štvorvalec ako E 220d 4Matic. O prenos sily sa stará 9-stupňový automat, pričom pokiaľ ide o samotný výkon, ten je v tomto prípade na úrovni 143 kW / 194 koní a 400 N.m. Bližšie informácie nájdeš tu.
Nissan Micra
Highlightom stánku Nissan a vôbec jednou z nielen pre Európu najdôležitejších modelov je úplne nová Micra, od ktorej si Japonci toľko sľubujú, že jej nielenže chcú prinavrátiť jej niekdajšiu slávu a úspechy (ona ich má stále, len v Európe sa trochu "vytráca"), ale dokonca hovoria o automobile, ktorý ma do segmentu malých áut vniesť novú úroveň dynamiky, technológií a štýlu. Ten je v konečnom dôsledku viditeľný už na prvý pohľad, keďže nová generácia sa diametrálne zmenila a naozaj po dizajnovej stránke vychádza zo ženevského konceptu Sway. Exteriér je tak veľmi dynamický, i na oko väčší, no a automobilka hovorí, že jeho možnosť individualizácie je taká veľká, že počíta až z 125 kombináciami. Údajne najpriestrannejší interiér v segmente B ponúka štýlový dizajn a 7" displej multimediálneho prostredia. Motorové priestory bude vypĺňať buď 90-koňový benzínový 0,9-litrový trojvalec s turbom alebo 1,5-litrový naftový štvorvalec s rovnakým výkonom. Neskôr sa v ponuke objaví aj atmosférický motor 1.0 s výkonom 73 koní. Nová Micra sa bude vyrábať v Európe a na trh príde začiatkom roka 2017.
Porsche Panamera
Áno, luxusnú a zároveň rozhodne najšportovejšiu limuzínu druhej generácie už poznáme od leta, oficiálnu autosalónovú premiéru si ale Panamera odkrúca až v Paríži. I keď ide na pohľad len o evolúciu tvarov, na čo sme v prípade Porsche ostatne zvyknutí, karoséria sa značne zmenila, predovšetkým vzadu, kde riešenie C-stĺpika a následná línia strechy tiahnúca sa až ka zadným svetlám sú prakticky úplne nové, čo môžeme považovať za základ úspechu. Panamera s poradovým číslom dva tak vystupuje oveľa vyváženejšie a atraktívnejšie, čo v konečnom dôsledku umocňujú aj úplne nové svetlomety so špičkovou LED technológiou. V interiéri dominuje stredový dotykový displej s uhlopriečkou až 12,3", 3-ramenný multifunkčný volant s voličom jazdných režimov Sport Response a pätica budíkov, po novom je však analógový len ten uprostred. Po bokoch centrálneho otáčkomera sa totiž nachádza dvojica 7" palcových obrazoviek. Okrem 422-koňovej verzii 4S Diesel a 550-koňvej verzii Turbo sme svedkami aj nového prírastku do motorovej palety, ktorý zastrešuje vyhotovenie 4 E-Hybrid. Jeho podstatou je 2,9-litrový šesťvalec biturbo s výkonom 330 koní a 136-koňový elektromotor. Čisto na elektrickú energiu dokáže toto vyhotovenie absolvovať 50 kilometrov, pričom za ideálnych podmienok a pravidelného dobíjania akumulátorov dokáže jazdiť v priemere za 2,5 l/100 km. Viac o novej Panamere nájdeš tu.
Škoda Kodiaq
Asi nikoho neprekvapíme, keď povieme, že stánok českej automobilky je z väčšinovej časti venovaný úplne novému modelu v portfóliu, teda prvému plnohodnotnému a zároveň sedem-miestnemu SUV. To už síce premiéru malo nedávno, keďže Kodiaq sa nám ukázal už prvého septembra v Berlíne v rámci veľkolepého odhalenia, parížsky autosalón je však miestom, kde si škodovácka novinka odkrúca svoju svetovú autosalónovú premiéru. To, že aj táto Škoda bude v danom segmente patriť medzi najpredávanejšie vozidlá niet pochýb, do veľkej miery za to môže ale aj veľmi vydarený dizajn, i keď ani tentokrát nie sme svedkami v zásade ničoho prelomového. Kodiaq s rozmermi 4697 x 1882 x 1676 milimetrov je prvou škodovkou, ktorá má v ponuke full-LED svetlomety, 360-stupňovú kameru, špecifickú výsuvnú plastovú "podložku" na ochranu dverí, chýbať ale nebude ani adaptívny podvozok DCC, 3-zónová klimatizácia Cliamtronic, multimediálny systém s uhlopriečkou až 8", no a samozrejme obrovská vnútorná priestrannosť a praktickosť, ktorej bude vedieť konkurovať naozaj len málokto. Za zmienku tak stojí hlavne batožinový priestor o veľkosti 720, respektíve 2065 (!) litrov. O sprevodovanie sa stará buď 6-stupňový manuál alebo 7-stupňové DSG, zatiaľ čo o pohon trojica agregátov - 1.4 TSI, 2.0 TSI a 2.0 TDI. Doplniť treba, že Kodiaq už pozná aj svoju základnú cenu, a to 25-tisíc €. Bližšie informácie o jej nemalej výbave nájdeš tu, zatiaľ čo výkonnostné parametre si pripomeň v podrobnom článku tu.